Sudeki (Xbox)
57 100 1

Review Sudeki (Xbox)

Sudeki is de naam van de game waar duizenden xbox-gamers al maanden halsreikend naar uit kijken. De vraag is of deze action RPG op kan leven naar de hype. Ik kan je vertellen dat dat niet het geval is, sterker nog, dit is één van de slechtste games die ik op de xbox heb gespeeld.

Je begint het avontuur als Tal, de zoon van een beroemde generaal, hij is een close combat specialist die in de voetstappen van zijn vader dient te treden. Later in het spel zal je nog met drie andere personen op avontuur moeten gaan door drie verschillende werelden, de wereld van licht, duisternis, en schaduw. De andere characters die je zal besturen zijn Buki, een vrouwelijke katachtige krijger; Ailish, een knappe vrouwelijke tovenares; en Elco, een briljante geleerde. Samen gaan zij op een avontuur om te ontdekken waarom er zomaar uit het niets monsters verschijnen en om deze monsters te stoppen. Wat ik jammer vind is dat eigenlijk alle characters op zich een interessant achtergrond verhaal hebben, maar jammer genoeg wordt dit nooit echt uitgediept. Een gemiste kans naar mijn mening, want de beginselen zijn goed, maar je zal nooit de voldoening krijgen van een echt compleet verhaal waarin alles duidelijk en afgerond is.

Graphics en Stijl:
De graphics in Sudeki zijn mooi en kleurrijk, maar toch vind ik het character design erg slecht, de meeste monsters en hoofdpersonages komen op mij erg ongeïnspireerd over en spreken mij helemaal niet aan. Wat me ook ergerde was de overdrevenheid van het geweld af en toe. Ik had echt vaak het idee dat Climax hier probeerde een echte "volwassen" game neer te zetten, maar dat past gewoon helemaal niet bij deze game en het is gewoon slecht uitgewerkt. In gevechten zal er bijvoorbeeld overdreven veel bloed vloeien, daarnaast ziet dit bloed er ook gewoon vreselijk lelijk en nep uit. Ook zie je bijna in het begin van de game al van die hele rare dingen, totaal zonder nut, bijvoorbeeld een dode boer gespietst op een hooivork, die daar gewoon midden in een veld staat zonder een enkele reden. Op zich vind ik (overdreven) geweld in video-games helemaal niet erg, maar het moet wel in een spel passen. En in Sudeki vind ik dit dus helemaal niet passen, vooral omdat het zo sprookjesachtig en kleurrijk is. Toch worden er af en toe ook wel mooie effecten tevoorschijn gehaald, zoals mooie spells, mist of lichteffecten. De graphics zijn dus zeker niet slecht, maar hadden een stuk beter kunnen zijn.

Controls en Combat:
Wat me gelijk opviel waren de slechte controls, zo zal bijvoorbeeld pas ongeveer een halve seconde nadat je de control stick naar voren duwt je character ook pas echt beginnen met lopen. Verder gaat alles gewoon ook niet bepaald soepel, alles voelt gewoon erg lomp aan. De combat is gelukkig één van de iets betere punten aan Sudeki. De gevechten zijn real-time, dus niet turn based zoals in de meeste traditionele RPG's. Dit wil zeggen dat je directe controle hebt over je character in combat, dus je kan rond rennen zoals je wilt en een vijand aanvallen door gewoon een knop in te drukken en met je zwaard te zwaaien. Je hebt eigenlijk twee soorten combat, close- en long-ranged. Tal en Buki vechten op een close-combat manier, je zal met hun naar een vijand toe moeten lopen en dan slaan om schade te doen, als je goed getimed een bepaalde knoppen combinatie indrukt zal je een combo maken, die extra schade zal veroorzaken. Ailish en Elco kunnen geen close-combat aanvallen, in plaats daarvan schieten zij van een afstandje op hun vijanden. Het rare is echter dat dit gebeurt vanuit een first-person perspectief, wat ik een nogal rare keuze vind voor een fantasy RPG.

Je kan slechts één van deze characters tegelijk besturen, maar je kan wel wisselen van personage door op de witte of zwarte knop te drukken. Naast gewone aanvallen, en combo's heb je ook nog de beschikking tot een soort super aanvallen, Skill Strikes. Het gebruik van Skill Strikes kost echter wel skill points, dus je zal deze niet oneindig kunnen gebruiken. Ook krijg je eens in de zoveel tijd enorm sterke speciale aanvallen, die de god Tetsu je schenkt, deze zullen je ook zeker van pas komen. Na elk gevecht krijg je experience points, als je genoeg experience hebt verzameld gaat je level omhoog en kan je punten toekennen aan verschillende attributen, zoals je maximale hoeveelheid health of SP, je kan ook kiezen voor meer strength, of voor nieuwe Skill Strikes, of je kan deze Skill Strikes nog sterker maken. In de eerste paar uur is de combat gewoon vreselijk slecht, zo traag en onhandig heb ik het zelden gezien. Gelukkig wordt het later in de game iets beter, maar echt leuk vond ik het nooit worden.

Interactie en Geluid:
Je zal geregeld in een vriendelijk dorp komen waar je voorraden in kan slaan en informatie kan winnen door met de plaatselijke bevolking te praten. Je kan ook nieuwe equipment kopen en een leuk detail is dat je het ook echt ziet als je bijvoorbeeld Tal een nieuw zwaard geeft. Als je met een NPC gaat praten krijg je de keuze uit een paar vragen die je kan stellen, erg uitgebreid is het echter niet. Leuk is wel dat alle personages een eigen stem hebben, wat ze zeker meer karakter geeft. De voice acting is ook niet slecht, maar opvallend vond ik wel dat bijna iedereen een ander accent heeft. Bijvoorbeeld kom je in hetzelfde plaatsje mensen tegen met een zwaar brits accent, maar ook met een zwaar Iers accent en nog een heleboel andere variaties. Dit is meestal niet storend omdat de meeste stemmen toch wel goed worden gebracht, alhoewel af en toe een tikkeltje overdreven. Over de muziek is niet veel te melden, het is niet speciaal, maar het is ook niet storend. Genieten van de muziek zal je waarschijnlijk niet doen, maar het zal je ook niet irriteren. De sound effects zijn verder gewoon degelijk, ook niks speciaals eigenlijk.

Conclusie:
Sudeki zet op zich een leuke wereld neer, toch heeft niks mij aan kunnen spreken en mij in die wereld kunnen zuigen, ik was nooit echt gemotiveerd om dit spel (uit) te spelen. Daarbij komt ook nog dat je nauwelijks 20 uur bezig zult zijn met dit avontuur en dat op het einde niks duidelijk en afgesloten wordt. Erg jammer vind ik het, want Sudeki zat propvol potentie, maar kan op het eind blijkbaar toch niet opleven naar de hype. Ik wil dan ook iedereen waarschuwen voor ze deze game kopen, koop hem niet vanwege de hype en omdat je er zo lang naar hebt uitgekeken, het is naar mijn mening namelijk weggegooid geld. Ik vind Sudeki een wanproduct en als je de mogelijkheid hebt huur of test hem eerst, want anders heb je een grote kans dat je zwaar teleurgesteld zult worden.

Oordeel Sudeki (Xbox)

• Gameplay 50
  • Eindcijfer 57