Super Princess Peach (NDS)
77 100 1

Review Super Princess Peach (NDS)

Net toen ik Princess Peach uit de klauwen van Bowser Jr. en Sr. had gered in New Super Mario Bros. viel de ultieme antithesis op de mat; Super Princess Peach. Het zat er aan te komen en nu is het zover; Mario wordt ontvoerd door Bowser en Peach moet hem redden. De emancipatie is compleet. Al sinds gamers heugenis is het aan Mario om verscheidende dames, als Daisy, Peach en Pauline, te redden van allerlei booswichten. Onlangs zagen we dit ritueel nog voorbijkomen in New Super Mario Bros.. Maar in deze moderne tijd lapt men vele rituelen aan de laars; innoveren en vernieuwen is nu de hoofdzaak. Dit gebeurt ook volop in het hoofdkwartier van Nintendo. De Nintendo DS en Nintendo Wii zijn de meest innovatieve spelcomputers sinds de vorige innovatieve spelcomputer van Nintendo. Ook de software moet aan de vernieuwing toegeven. Zo zagen we een paar jaar geleden al een geweldig nieuw deel in de Metroid serie, werd de grafische stijl van The Legend of Zelda enkele malen omgegooid en werd de markt beladen met zogenaamde non-games als Brain Training, Electroplankton en Nintendogs. Nu is het aan de doodnormale platformer, het genre waarmee Nintendo de meeste populariteit heeft gewonnen, om drastisch te veranderen. Door de rollen van Mario en ‘het prinsesje’ om te wisselen krijgen we een totaal ander plot. Bowser ontvoert Mario met een mysterieuze toverstaf en Princess Peach gaat hem redden. Samen met haar magische paraplu, die dezelfde naam draagt als onze opperbaas Perry, gaat ze op een emotioneel avontuur om Bowser een flinke klap op z’n billen te geven. Een aanrader voor kleine meisjes of valt dat nog wel mee?

Een groot deel van Super Princess Peach draait om emoties. De omgevingen zijn, zoals altijd, mega vrolijk, maar dat geldt niet altijd voor de gemoedstoestand van de prinses. Op het touch-screen zie je Peach met daaromheen vier hartjes; één voor elke gemoedstoestand. Joy, Rage, Gloom en Calm zijn de gemoedstoestanden waarin je Peach kan laten verkeren door ze aan te tikken. Voor het gebruiken van je emoties heb je een speciaal metertje. Je kan alleen emotioneel worden als je metertje gevuld is. Natuurlijk is zomaar een potje lopen huilen niets aan in een spel. Gelukkig zijn de emoties ook nog ergens nuttig voor. Joy zorgt ervoor dat een blijde wervelstorm Peach laat vliegen. Daarnaast kan je er ook objecten, zoals een windmolen, mee activeren. Rage laat Peach letterlijk ontvlammen zodat ze alle vijanden op haar pad verschroeit. Ook handig om obstakels uit de weg te ruimen en geheime plekken te bereiken. Gloom is de meest treurige emotie; Peach gaat namelijk vreselijk huilen. Zo hard zelfs dat je met haar tranen planten kan laten groeien. Als een soort Sjaakie (die van de Bonenstaak) kan Peach nu haar gekweekte plant beklimmen. Als Peach huilt rent ze overigens op haar hardst, dit is later nodig om sommige puzzeltjes op te lossen. De laatste emotie is een beetje flauw; het herstelt de levenspunten van Peach. Omdat Perry vijanden op kan eten om daarmee je emotie metertje aan te vullen is het dus bijna onmogelijk om dood te gaan. De game is sowieso erg simpel en de puzzeltjes zijn ook niet al te moeilijk. Het spel heeft trouwens geen levens en Game Over zal dus niet op je scherm verschijnen. Hooguit zal je bij een val in één van de weinige gaten een klein stukje van een level opnieuw af moeten leggen. De lengte van de levels is echter wel iets langer dan de standaard platformers van Nintendo. In totaal zijn er acht werelden met elk zo’n vijf levels.

Heel onverwacht in Super Princess Peach is het gigantische aantal verschillende vijanden dat erin verwerkt is. Het is zelfs zo erg dat het aanbod aan vijanden in Super Princess Peach groter is dan in New Super Mario Bros., waarvan men nog wel zoveel verwacht. Bijna alle vijandjes ken je uit de oude klassieke Mario platformers. Het leuke is dat de vijanden ook emoties kennen. Zo heb je een normale Goomba, maar ook een snelle, huilende Goomba en een woeste, stampende Goomba. Dit draagt extra bij aan de stijl van de game. Combineer dit met de vrolijke graphics van Super Mario World en Yoshi’s Island en je hebt een prima ogende game. De muziek is vrolijk, maar verdwijnt uit je hoofd zodra je je Nintendo DS uitschakelt. Het past goed bij de sfeer, meer niet. En daar hebben we geen problemen mee, want de hele dag blije muziekjes in je hoofd is ook niet alles.

Om de gameplay iets te rekken zijn in elk level drie Toads verborgen die je kan bevrijden voor een paar extraatjes. Tevens kan je muziek uit de game, minigames en puzzelstukjes verzamelen door de levels heen. De muziek kan je gewoon rustig terugluisteren in een soort jukebox en de puzzelstukjes kan je, hoe kan het ook anders, gebruiken voor een legpuzzel. Niet alle puzzelstukjes zijn in de levels te vinden, want een gedeelte van de puzzel zal je moeten kopen in de shop. In de echte Super Mario platformers krijg je voor 100 muntjes een leven, maar omdat Super Princess Peach geen levens kent kan je de muntjes dus, als een echte vrouw, spenderen tijdens het winkelen. De kleertjes en lipstick maken alleen dit keer plaats voor zaken als een groter metertje voor je emotie of een upgrade voor Perry. De weinige minigames stellen overigens niet veel voor, dus daarvoor hoef je de game niet te halen.

Toch is Super Princess Peach een leuke platformer die je je voor moet stellen als een soort Super Mario World, maar dan voor kleine meisjes. Een tikkeltje kinderachtig en iets te simpel, maar wel een prima game. Het blijft immers een platformer van Nintendo. In principe geen game voor die-hard gamers, maar voor de mensen die toch interesse hebben is het misschien leuk om hem samen met je kleine zusje(s) te kopen. Het scheelt je wat geld en je hebt ook een mooi excuus als je betrapt wordt met een game waarin een emotioneel prinsesje een besnorde loodgieter uit de klauwen van een monster met een toverstaf moet redden met behulp van een pratende paraplu; “Oh, die is van mijn zusje.”

Oordeel Super Princess Peach (NDS)

• Eindcijfer 77

Aantal keer bekeken: 3579