Warioland 4 (GBA)
91 100 1

Review Warioland 4 (GBA)

Wario Land is altijd al een zeer goed platform spel op de GameBoy geweest, het is dan ook niet raar date er een nieuw deel op de GameBoy Advance is verschenen.

Wario? Dat is toch die broer van Mario?
Ja, dat is Wario. Hij dook voor het eerst op in Super Mario Land 2 waar hij de vijand en het slechte broertje van Mario was. Na dit deel kreeg Wario zijn eigen game, namelijk Wario Land. Hier verscheen nog een deel voor op de gameboy genaamd Wario Land 2 en later werd deze ook, samen met Wario Land 3 op de GameBoy Color uitgebracht en later dus ook voor zijn grotere broer de GameBoy Advance.

Waar gaat het over?
Het spel gaat over Wario die op een dag de krant aan het lezen is. Ineens ziet hij een artikel van een oude gouden tempel diep in een oerwoud. Gierig zoals Wario is wil hij het goud en de misschien meerdere schatten in de tempel hebben. Dit wordt dus tijd voor een nieuw avontuur.
Hij pakt zijn auto en rijd naar de tempel. Als hij aankomt bij de tempel gaat hij naar binnen gaat springt er een kat in een gat en Wario springt erachter aan. Dit alles wordt in een zeer mooi intro filmpje verteld waar ik zelf met open mond naar zat te kijken. Dit filmpje laat de echte kracht van de GBA (GameBoy Advance) zien.

Het spel zelf.
Wario is een “old school’ platform game waar ik heel veel plezier aan heb gehad. De bedoeling van het spel is elk level doorspitten en in elk level zal je 4 delen van een diamant moeten vinden. Deze zijn essentieel omdat je anders niet door mag naar het volgende level. Ook kan je een CD vinden in ieder level om later in een soundroom te beluisteren
Een ding dat ikzelf uiterst vervelend vond was dat je in elk level een sleutel moest vinden die je naar de uitgang, die tegelijkertijd de ingang is (namelijk een vortex), moest brengen binnen een bepaalde tijd. Je moet namelijk een bom timer af laten gaan. In die tijd dat de bom terug tikt gaat de vortex weer open en heb je de tijd om terug bij de vortex te komen. Dit kan best op je zenuwen gaan werken als je bijvoorbeeld vast zit in een level. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Het brengt wel een leuk element mee aan het spel.

Het spel is opgebouwd uit 6 stages. Ten 1e een trainingslevel waar je de basic controls onder de knie krijgt zoals de vernieuwde beukaanval als je rent met de R of L knop. Daarnaast zijn er 4 stages van elk 4 levels met elk een bijzonder thema zoals een ijs level, een jungle level en een Arabisch level. Zo heb je 18 verschillende levels, als je de eindbaas levels niet mee telt, met elk hun eigen sfeer, vijanden en geluid.
Nog even over de controls. Zoals je uit vorige Wario spellen weet kan Wario verschillende transformaties ondergaan als hij in aanraking komt met een vijand. Hij kan bijvoorbeeld een zombie worden en zo door vloeren zakken. Ook kan hij een vuurbal worden en zo door speciale blokken rennen. In totaal heeft hij meer dan 6 transformaties die je in je voordeel kunt gebruiken.

Aan elke stage zit een eindbaas die prachtig gemaakt zijn. Ze zijn vrij moeilijk te verslaan maar als je eenmaal door hebt hoe je ze moet verslaan is het niet echt moeilijk meer. Bij elke eindbaas kan je 3 extra schatten verdienen door hem snel te verslaan. Lukt dit je niet dan verlies je een voor een een schat. Als je niet elke schat hebt maakt dit niet veel uit voor het verdere verloop van het spel. Het leuke is dat er ook tijd zit op het verslaan van een eind baas.
Het hoofdscherm is opgebouwd uit een semi 3d kamer. Hier kun je kiezen uit de 1e train stage, 4 hoofd stages en de soundroom. Als je elke stage gehaald hebt komt er in het midden van de kamer een gouden piramide omhoog. Dit is de laatste stage waar je de koningin moet verslaan. Zij is veel moeilijker dan de andere eindbazen. Als je deze hebt gehaald heb je het spel uitgespeeld en krijg je een leuk eind filmpje dat ik jullie niet ga vertellen.

1e indruk
Toen ik het spel voor het eerst speelde kreeg ik echt het oude Nintendo gevoel terug. Meteen was ik alles om me heen vergeten en was het spel het enige waar ik nog op lette. Het spel is echt verslavend. Als je een level hebt gehaald wil je door naar het volgende level. Ook omdat elk level zijn eigen thema heeft met eigen sound en vijanden.
Een andere uitdaging is ook dat je alle Cd’s wilt verzamelen omdat je ze in de soundroom kan afspelen en daar zeer mooie sounds hoort.. Het andere leuke is om elke schat te verzamelen die er in het spel zit. Je wilt ze allemaal verzamelen omdat (ik althans) je anders een gevoel hebt dat je het niet compleet hebt.
Het spel is zeer goed en een mooi hoogstandje van Nintendo en een leuke nieuwe telg in de zeer goede rij games van Nintendo.

Sounds
Ten 1e moet ik zeggen dat het geluid van Wario Land 4 bijna perfect is. Het is zo kraakhelder en de effects zijn kwalitatief zeer hoog. Je hoort Wario af en toe wat zeggen maar er zitten meer stemmen in. In het titelscherm hoor je bijvoorbeeld een lied met een Japanse zangeres die aan het zingen is. Ditzelfde lied hoor je in level 1. Ook is het geluid in elk level anders. In het Arabische level heb je echt het gevoel alsof je in Arabië rondloopt. Je hoort een typisch Arabisch deuntje. Dit soort leuke dingen geeft echt een goede sfeer mee aan het spel.
De soundroom is echt een technisch hoogstandje van Nintendo. Zoals ik al zei moet je Cd’s verzamelen die je later af kan spelen in de soundroom. De geluiden die je hoort in de soundroom komen heel dicht bij realistische sounds. Bijvoorbeeld kan je een stad horen, je hoort auto’s voorbij razen, auto’s die herrie maken met hun claxon, je hoort een realistisch straatbeeld en dat alles vanaf je GBA. Ook zat er een strand bij waar je de meeuwen zo kon horen en zelfs golven hoorde je goed.
Het geluid en de effecten van Wario Land 4 zijn zeer goed en kwalitatief zeer hoog. Het is een knap werk dat Nintendo hier geleverd heeft.

Graphics
De graphics van Wario Land zijn ook zeer goed. Persoonlijk vind ik ze veel beter dan die van Mario Advance. Er is veel en veel meer detail dan in bijvoorbeeld Mario Advance. Je ziet regen, je ziet de achtergrond goed bewegen, het is allemaal zeer gedetailleerd.
In de meeste launchtitels zag je dit niet goed. Alhoewel dit geen launchtitel is vind ik het wel een van de 1e 2e generation GBA spellen. Iets wat je zeer snel zag veranderen op de GBA, de developers hebben (gelukkig) zeer snel door wat de werkelijke kracht van de GBA is.
Ik vind dat Wario mede door de goede graphics zo fijn speelt. Ook Wario zelf is zeer goed weergegeven en ziet er duidelijker en mooier uit dan op de GameBoy Color. De acties die hij maakt zoals de beukaanval of als hij rolt zijn zeer goed gemaakt en vooral duidelijk. Het is niet dat je een balletje vage pixels ziet maar je ziet dat Wario duidelijk aan het rollen is. Het is leuk dat het zo mooi getekent is.

Wario Land 4 is een zeer goede platform game die zeker de moeite waard is om te hebben. De graphics zijn top, het geluid is zeer goed en van hoge kwaliteit en de gameplay is verslavend, kortom een nieuwe topper van Nintendo die ik persoonlijk veel beter vind als Mario Advance. Het enige nadeel is dat er niet veel replay aan zit maar dat is zo ongeveer bij elke platform game maar als je een goede platform game wilt hebben dan raad ik je Wario Land 4 zeer zeker aan.

Oordeel Warioland 4 (GBA)

• Graphics 89
  • Sound 93