Tony Hawk: American Sk8land (NDS)
90 100 1

Review Tony Hawk: American Sk8land (NDS)

Gooi dat springtouw maar in de kast, laat die voetbal maar weer leeglopen en zet die hoepel maar weg: het is tijd voor een echt spelletje op straat! Tijd voor Tony Hawk’s American Sk8land! Tony Hawk heeft het maar druk hoor. Alsof het nog niet genoeg is om ‘s werelds beste skater te zijn, is hij ook nog eens het icoon van één van Activisions bekendste videogame-reeksen. En Tony Hawk’s American Wasteland is de nieuwste telg in die reeks. De handheld-versies zijn echter een klein beetje anders dan hun grote broer op de PC en consoles. Allereerst heten deze Nintendo DS- en Game Boy Advance-games Tony Hawk’s American Sk8land en hebben ze een ander grafisch tintje, maar daar later meer over. Terug naar de game zelf. Net zoals in de Tony Hawk’s Underground-games begin je als een absolute nul. Je bent een normaal skatertje, niets bijzonders. Op een dag heb je het geluk dat je een klein lokaal kampioenschapje wint, terwijl de heer Hawk zelf aanwezig bleek te zijn. Hij vindt dat je potentie hebt en vraagt je mee te gaan naar Los Angeles om daar lol te gaan trappen. Eenmaal aangekomen kom je in aanraking met Mindy, een skate-chick die behoorlijk goed kan tekenen. Samen met haar en Tony ga je proberen Sk8land, een oude skatebaan waar veel herinneringen liggen van pro-skaters, op te lappen. Dit doe je door op je skateboard door L.A. te cruisen en opdrachtjes van verschillende mensen te volbrengen. Met het geld dat je verdient kan je verschillende onderdelen, zoals ramps en halfpipes, voor Sk8land kopen.

Het meest opmerkelijke aan Tony Hawk’s American Sk8land is de grafische stijl. De meeste mensen zullen deze kennen van The Legend of Zelda: The Wind Waker, maar ook bijvoorbeeld van onder andere Ultimate Spider-Man en Viewtiful Joe. We hebben het hier natuurlijk over cell-shading. Voor het eerst in de geschiedenis maakt Tony Hawk ook gebruik van deze techniek. Een combinatie van kinderachtige graphics met een vrij volwassen game is zeker niet slecht. Het zorgt voor een prachtige game die ondanks zijn cartoony look niet kleuterachtig overkomt. Het is zelfs een geweldige oplossing voor het maken van een dergelijke game als deze, want een game met zulke mooie omgevingen is op de Nintendo DS moeilijk met realistische graphics te maken. De verhaalvertelling is gedaan met tekeningen in dezelfde stijl. Deze worden overigens ondersteund door ingesproken geluid. Niet meer lezen, maar gewoon luisteren. Dat is toch een stuk makkelijker? In de bus misschien wat lastig, maar je kan de cut-scenes later ook gewoon terugkijken. En nu we het toch over het geluid hebben, zal ik het er maar direct uitgooien: de muziek is geweldig. De rock/punk-stijl blijft een kwestie van smaak. Maar menig fan van skate-games luistert ook naar deze muziek dus een echt probleem zal het niet zijn. Het is Vicarious Visions gelukt maar liefst dertien songs van onder andere Green Day en mijn persoonlijke favoriet Saves the Day in de cartridge te persen. Ook met de kwaliteit van deze muziek zit het goed. Tot nu toe is Tony Hawk’s American Sk8land één van de beste Nintendo DS games wat de muziek betreft.

Dat de Nintendo DS leuke en unieke mogelijkheden heeft, weten we nou wel. En dat lang niet alle games hier gebruik van maken is een algemeen feit. Desondanks willen we jullie deze feitjes niet onthouden. Zo wordt het touch-screen bijvoorbeeld in-game gebruikt om specials en slow-motion in te schakelen. Daarnaast zie je een kaartje van de omgeving. In de skate-shop kan dankzij het gevoelige schermpje je eigen boards en logo’s tekenen. Deze laatste kan je in de game bijvoorbeeld met graffiti op de muren aanbrengen. Ook voor de microfoon is een speciaal plekje in American Sk8land. Je kan je eigen stem opnemen voor een positief en negatief berichtje in de game. Als je bijvoorbeeld valt kan je jezelf ‘DOH!’ laten schreeuwen. Hiermee geef je de game een extra persoonlijk tintje.

Toen Nintendo op 17 mei van 2005 op de E3 presentatie een paar seconden van Tony Hawk’s American Sk8land liet zien in hun line-up filmpje, vertelden ze vrij weinig over de game zelf. Iets dat ze wel naar buiten brachten, was dat deze game online zou gaan. Door het uitstellen van Mario Kart DS werd dit de allereerste online Nintendo DS-game in Europa. Van de online modus van Mario Kart DS werd veel verwacht, maar later bleek deze erg tegen te vallen. Ondanks deze vermakelijke extra werd er veel kritiek geuit op de manier waarop Nintendo haar eerste online Nintendo DS-game bracht. Iets waar minder aandacht aan werd besteed, was de online modus van Tony Hawk’s American Sk8land. En dat is een slechte zaak, want deze game heeft de beste Nintendo DS online modus tot nu toe. Je kan niet alleen tegen je vrienden (die je deze keer wel in een lijstje kan selecteren) en wildvreemden spelen; je kan je scores in een online scoreboard plaatsen, nieuwe doelen voor het spel en nieuwe borden of logo’s downloaden en je eigen kunstwerkjes uploaden. Voor dit uploaden heb je overigens een eigen account nodig die je op www.american-sk8land.com kan aanmaken met een in het spel verkregen code. Hier kan je het scorebord bekijken, de kunstwerkjes van jezelf en andere spelers bewonderen en een eigen skate-crew (een soort clan) opzetten. Een zeer uitgebreide online modus. Ook topwerk op dit gebied dus!

Tony Hawk’s American Sk8land mag dan wel de zoveelste skate-game zijn onder de naam van ‘s werelds bekendste skater, het blijft een geweldig nieuw deel in de serie die eigenlijk niet in je collectie mag ontbreken. Niet vaak zien we zo’n goede game van een third party developer. Als we kijken naar de graphics, het geluid, het gebruik van de unieke mogelijkheden van de Nintendo DS en de online gameplay komen we tot de conclusie dat dit een geweldige game is. En ook al houd je niet van het genre, Tony Hawk’s American Sk8land is een game die je zeker moet hebben gespeeld.

Oordeel Tony Hawk: American Sk8land (NDS)

• Sound 95
  • Eindcijfer 90