Total War: Three Kingdoms (PC)
80 100 1

Review Total War: Three Kingdoms (PC)

De Total War serie deed in zijn rijke historie al heel wat verschillende landen aan. Speelde de strijd zich vorig jaar nog af rond de Britse Eilanden, met Total War: Three Kingdoms begeef je je deze keer naar het oude China. Het is de twaalfde game in de serie en, toeval of niet, deze biedt je maar liefst twaalf facties om mee aan de slag te gaan. Ik kroop achter mijn pc om te ontdekken of de veldslagen nog steeds zo immens zijn en wat de ontwikkelaars allemaal hebben weten toe te voegen, naast een uitgebreide keuze aan legers.

Lekker sfeertje
Total War: Three Kingdoms is weer een mix van turn-based en realtime strategie. Het turn-based gedeelte speelt zich af op een grote landkaart. Daar kun je jouw eenheden verplaatsen en bepaal je de strategie. Val je die ene vervelende buurman aan of neem je nog even de tijd om je leger verder uit te breiden? Dat is aan jou. Daarnaast krijg je tijdens de campaign geregeld dilemma’s voorgeschoteld, die je dwingen om een bepaalde kant te kiezen of actie te ondernemen. Dit heeft uiteraard invloed op hoe de andere stamhoofden jou zien en hoe vriendelijk ze naar je zullen zijn. Wat daar overigens ook direct opvalt, is dat de sfeer ijzersterk wordt neergezet. Grafisch zit de game goed in elkaar, maar weet het ook een goede “Chinese vibe” over te brengen. Dit wordt nog eens extra versterkt door overtuigende voice acting. De stemmen passen goed bij de karakters en de tijd waarin de game zich afspeelt. Nadeel daarvan is wel dat de zinsstructuur en de woordkeuze niet altijd even duidelijk is en dan is het even zoeken naar wat er precies wordt bedoeld.

Steile leercurve
Als je nog nooit een strategie game hebt gespeeld dan raad ik je af om te beginnen met deze Total War game. Er zijn zoveel opties en mogelijkheden om uit te kiezen dat je als nieuweling al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Zelfs de aanwezigheid van de vele uitleg-teksten en tips kunnen niet voorkomen dat je je soms overweldigd voelt door de hoeveelheid knoppen en schermen in de interface. Het helpt ook niet dat de gesproken uitleg in de stijl van de game gebeurt, wat nog weleens cryptisch overkomt. In de tekstvakken zie je dan gelukkig wel een soort vertaling naar begrijpelijke tekst. Al met al kunnen we wel stellen dat Total War: Three Kingdoms een behoorlijk steile leercurve heeft waar je echt even doorheen moet om echt te kunnen genieten van deze game. Tijdens de veldslagen merk je ook dat er, zeker verderop in de game, steeds meer tactisch inzicht gevraagd wordt. Het is meer dan alleen maar zorgen dat jouw leger meer manschappen heeft dan dat van de tegenstander en dat vind ik wel fijn.

Romance of Records
Eén van de pilaren van Total War: Three Kingdoms zijn de modes "Romance" en "Records". In "Romance" zijn de generaals tijdens de veldslagen bijzondere eenheden met speciale krachten. Ze zijn individueel over het slagveld te bewegen, waardoor ze als aparte eenheden ingezet kunnen worden. Dit biedt tactisch gezien extra mogelijkheden en maakt de game net een tandje makkelijker. In "Records" zal de game namelijk meer trouw zijn aan de geschiedenis en hebben de generaals geen speciale superkrachten. Ook zijn ze dan onderdeel van de rest van het leger en dus niet meer apart in te zetten. Hiermee verlies je dus het voordeel van de Romance mode, maar speel je wel een meer realistischere game. Ik heb beide opties geprobeerd en vond persoonlijk de Romance mode het leukst om te spelen. Het feit dat je de generaals apart opdrachten kan geven, vind ik echt meerwaarde bieden en het maakt de game daarmee zeker leuker. Dat wil overigens niet zeggen dat de Records mode niet leuk is om te spelen, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Duelleren
Tijdens de veldslagen schakelt de game over naar realtime gameplay. Daar komt wat mij betreft de ware kracht van Total War naar voren, namelijk de mooie veldslagen waar je met de camera heerlijk op kan inzoomen. Niet te lang bij stil blijven staan, want het zal je gebeuren dat er dan net aan de andere kant een hele groep boogschutters van jou in de pan worden gehakt. Er is overigens goede controle over de camera en de manschappen, waardoor ik nooit het gevoel had een fout te maken door een gebrekkige besturing. Leuke toevoeging aan de veldslagen zijn bij de Romance mode dat de generaals met elkaar een duel aan kunnen gaan. Ik vind het geen grootse toevoeging, maar het geeft wel net even een extra sfeertje aan een veldslag om twee van die speciale eenheden met elkaar in gevecht te zien gaan.

Total War: Three Kingdoms is een sterke toevoeging aan de Total War serie. Turn-based en realtime gameplay worden goed gecombineerd en dankzij de Chinese sfeer heeft deze game ook echt een eigen smoel. Het is jammer dat de leercurve in het begin heel hoog is en dat de interface niet heel duidelijk is ingedeeld, maar dat zijn kleine minpunten op een verder ijzersterke game. Als je de tijd en wilskracht hebt om daar doorheen te bijten en je de game eigen te maken dan ga je hier vele uren plezier aan kunnen beleven.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Total War: Three Kingdoms (PC)

Aantal keer bekeken: 4822