XCOM 2 (PC)
80 100 1

Review XCOM 2 (PC)

Met XCOM 2 is er weer een nieuwe turn-based strategy game beschikbaar op de pc. Deze keer krijg je het commando over de rebellen die het op de aarde opnemen tegen de aliens. Deze buitenaardse wezens hebben namelijk de aarde overgenomen en zijn met allerlei duistere experimenten bezig op de mensheid. Aan jou dus de taak om een hele verzameling missies uit te voeren en daarmee de aarde weer terug te veroveren.

Vliegend fort

Je neemt plaats in een vliegend fort van waaruit je alles in de gaten houdt. Dit fort breid je tussen de missies door uit met nieuwe faciliteiten, nieuwe medewerkers en hier geef je die ook opdracht om bepaalde taken op te pakken. Wil je bijvoorbeeld eerst een nieuw harnas laten ontwikkelen of ga je toch voor een verbeterd wapen? Het zijn best wel belangrijke keuzes, want deze bepalen hoe je de volgende missie in kan gaan. Het hele managen van dit vliegende fort vind ik het minst interessante van XCOM 2. Hoewel het nog best goed is uitgevoerd en niet heel veel tijd van je vraagt, voelt het voor mij toch als een verplichting. Ik wil namelijk gewoon met mijn squad aan de slag om die geniepige aliëns eens wat lood door hun lichamen te pompen. Of juist een dikke vette laserstraal, want het is natuurlijk een science-fiction game.

Actie
Het stijltje van XCOM 2 is typisch sci-fi en natuurlijk lekker in lijn met de vorige XCOM-titels. Het is iets waar je van moet houden, maar persoonlijk kan ik dit wel waarderen. De graphics zijn ook prima in orde en het is duidelijk dat de ontwikkelaars hebben geprobeerd om het allemaal dynamisch in beeld te brengen. Zo zal de camera op bepaalde momenten wisselen van het vogelperspectief naar een derde-persoonsperspectief. Dit gebeurt bijvoorbeeld als een van jouw soldaten een schot gaat lossen richting de vijand of wanneer iemand door een raam springt om een gebouw binnen te gaan. Dit werkt allemaal niet altijd even lekker, want de camera wil nog weleens op een vreemde manier opzij draaien als een personage over een obstakel springt.

Muren van papier

Wat ook opvalt, is dat XCOM 2 behoorlijk wat moeite heeft als personages in de buurt van muren, ramen of andere obstakels komen. Het gebeurt zeer regelmatig dat lichaamsdelen of wapens door muren heen bewegen. Dit heeft niet alleen impact op het beeld, maar ook op de gameplay. Op bepaalde momenten dacht ik iemand veilig achter een dikke muur te hebben geplaatst en toen bleek de vijand daar doorheen te kunnen schieten. Andersom gebeurt echter ook: een soldaat die ineens een vrij schotveld blijkt te hebben terwijl dat vanuit jouw standpunt echt niet te zien is. Dat vind ik wel heel jammer, want daarmee kom je (onbedoeld) voor verrassingen te staan.

Eerst denken, dan schieten

Op die kleine problemen na speelt de game heel erg fijn. Met het grootste gemak stuur je jouw squad over het veld en bedenk je tactieken om de vijand te slim af te zijn. De besturing is heel simpel opgezet, maar nog steeds heel doeltreffend. Het is een echte pc-titel die volledig met de muis te spelen is, maar met het toetsenbord erbij speelt het nog net even wat fijner. En als je een Steamcontroller in huis hebt dan kan je die ook gebruiken, maar dat heb ik zelf helaas niet kunnen proberen. De fijne besturing zorgt er echter niet direct voor dat XCOM 2 een makkelijke game is. De eerste levels zal je nog redelijk makkelijk doorheen kunnen komen, maar op een bepaald moment wordt de game echt een stuk pittiger. Je komt er dan niet meer met een beetje recht op de vijand af rennen en ze vanachter een muurtje beschieten. Dan moet je echt op zoek naar manieren om de vijand vanaf de zijkant te verrassen of juiste hinderlagen leggen.

Verlies verwerken

Wat ook niet helpt is het verliezen van een soldaat met veel ervaring. Tijdens mijn speelsessie ging ik bij een van de eerste missies iets te slordig te werk, waardoor ik die uiteindelijk afsloot met een dode soldaat en twee zwaargewonden. Hierdoor moest ik de volgende missie met vier rookies beginnen en dat maakte die missie meteen een heel stuk lastiger. Zelfs op zeer korte afstand kregen die groentjes het nog voor elkaar om mis te schieten... Het is dus zaak om tijdens de missies goed in de gaten te houden dat je jouw squad in leven houdt. Daardoor doen ze namelijk ervaring op en kan je ze promotie geven. Daarmee ontwikkelen ze nieuwe vaardigheden die ze in het veld goed kunnen gebruiken. Het is daarbij aan jou om te bepalen welke vaardigheden dat zijn. Je kunt ze ook nog speciale voorwerpen meegeven die je ontwikkelt aan de hand van onderzoek dat je doet op jouw basis.

XCOM 2 is een hele fijne game geworden die ik elke strategiefan aan kan raden. Het verhaal is aardig opgezet en de stijl zal veel gamers wel aanspreken. Er zitten een paar grafische glitches in, maar dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de gameplay. Deze game heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst sinds lange tijd weer echt heb gebaald dat een lid van mijn squad was omgekomen en dat ik geen geschikte save-game had om dit terug te draaien. En dat vind ik een goede prestatie!

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel XCOM 2 (PC)

Aantal keer bekeken: 20747