Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords (Xbox)
91 100 1

Review Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords (Xbox)

Een dik jaar geleden was ik in de ban van een spel dat nog altijd een plekje weet te vinden binnen mijn persoonlijke top 5. LucasArts zorgde met Knights of the Old Republic voor een game die de toekomst van de RPG voorgoed zou veranderen. Zo hadden de keuzes die je maakte effect op je uiterlijk en op hoe anderen op jou reageerden, iets wat we later terugzagen in Fable, maar nog niet eerder gezien hadden. Toen het vervolg op Knights of the Old Republic werd aangekondigd was echter meteen al duidelijk dat we geen vernieuwingen hoefden te verwachten zoals dat bij deel 1 het geval was. Bovendien is ditmaal niet BioWare de ontwikkelaar, maar is het project overgedragen aan het onervaren bedrijf Obsidian Entertainment. Mag Knights of the Old Republic II zichzelf een waardige opvolger noemen of wordt de geweldige naam van deze game uit de Star Wars geschiedenis besmeurd? Wij oordelen…

Het verhaal in a nutshell
Knights of the Old Republic II: The Sith Lords speelt zich 5 jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel af, en het Star Wars universum heeft sindsdien tal van ingrijpende veranderingen ondergaan. De game vertelt ons het verhaal van een Force begaafd persoon, wie enkele jaren geleden zijn lichtsabel aan de wilgen moest hangen, om zo onder lord Revan, toen nog strijdend voor de Republiek, te strijden in de Mandeloriaanse oorlog. De oorlog werd gewonnen door de Republiek, maar binnen de Jedi er ontstond nadien een splitsing. Lord Revan en zijn handlanger Malak combineerden hun krachten met die van de duistere Sith, samen met legio Jedi die in de Mandeloriaanse oorlog afstand namen van de Jedi Order. Enkele Jedi slaagden er echter in om Revan uit te schakelen, zodat Malak de duivelse plannen die Revan en de Sith hadden verder uit kon voeren. Het eerste spel eindigde echter met een gevecht met Malak, waarin deze werd verslagen en de dreiging de kop ingedrukt werd. Zoals gezegd zijn we in het tweede deel 5 jaar verder, wanneer het universum moet sidderen voor een nieuwe serie plannen van de Sith. De strijd die de Sith met de Republiek voerde heeft geleid tot een hoop dode en tot de Dark Side bekeerde Jedi, wat van de Sith een grootmacht maakt waarbij de Republiek overschaduwd wordt. Jij blijkt de laatste der Jedi en de enige die nog voor dreiging kan zorgen. Echter weten de Sith van je bestaan, en hebben ze de achtervolging op je ingezet, wat je taak er niet echt gemakkelijker op maakt. Achtervolgd door een griezel met meer littekens dan Andy Fordham kilo’s telt, zal je moeten proberen de Republiek en de Jedi Order er weer bovenop te brengen.

Wat het eerste deel zo sterk maakte, was het uitstekende, boeiende en ongelofelijk diepgaande verhaal waar je in meegesleurd werd. Wat dat betreft weet Obsidian met Knights of the Old Republic II: The Sith Lords de verwachtingen die het eerste deel met zich meebrachten zeker waar te maken. Hoewel het verhaal niet zo’n gigantische en geniale plottwist met zich meebrengt, duurt het wel een stuk langer en bevat het meer diepgang. Echter is het verhaal misschien wel de sterkste kant van het spel, en zal ik er dus zo weinig mogelijk over verklappen. Wat ik wel kan zeggen is dat je als speler, nog in grotere mate dan dat het in deel 1 het geval was, zelf bepaald hoeveel je van het verhaal meepikt en welke kant het verhaal opgaat. Uiteraard moet je wederom de moeilijke keuze tussen de goede en de slechte zijde maken, waarbij jouw keuze veel effect zal hebben op bepaalde gebeurtenissen in het spel en voor het eerst ook op je omgeving. Zo bepaalt de Side waar je voor kiest voor een belangrijk deel welke personages je in je party opneemt. De vele verschillende personages die je tijdens je queeste ontmoet elk een diepgaande achtergrond, maar deze interessante verhalen zullen je alleen bekend worden als je jezelf er voor openstelt. Elk karakter heeft zijn verhaal te vertellen, en wanneer je jezelf in een karakter verdiept, zal er een band ontstaan met dat karakter.

Invloed
Wat die band versterkt is het feit dat jou acties effect hebben op de gewoonten en persoonlijkheid van je bondgenoten. Keuzes die jij door het spel maakt versterken de invloed die je op de personages hebt, en naarmate je invloed over iemand groeit, zal dat personage steeds meer voor jouw kant kiezen. Heb jij bijvoorbeeld trouw gezworen aan de Light Side, dan zal een Dark Side karakter waar je veel invloed over hebt naar het licht worden getrokken. Daarnaast is invloed cruciaal als je het verhaal zo diep mogelijk wilt volgen, aangezien personages vaak pas diepgaande geheimen vertellen wanneer ze een band met je hebben. Probleem is dat je je daarvoor eerst door de ultiem saai weergegeven conversatiefilmpjes heen moet banen. Net als in het eerste deel bestaat de enige vorm van actie in de ingame filmpjes uit een bewegende mond en af en toe wat belabberd weergegeven bewegingen die net zo soepel lijken als een breakdance poging van de Paus.

Wat de gameplay betreft verschilt Knights of the Old Republic II: the Sith Lords weinig van zijn voorganger. Net zoals in het eerste deel bestaat je party uit 3 man, waarvan 1 op enkele uitzonderingen na altijd het hoofdpersonage is. De overige 2 mag je in veel gevallen zelf kiezen. Het spel maakt gebruik van dezelfde succesvolle mix tussen turn-based en real-time combat, wat wederom erg goed uitpakt, en ook aantrekkelijk is voor mensen die worden afgeschrikt van de klassieke turn-based speelstijl. De speler kan door een simpele druk op de witte knop het spel pauzeren om op zijn gemak een geschikte aanval uit te kiezen. Druk nog een keer op de witte knop, en het character dat je de opdracht gegeven hebt zal deze in real-time uitvoeren. Het vechten gebeurt echter nog wel in beurten, dus tactiek met betrekking tot het verdedigen, healen en aanvallen is zeker nog wel van belang.

Wat de gevechten ook boeiend houdt is dat je bondgenoten op eigen initiatief zullen aanvallen, en je jezelf dus wanneer gewenst alleen maar bezig hoeft te houden met bijvoorbeeld het hoofdpersonage. Zoals verwacht kent Knights of the Old Republic II: the Sith Lords de nodige nieuwe wapens, Force Powers en andere specialiteiten om je karakters op toe te spitsen, welke allemaal hun eigen nut hebben, afhankelijk van jouw speelwijze. Meer aandacht is echter gevestigd op het verhaal en de invloed die jij uitoefent op je omgeving, dus verwacht geen revolutionaire vernieuwingen die de wereld van de RPG op zijn kop zetten.

Lange zit
Een groot pluspunt van Knights of the Old Republic II: the Sith Lords is de levensduur van de game. Waar het eerste deel de gemiddelde gamer al tientallen uren aan de buis kluisterde, doet The Sith Lords daar nog een schepje boven op. Ik was 36 uur bezig om de game voor het eerst van begin tot eind te spelen, waar ik bij moet zeggen dat ik lang niet alle side-quests heb gedaan. Tel daarbij op dat de game aanhangers van de Light Side echt een heel andere ervaring biedt dan aanhangers van de Dark Side, en je zal weken, zo niet maanden zoet zijn met deze game.

Tegenvallend
Helaas is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor Knights of the Old Republic II: The Sith Lords. Hoewel het van tevoren al bekend was dat er voortgebouwd werd op de grafische motor die ook verantwoordelijk was voor het eerste deel, kan ik niet anders zeggen dat ik teleurgesteld ben in het technische aspect van de game. De graphics deden misschien een anderhalf jaar geleden hun werk, maar vallen vandaag de dag in het niet in vergelijking met games als Halo 2 en The Chronicles of Riddick. Toegegeven, omgevingen zijn groter en gedetailleerder, en de spectaculaire gevechten zijn nog altijd een genot voor het oog, maar verder is er weinig veranderd. De kleine veranderingen die Obsidian heeft toegepast eisen helaas wel hun tol. Zo is de framerate vaak bedroevend sloom, wat hoewel het niet ten nadele van de gameplay werkt, toch erg jammer en misschien ook wel overbodig is. Misschien dat het de onervarenheid van Obsidian is die de kop opsteekt, maar het is spijtig dat er te weinig aandacht aan het verbeteren van de engine is besteed. Niet alleen is de game grafisch tegenvallend, ook qua techniek stelt de game erg teleur. Zo zijn de laadtijden, welke overigens echt héél veel voorkomen, uitputtend lang, en erg frustrerend als je bijvoorbeeld even van de ene kamer naar de andere kamer reist. Elke keer kan je namelijk weer rekenen op ruige 20 seconden wachttijd, welke je maar met een andere bezigheid moet zien te vullen. Aan de positieve kant heb je in de laadtijden eindelijk de kans om dingen te leren die je altijd al eens hebt willen doen! Zo ben ik onderhand een expert in de Russische taal, en kan ik jongleren met 2 bureaustoelen en een aap!

Dan is er ook nog het probleem van de ingame tussenfilmpjes, dat ik eerder ook al aanhaalde. Deze filmpjes zijn in één woord stroef te noemen en maken het luisteren naar de vele conversaties die het spel te bieden heeft niet interessanter, wat betekent dat veel ongeduldige spelers veel van het verhaal zullen doorspoelen. En dat is jammer, want de gamescenario’s zijn stuk voor stuk zo goed in elkaar gezet, dat ze elk verdiend bekeken te worden. Helaas is dit vrijwel onmogelijk, en zijn er zoveel mogelijkheden dat de kans klein is dat je alles van de game ziet.

Engelenpis
Ik probeer met man en macht te bedenken of ik ooit een Star Wars game gespeeld heb waarbij het geluid me teleurstelde, maar kom tot de conclusie dat LucasArts wat dat betreft vrijwel altijd hun zaakjes op orde heeft. Het feit daargelaten dat ik butt als The Clone Wars nog nooit in mijn console heb gestopt, denk ik dat de publisher zijn uitstekende naam op dit gebied altijd waar weet te maken, en Knights of the Old Republic II: The Sith Lords is daar geen uitzondering op. De voice acting is ontzettend uitgebreid en van ongekend hoog niveau, en de magische en klassieke melodietjes als de Imperial Death March geven allemaal het idee een Star Wars film te kijken. Leuk is dat, overigens net als in deel 1, de aliëns geen Engels spreken, en dat echte Star Wars nerds dus hun Wookie woordenboek kunnen raadplegen als ze het spel willen spelen zonder de ondertitels te lezen.

Ik denk dat ik niet echt meer hoef te vermelden dat gamers die plezier ondervonden aan het eerste deel Knights of the Old Republic II: The Sith Lords eigenlijk al in huis horen te hebben. Aan de keerzijde van de medaille betekent het helaas dat diegenen die al niet warmliepen voor Knights of the Old Republic, zich ook niet hoeven te wagen aan het tweede deel. Al met al biedt de game een geweldig, boeiend en onderhoudend verhaal dat je zeker in zijn greep zal krijgen wanneer je het de kans geeft. Technisch kent het spel zijn mankementen, maar dat wordt goedgemaakt door de ongekende levensduur en de herspeelbaarheid. Uiteindelijk trek ik de conclusie dat de minpunten meer dan uitstekend gecompenseerd worden door de pluspunten, en dat de Xbox er met Knights of the Old Republic II: The Sith Lords er zeker een topper rijker op is geworden.

Oordeel Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords (Xbox)

• Sound 95
  • Replay 100