Viewtiful Joe: Double Trouble (NDS)
85 100 1

Review Viewtiful Joe: Double Trouble (NDS)

Viewtiful Joe komt voor het eerst op een handheld. Henshin-a-go-go to the winkel? Of kan je beter je henshin-a-geld-geld achterhouden voor betere games? Joe is één van Capcom’s nieuwste helden. Drie jaar geleden, in 2003, verscheen Viewtiful Joe op de GameCube en PlayStation in de gelijknamige game; Viewtiful Joe. Twee jaartjes later zagen we een vervolg voorbijkomen. En nu is er zelfs een knokgame à la Super Smash Bros. - Viewtiful Joe: Red Hot Rumble - voor de GameCube en PSP verschenen. Maar tot die tijd zullen de V-fans het moeten doen met Viewtiful Joe: Double Trouble op de Nintendo DS.

Het verhaal van het spel wordt een beetje zwakjes verteld, zeker voor de mensen die nog nooit een Viewtiful Joe game hebben gespeeld. Voor de insiders van de serie is het waarschijnlijk wel duidelijk, maar als de Nintendo DS versie je Viewtiful Joe ontgroening is zul je goed op moeten letten en zelfs even het boekje erbij pakken. En wij maar denken dat dat niet meer nodig was na het NES-tijdperk; is dat stukje papier toch nog ergens goed voor. Nou goed, we hadden het over Viewtiful Joe. Joe was een normale jongen, maar op een dag werd zijn vriendin in een film in de bioscoop gezogen door een boze kracht en Joe ging er natuurlijk achteraan. In deze filmwereld kreeg hij speciale krachten en veranderde hij in Viewtiful Joe. Hij redde zijn vriendin en alles kwam goed. Double Trouble speelt zich af in een pretpark in de normale wereld en daarom kan Joe zijn special krachten niet gebruiken. Natuurlijk hoopt hij ze niet nodig te hebben, maar omdat het spel anders zo saai werd besloot Capcom een kwade macht het pretpark te laten overvallen. De mysterieuze leider van het even mysterieuze Madow leger steelt een speciale film en neemt alle helden uit het park in zijn macht. Hoe kan normale Joe daar nou iets tegen doen? Gelukkig wordt hij gefilmd met een speciale camera zodat alles toch op film komt. Hierdoor kan hij alsnog in Viewtiful Joe transformeren en de wereld redden.

Viewtiful Joe: Double Trouble is een echte ‘beat em game’. Je loopt door een level en af en toe komt er een groepje robotjes op je afgestormd. Pas als je ze allemaal kennis hebt laten met je vuist en voet kun je verder. De vijandjes worden per spelwereld (in dit geval episode) veranderd of vervangen. Dit zorgt voor een gigantisch arsenaal aan verschillende vijanden zodat het vechten niet saai wordt. En dan heb ik nog niets gezegd over de mooie bazen die het spel talrijk is. Ook al is vechten de hoofdzaak, er komen gelukkig ook enkele lastige doch leuke puzzels om de hoek kijken. Dit zorgt voor de broodnodige afwisseling tussen knopjes inbeuken en nadenken. Bovenin het venster zie je een balkje met V-Power. Deze kracht laadt automatisch op. Als hij vol is verander je in Viewtiful Joe en kun je gebruik maken van je bijzondere krachten. Het balkje breid je uit door zogenaamde V-Points te verzamelen. Nou vraag je je misschien af wat Viewtiful Joe kan wat normale Joe niet kan. Allereerst is dat natuurlijk dat stijlvolle rode pakje. Maar wacht, er is meer: Viewtiful Joe is sterker en kan doublejumpen (een extra sprong in de lucht). En uiteraard mogen we de V-Powers niet vergeten. En daar komt ook direct het touch-screen van de Nintendo DS om de hoek kijken. Je hebt een aantal verschillende V-Powers die verschillen van slowmotion tot split-screen. Die eerste spreekt voor zich: druk op L en alles zal flink wat langzamer gaan. Dit is onder andere handig voor vijandjes die bijvoorbeeld op je schieten. In slowmotion zie je de kogel namelijk en kun je hem zelfs terugslaan. De ‘split’ functie is gelukkig iets origineler. Zoals de naam al doet vermoeden splijt je je scherm in twee gedeelten. Dat doe je door de bovenste helft van het touch-screen naar links of rechts te schuiven. Deze truc zorgt er bijvoorbeeld voor dat je gewoon door een muur heen kunt door hem simpelweg even in tweeën te delen. En als er iets aan een ketting hangt, dan ‘split’ je die ketting toch gewoon even? Bij een andere V-Power kun je het bovenste scherm, waar je de actie van dichtbij ziet, naar onderen halen zodat je bepaalde dingen aan kunt tikken. Niet alleen knopjes indrukken, maar ook vijandjes aanvallen kan op deze manier. En het mooie is dat deze V-Powers geen onnuttige gimmicks zijn, maar geheel nieuwe functies die je hard nodig hebt bij het oplossen van verschillende puzzels. Als je ergens vast zit moet je goed kijken naar wat je hebt en je krachten er op toepassen en desnoods proberen te combineren. En geloof me: dat touch-screen zorgt wel degelijk voor vernieuwende gameplay.

Net zoals zijn voorgangers is ook dit spel weer een ‘cell-shaded semi-3D beat em up’-game. Het is een hele mond vol, maar het houdt in dat je met 3D poppetjes in tekenfilmstijl andere poppetjes in elkaar slaat in een wereld die je van de zijkant aanschouwt. Opmerkelijk zijn toch wel de graphics vergeleken met de consoleversies van Viewtiful Joe. Het is namelijk bijna even prachtig. Natuurlijk ontbreken de nodige details, zijn de achtergronden lang niet zo mooi en ontbreken de prachtige effecten. Maar dan nog is het hartstikke mooi. Het mag misschien een klein beetje rommelig ogen, maar als je het spel even gespeeld hebt merk je dat dat niet hindert. Ook de stijl in het spel is geweldig en laat je echt merken dat je in een vrolijk film pretpark bent. Het moment dat je roept dat Capcom werkelijk briljant is is wanneer je door een landhuis loopt, je een bekend muziekje hoort en er ineens twee schattige, piepende, rottende zombie-poedels door het raam springen. Juist, zelfs de meest berucht scene uit Capcom’s Resident Evil is perfect overgezet naar Viewtiful Joe stijl. Ook met de muziek in het spel zit het wel aardig. Geen aanstekelijke deuntjes, maar wel muziek die past bij de omgeving. ‘Nintendo DS uit’ betekent ook in dit spel ‘muziek uit je hoofd’.

Als je even terugkijkt op wat je zonet gelezen hebt kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat Viewtiful Joe: Double Trouble best een aardige game is. Vechten wordt netjes afgewisseld met grappige puzzeltjes, de 3rd party ontwikkelaars hebben eindelijk door hoe je iets mooi doet met dat touch-screen en de grafische pracht van deze game is ook niet mis. En dat neemt het feit dat je maar van het genre moet houden wordt gedeeltelijk weg. Helaas moet je een beetje bekeerd zijn tot de Viewtiful Joe wereld, maar dit is zo gebeurd. Bekijk hiervoor de andere reviews op onze site. En anders moet je toch maar even dat boekje erbij pakken, want van een beetje lezen ga je echt niet dood.

Oordeel Viewtiful Joe: Double Trouble (NDS)

Aantal keer bekeken: 2501

Laagste 1 prijzen voor Viewtiful Joe: Double Trouble (NDS)