V-Rally 3 (GBA)
88 100 1

Review V-Rally 3 (GBA)

Aah nee he, Niet zo'n bagger race spel!
Zelf ben ik niet bekend in de wereld van rally dus dit genre games is totaal nieuw voor mij. Toen ik begon met V Rally 3 te reviewen dacht ik bij mezelf: "Aah nee niet zo'n bagger race spel, daar hou ik helemaal niet van." Nou ik had het mis! Dit spel is gewoon een TOPPER!

Racen
Toen ik het spel startte werd ik meteen overdonderd met een lekkere geluid met een stevige bass en cool ritme. Nadat ik het hele liedje geluisterd had wilde ik meer. Ik koos 1 van de 3 (single player) game modes: V-Rally Mode. Omdat ik geen ervaring met rally games had wist ik niet wat het inhield dus ik ging verder. Er zijn op het begin slechts 2 auto's beschikbaar. Met een paar klikken zat ik in het spel en was volop aan het racen.

Besturing
Met A maak je vaart met B rem je en met de pijltes stuur je. Dat moet toch niet moeilijk zijn. Nou bij het begin was het echt even wennen. Je moet de besturing goed onder de knie krijgen voordat je goed aan de slag kan. Na 10 min had ik de auto goed onder controle.

V-rally Mode
Met V-rally mode is het de bedoelingom een race zo snel mogelijk te doen. Je racet dus in je eentje maar de andere racers hebben al een tijd neergezet. Als je een paar races wint unlock je nieuwe auto's en nieuwe tracks. Ook leuk aan deze mode is dat je je auto moet repareren. Maar dit kost geld en geld moet je verdienen dus je word zeg maar gedwongen niet te veel brokken te maken maar wel eerste worden. Dit is helemaal niet erg, het is gewoon lekker verslavend en spannend.

Time trial
In deze mode race je 1 track helemaal uit en dan moet je hem nog een keer racen alleen nu zie je de "ghost" van je eigen auto. Het is dus de bedoeling om sneller te rijden dan je de 1e ronde deed. Dit is een zeer goede mode om tracks te oefenen op snelheid. Als je weer een betere tijd haalt dan kan je naar de volgende track en unlock je weer nieuwe merken auto's.

V-rally cross
Hierin rij je tegen 3 andere computer bestuurde spelers. De bedoeling is om allemaal "licenses" te halen. Je begint met een provincie race daarna een regionale race dan een nationale race dan nog een Europese race en als laatste een international race. Een nadeel van deze game mode is dat er geen bij-rijder in je auto zit die je aanwijzingen geeft. Je moet dus veel meer naar je plattegrond kijken. Dit is soms erg iritant omdat je moet letten op de weg, de tegenstanders en de map. Maar toch is deze mode enorm verslavend en leuk. Een klein nadeel is dat je nieuwe auto's te snel unlocked en niet echt kan wennen aan je auto omdat je gewoon weer die snellere moet proberen.

Goed verzorgde omgevingen en frustrerende pop-ups
Hier staat het spel enorm sterk in. Bij het eerste moment dat je het spel opstart zie je al 3D objecten als bijvoorbeeld sturen, logo's en auto onderdelen. Ook tijdens het racen zie je van die kleine details die het spel nog mooier maken zoals rem lampjes, mensen aan de weg of gewoon een knallende knalpijp. De wegen en omgevingen zien er gewoon goed verzorgd uit en worden niet saai, de ene keer rij je in de sneeuw en de andere keer weer in de modder. Ook de lucht is mooi en letters en cijfers zijn goed te lezen. natuurlijk is niet alles goed. Er zijn een paar dingen die storend zijn zoals de camera die soms (vooral in tunnels/grotten) door de muur heen gaat. Ook de pop-up van stukken grond is soms erg frustrerend omdat je niet kunt zien waar je heen moet. Als je in V-rally cross mode tegen een tegenstander aanrijdt, knal je soms door de tegenstander heen. Maar over het geheel is het prima verzorgt.

Ronkende motoren en Knallende pijpen
Zoals ik al zei is de muziek in de game van hoge kwaliteit maar wat jammer is is dat er alleen maar muziek in het menu zit. Tijdens het racen moet je het maar doen met de plopjes van de knalpijp en de ruizende motor. Dit is erg jammer. Vooral als je een kop-telefoon op hebt kan het motor geluid je flinke hoofdpijn veroorzaken, maar dan moet je wel lang gespeeld hebben. Over het algemeen is het geluid goed met een paar min puntjes. Het kan er mee door.

V-Rally 3 is een topper met een hoog replay gehalte. Er zijn veel auto's en veel tracks. De graphics zijn over het algemeen goed in orde maar het geluid is soms irritant. V-rally 3 is een must-have voor de race/rally fans en het proberen waard voor de andere GBA-bezitters. Een echte topper.

Oordeel V-Rally 3 (GBA)

• Replay
  • Eindcijfer 88