Super Mario Bros. 3 (SMA4) (GBA)
95 100 1

Review Super Mario Bros. 3 (SMA4) (GBA)

Iedereen kent wel een spel die een classic is. Toen je jong was speelde je zo'n spel, totdat je handen pijn gingen doen. Zo'n spel staat voor je hele leven in je geheugen gegrift en draag je overal mee naar toe. De structuur van de levels herinner je nog goed en ook de deuntjes kun je na tien jaar nog mee fluiten. Zo'n classic is Super Mario Bros 3. Dit is tevens mijn classic. Ik speel het spel nog wekelijks op de NES en kon niet wachten tot dit spel uit kwam op de Gameboy Advance. Dit is nu gebeurd en wat ik van het spel vind, kom je in deze review te weten.

Historie

In januari van dit jaar verschenen de eerste geruchten van een nieuwe Super Mario game in december. Ook waren er geruchten van een spel genaamd: Mario & Luigi. Al gauw waren de critici het met elkaar eens. Super Mario Advance 4 is gewoon een nieuwe game voor de GBA genaamd Mario & Luigi.
Toch werd bekend dat de twee games apart zouden staan. Mario & Luigi zou een RPG worden en Super Mario Advance 4 een poort van Yoshi's Story (N64), aldus Gamepro, een Amerikaans gamemagazine. Toen op de E3 de eerste screens werden getoond van Super Mario Advance 4 vielen ook zij door de mand. Super Mario Advance 4 is niets minder dan Super Mario Bros 3.
Super Mario Bros 3 was een enorme kaskraker in de hoogtijden van de NES. Het spel was een revolutie ten opzichte van Super Mario Bros 1 en het spel was een stuk leuker om te spelen dan Super Mario Bros 2. Dat laatste deel had wel mooie graphics, maar faalde op het gebied van replay. De game was veel te anders dan de ouderwetse Mario-games, terwijl Super Mario Bros 3. weer typisch Mario was met de koopa's en de paddenstoelen! Het is dan ook een wijze stap geweest van Nintendo om deze klassieker in een nieuw jasje uit te brengen, want vele gamers kopen SMA4 dan om de herinnering van vroeger weer omhoog te brengen.

Begin

Wat opvalt is dat het spel een intro heeft. Dit had het spel op de NES niet. In de intro zie je dat de eerste koning wordt omgetoverd door de eerste baas en de koning veranderd in een rode slang. Toad weet niet wat hem overkomt en schreeuwt het uit. Even verderop zegt Peach tegen Mario en Luigi dat ze moeten beginnen aan hun toch. Hun tocht door de 7 werelden van Muchroom World. Het is tijd voor hen om de 7 bazen uit te roeien en uiteindelijk Bowser terug te pakken.
Als dat eenmaal voorbij is, dan heb je de keuze tussen Mario Bros (een optie die nooit wordt gekozen) en natuurlijk Super Mario Advance 4. Klik je daarop, dan zie je het vertrouwde beginscherm met natuurlijk Mario en Luigi. Daarna kun je kiezen welke file je wil hebben en dan begint het avontuur.

Speluitleg

In Super Mario Advance 4 is het de bedoeling dat je Prinses Peach uit de handen grijpt van Bowser. Je moet 8 werelden doorkruisen. Van woeste pijpwerelden tot vochtige onderwaterwerelden. Iedere wereld bevat een aantal levels, een kasteel en een eind kasteel oftewel een eindschip. Op dit schip moet je een aantal beproevingen doorstaan die je uiteindelijk naar een baas toe leiden. De bazen zijn meestal wel te doen. Het enige doel is op de baas springen en dat dan 3 keer (dit geld niet voor Bowser).
De levels in Super Mario Advance 4 zijn net zoals de eerste Mario. Je moet tegen vraagtekens aankoppen om een item te krijgen, zoals een sterretje of een paddestoel of misschien wel een blaadje. Die items hebben invloed op Mario. Zo kun je transformeren in een grotere Mario, zodat je niet zo snel afgaat. In de levels heb je tevens muzieknoten. Deze muzieknoten hebben een trampoline-achtig effect. Spring je eerst op een muzieknoot, dan kom je hoger in de lucht en kun je items pakken die hoger gelegen zijn of je kunt verder jumpen. Aan het eind van een level moet je een sprintje trekken en tegen een doorzichtig blok aan springen. Je krijgt dan een einditem. Bijvoorbeeld een bloem of een ster. Heb je volledige power, dan krijg je meestal een ster. Haal je in 3 levels achter elkaar een ster, dan verdien je een 5-up. 3x een bloem is een 3-up, 3x een paddestoel is een 2-up en 3 verschillende einditems is een 1-up.
Als je een level hebt uitgehaald kom je op de wereldkaart. Je moet niet alleen naar kastelen en levels. Je kunt ook naar diverse andere dingen. Zo loopt er ook een bewaker rond op de wereldkaart. Deze moet je verslaan en je kunt dan verder. Dit is meestal een boemerangmannetje. Ook kun je enkele spelletjes doen. Zo is er een spelletje waar je drie schijven hebt. Deze draaien continu rond. Jij moet om de beurt de schijven laten stoppen. Op de schijven zie je delen van de eind-items in een level. Als je goed timed kun je drie delen van het eind-item krijgen en verdien je een prijs. Dit is vaak erg pittig, maar het moet je wel lukken om een paddestoel te scoren. Ook kun je naar een geel/rode paddestoel. Hier wacht Toad je op en die vertelt je dat je een schatkist mag kiezen. Je ziet dan 3 schatkisten. Hier zitten leuke items in die je kunt gebruiken in het spel, zoals een vuurbloem of een blaadje.

Veranderingen

Je begint bij de eerste wereld. Dit is een gewone wereld zonder een speciaal thema. Wereld 1 is dus gewoon een inkoppertje zonder speciale fratsen. Als je naar level 1-1 gaat zie je direct het verschil met het NES-avontuur. De lucht op de NES was heel helder licht blauw, nu is het neutraal blauw met een beetje een overlopend effect. Ook zie je dat achter het level ook nog een omgeving zit, zodat het meer 3d lijkt. De struikjes zijn ongeveer hetzelfde, alleen zijn ze in de SMA4-versie iets donkerder. De blokken zijn ongeveer hetzelfde, alleen hebben ze nu slagschaduw en eigen schaduw. De muntjes zien er ongeveer hetzelfde uit als vroeger, alleen glinsteren ze nu meer. De vijanden en Mario zien er hetzelfde uit als vroeger, maar als je ze goed gaat bekijken zie je dat Mario nu een blauw broekje aan heeft (in de NES versie een zwart broekje) en hij heeft nu witte handjes.
Verder zijn sommige levels radicaal veranderd. Kennen mensen nog het ijslevel van wereld 1? Dat is nu een soort grotlevel geworden. Het level ziet er qua structuur precies hetzelfde uit, alleen is het thema radicaal aangepast. Waarschijnlijk om het meer in het neutrale thema van wereld 1 te laten passen.

Werelden

Er zijn in totaal 8 werelden. Wereld 1 en wereld 5 hebben een neutraal thema. Wereld 2 heeft als thema de woestijn. Wereld 3 is een typische zwemwereld. Ga je door naar wereld 4, dan zie je dat iedereen een maatje groter is behalve jij zelf. Wereld 6 is de ijswereld, wereld 7 de pijpenwereld en wereld 8 is natuurlijk de laatste wereld en bevat daarom veel lava, vuur en kanonnen.

Springen, vliegen, zwemmen en schieten

Mario kan weer lekker veel. Hij heeft nog de beschikking over alle pakken uit de NES-versie, zoals het wasbeerpak, waarmee Mario ontzettend hoog kan vliegen als zijn krachtmeter gevuld is en natuurlijk het kikkerpak, waarmee Mario zich beter kan voortbewegen in het water. Ieder pak heeft zijn eigen voordeel, maar ook nadeel. Er is geen pak die zo gemaakt is, dat je alles tot je beschikking hebt. Daarom moet je goed afwegen of je een bepaalde pak wilt gebruiken!

Gameplay

Verassend goed. Er zit geen traagheid in het spel. Even goed als andere Super Mario games. In het begin is het wel even wennen, want de menu-keuze en het selecteren van een object op de wereldkaart is anders dan vroeger. Dat is dus even wennen. Voor de rest is de uitstekende gameplay gebleven!

Graphics

De graphics zijn goed. Fantastisch zijn ze niet, want het had nog veel uitgebreider gekunt, maar toch valt er niets over te zeggen. Alles is netjes afgewerkt en het spel is helemaal geupdated naar een nieuw spel.

Geluid

Het geluid is fantastisch! Ieder Mario Bros 3 deuntje is behouden en in een nieuwe versie uitgevoerd. Als je genoot van de muziek uit de classic van toen, dan geniet je nu weer helemaal.

Waar wacht je nog op? Ren naar die winkel en haal Super Mario Advance 4 in huis voor nog geen 45 euro! Het spel is zeker aan te raden voor mensen die het spel nog nooit hebben gespeeld en ook voor mensen die de NES-versie helemaal top vonden en nog steeds vinden. Mensen die de NES-versie niet goed of matig vonden, die kunnen Super Mario Advance 4 maar beter niet halen.

Oordeel Super Mario Bros. 3 (SMA4) (GBA)

• Gameplay 95
  • Replay