Worms 3D (NGC)
82 100 1

Review Worms 3D (NGC)

Wie kent de Worms serie niet? Het spel waar je met wormpjes andere wormpjes moet dood maken met wapens als schapen, oude vrouwtjes en gekke koeien. Zowel iedereen weet ook wel dat dit altijd 2D is geweest. Tot nu toe…

Een wormen oorlog, wat wil je nog meer? Deze oorlog begon een aantal jaren geleden met Worms. Dit spel was 2D en werd een groot succes. Al snel volgde Worms 2 en nog even later kwamen er nog wat Worms games. Na een tijdje was iedereen het erover eens dat dit uitmelkerij werd. Zo lijken Worms 2 en Worms World Party exact op elkaar op een paar enkele veranderingen na op het gebied van wapens en levels. Na Worms World Party was het echter ook erg stil op een aantal games na zoals Worms Blast waar je een soort tetris speelde. Nu eindelijk komt er een nieuwe Worms die echter en stuk origineler is. Worms is terug, maar nu in 3D!

Wat verandert er in het 3D?
Dit is het eerste punt dat ik erg knap vind. Het is Team 17 namelijk gelukt zo weinig mogelijk weg te halen. De meeste wapens, op een aantal na, zitten nog steeds in het spel. Denk maar aan de Holy-Handgrenate en de Banana Bomb etc. Ze zitten er allemaal in en zijn, ook al is het maar klein, leuker geworden. Zo krijg je bij het gooien van de Holy-Handgrenate een feetjesrondje boven je wormenhoofdje en krijg je bij het gebruik van de Jet-Pack een superstoere helm op je kleine lieve hoofdje gedouwd. Wat er wel veranderd is, is echter positief. In de vorige versies bleven bij het kapotschieten van een gebied vaak kleine puntjes achter die irritant kunnen zijn bij het gebruik van je Ninja Rope. Dit is gelukkig niet meer het geval bij Worms 3D. Ze hadden alleen wel bij de Ninja Rope kunnen maken dat je alle kanten op kan slingeren. Het is nu namelijk erg moeilijk om op de juiste plek te komen. Je kunt alleen nog maar rechtdoor en achteruit. Maar voor de rest is bijna alles van Worms 3D beter en leuker geworden!

Single Player
Net als in de vorige Worms games is er natuurlijk weer een uitgebreide Single Player aanwezig. Er zijn vele Campaign missies te spele, maar ook zit het spel volgepropt met Challenges. Deze challenges zijn missies als Hit the Targets of Jet-Pack party’s. De Campaign missies bestaan uit missies waarin je de vijand moet vermoorden of voorwerpen moet verzamelen. Zo begin je op D-Day op Omaha Beach waar je de Duitsers moet verslaan. Later moet je weer een totaal ander soort missie doen, bijvoorbeeld het overleven van een stijgende zee, terwijl je wordt aangevallen door boerwormen. Erg uitgebreid dus…

Multiplayer
De Multiplayer is uiteindelijk de mode waar het spel om draait. Je kunt daar met vele spelers tegelijk spelen met 4 controllers, maar het is ook mogelijk om met meerdere spelers op 1 controller te spelen, aangezien het spel turn-based is. Als je op Multiplayer drukt kom je in een scherm waar je teams kunt invoeren, level kunt kiezen enz. Bij het level kiezen hebben ze iets moois ingebouwd waardoor je nooit hetzelfde level hoeft te spelen. Er is namelijk een editor waarin je kunt verzinnen hoeveel procent gebouwen erin zitten, hoe ver de eilanden van elkaar af liggen enz. Ook kan je kiezen tussen modes waar verschillende wapens in zitten. Veel te doen dus!

Opties, opties en nog meer opties
Worms 3D is net als in de vorige delen van de serie erg uitgebreid. Vele opties staan tot je beschikking. Zoals op de achterkant van de box staat: Te veel opties om kokosnoten naartoe te gooien. En gelijk geef ik ze. Niet alleen opties in het menu, maar ook opties in-game. Welk wapen zal ik gebruiken? Waar zal ik me verschuilen? Deze vragen zal je jezelf vaak stellen. Ook in het menu zijn er veel opties. Ga je bijvoorbeeld een team aanmaken, moet je gaan kijken welke van de hoeveelheid stemmen je wilt gebruiken en welke vlag je wilt.

Graphics & Gameplay
De Graphics zien er goed uit. Het is niet het mooiste spel die je ooit gezien zult hebben, maar uiteraard hoeft dat ook niet. Helaas stikt het spel van de bugs. Zo blijf je wel eens in de muur vastzitten. Er zijn ook bugs dat de wormen megahanden krijgen, megahoofden met kleine lichaampjes krijgen enz. Gelukkig gebeurt dit niet te vaak. Team 17 heeft op het punt van Graphics hun best gedaan. Op het punt van Gameplay helemaal. Ze hebben de juiste functies bij de juiste knop op de Controller gezet. A: schieten, B: springen, R: first-person view enz. Het spel speelt in het algemeen ook erg lekker, en je voelt je erg vrij in het spel. Complimentje!

Orginality & Replay
Over de Orginality hoor je mij niet klagen. De 2D Worms games werden inderdaad om de game onorigineler. Gelukkig begreep Team 17 dat ze daar niet eeuwig mee verder konden gaan, en zo kwam Worms 3D. En het is zeker te weten origineel! De Replay is ook goed! Vooral als je vrienden hebt zal je dit spel nog lang kunnen spelen, omdat de Multiplayer optie helemaal te gek is. In de Singleplayer zitten ook hele gave levels die je graag nog een keer wilt spelen. Bijvoorbeeld het level “D-Day”, dat zich afspeelt op het zogenaamde “Omaha Beach”.

Sounds
Als je het spel aanzet krijg je meteen een vrolijk liedje van “Junior & Senior” te horen, namelijk “Shake your coconuts”. Helaas zijn er niet meer soundtracks in het spel en als je het eenmaal bent begonnen met een oorlogje hoor je af en toe heel zachtjes een klein muziekje. Gelukkig kunnen de wormen nog praten. Je kunt namelijk kiezen uit verschillende spreekgeluiden, en zo krijgt ieder team wel een andere stem.

Oordeel Worms 3D (NGC)

• Graphics 79
  • Replay 87