Wo Long: Fallen Dynasty (PS5)
80 100 1

Review Wo Long: Fallen Dynasty (PS5)

In de trailers ziet Wo Long: Fallen Dynasty eruit als het zoveelste “Soulslike”-videospel dat hoopt mee te liften op de populariteit van de FromSoftware-spellen. Dit is echter totdat je ziet dat ontwikkelaar Team Ninja erachter zit, wat meer vertrouwen geeft. Zij zijn namelijk de ontwikkelaar van de twee Nioh-spellen, welke beide als goede Soulslike-spellen bekend staan. Nu drie jaar na Nioh 2 komt Team Ninja dus met een nieuw spel. Het eerste in het oog springende verschil met Nioh is dat Wo Long: Fallen Dynasty zich niet afspeelt in Japan, maar in China. Laten we eens gaan kijken of die verandering positief uitpakt.

Historische gebeurtenissen
Mocht je hoge verwachtingen hebben over het verhaal van Wo Long: Fallen Dynasty dan kom je bedrogen uit. Hiervoor hoef je dit spel namelijk niet echt te kopen. Wo Long speelt zich af tijdens de periode van de drie koninkrijken in China. Dit is een erg turbulente periode in de historie van China. Het verhaal is opgedeeld in hoofdstukken. In ieder hoofdstuk leer je een nieuw personage kennen dat met je meegaat tot het einde van het hoofdstuk. Deze lopen niet alleen met je mee, maar helpen ook met het vechten (wat natuurlijk fijn is af en toe). Verwacht hier niet de beste AI ooit, maar het kan wel helpen om even rust te pakken terwijl je jouw metgezel als kanonnenvoer gebruikt. Aan het einde van het hoofdstuk is er altijd een baasgevecht met een belangrijk historisch figuur. Het grootste probleem van het verhaal van Wo Long was dat er niet goed grip te krijgen was op alle verschillende personages binnen het verhaal; ze worden kort geïntroduceerd, lopen een paar uur achter je aan en zijn dan weer weg of je ziet ze alleen even kort tijdens een baasgevecht. Op een gegeven moment keren sommigen ook terug, maar die herkende ik al niet meer omdat er zoveel verschillende mensen voorbij waren gekomen.

Deflect, deflect, deflect
De meeste mensen zullen Wo Long niet kopen voor het verhaal, maar voor de gevechten en dan met name de eindbaasgevechten. Op dat gebied stelt dit nieuwe spel zeker niet teleur. Team Ninja heeft niet de makkelijke weg gekozen en een gevechtssysteem gemaakt dat voortborduurt op het bestaande (hele goede) systeem van Nioh. Ze hebben het namelijk over een heel andere boeg gegooid met Wo Long. Het vechten deed mij nu heel erg denken aan hoe het werkt in Sekiro: Shadows Die Twice. Natuurlijk heb je een ruime keuze aan verschillende wapens en kun je er zo eentje kiezen die bij jouw speelstijl past. Je zult de mechaniek deflect onder controle moeten krijgen om jezelf het ietsje makkelijker te maken. Deflecten is het ontwijken van een aanval op het allerlaatste moment, hierdoor krijg je meer energie in jouw Spirit Gauge. Dit is een balk die vol of leeg kan raken; dit heeft te maken met hoe goed je de aanvallen ontwijkt of schade krijgt. Als hij vol zit kun je de opgespaarde energie gebruiken om een Spirit Attack te doen, wat een sterkere aanval is om de vijand meer schade te doen en hem aan het wankelen te brengen. Of je kunt de energie gebruiken om vijanden met verschillende spreuken te bestoken. Mocht je nu te veel schade krijgen of te veel verdedigen dan kan de balk ook negatief vol raken, waarna je eventjes niets kunt en waardoor je meestal snel afgemaakt wordt door een vijand. Natuurlijk werkt dit ook bij vijanden op die manier en is er dan de mogelijkheid om extra schade te doen. De baasgevechten zijn allemaal erg goed en uniek. Om ervoor te zorgen dat je niet in een te goed ritme komt met het deflecteren passen sommige eindbazen hun aanvalspatroon aan. Hierdoor zorgt Wo Long ervoor dat je tijdens een dergelijk gevecht constant gefocust blijft. Ondanks dat het nieuwe systeem erg goed is en er voldoende variatie is in de manier waarop je kan spelen met de verschillende wapens en spreuken, is er maar weinig variatie in de normale vijanden die rondlopen in de levels. Op een gegeven moment heb je ze wel gezien. Gelukkig maken de goede eindbaasgevechten een groot deel goed. Een grotere variatie aan vijanden had Wo Long namelijk naar een hoger niveau kunnen tillen.

Moraalridder
Wo Long is dus opgedeeld in verschillende hoofstukken en ieder hoofdstuk speelt zich af in een ander gebied. De gebieden zijn redelijk groot en het loont ook om ze goed te verkennen alvorens je het gevecht met de eindbaas aangaat. Naast dat je dan alle handig voorwerpen vindt, levert het je ook een hoger moraal en fortitude rank op. Dat heeft even wat uitleg nodig. Iedere vijand heeft een bepaalde moraal-level, wat zichtbaar is boven zijn hoofd. Als je begint aan een nieuw hoofdstuk is jouw moraal 1. Naarmate je meer vijanden verslaat kan deze stijgen; dit gaat sneller als je vijanden verslaat met een hoger moraal-level dan jezelf. Echter als je een monster uitdaagt met een veel hoger moraal dan jou, dan doe jij minder schade en krijg je meer schade als je geraakt wordt. Die monsters zijn dus moeilijker om te doden. Dit is onafhankelijk van je level en wapens etc. Daarnaast reset je moraal-level weer naar 1 als je doodgaat, tenzij je een hogere fortitude rank hebt opgebouwd. Deze kun je laten stijgen door vlaggen te plaatsen op de daarvoor bestemde plaatsen in de gebieden. Het plaatsen van de vlaggen zorgt ervoor dat je fortitude en daarmee je moraal stijgt, als je nu doodgaat dan start je weer met het moraal gelijk aan je fortitude. Dus als je fortitude 8 is en je gaat dood met een moraal van 10, dan kom je weer tot leven met een moraal van 8. Als je alle vlaggen vindt en plaatst in een gebied is je moraal ongeveer gelijk aan die van de eindbaas, waardoor dat gevecht weer ietsje makkelijker wordt. Op deze manier kun je het jezelf dus moeilijker of makkelijker maken.

Opties
Naast de normale hoofstukken heb je nog verschillende zijmissies. Deze worden beschikbaar nadat je een hoofdstuk hebt voltooid. Deze missies spelen zich vaak af in hetzelfde gebied als het hoofdstuk dat je net hebt uitgespeeld. Ze voegen weinig tot geen verhaal toe, maar kunnen wel helpen als je eventjes wat sterker wilt worden of nieuwe wapens of andere voorwerpen wilt hebben. Dat is namelijk wel gelijk gebleven aan Nioh, al na een paar uur spelen draag je een grote hoeveelheid aan zwaarden, kleding, accessoires etc. met je mee. Hierdoor kun je dus helemaal losgaan om je personage zo goed mogelijk aan te kleden en de statistieken zo optimaal te maken. Ik ben hier zelf niet heel druk mee bezig geweest, maar het kan dus wel. Mogelijk wordt dit van belang als je de New Game+ gaat spelen, echter ben ik niet zover gegaan. Naast dat er dus personages met je meegaan kun je er ook voor kiezen om Wo Long coöperatief te spelen met een vriend. Ik heb dit geprobeerd, maar merkte dat het spel hierdoor wel erg gemakkelijk werd. Naast coöperatief kun je ook tegen andere spelers vechten in de PvP-modus. Dit is niet aan mij besteed, maar die optie is er voor de mensen die daar interesse in hebben. Ik heb het wel even geprobeerd en het werkte verder goed.

Uiteindelijk is Wo long: Fallen Dynasty wel echt een ander spel geworden dan de Nioh-serie waar Team Ninja de afgelopen jaren aan heeft gewerkt. Het nieuwe gevechtssysteem voelt fris aan en bevat genoeg mogelijkheden om jouw eigen speelstijl te vinden.  Daarnaast is het geïntroduceerde moraalsysteem interessant en een goede toevoeging om de speler de gebieden te laten verkennen. Enkele kleine minpunten zijn het verhaal en de variatie in vijanden, echter mag dat de pret niet drukken. Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe Soulslike dan is Wo Long: Fallen Dynasty zeker het proberen waard.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 3708