TimeSplitters: Future Perfect (Xbox)
88 100 1

Review TimeSplitters: Future Perfect (Xbox)

Moordende zombieapen, opengeknalde meloenen, rondracen met een afstandbestuurbare kat en heel wat heen en weer gereis in de tijd. Dat kan maar een ding betekenen; TimeSplitters is terug.

Het vervolg op het zeer succesvolle TimeSplitters 2 ligt na 2 lange jaren eindelijk in de winkels. “Future Perfect” is de subtitel van het laatste deel uit de serie, waar we uit kunnen opmaken dat onze vriend Cortez nog niet klaar is met zijn tripjes door de tijd. Na in deel 2 de TimeSplitters een koekje van eigen deeg gegeven te hebben en de tijdkristallen te hebben bemachtigd, reist Cortez terug in de tijd om het ontstaan van die akelige aliens te voorkomen.

Als fan(boy) van het tweede deel moet ik met pijn in mijn hart toegeven dat het zwakste punt van TimeSplitters 2 de singleplayer was. Het verhaal was dunner dan een bierviltje, en een echter levensduur kon er ook niet uitgeput worden. Natuurlijk is Free Radical Design hiervan op de hoogte en is dit puntje van kritiek dan vast ook wel volledig weggewerkt. Toch? Verhalen waarin tijdreizen en de effecten daarvan in de spotlights staan, zoals bij die van TimeSplitters: Future Perfect, kunnen zodanig complex zijn dat je er duizelig van wordt. Bij TimeSplitters: Future Perfect is er gelukkig voor gekozen om de boel simpel en oppervlakkig te houden, zodat je er niet bang voor hoeft te zijn om na te moeten denken. Want net als in de voorgaande delen draait het in TimeSplitters: Future Perfect vooral om het betere knalwerk. Het maakt, op wat grappige cut-scenes en de setting waarin je rondloopt na, namelijk helemaal geen zak uit dat je heen en weer reist in de tijd. Natuurlijk zien de vijanden, wapens en omgevingen er anders uit, maar op de een of andere manier werd ik er niet warm of koud van, met name door de oppervlakkige manier waarop Cortez van tijdslijn naar tijdslijn reist.

Transseksueel neigende hippies
Bij het heen en weer reizen in de tijd ontmoet Cortez keer op keer nieuwe NPC’s, welke allemaal hun eigen motieven hebben om hetzelfde kwaad als jijzelf te bevechten. In tegenstelling tot deel 2 kent TimeSplitters: Future Perfect wat karakters betreft meer diepgang en is de rol van Cortez niet slechts beperkt tot de hand die de gun vasthoudt. De mannen van Free Radical hebben hun gevoel voor humor geweldig in de game verwerkt (de print op de DVD is een grote apenkop), maar het beste komt deze naar boven in het verhaal. Cortez, een grote spierbonk die wel wat wegheeft van Vin Diesel, blijkt eigenlijk een ontzettende kneus die keer op keer weer voor paal staat. Zijn motto ‘Time to split!’ valt bij niemand in goede aarde en onze goede vriend kan van tijd tot tijd nog wel eens een trap in de familie juwelen verwachten. Om een idee te geven van de mate van serieusheid kan ik zeggen dat je op je tocht onder andere een transseksueel neigende hippie en een robot met een ‘Mourinho’ complex vindt.

Hoewel het verhaal dus wederom bepaald niet van het kaliber Kotor is, ligt de grootste teleurstelling bij de levensduur van de singleplayer. Gezien het feit dat ik er niet langer dan 4 ½ uur over gedaan heb om het verhaal te doorlopen, mag het duidelijk zijn dat het er bij TimeSplitters: Future Perfect bepaald niet om te doen is als je voor een meeslepende ervaring gaat. Gelukkig maakt TimeSplitters: Future Perfect meer dan genoeg goed met de rest dat de game te bieden heeft. Zo is er de terugkeer van de ‘Challenges’, waarin het de bedoeling is om verschillende, vaak hilarische minigames te spelen. Persoonlijke favoriet is de categorie ‘Monkeying Around’, waarin je onder andere moet curlen (jeweetwel, die wazige sport die je wel eens op eurosport langs ziet komen waarbij je op een baan ijs een schijf in een rondje moet mikken) met… een aap. Een andere challenge is ‘Cat Driving’, waarin je achter het stuur stapt van een radiografisch bestuurbare kat, om zo de snelste rondetijden op de klok te zetten. Niet alleen zijn deze uitdagingen erg vermakelijk, ook staat het winnen ervan garant voor het unlocken van nieuwe characters en cheats.

Arcade fun
Maar ook de Challenges raken hun vermakelijkheid na enkele uurtjes spelen al kwijt, met name omdat het er niet echt veel zijn. Gelukkig heeft TimeSplitters: Future Perfect daarmee zijn kruid nog niet verschoten; de ware kracht ligt in de Arcade mode. Hier kunnen gamers zonder vrienden de ‘League’ spelen, welke net als de ‘Challenge’ wederom zijn opwachting maakt. In deze modus wordt de gamer voor een serie matches gezet, die met de bots uitgevochten moeten worden. Niet alleen maak je hier kennis met het uitgebreide scala aan manieren om arcade-matches te spelen, ook is, net als bij de ‘challenges’, een waslijst aan geheime characters en cheats vrij te spelen.

Voor gamers mét vrienden is TimeSplitters: Future Perfect het shooterwalhalla. De Arcademode stuurt jou, je vrienden en tot 10 bots door een van de vele multiplayerlevels die TimeSplitters: Future Perfect kent. Bij deze matches is ongeveer alles naar smaak aan te passen, zoals het arsenaal waarmee je elkaar in de haren vliegt, tegen hoeveel en welke bots je strijdt en natuurlijk overige kleine dingen als friendly fire en de manier waarop de score wordt bijgehouden. Een andere waardevol aspect van de game is de mogelijkheid om de singleplayer samen met een vriend door te lopen. Net als in TimeSplitters 2 staat dit weer garant voor veel plezier, ondanks het feit dat de game er een stuk simpeler van wordt.

Mapmaker madness
TimeSplitters: Future Perfect kent een aanzienlijke lijst van maps, maar mocht je er op uitgekeken raken of je ei niet helemaal kwijt kan bij de maps die beschikbaar zijn, dan kent TimeSplitters: Future Perfect een mapmaker functie zodat je je eigen creativiteit kan gebruiken. Deze mapmaker laat zich in principe makkelijk bedienen, maar als je echt toffe levels wil maken, dan zal je er toch even voor moeten gaan zitten. Als je eenmaal een beetje handig bent met de mapmaker kom je erachter dat er echt ontzettend veel aan te passen en te bouwen is. Zo kan je kiezen tussen een aantal settings, bepalen welk weer het is, maar kan je ook de nodige strategische elementen als zandzakken en vaststaande turrets plaatsen. Aan opties zal het dus niet liggen wanneer je niet met een bevredigend resultaat op de proppen komt.

Het belangrijkste aspect van TimeSplitters: Future Perfect is Xbox Live. Niet alleen verlengt de online functie de levensduur door online te matten, ook kan je dankzij een uitgebreid scorebord de scores die jij in de Challenge mode gehaald heb vergelijken met die van anderen. Daarnaast is het mogelijk om zelfgemaakte maps met andere Live gebruikers uit te wisselen, waardoor je nooit uitgekeken hoeft te raken op de multiplayer. Wat toch als nadeel genoemd kan worden is het feit dat maps alleen geüpload kunnen worden als je ingelogd was toen je ze maakte. Dat betekent dat je meesterwerken die je, om wat voor reden ook, maakte zonder ingelogd te zijn nooit met de rest van de wereld kan delen.

De verbinding met het EA netwerk is, zoals dat wel vaker het geval is, niet echt stabiel. Hoewel games over het algemeen soepel lopen wil het nog wel eens voorkomen dat je er zonder reden uitligt. Wat lag betreft doen de servers gelukkig prima hun werk; haperingen komen eigenlijk niet voor. Potjes online spelen zijn simpelweg zowel vermakelijk als verslavend en kunnen je, als je niet oppast, voor lange tijd vastketenen aan je Xbox.

Graphics en Sound
Grafisch gezien doet TimeSplitters: Future Perfect zijn werk. Hoewel de game er niet bijzonder veel op vooruit is gegaan in vergelijking met het vorige deel, zijn de omgevingen wat gedetailleerder te worden en loopt alles wat soepel. Haperingen ben ik dan ook door het hele spel niet tegen gekomen. De characters hebben, net als in TimeSplitters 2, een tekenfilmachtige look en wederom past dat goed bij de stijl en humoristische aard van de game. Een eervolle vermelding is er voor de guns, welke er erg tof uitzien. Soms ongeloofwaardig groot, maar altijd spectaculair en cool gedetailleerd.

Free Radical Design heeft duidelijk niet al te veel aandacht aan het geluid besteed. Hoewel de voice-acting van zeer hoog niveau is, zijn de deuntjes die zich op de achtergrond afspelen niet echt bijzonder. Gelukkig is het ontbreken van een keiharde soundtrack geen ramp, want op de een of andere manier heb ik het niet gemist. Maar goed, misschien komt dat wel omdat ik de game voornamelijk op luidruchtige wijze tegen mijn vrienden heb gespeeld.

Was je een fan van TimeSplitters 2? Dan zal TimeSplitters: Future Perfect je zonder twijfel bevallen. Helaas kent de game, op de online ondersteuning na, geen noemenswaardige verbeteringen ten opzichte van het vorige deel en zijn de fouten waar Free Radical Design van had moeten leren niet weggewerkt. De singleplayer is ronduit teleurstellend, dus voor het verhaal alleen hoef je de game niet in huis te halen. Gelukkig maken de Arcade en Challenge modi veel goed, zodat de levensduur ook voor 1 speler gered is. De ware kracht van TimeSplitters: Future Perfect zit ‘m echter in de multiplayer. De Live ondersteuning doet de game veel goeds, maar persoonlijk geef ik nog altijd de voorkeur aan het ouderwetse overhoop knallen van je vrienden die naast je zitten. Om een lang verhaal kort te maken is TimeSplitters: Future Perfect een game die ik iedereen aan kan raden, ondanks de minpunten. De game zit vol met humor, actie en memorabele momenten, waardoor in ieder geval elke FPS fan deze game in huis moet halen.

Oordeel TimeSplitters: Future Perfect (Xbox)

• Gameplay 95
  • Eindcijfer 88