Tales of Graces F (PS3)
85 100 1

Review Tales of Graces F (PS3)

Tales of Graces verscheen enkele jaren geleden in Japan op de Wii. Helaas werd het spel nooit in Amerika en Europa uitgebracht. Gelukkig brengt Namco Bandai nu de HD-remake uit op de PlayStation 3. In grote lijnen is het spel een overzetting van de versie die op de Wii verscheen. En als dat alles was geweest, dan had je al meteen  een heel sterk spel in handen. De f in de titel  heeft gelukkig ook een positieve en toegevoegde waarde. Die staat namelijk voor future en breidt het verhaal met een aanzienlijk stuk gameplay uit.

Maar misschien is het handig om bij het begin te beginnen. Tales of Graces draait om de avonturen van Asbel Lhant en zijn broer Hubert. Tijdens een wandeling in het bos vinden de twee jongens een meisje dat aan geheugenverlies lijdt. Natuurlijk weet ze daardoor ook haar eigen naam  niet meer, dus besluiten de jongens om haar Sophie te noemen. Ze vinden het meisje namelijk in een  veld met Sopheria-bloemen. Dat is het begin van een avontuur waar je vervolgens tientallen uren zoet mee zult zijn. Ik zal de plot niet spoilen, maar het verhaal van een Tales-game is meestal vrij uitgebreid boordevol plotwendingen en intriges. Dat geldt ook voor Tales of Graces f. De personages en met name de ontwikkelingen en groei die ze doormaken tijdens het avontuur is dan vaak een doorslaggevende factor of je het verhaal wilt blijven spelen. En ook op dat vlak zit dit spel zeker goed in elkaar. Je begint het spel in de jeugd van de helden waar de basis van het verhaal wordt gelegd. Als er na een tiental uren een sprong in de tijd van zeven jaar plaatsvindt, zie je dat die vriendschap steeds terugkomt in het verhaal.

De band van vriendschap

Vooral de verstandhouding tussen Asbel en zijn broer Hubert en de vriendschap tussen prins Richard en Asbel zijn belangrijk voor het verhaal. Dat zijn tenslotte elementen waardoor je verder blijft spelen. Zoals ik al eerder aangaf is Tales of Graces f een port van een Wii-titel en dat zie je op een paar vlakken terug. Zo zijn de animaties  niet bepaald geweldig te noemen, is er weinig oog voor detail in de omgeving en ook de voice-acting blijft bij sommige scènes achterwege.
Het spel moet het vooral van zijn geweldige gevechten hebben. Het camerastandpunt is ook een klein beetje anders in vergelijking met recente Tales-spellen. Veel Tales-spellen hebben namelijk een camerastandpunt waarbij de gevechten van de zijkant en van links naar rechts getoond worden. Tales of Graces f daarentegen toont de vijanden vaak aan de linkerkant van het strijdtoneel en de camera lijkt vaak iets schuinboven op de strijd neer te kijken. Dit zorgt er ook voor dat je het overzicht behoudt op je teamgenoten en waar ze mee bezig zijn.

Cliché plot, uitgebreide gameplay

Tijdens het spelen had ik vaak al duidelijk in de gaten hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen. De Tales-spellen zijn sowieso niet bepaald enorm afwisselend en creatief als het op plotwendingen aankomt. Misschien is dat ook wel met opzet gedaan want de manier waarop dingen in beeld worden gebracht en de opmerkingen van personages zorgen er bijna voor dat je in het verhaal getrokken wordt. En zoals gezegd, het draait om de gameplay. Op dat vlak valt er gelukkig niets te klagen. Het hoofdverhaal alleen al kan ongeveer veertig tot vijftig uur duren, maar de sidequests, vrij te spelen kostuums en titels voegen daar nog vele tientallen uren aan toe. Die titels zijn een bekend gegeven in de Tales-reeks. Door sidequests uit te voeren, speciale technieken vaak te gebruiken en simpelweg veel te spelen zal elk personage nieuwe titels verdienen. Nieuw is echter dat je deze titels ook kunt versterken met skill points om zo nieuwe statistieken, vaardigheden en verbeteringen voor je personages vrij te spelen. Zelfs kostuums kun je op deze manier vrijspelen en die  zijn zeker de moeite waard. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om Asbel een kostuum aan te trekken dat gebaseerd is op dat van Yuri uit Tales of Vesperia. Fanservice van de bovenste plank.

Gameplay is koning

Het valt niet te ontkennen dat Tales of Graces grafisch een beetje verouderd aanvoelt, maar de sfeervolle muziek,goede stemacteurs en uitmuntende gameplay maken veel, zo niet alles goed.  De f in de titel staat, zoals eerder gezegd, voor future. Wanneer je het verhaal hebt uitgespeeld, krijg je dan ook toegang tot een epiloog die zich verder in de toekomst afspeelt. Het is een leuke toevoeging die de houdbaarheid van deze toch al immense titel nog iets verder oprekt. Voor mensen die ervan houden om na het uitspelen een tweede poging te starten, is het goed om weten dat ook dit deel toegang biedt tot een Grade-winkel. Hier is het mogelijk om de hoeveelheid geld, ervaring en skill points die je verdient te vermenigvuldigen. Grade verdien je overigens niet met elk gewonnen gevecht, zoals vaak het geval is in de Tales-spellen, maar door aan bepaalde criteria te voldoen, zoals zoveel mogelijk titels verdienen, wapens opwaarderen, de snelheid waarmee je het spel uitspeelt, et cetera.

Tales of Graces f is een spel dat  grafisch een beetje verouderd aanvoelt, maar desondanks toch het proberen waard is. Al was het maar omdat er heel weinig Tales-spellen in Europa worden uitgebracht. Ik heb in ieder geval veel plezier gehad aan de avonturen van Asbel Lhant en zijn vrienden. En daar kunnen de verouderde graphics gelukkig niet tegenop. Tales of Graces f is op maat gemaakt voor de Tales-fans, al zullen ook nieuwkomers  tot de conclusie komen dat het er allemaal niet bijster mooi uitziet, maar wel erg leuk en verslavend is om te spelen. Kortom, een aanrader voor de fans.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Tales of Graces F (PS3)

Aantal keer bekeken: 6944