Super Mario Bros. (NES Classic) (GBA)
95 100 1

Review Super Mario Bros. (NES Classic) (GBA)

Ter ere van de classic NES week hebben we vandaag de review van het best verkochte spel op dit moment, Super Mario Bros 1 voor jullie. Het spel kun je in twee woorden omschrijven, simpel en verslavend.

Er denken veel mensen op dit moment, "waarom zou ik in godsnaam een titel kopen voor m'n GBA (SP) die 20 euro is die ook al is eerder is uitgebracht.", de reden is dit: als je nog nooit een spel uit de classic nes series hebt gespeeld zal je deze spellen, of in ieder geval Super Mario Bros en Zelda moeten halen omdat ze gewoon simpel weg klassiekers zijn, spellen die je moet hebben.

Ik zal wat over wie Mario nou eigenlijk is, graphics, sound, gameplay, en een conclusie vertellen die de meeste alleen willen lezen bij een review.

Laten we het maar eerst over Mario zelf hebben.
Elk persoon op deze wereld kent Mario wel, zelfs leraren en leraressen bij ons op school die nog nooit eigenlijk in aanraking zijn gekomen met een Nintendo console. Maar waarom is Mario nou zo beroemd geworden? Het is een simpel en verslavend spel, het was ook erg anders als je vergelijkt wat Atari toen te bieden had. Maar laten we vooral niet Nintendo’s eerste Mario vergeten, Donkey Kong (waar we ook een review van aankomt). Dit spel kwam eerst in de arcade kasten uit en is een gigantisch succes geworden in Japan, later met een moeilijke start ook een succes in de VS. In Donkey Kong heette Mario nog Jumpman, eigenlijk simpel bedacht omdat je steeds over tonnen moest springen. Mario spellen hebben eigenlijk bij bijna elk spel hetzelfde verhaal, je moet prinses Peach redden.

Nu gaan we verder met graphics.
Naja, wat kan ik ervan zeggen. Het is natuurlijk 2D, gewoon NES kwaliteit. De graphics zou zo eigenlijk met paint gemaakt kunnen worden. Maar toch heeft het iets sfeervols. Maar laten we niet vergeten dat het weer simpel is, zoals het hele spel is. Dat spellen tegenwoordig er zo goed mogelijk uit moeten zien klopt niet, kijk nou is naar Super Mario Bros, het ziet er verschrikkelijk simpel uit maar toch kan je fun hebben. De graphics maken eigenlijk niet uit omdat je er niet op let als er genoeg fun in het spel zit, ook al beweren sommige fanboys die niet-Nintendo zijn het tegendeel.

Sound, toch ook wel redelijk belangrijk in een game
Achja, wat kan ik er van zeggen, iedereen kent de oude Super Mario Bros tune wel die bedacht is door Nintendo held, Shigeru Miyamoto. Ook al hoor je dit muziekje bij elk bovengrondse wereld blijft het niet vervelen. En andere liedjes heb je bij de onderwater wereld en de ondergrondse wereld. Allebei de muziekjes passen goed bij het thema van de wereld. Onderwater klinkt echt als een onderwater wereld aan en ondergronds heel duister zoals de wereld er ook uit ziet. De tunes passen perfect bij de werelden.

Nu het belangrijkste volgens mij in deze game, de gameplay
Simpel gezegd is de gameplay gewoon heel erg goed. Er zijn weinig games die hetzelfde fun gehalte hebben in een game als Super Mario Bros. Het spel zit heel simpel in elkaar. Als je start kom je meteen een aantal vijanden tegen. Je verslaat ze meestal door op ze te springen, er zijn ook vijanden die je niet op die manier kan verslaan, bijvoorbeeld als je op een koopa springt dan trekken ze zich terug in hun schild en je kunt ze dan wegschieten om andere vijanden, let alleen wel op dat als het schild terugkaatst op een muur dat je niet zelf wordt geraakt. Ook zijn er koopa’s die je in één keer kan verslaan door op ze te springen maar die zijn wat moeilijker te bereiken omdat ze hamers gooien naar jou, je moet niet te lang wachten met het verslaan van ze want als je even wacht kom je er niet meer langs omdat de koopa te veel hamers gooit.

Als je dan eindelijk bij het 4de level bent moet je tegen Bowser (toen nog King Koopa). Hij schiet vuurballen die je moet ontwijken en hij springt, ook is hij niet te verslaan door op hem te springen. Je kunt hem vrij gemakkelijk de eerste keer verslaan maar als je hem vaker tegenkomt wordt het steeds moeilijker, dan kan hij ook hamers gooien en wordt het plafond van het gedeelte van waar je tegen Bowser vecht verlaagd zodat je de vuurballen moeilijk kunt ontwijken. Een truc om Bowser te verslaan als hij de hamers heeft is heel dicht bij hem komen en dan onder hem door te rennen als hij springt, anders is er bijna geen beginnen aan. Elke keer dat je Bowser hebt verslagen aan het eind van de wereld bevrijd je een Toad, en zelfs in het laatste level dan eindelijk Prinses Peach.

Maar bij Super Mario Bros gaat het natuurlijk niet alleen om de vijanden verslaan. Wat ook mee speelt zijn de muntjes waar je een nieuw leven door kan krijgen als je er 100 hebt en de tijd. Als je te lang over een level doet ga je automatisch af omdat je aan een tijd limiet zit. Andere leuke toevoegingen aan Super Mario Bros is dat je in de buizen kan gaan waar ook meestal zo’n vlees etende plant zit. Als je dan in een buis gaat kom je ondergronds, of in het geval dat je al ondergronds zit blijf je ondergronds je in een kamer terecht, in deze kamer zitten meestal muntjes die je dus kan gebruiken om een leven te krijgen. Levens zijn natuurlijk het belangrijkst want als je geen levens meer hebt kan je niet meer verder gaan, je kan ook niet even tussendoor het spelen saven want dat kon je ook niet in de NES versie. Wat wel opgeslagen kan worden is de high score. Je kunt een nieuwe high score zetten door punten te behalen. Die punten krijg je bij elk muntje die je krijgt als je tegen een blok met een vraagteken aanspringt. Ook krijg je punten bij het verslaan van een vijand of bij het halen van een level door zo hoog mogelijk tegen de vlagstok te springen. Wat ook uit een blok kan komen is een paddenstoel, een bloem of een ster. Een paddenstoel zorgt ervoor dat je groter wordt. Een bloempje krijg je alleen als je al groot bent, dan kan je namelijk ook nog vuur ballen afschieten op je vijanden. En een ster zorgt ervoor dat je onverslaanbaar bent voor een aantal seconden.

En dan eindelijk na deze lap tekst, de conclusie
Als je nou nog steeds twijfelt of je Super Mario Bros nou wel of niet moet halen geef ik je een advies, koop het spel, maar alleen als je nog niet het origineel hebt van de NES want het spel is een directe port van het origineel zoals jullie waarschijnlijk wel weten.

Natuurlijk zijn er mensen die 20 euro teveel vinden voor deze port maar ik ben blij dat ik hem heb gehaald, ik wou altijd nog wel is een NES halen alleen voor dit spel maar die drang is nu voorbij bij mij. Ik zou zeggen als je de game wil halen, speel ze.

Oordeel Super Mario Bros. (NES Classic) (GBA)

• Replay 100
  • Eindcijfer 95