Tekken 6 (PSP)
86 100 1

Review Tekken 6 (PSP)

Sommigen zal het ontgaan zijn, maar in de luwte van de release van Tekken 6 voor de Xbox 360 en PS3 is er inmiddels ook nog een versie voor de PSP uitgebracht. Dit is alweer het tweede deel van de Tekken reeks op de PSP. Eerder werd Tekken: Dark Resurrection op de PSP uitgebracht. Deze game was grotendeels op Tekken 5 gebaseerd, maar kende diverse extra’s ten opzichte van de consoleversie. Dit deel werd over het algemeen met lovende kritieken ontvangen. Met dit goede voorteken in het achterhoofd heb ik de jongste telg uit de reeks in ontvangst genomen en in gebruik genomen.

Spektakel
In ieder deel van de Tekken-reeks staat het King of the Iron Fist-toernooi centraal. Iedere keer weer, komen hier de beste vechtersbazen ter wereld op af, om deze prestigieuze titel voor zich op te eisen. Elk van hen heeft zo zijn redenen, maar wat de reden ook mag zijn, uiteindelijk gaat het er toch om dat er een stevig robbertje gevochten mag worden. De presentatie is hierbij subliem te noemen. Zo is er een schitterende intro die er voor zorgt dat je de game gewoonweg wilt spelen. Daarnaast is er een veelvoud aan speltypen om je mee te vermaken. Nu gaat het te ver om al deze speelwijzen te belichten. Daarom noem ik een enkele. In de Story Battle kom je achter de beweegredenen van elke vechter om af te reizen naar een toernooi. Het geheel wordt luchtig en veelal humoristisch gebracht, wat goed past bij deze game, waarin mensen van vlees en bloed het op kunnen nemen tegen beren, bomen, cyborgs en andere idioten, die rechtstreeks uit een gesticht lijken te zijn weggelopen.

Ook kun je deelnemen aan een Ghost Battle, waar het veelal draait om het levelen van je personage. De moeilijkheidsgraad gaat hierbij per rang omhoog. Ten slotte kan ook de menustructuur niet onvermeld blijven. Deze is overzichtelijk en strak, zoals ook bij deze game past.

Versus console
In eerste instantie lijkt de game een rechtstreekse port te zijn van zijn consolebroer. Er zijn veertig speelbare personages, een overvloed aan speltypen en ook op de arena’s is niet bezuinigd. Je zou je bijna gaan afvragen hoe het toch allemaal op die ene UMD geperst is. Toch is er weldegelijk gesneden in het geheel. Zo ontbreekt de Scenario Mode. Nu zal niet iedereen daar heel rouwig om zijn, want dat was ongeveer het slechtste onderdeel van de consoleversie. Uiteraard kent de PSP versie dan wel weer de Story Mode als alternatief.

Zojuist heb ik het al even over de presentatie gehad van de game, maar in zijn geheel ziet deze game er prachtig uit. De actie verloopt soepeler en sneller dan zijn voorganger, wat het speelplezier ten goede komt. Ondanks deze vooruitgang heeft Tekken 6 wel zijn vertrouwde looks behouden en dat is een goed teken, wat mij betreft.

Tweaks & Tekken
In het verleden heb ik meerdere delen van Tekken gespeeld en hoewel ik nooit extreem lang met iedere game speelde, heb ik met bepaalde personages wel een soort band opgebouwd en het was dan voor mij ook logisch om als eerste met hen aan de slag te gaan in plaats van een van de nieuwkomers, zoals Bob, Alisa en Miguel. Bij een enkel personage had ik het idee, dat zijn moves lichtjes zijn aangepast, om meer balans in de game te brengen. Nu kan ik me dat ergens wel voorstellen, want met sommige personages is het mogelijk om continu en kort achter elkaar gelijkaardige aanvallen te plaatsen. Zeker als je online speelt, wil je toch liever op punten verliezen dan ingemaakt worden door iemand die toevallig één combo uit zijn hoofd kent. Overigens zijn niet alle personages geheel in balans. Start maar eens een Arcade Mode of Story Mode sessie. Ik durf te beweren dat je deze speelwijzen maar een enkele keer zal uitspelen puur en alleen omdat de eindbaas Azazel een ontiegelijke pain in the ass is. Ik heb hem inmiddels meerdere malen met verschillende personages verslagen, maar ik heb waarschijnlijk net zo vaak van hem verloren, omdat hij zich lastig laat verslaan. De moeilijkheidsgraad lijkt omhoog te schieten naar Hard zodra je tegenover hem staat en daardoor verlies je soms nog, terwijl je een halve levensbalk voorstond. Een smetje op de gameplay wat mij betreft en het is dan ook maar goed dat er nog andere speltypen zijn om je mee te vermaken.

Na weer een tijdje gespeeld te hebben, pakte ik weer snel de oude draad op en kon ik in no-time de eerste Perfect score tegemoet zien. De game speelt vertrouwd en de combo’s laten zich gemakkelijk uitvoeren. Dus in navolging van Tekken: Dark Resurrection is dit alweer een goede aanvulling op de Tekken serie. Wat de gameplay ten goede komt, zijn ook de beperkte laadtijden van de game. Als je besluit om gebruik te maken van de optionele installatie, dan zul je zien, dat de laadtijden aanzienlijk beperkt worden. Dit was erg prettig tijdens mijn dagelijks treinreizen. Zo kon ik relatief meer spelen en een beter beeld van de game krijgen.

In mijn verhaal heb ik tot dusver niet stilgestaan bij de multiplayer van deze game. Deze mogelijkheden bestaan inderdaad, maar ik heb ze niet voor jullie kunnen testen. Ik ga ervan uit, dat Namco Bandai voor zijn belangrijkste titel van het najaar alles uit de kast heeft getrokken om het via de draadloze ad-hoc verbinding alles goed te laten werken, zoals dit ook gebeurt bij de online gevechten bij Tekken 6 op de consoles.

Op zoek naar…. Goud!
In Tekken 6 kun je in de Challenge Modes vele records vestigen. Naast de overbekende Survival en Time Attack Mode kent de game ook het nieuwe speltype Gold Rush. Hierbij neem je het op tegen diverse tegenstanders en voor iedere rake klap verdien je goud. Is dit ook nog eens een unieke klap of combo, dan kun je aanzienlijk wat meer goud tegemoet zien. Het is echter wel zaak om goed te verdedigen, want ook je tegenstander kan stevige klappen uitdelen, die jou een hoop goud kunnen kosten. Naast dit speltype kun je ook in de meeste andere speltypen goud verdienen, zij het dat het toch het snelste gaat bij Gold Rush. Met al het verdiende goud kun je de personages pimpen. Geef ze een nieuwe look, een attribuut of een nieuw kledingstuk en je kunt tegen je vrienden of online de blits maken. Toch moet ik hierbij wel aangeven, dat je flink zal moeten doorspelen, want een beetje redelijk voorwerp kost je al gauw ongeveer 300.000 goudstukken.

Final Round
Tekken 6 voor de PSP maakt zich bijna onsterfelijk door alle goede eigenschappen te bevatten van zijn consolebroer. De Scenario Mode is namelijk niet aanwezig. Echter, Azazel zit er nog wel in, en dat blijft ook op de PSP een lastpak om tegen aan te treden. Dat mag echter de pret niet drukken. Het geheel is een zeer gevarieerd pakket, wat subliem is uitgevoerd. Het is bovenal een game, die je door de vele vrij te kopen voorwerpen tot in het oneindige zou kunnen spelen. Totdat Tekken 7 er is natuurlijk.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Tekken 6 (PSP)

• Graphics 95