The Sims Bustin' Out (NGC)
88 100 1

Review The Sims Bustin' Out (NGC)

Al jaren razend populair op de PC, en sinds maart 2003 ook razend populair op de consoles, gaat 'The Sims: Erop Uit!' de serie verpesten, of wordt het alleen maar beter? Of blijft het stiekem gewoon precies hetzelfde?
Gemene ouwe Menno!
Laat ik maar beginnen met het verhaal. Net als in 'The Sims' voor de consoles is het verhaal best wel slap: Je mama is net gescheiden van Menno, de rijkste persoon van de stad. Menno is heel erg gierig en wilt daarom alles wat hij ooit gegeven heeft aan de stadsbewoners terug nemen met een vreemde stofzuiger. Iedere keer als je verhuist naar een nieuw huis, komt er een 'tussenfilmpje' waarin je Menno de dingen ziet stelen. Als je dan op het icoontje van Menno klikt, staat er heel grappig 'Gemene ouwe Menno!'. Op dat moment begreep ik dat ik te maken had met een best wel grappige game...

Slapen, eten, pissen... Wat moet ‘tie nou weer?
Al vanaf de eerste 'The Sims' voor de PC, het verzorgen van je Sims. Dit is erg irritant, maar anders zou het spel niet leuk zijn. De hele tijd kijk je naar wat je Sim nodig hebt: "Shit hij is moe, hup je nest in jij!" "Heb je honger? Loop maar naar de koelkast!" "Teveel gedronken? Snel naar de WC jij!". Dat zijn dingen die in je hoofd omgaan als je dit spel speelt. Maar het wordt na verloop van tijd toch wel een beetje irritant ("Mot je nou alweer pissen!?"). En wat kan je daaraan doen? Nou, niks eigenlijk. Ja, je kunt de GameCube uitzetten, maar dan speel je het spel natuurlijk nooit uit. In ieder geval moet je er voor zorgen dat je Sim niet ongelukkig wordt. Dit doe je door hem te laten eten, plassen, douchen, slapen, TV kijken, praten en je huis te decoreren.

Werken en zorgen voor promotie
Bij de eerste 'missie' begint het gezeik al, je moeder zegt: "Knulletje van me, zoek eens een baan!" Dus je gaat naar buiten om in de krant rond te neuzen. Je hebt verschillende soorten beroepen: Gekke professor, gangster, filmster, handelaar en nog veel meer. Maar daar gaat het even niet om. Kies een beroep en zorg dat je promoties maakt! Ik zal even filmster als voorbeeld nemen. Je gaat naar je werk en je maakt(als je in een goeie bui bent) vrijwel meteen promotie. Dan staat er hoeveel vrienden en welke vaardigheden je nodig hebt. Stel dat je 3 vrienden nodig hebt, maak je even 3 vrienden, en bij de vaardigheden staat dat je technisch moet zijn, dus ga je techniek studeren in de boekenkast. Daarna ga je weer met een goed humeur naar je werk, en je hebt weer promotie. De promoties zijn voorzien van een grappig verhaaltje. Ik weet niet meer precies hoe het er staat maar het is in ieder geval zo iets:
'In je carrière als 'Stuntman' ging je vandaag een gigantische stunt doen. Helaas viel je van de ladder en het bloed stroomde uit je mond. De regisseur vond het er daarentegen wel mooi uitzien en daarom ben je gepromoveerd tot 'Figurant Horrorfilm'. Gefeliciteerd!'
Niet dat die stukjes allemaal even leuk zijn, maar dit is toch wel een van de leukere! Er zijn natuurlijk nog meer manieren om geld te verdienen. Door te schilderen kun je, als het schilderij af is, je schilderij verkopen. Het is niet veel, maar je kan je er toch weer een maaltijd mee veroorloven! De baan heeft tevens invloed op het spel. Als je bijvoorbeeld het beroep Filmster kiest, verhuis je naar Mimi's Place, kies je gangster, dan ga je naar Dirks Caravan. De missies spelen zich trouwens af in de 'Erop Uit' mode, in de mode 'vrij spelen' heb je nog 3 andere beroepen.

Veel Unlocken...
Bij de vorige 'The Sims' moest je een paar voorwerpen unlocken. Nou, deze keer is het veel meer. Meer dan de helft moet je unlocken en dan heb ik het nog over de leuke spullen ook. Je moet naast voorwerpen ook kleren, kapsels en mensen zoals de tuinman unlocken. Dus denk maar niet dat je dit spel eventjes uit speelt. Nou is het unlocken van kleren en kapsels erg makkelijk. Men opent de Erop Uit Mode en men gaat lekker zitten spelen tot men bezoek krijgt. Men kijkt naar de deur en men begroet de persoon als men hem nog niet kent. Als men hem heeft begroet, kan men zijn kleren en zijn kapsel voortaan kiezen als men een Sim gaat maken. De andere spullen unlock je door de missiedoelen op te lossen. Dit zijn vaak erg makkelijke opdrachten zoals: 'Ga naar Dirks Caravan en feest als een beest!' of 'Ga naar Mimi en laat haar aan je vinger trekken'. Die laatste is trouwens wel grappig. Als Mimi aan je vinger trekt laat je namelijk een onbeschofte scheet, je ziet gewoon het groene gas eruit komen. Erg grappig!

The Sims is toch een PC game? Werkt dat wel op een Console?
Toen ik deze game kocht kreeg ik al snel vragen naar m'n kop geslingerd. De vraag die het meeste gesteld werd is 'The Sims is toch een PC game? Werkt dat wel op een console?'. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar bij de eerste The Sims nog twijfels over had. Maar nu ik The Sims: Erop Uit heb gespeeld weet ik gewoon dat The Sims op een console prima gaat. De graphics zijn mooier dan de PC versie, de gameplay is even leuk, alleen de muziek is wat minder en de besturing is best wel klote met huizen bouwen. Maar voor de rest is de besturing ook gewoon goed.

Verschillende versies...
Een moeilijkere vraag die ik kreeg was 'Voor welke console moet ik hem nou kopen?' Ik weet het, CubeParty is een GameCube site, maar ik heb ze toch op de Xbox, PS2, GameCube en GBA gespeeld dus ik ga het gewoon even vertellen. De PS2 kan als enigste online met Erop Uit! Dat komt door die deal met EA. Nintendo, doe er wat aan! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen! De GameCube en de GBA versie hebben de mogelijkheid om te linken zodat je je Sim bijvoorbeeld kan sturen naar de GBA als je naar je oma gaat, of je kunt hem van de GBA naar de GameCube sturen als je naar een klasgenoot gaat. Allemaal erg handig, en je kunt ook nieuwe voorwerpen unlocken. En de Xbox versie is toch wel het origineelst van alle versies. De Xbox slaagt er namelijk in helemaal geen extra's in de game te stoppen. Als je de GBA versie ga kopen, koop dan de GameCube versie, wil je liever online, koop dan de PS2 versie. Voor de rest maakt het niet uit, de Graphics zijn ongeveer hetzelfde, alleen die van de Xbox zijn ietsje mooier...

Erop Uit!
Het spel heet niet voor niets The Sims: Erop Uit!. In de voorgaande delen kon je namelijk wel bezoek krijgen van andere Sims, maar je kon nooit even de auto pakken en zelf op bezoek gaan. Dat kan in Erop Uit! dus wel. Je begint met een prachtige roze Superscooter, en na verloop van tijd krijg je een ander voertuig (hangt af van je beroep). Een nieuw voertuig heeft echter geen functie. De voertuigen gaan allemaal even hard, alleen is de ene wat mooier dan de andere. Als je op bezoek gaat, kun je hetzelfde doen als wanneer je bezoekt krijgt. Dus je kunt geen maaltijden voor jezelf maken, alleen snacks. Dus het is best wel moeilijk om op visite te gaan, aangezien je er niet op vooruit gaat!

Leuke game voor je verzameling, of niet?
Als je er op de PC al geen zak aan vond, hoef je hem voor de console ook niet te kopen. Vond je hem op de PC wel leuk, dan zou ik hem zeker te weten wel kopen. Maar houdt er wel rekening mee dat het spel je 161 blocks kost. Dus koop er maar meteen een Memory Card van 251 Blocks bij!

Oordeel The Sims Bustin' Out (NGC)

• Graphics 88
  • Gameplay 93