Super Street Fighter II: Turbo Revival (GBA)
77 100 1

Review Super Street Fighter II: Turbo Revival (GBA)

Street fighter is een game die jullie allemaal wel kennen al dan niet van de film. Dit is de 1e Street Fighter game op de GBA.

Street Fighter? Das oud!

Inderdaad Street Fighter is al zeer oud. De 1e game verscheen in 1987 al in de arcade hallen. Vele games op de Sega Megadrive en Super NES volgden. Zo veel dat er meer als 10 delen al verschenen zijn. Street Fighter 2 is in principe een poort van de SNES versie.Dit spel brengt zeer veel nostalgie met zich mee uit de oude SNES tijd en heb er een hoop plezier aan beleefd.

Waar gaat het spel over?

Het lijkt me wel duidelijk waar dit spel over gaat. Je kiest een karakter uit en gaat ermee vechten tegen andere karakters. De karakters zijn overigens zeer vertrouwd. Ik kon met gemak alle spelers opnoemen die je kan kiezen om mee te spelen. De kunst is om zo snel mogelijk met een zo grote mogelijke combo de tegenstander te verslaan. Dit is moeilijk maar na veel oefenen lukt dit wel. Het spel is ongeveer identiek aan de SNES versie alleen het bevat een goede multiplayer mode die ik later zal bespreken. De graphics zijn de net zoals de SNES versie een lust voor het oog.

Het spel zelf

Het spel zelf bestaat uit een aantal spelmodes die ik hier een voor een zal gaan bespreken.

Arcade

In deze mode zal je 1 van de 16 spelers moeten kiezen. Deze zijn allemaal bekend bij de gamers die oudere Street Fighter spellen hebben gespeeld. Hier kun je punten halen waarmee je geheimen in het spel unlocked naarmate je meer punten hebt.

Training

Hier kun je trainen op je moves. Je kiest een karakter uit waar je mee wilt trainen en een karakter waartegen je wilt vechten. Dit karakter doet niets terug dus je kan uit hartenlust je moves trainen.</

VS

Speel tegen iemand anders via de link kabel.

Time Attack

Hier kun je kiezen om 8 tegenstanders zo snel mogelijk te verslaan, tegen 4 bazen te spelen, tegen Akuma te spelen, tegen Ken en Ryu of tegen iedereen uit het spel te spelen. Dit is een zeer moeilijke mode die je pas goed kan spelen nadat je eventjes je combo`s onder de knie hebt.

Survival

Dit is misschien wel de leukste modus van het hele spel. Hier kun je trainen om zo snel mogelijk een auto in elkaar te slaan, tonnen te breken maar ook echte suvival. Je kan bijvoorbeel tegen 5 mensen vechten. De meeste zijn binnen een paar klappen dood maar naar mate er meer komen krijgen ze steeds meer health. Je kan kiezen uit vs 5, vs 10, vs 30, vs50 en tenslotte vs 100. Voor alles wat je doet krijg je punten. Deze kan je sparen en naarmate je meer punten hebt, zal je geheimen zoals een photo gallery en meerdere karakters unlocken. Een minpuntje dat ik kon vinden in heel het spel waren de moves. De GBA heeft net 2 buttons te weinig. Dit wordt opgelost door een knop lang of kort in te drukken maar in praktijk werkt dit niet echt optimaal. Voor de rest zijn de controls zeer goed.

Sounds

Het geluid is werkelijk waar super. Het is precies hetzelfde als op de SNES en de geluiden zijn oud en vertrouwt waardoor je echt een ouderwetse maar o zo vertrouwde feeling krijgt. Een leuk nieuwtje zijn de stemmen van de karakters in het spel. Eindelijk hoor je bijvoorbeeld Ryu “HADOKEN!” Zeggen terwijl hij een blauwe vuurbal afschiet. Deze stemmen maken het spelen aantrekkelijk en leuk en is een zeer goede feature van het geluid. Zo zie je weer dat de sound chip van de GBA zeer veel kan al is het maximale er niet uit gehaald.

Graphics

De graphics zijn werkelijk van super kwaliteit al kunnen ze wel beter, beter in de zin van iets scherper. Dit komt doordat Capcom de oude SNES sfeer wil doen herleven. Desondanks is Street Fighter een van de mooiste vechtspellen die er nu uit is. De moves die de karakters maken zijn mooi weergegeven en niet houterig zoals bijvoorbeeld de nieuwe Mortal Kombat. Je ziet zeer natuurlijke bewegingen. De combo`s zijn nog mooier. Als je bijvoorbeeld een combo maakt (of een supermove) dan wordt het beeld bijna helemaal zwart en zie je je karakter een supermove maken die heel goed weer is gegeven.De achtergronden zijn weer “interactief”. Hiermee bedoel ik niet dat je bijvoorbeeld iets uit de achtergrond kan halen maar dat je bijvoorbeeld vogels ziet vliegen of een olifant met zijn slurf ziet zwaaien. Aan iedere achtergrond herken je een land of werelddeel. Ook elk karakter zit vast aan zo`n land of werelddeel. Ryu of Honda spelen bijvoorbeeld voor een Japanse achtergrond terwijl Balrog in een boksring speelt. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de graphics al konden ze wel een tikkeltje scherper zijn.

Multiplayer

Dit is een zeer leuke mode uit het spel. Je kiest een karakter uit en je begint te vechten tegen een andere persoon. Street Fighter is een alleen geschikt voor 2 personen. Een 3e of een 4e persoon zal dus niet mee mogen doen. Wat een nadeel is van de multiplayer mode is dat ieder een cassette moet hebben. Dit is het enige nadeel van de VS mode die wel zeer verslavend is om te spelen.

Plus- en minpunten
+ oude Streetfighter gevoel
+ SNES roelt!
+ alle oude vechters
+ multiplayer
+ veel modes
- graphics mochten wel beter
- geen 1 cassette multiplayer

Street Fighter 2 is een zeer verslavende game. Vooral als je ooit in een ver verleden dit spel op de SNES hebt gespeeld is het echt een plezier om het weer te spelen. Het is geen perfect spel. Een paar dingen kunnen beter. Het geluid bijvoorbeeld is niet perfect en kan beter. De graphics is niets mis mee maar de GBA kan toch net iets meer aan. Het enige echte nadeel is dat de GBA eigenlijk 2 knoppen mist die de SNES wel had. Verder is het een zeer goed spel dat menig gamer een zeer lange tijd bezighoud.

Oordeel Super Street Fighter II: Turbo Revival (GBA)

• Graphics 87
  • Replay