Uncharted: The Lost Legacy (PS4)
83 100 1

Review Uncharted: The Lost Legacy (PS4)

Uncharted 4: A Thief’s End zwaaide Nathan Drake op voortreffelijke wijze uit. Dat betekent evenwel niet dat topontwikkelaar Naughty Dog hun immens populaire franchise zomaar de rug toekeert. Kijk maar naar het onlangs verschenen Uncharted: The Lost Legacy. Dat misschien als een compacte singleplayer-uitbreiding voor het vierde deel begon, maar algauw uitgroeide tot een losstaande en behoorlijk omvangrijke release.

Miss Frazer
Niet Nathan Drake maar Chloe Frazer, de charmante dievegge uit Uncharted 2 en 3, krijgt in The Lost Legacy de hoofdrol toebedeeld. Samen met haar ga je in India op zoek naar de ‘Tusk of Ganesh’, een mythisch artefact uit het Hindoeïsme. Fan-favorite Chloe is een pittige tante die stevig van zich af kan bijten, maar toch trekt ze niet alleen op avontuur. In de Zuid-Afrikaanse Nadine Ross, die als (inmiddels ex-)leidster van de paramilitaire organisatie Shoreline Nathan Drake nog behoorlijk tegenwerkte in Uncharted 4, vindt ze de perfecte partner-in-crime. Een innemende bad guy met grootse ideeën, de rebelleider Asav, heeft natuurlijk hetzelfde doel voor ogen en zo wordt de ruggengraat gevormd voor alweer een doorsnee Uncharted-verhaal.

Traditioneel
De dames, die door hun sterk uiteenlopende karakters eerst nog regelmatig met elkaar in de clinch liggen maar gaandeweg steeds beter tegen elkaar aankijken, zorgen eerst nog voor een frisse wind in de reeks. Maar voorts vinkt deze opgepompte Uncharted 4-uitbreiding netjes alle vereisten voor een groots avontuur aan. Er zijn de lange, sensationele klimsequenties die op traditionele Uncharted-wijze keer op keer ontaarden in veel grotere problemen, epische spektakelmomenten, uitgesponnen puzzels die niet bijster veel denkwerk van je verlangen, en klassieke schietpartijen met de milities van de slechterik. Wie die confrontaties wil vermijden en bewakers liever in stilte ombrengt, heeft met de toevoeging van een pistool met geluidsdemper daar nu een extra troef voor in handen. Vliegen de kogels toch om de oren, dan is het zaak om van cover naar cover te duiken om de aanstormende militairen guns blazing te verschalken.

Freedom
Tal van innovaties uit Uncharted 4 maken hun comeback. Denk aan de grijphaak waarmee je over kloven slingert, maar ook het open gebied waar je de beschikking krijgt over een jeep om grote afstanden af te leggen, keert hier halverwege de game terug. De oppervlakte van dit gebied is nog een beetje groter dan het Madagaskar-level uit deel 4 en dit keer valt er ook veel meer te ontdekken. Het verkennen van een drietal oude Hindoetempels is je vastgelegde doelstelling, maar je bent volledig vrij om te bepalen hoe en in welke volgorde je te werk gaat. Na dit vrije uitstapje schakelt de game opnieuw naar een hogere versnelling en werkt het de rest van het verhaal af met de lineaire blockbuster-actie die we van de reeks gewend zijn. Je kan Uncharted: The Lost Legacy op zich makkelijk verwijten een simpele herhalingsoefening te zijn. En ja, het déjà vu gevoel steekt misschien iets te vaak de kop op, maar The Lost Legacy is van origine dan ook een uit de hand gelopen DLC-uitbreiding. Daarnaast is de uitvoering weer van zo’n hoge kwaliteit dat ik er tijdens mijn acht uur durende playthrough eigenlijk helemaal niet zo zwaar aan tilde. Het tempo zit ook precies goed en buiten dat er hier en daar een schietpartij te veel wordt aangewend, slepen weinig sequenties te lang aan.

Kiekjes maken
Het hele avontuur speelt zich in India af en wanneer je de door een burgeroorlog verscheurde stadsomgeving achter je laat om diep in de jungle te duiken, levert dat één van de mooiste en spectaculairste omgevingen uit de serie op. Net zoals Chloe die zo nu en dan haar smartphone bovenhaalt om een leuk kiekje te maken, gebruikte ik meermaals de ingebouwde fotomodus om al die pracht en praal vast te leggen. Naughty Dog perst echt de ene belachelijk gedetailleerde en wonderschone locatie na de andere uit je PlayStation 4. De productiewaarden liggen sowieso enorm hoog: het is voortreffelijk geanimeerd, de beeldverversing gaf nauwelijks een kick en het acteerwerk (inclusief voice-acting) is top.

Uncharted: The Lost Legacy is een gunstig geprijsde epiloog (adviesprijs is zo’n €40,- en gratis voor season pass-houders) die los van een vrouwelijke hoofdrol en een paar kleine dingetjes (een nieuw stealthwapen, een lockpick-functie, …) te weinig nieuws brengt om nog echt te verrassen. Toch is het evengoed een gebalde spelervaring van zo’n 8 uur die mij, ondanks flink wat déjà vu’s, geen moment verveelde. De presentatie is bovendien feilloos en tijdens het avonturieren stond ik vaak even stil om te genieten van de verbluffend mooie omgevingen die je doorkruist. Het maakt The Lost Legacy wat mij betreft tot een waardige toevoeging van de Uncharted-reeks.

Deze review is geschreven door Davy de Rauw.

Oordeel Uncharted: The Lost Legacy (PS4)

• Graphics 95