The Lord of the Rings: The Return of the King (NGC)
83 100 1

Review The Lord of the Rings: The Return of the King (NGC)

Hoppa, weer een spel uitgemolken, denkt EA. Het zoveelste Lord of the Rings spel. Samen met de SNES, Ps2, PC, XBOX, GBA en natuurlijk de GameCube presenteert EA weer een spel op dezelfde systemen. Behalve de SNES natuurlijk!
One ring to rule them all!
24 januari… Ik word wakker en meteen voel ik het: IK BEN JARIG!!! Ik storm naar beneden om het spel op te halen wat ik gevraagd had: Lord of the Rings: The Return of the King! Ik ging naar m’n moeders kamer. Ze feliciteerde mij en gaf me een grote doos. ‘Huh? Dat kan toch nooit Return of the King zijn?’ dacht ik. Nee, het was iets anders. De James Bond DVD Box met alle DVD’s. Ik vond het niet erg want ik wilde de DVD’s ook hebben. Dus de maandag daarop ben ik uit school maar even het spel gaan halen. ‘Huh? Wat zie ik daar? Tijdige actie, alle controllers met 25% korting!’ Ik besloot meteen maar even een controller erbij te kopen… Thuis aangekomen stopte ik m’n controller en het spel in m’n Spellenkubus, en meteen was ik Midden Aarde!

Midden Aarde
Games die gebasseerd zijn op een film zijn meestal kut, en ikzelf heb ook nog maar 2 spellen gezien waarmee dat niet zo was. GoldenEye en Lord of the Rings: The Two Towers. Hoewel de laatste erg kort was, heb ik er toch plezier van gehad. En sinds die maandag is er een derde bij gekomen. Je raadt het al, Return of the King! Ik liep met Legolas en Aragon door grotten vol met doden, ik ben met Frodo en Gollum op de vlucht geweest voor een Nazgul. Ik heb zelfs de Ents geholpen met het doden van Orc’s en ander tuig. Tja, ik weet het. Ik ben een held…

Hakkuh!!!
Nee, niet het hakken op gabbermuziek, maar hakken met je zwaard, bijl of je staf. Dat is de bedoeling van deze game. En ik moet eerlijk bekennen dat dat best wel verslavend is. Want naast het Hack and Slash genre zit er ook een stukje RPG in verwerkt. En aan RPG’s ben ik HELEMAAL verslaafd. Lekker mensjes trainen tot ze Agatio en Karst kunnen verslaan… Lelijke monstertjes trainen om tegen Gary te vechten… Dat is gewoon het coolste dat er is. Daarom ben ik ook blij dat er in Return of the King een RPG systeempje in zit zodat je je favoriete Lord of the Rings figuren kan trainen. Het maximale level is level 20.

Shoppen
Als je een missie hebt uitgespeeld, en je bent een level(of meerdere) omhoog gegaan, kun je voor je verdiende ervaringspunten nieuwe aanvallen voor je character kopen. Zo krijg je bijvoorbeeld combo’s, betere pijlen, meer leven of sterkere standaard aanvallen. Maar het is niet zo dat als je bijvoorbeeld met Sam speelt, je spullen kunt kopen voor Gimli. Nee, je kan alleen kopen voor de character waarmee je hebt gespeeld, of voor 3 characters in 1. Maar dat kan natuurlijk niet met alle aanvallen.

Meer dan 3 characters
In LotR: Two Towers kon je slechts kiezen uit Aragorn, Gimli, Legolas en als bonus character Isildur. In Return of the King zijn er 9 characters. Naast Aragorn, Gimli en Legolas kun je nu namelijk ook kiezen uit Gandalf, Frodo en Sam. En er zijn nog 3 bonus characters vrij te spelen. Iedereen heeft andere vaardigheden, zo zijn Frodo en Sam kunnen bijvoorbeeld makkelijk mini-bazen doden, Gandalf heeft de sterkste projectielen en Aragorn, Gimli en Legolas hebben het sterkste wapen.

3 paden…
Het spel is opgesplitst in 3 paden: Het pad van de Tovenaar, het pad van de Koning en het pad van de Hobbits. In het pad van de Tovenaar speel je met Gandalf, in het pad van de Koning met Aragorn, Gimli en Legolas, en in het pad van de Hobbits met Sam. Als je met de 3 paden klaar ben, wordt er nog een level zichtbaar waarin je kunt kiezen uit Sam, Aragorn, Gimli, Gandalf en Legolas. Na dat level krijg je het laatste level, het gevecht met Gollum, waarin je met Frodo speelt. Als je daarna denkt dat je het spel hebt uitgespeeld, heb je het fout! Want dan moet je nog 2 bonus missies uitspelen, iedereen tot level 20 trainen en met iedereen alle levels uitspelen. Het is dus nog een hele klus!

Extraatjes
Er zijn veel extra’s vrij te spelen in dit spel, zoals interviews, concept tekeningen, 2 extra missies en 3 extra characters. Het zijn interviews met Sam, Frodo, Saruman, Gandalf, Pippin, Merry, Faramir en Gollum. De extra missies zijn bedoelt voor megaveel punten, want er zijn in die missies megaveel vijanden! En de 3 extra characters zijn Faramir, Merry en Pippin.

Het spelen van de game…
Is de besturing wel cool? Werkt de camera goed? Hoe zijn de sounds? Dat zijn vragen die in ieder spel terugkomen. De besturing in Return of the King is makkelijk. Met A doe je een gewone aanval, met Y een krachtige aanval, met X schop je en met B verdedig je. Met R deel je een genadeklap uit door je zwaard in het hart van de vijand te boren. En door L ingedrukt te houden kun je met A schieten. Dus de besturing is gewoon goed, net zoals de camera. De camera verandert steeds, net zoals in Resident Evil, alleen heb je nu niet tussendoor laadtijden als je de deuren opendoet :p ! De camera is alleen niet handig in de Co-Op, want als player 1 gewoon door wilt lopen en player 2 zit nog achter een steen, kan player 2 niet meer weg… En als player 1 naar achteren loopt, zie je hem heel erg in de verte… Maar voor de rest is er met de camera ook niks aan de hand. De graphics zijn ook geweldig, de characters lijken best wel(op Sam, Gandalf en Legolas na) en de omgevingen zijn ook wel puik. De sounds… Tja… Vond je de muziek uit de film cool? Nou, ik wel, dus de muziek is geweldig!

2 strijders is meer dan 1
Oh, wat zijn het een schatten daar bij EA! Hebben ze er zelfs een Co-Op in gegooid! En dat maakt de Replaywaarde weer veel hoger. Want het is veel gezelliger om samen Orcjes te doden, of niet soms? Toch erger ik me een beetje aan de Co-Op. Je kunt alleen maar player 2 opslaan, dus player 1 loopt een beetje voor lul mee. Maar toch is het best grappig om samen te strijden tegen de Orc’s van Sauron. Ik zei al eerder dat de camera ook een beetje kut is. Dus hierin zie ik een minpunt. Geef mij maar een goeie Co-Op. Hopelijk brengt EA daar in de volgende LotR game verandering in, of gooien ze een echte multiplayer in het spel. Tegen elkaar vechten met zwaarden kan best stoer zijn!

2 Frodo’s is ook meer dan 1!!!
Oke, dit kopje is gewoon puur voor de lol. Als je klaar bent met het spel, kun je met iedereen alle levels doen. Dus je kunt bijvoorbeeld Legolas de Enten gaan helpen of met Gandalf naar de grot vol met doden! Maar zelf vond ik het erg grappig toen ik Frodo koos in Shelob’s Nest, normaal gesproken ben je daarin Sam en moet je Frodo redden, en ja hoor: Ik was Frodo en in de verte hoorde ik Frodo om hulp roepen!

De moeite waard om te kopen?
Ik zeg niet meteen dat het verplichte aanschaf voor iedereen is, het is wel verplichte aanschaf voor alle Lord of the Rings fans, en het is leuk voor RPG fans en mensen die van hakken en moorden houden. Maar ik zou het spel zeker niet kopen als je net genoeg geld hebt om een spel te kopen, want er zijn genoeg spellen die beter zijn dan dit. Maar dit spel is gewoon een goeie game met hier en daar wat minpunten.

Oordeel The Lord of the Rings: The Return of the King (NGC)

• Graphics 81
  • Gameplay 87