WWE 2K16 (PS4)
75 100 1

Review WWE 2K16 (PS4)

Toen ze op de redactie vroegen of ik zin had in een Pokémon-avontuur, riep ik natuurlijk volmondig “ja!”. Dat dit inhield dat ik zelf een Ash Ketchum in elkaar zou knutselen en daarmee bij de Amerikaanse worstelkampioenschappen langs zou gaan had ik dan weer niet verwacht.

WWE 2K16 is alweer het derde deel in de serie sinds de overname door 2K Sports. Vorig jaar liet hun ontwikkelteam, Visual Concepts, zien dat ze genoeg ideeën hadden voor deze worstelreeks, maar kwam dit nog niet helemaal goed uit de verf. Het is tof om te zien dat WWE 2K16 een stap in de goede richting is.

Steenkoud
Dit jaar word je in de winkel aangestaard door niemand minder dan “Stone Cold” Steve Austin, die ditmaal in de rol van het covermodel kruipt. Speciaal daarvoor is er de 2K Showcase spelmodus waarin je de carrière van deze worstellegende doorspeelt. De vechtpartijen worden vooraf gegaan door legendarische videoclipjes waarin “de Texaanse ratelslang”, zoals Steve ook wel genoemd wordt door zijn makkers, zijn rivalen uitdaagt om een lekker potje te matten. Binnen deze knokpartijtjes moet je bepaalde dingen ‘naspelen’ die in de desbetreffende wedstrijden ook daadwerkelijk plaatsvonden. Dit geeft een leuke draai aan de traditionele gameplay van worstelgames.

Steen, papier, schaar
Wanneer een wedstrijd begint en de twee wezens in de ring elkaar beginnen te knuffelen, verschijnt er een steen-papier-schaar-achtig spelletje op het scherm. Druk je op driehoekje of Y, dan win je van rondje/B. Knal je met je duim op het rondje of op B, dan win je van vierkantje/X etcetera. Eenmaal begonnen kom je erachter dat je dit écht niet gaat winnen door simpelweg te buttonbashen. Als een ware strateeg moet je tactisch te werk gaan en je zetten vooruit plannen. Word je aangevallen, dan kun je de rechter trigger indrukken om een tegenaanval uit te voeren. Je kunt echter maar een bepaald aantal keren terugslaan voordat deze aanvallen op zijn en de metertjes weer bij moeten vullen. Ook is het verstandig om je staminabalk in de gaten te houden, want zonder stamina lig je voor je het weet op de grond.

Aan verschillende speelmodi heeft WWE 2K16 zeker geen tekort. Zo kun je lekker rustig één tegen één spelen, maar kun je ook met drie, vier of zelfs zes vechtersbazen de ring in stappen. Ook zijn er zogenaamde Match Types waar je elkaar ongegeneerd de hersenen in kunt slaan met klapstoelen, tafels en ladders en kun je lekker een robbertje kooivechten in Hell in a Cell. Qua variatie geen gebrek dus.

Een heuse worstelcarrière
De door fans geprezen spelmodus MyCareer keert in WWE 2K16 zeker weer terug. Hierin kun je aan het begin je met olie ingesmeerde vechtmachine ontwerpen om vervolgens je creatie mee te laten knokken in verschillende kampioenschappen. Deze wedstrijden verlopen op dezelfde wijze als in het echt, wat betekent dat de vechtpartijen ook constant verstoord worden door je rivaal. Iedere worstelaar hoort namelijk in het zogenaamde ‘Face’- (de goeierikken) of ‘Heel’-kamp (de slechterikken) en daartussen vindt nog wel eens wat wrijving plaats. Zo was mijn rivaal in het begin een gladde gast met een ‘man bun’ en een plumeau in een roze glitterbroek, wat dus een echt bestaande worstelaar bleek te zijn.

Creatief met haarverf
Worstelaars maken was nog nooit zo leuk. Natuurlijk zit WWE 2K16 weer vol met knotsgekke kledingstukken en pakjes zoals we inmiddels van de serie gewend zijn, maar voor het eerst in de reeks kun je het haar verven van je menselijke boksbal. Een leuke toevoeging die je eigengemaakte creatuur nog nét wat kleurrijker maakt. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt het maken in WWE 2K16. Het is echter niet altijd mogelijk om hoofddeksels en andere accessoires aan te houden tijdens de schermutseling. Je maakt namelijk twee verschillende outfits voor je met tijgerbalsem besmeerde strijder. Een zogenaamde ‘entrance outfit’ voor wanneer hij of zij de arena onder begeleiding van een zelfgekozen muziekje binnenwandelt, en een ‘ring outfit’, die je eigengemaakte fotomodel draagt tijdens de knokpartij zelf. Je kunt dus jammer genoeg niet vechten in die prachtige eendvormige zwemband, sorry.

Eierkoek
Helaas is niet alles koek en ei met WWE 2K16. Zo crashte het spel op onze PS4 toen we al dik drie kwartier bezig waren met een nieuw menneke, met als resultaat dat het hele figuur opnieuw geboren moest worden. Ook draait het spel online lang niet altijd vlekkeloos, wat natuurlijk wel moet. Helemaal bij een vechtspel waar je soms in een oogwenk moet reageren. Met vrienden op de bank draait de multiplayermodus gelukkig wel lekker soepel, welke overigens voor flinke hectiek kan zorgen, in positieve zin. Vooral in de vierspeler-stand.

Animaties lopen lang niet altijd vloeiend in elkaar over en regelmatig lijkt het haast alsof de worstelaars van staal zijn, omdat ze in een animatie als twee magneten naar elkaar toe getrokken worden. Ook ‘clipt’ kleding vaak door het touw van de ring heen en is het daarnaast goed te zien dat ze bij 2K meer aandacht besteed hebben aan de bekende gezichten, dan aan de onbekendere dames en heren. Dat is ook niet zo gek, want het spel kent meer dan honderdtwintig vechters uit de WWE-wereld, waaronder legendes als Andre the Giant en The Undertaker.

Tevens is het geluid een beetje teleurstellend. Waar je in WWE 2K15 nog regelmatig hetzelfde commentaar terughoorde in hetzelfde potje, is dat in WWE 2K16 gelukkig niet langer het geval. Echter, de verslaggeving is vaak van zo’n tenenkrommend laag niveau dat je het liever helemaal niet wilt horen. De soundtrack is dit jaar ook een flinke tegenvaller. Constant hoor je dezelfde twaalf (voornamelijk) popnummers voorbijkomen in de menu’s. Gelukkig hoor je deze nummers niet tijdens de gevechten en kun je natuurlijk altijd je eigen muziek aanzetten.

Heb je altijd al die vervelende huisbaas of schooljuf in elkaar willen timmeren, maar doe je het niet omdat de Nederlandse wet zo lastig in elkaar zit? Ben je altijd al benieuwd geweest wie er zou winnen in een gevecht tussen Ash Ketchum en Super Mario? Dan is WWE 2K16 zeker iets voor jou! De worstelfan van het eerste uur krijgt met deze game een gigantische hoeveelheid aan content over zich heen, maar mocht je niks van worstelen afweten, dan is WWE 2K16 nog steeds verrassend leuk. Het spel heeft een gigantische instapdrempel, maar eenmaal onder de knie knal je er binnen de kortste keren de vetste vechtmoves uit. Let’s get ready to rumble, ofzo.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber

Oordeel WWE 2K16 (PS4)

• Sound 65