Street Racing Syndicate (NGC)
56 100 1

Review Street Racing Syndicate (NGC)

Na de grote successen van Need for speed: Underground 1 en 2 en de films the Fast and the Furious, zijn getunede auto’s helemaal hot. En hiervan wilde Namco ook een graantje meepikken, of dit goed heeft uitgepakt, kun je hier lezen. Normaal zou ik een review beginnen met het verhaal van een game, maar bij deze game kan dat niet, want er zit geen verhaal in. Alleen in het begin ziet er iets in wat lijkt op een verhaal, maar dit wordt daarna verder vergeten. Je moet namelijk met een vol getunede Nissan Skyline een race winnen, omdat de eigenlijke coureur er niet is. Als je wint mag je de helft van het prijzengeld hebben, om een eigen auto mee te kopen. Na deze flinterdunne inleiding mag je gaan racen.

Deze mode, dus met het ‘verhaal’, heet de Street mode. In deze Street mode heb je vijf soorten races. De Street Challenge: dit is gewoon een losse race tegen (een) andere coureur(s), je hebt er wel geld voor nodig, want je moet altijd inzetten. Er zijn de Crew-bijeenkomsten, dit zijn een soort toernooien. Je kan uit één van de drie series kiezen, en elke serie bestaat weer uit drie races. Het ligt aan je auto of je mee mag doen aan de serie, en ook hier moet je geld inzetten. Dus als je te weinig geld hebt gaat het feest niet door. Ook zijn er de zogenaamde Roll-Up Races. Deze kun je gewoon doen terwijl je door de stad rijdt. Je gaat naast een auto rijden, waarmee je kan racen, je knippert met je lampen en je kan gaan racen. Dat knipperen met je lampen is trouwens wel leuk gevonden.( In plaats van gewoon op een knop te drukken). De één na laatste soort race zijn de sanctioned events, deze lijken erg op de crew-bijeenkomsten, alleen hoef je niks in te zetten. Deze kun je ook steeds opnieuw rijden voor snel wat geld. En de laatste race mode zijn de respect challenges. Je wordt dan uitgedaagd door een meisje, om je driving skills te laten zien. En als je het redt wordt ze je vriendin. Je kunt haar dan meenemen in je auto, en dan zal ze de vlag zwaaien bij een race. Ook kun je een filmpje bekijken waarin je het echte model ziet dansen. Dit is werkelijk te triest voor woorden en erg lachwekkend. Ook is het zo dat als je te slecht rijdt, je haar na een tijdje kwijt raakt. Tijdens het cruisen kun je ook nog een boete krijgen van de politie voor te hard rijden of spook rijden. Je kan nog wel proberen ze te ontwijken, maar dat is mij nog niet gelukt. Tijdens de Street mode kun je je auto tunen de garage. Je kunt er performance onderdelen opzetten. Of de buitenkant opsieren met vinyls en andere tierelantijnen. Er zijn veel performance onderdelen en dat is ook vrij goed uitgewerkt met originele fabrikanten. Maar de looks van je auto zijn wel heel magertjes gedaan. In bijvoorbeeld NFSU 2 is dit vele malen beter uitgewerkt. Je kan ook nog naar het warehouse gaan. Hier stal je je auto’s en je vriendinnen. Je kan er ook naar de video’s van je vriendinnen kijken.

De andere mode die in de game zit, heet de Arcade Mode. Deze valt ook weer uiteen in vier andere modes. Namelijk de Quick race, Checkpoint, Iron Man en de Speed trial mode. In Quick race doe je gewoon een race tegen drie tegenstanders. In Checkpoint moet je steeds door checkpoints rijden. En die steeds binnen een bepaalde tijd halen. Bij Iron man werk je een rij van drie steeds moeilijker wordende races af. Een soort toernooi dus. En bij Speed trial moet je gewoon een circuit zo snel mogelijk afleggen, zonder tegenstanders. Deze races rij je met een auto die je van tevoren uitkiest. Dus niet de auto van de Street mode. Je kan hier wél auto’s verdienen voor de Street mode.

Hier naast zit er natuurlijk ook een multiplayer mode in deze game. Dit is gewoon lekker tegen elkaar racen, zonder te veel fratsen ofzo.

Er zijn dan wel veel verschillende modes in deze game. Maar het is gewoon allemaal racen, en verder niks. Het wordt dus na een tijdje een beetje saai, omdat er dus niet al te veel afwisseling in zit.

De graphics zijn wel aardig in deze game, maar het kan beter. De auto’s zien er wat dof uit, terwijl de straten erg glimmen. Het is niet echt druk op de weg. De auto’s lijken wel erg goed op de echte wagens. Daarentegen is de schade die de auto’s oplopen wel erg mager. Je hebt hoogstens een paar scheuren in je voorruit en je koplampen werken niet meer. Dit heeft verder geen invloed op het besturen van je auto. Het geluid steekt verder goed in elkaar. De auto’s hebben een mooie sound en klinken steeds beter naar mate je ze verder tuned. De muziek is een beetje rock en hiphop door elkaar. Het past goed bij de setting van de game.

Dan kom ik nu aan bij de besturing. Die best goed is, maar waar ik wel aan moest wennen. Dit komt waarschijnlijk, omdat ik gewend was aan de NFSU 2 besturing. Je geeft gas met de R-knop en remt met L. Sturen is natuurlijk met de analoge stick. En de handrem zit onder A en je nitro-boost gebruik je met B. De besturing is verder goed en je kunt er prima mee racen.

Maar het belangrijkste in een race game is natuurlijk of het allemaal een beetje lekker rijdt. Dit is helaas niet echt zo in SRS. De auto’s verschillen wel van elkaar wat betreft besturing, en dat is goed gedaan. Maar ze zijn allemaal zwaar overstuurd. Voor degenen die niet weten wat overstuur is. Dan breekt de achterkant van je auto uit. Ik stond dus vaak achterste voren en had de grootste moeite om mijn auto goed de bocht door te krijgen. Dit overstuur komt juist goed uit in deze game, omdat veel bochten negentig graden zijn. Dit vind ik persoonlijk erg vervelend. Ik weet dat het realistisch is, dat een auto overstuur heeft, maar niet als je met veertig kilometer per uur rustig door een bocht gaat en je voor je het weet achterste voren staat. Ook is er niet echt een gevoel van snelheid. Het optrekken gaat dan nog wel, maar je ziet niet echt al te veel verschil tussen 60 en 160 kilometer per uur. En dat is meteen het vervelendste aan deze game het rijdt gewoon niet lekker. En dat snap ik niet bij een race game. Je zorgt als developer toch gewoon eerst dat het lekker raced, en dan pas voor de rest? Dit is gewoon erg jammer, want de rest is vrij goed uitgewerkt.

Er zijn lekker veel modes in deze game, alhoewel het wel allemaal recht toe recht aan racen is. De graphics en het geluid zijn goed verzorgt. Met de besturing valt ook zeker te leven. Waar echter niet mee te leven valt is de onhandelbaarheid van de auto’s en de afwezigheid van gevoel van snelheid. Dit zijn de basisregels die in een race game moeten zijn uitgewerkt, en dat is hier niet echt het geval. Dus wil je graag een lekkere import tune race game voor op je cube, koop dan alsjeblieft NFSU 2 want die is stukken beter dan deze game.

Oordeel Street Racing Syndicate (NGC)

• Graphics 68
  • Gameplay 43