Grand Theft Auto V (GTA 5) (PS4)
95 100 1

Review Grand Theft Auto V (GTA 5) (PS4)

Open wereld sandbox games vielen mij negen van de tien keer tegen. Om die reden heb ik vrijwel alle Grand Theft Autogames links laten liggen. Oké, deel 2 heb ik kapot gespeeld maar vanaf het moment dat GTA een driedimensionaal perspectief kreeg kon het mij niet meer bekoren. In de tussentijd gaf ik andere sandbox games een kans maar keer op keer overtuigde het mij niet. De eindredactie vond het juist om deze reden de hoogste tijd dat ik GTA V eens ging proberen.

Waar ben ik?
Waarom een sandbox game niet mijn favoriete genre is? Vaak vind ik de missies te herhalend. Dialogen zijn vaak lang en saai. De personages spreken mij meestal niet aan. Daarnaast verdwaal ik altijd in dit soort games zonder dat ik het gevoel heb dat ik ook maar iets aan het doen ben wat gericht is op voortgang in de game. Maar goed, dat laatste kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Grand Theft Auto V is niets van dit; het gooit al mijn bovenstaande argumenten direct in de prullenbak. Iedere missie die je speelt is vernieuwend en biedt uitdagingen. De dialogen zijn humoristisch en nemen de Amerikaanse filosofie op een mooie manier in de maling. De personages zijn geweldig, of je nu met Franklin, Michael of Trevor speelt, het maakt niet uit. Bovenop dit alles is GTA V goed gestructureerd en duidelijk. Mocht je toch nog steeds zin hebben om als een imbeciel rond te rijden in een mooie sportwagen dan kan dit natuurlijk ook nog. Het is tenslotte wel GTA hè. Ikzelf geef in dit geval de voorkeur aan een leven als GTA-fotograaf. Met de in-game Snapmatic app (gebaseerd op Instagram) creëer je de mooiste GTA-foto’s. En als ik tussen mijn speelsessies door een hapje wil eten plant ik een van mijn personages neer in de GTA-bioscoop alwaar ik rustig ga zitten voor een leuke film.

Notendopje
In het geval dat je GTA V, net als ik, nog niet op de old-gen gespeeld hebt verwijs ik je naar de PS3 review van Thijs voor het verhaal van de game. Deze is namelijk ongewijzigd. Thijs gaat hier diep en duidelijk in op de verhaallijn en (het ontwikkelen van) de personages. Voor degenen die geen zin hebben om twee reviews te lezen zal ik het verhaal en de basis van de game proberen uit te leggen in een paar zinnen. Je speelt in GTA V met 3 personages. Michael is de man die altijd hard heeft gewerkt voor zijn geld. Hoewel niet altijd op een legale manier heeft hij wel geprobeerd er het beste van te maken voor zijn verwaande gezin. Franklin is de jongste en de meest relaxte van de drie . Eigenlijk wilt hij gewoon een rustig leven leiden zonder al te veel gezeur. Loyaliteit vindt hij belangrijk. Trevor is het ongeleide projectiel. Hij produceert en verkoopt meth en doet zo’n beetje alles wat God verboden heeft. Rockstar heeft het leven van deze 3 personages erg goed met elkaar verbonden. In eerste instantie voer je een aantal missies uit in je eentje maar hoe verder je komt, hoe meer je merkt dat de drie elkaar nodig zullen hebben.

Opgepoetst en de first-person mode
Dat het verhaal en de karakters niet veranderd zijn doet niks af aan het feit dat het team van Rockstar behoorlijk zijn best met deze remaster heeft gedaan. De omgevingen en personages zijn ontzettend gedetailleerd en Los Santos was nog nooit zo levendig. Werkelijk overal rijden auto’s en lopen mensen. Tijdens je speelsessie zal je ook geen irritante laadschermen tegenkomen. Als je de game opstart duurt het eventjes voordat je daadwerkelijk kan spelen maar als je eenmaal bezig bent kun je onbeperkt freeroamen. Dit alles wordt vooral mogelijk gemaakt door de rekenkracht van de nieuwe generatie consoles.

Dit merk je vooral tijdens de nieuwe first-person mode. Het klinkt simpel maar het is meer dan een nieuw camerastandpunt toevoegen. Het voelt echt alsof je een nieuwe game aan het spelen bent. Doordat je dichter op de actie staat zie je de vele details in het gezicht van degene op wie je de loop van je geweer richt. Voorbijgangers zitten midden in een gesprek terwijl één van de twee je achterdochtig aankijkt. De first-person mode legt nóg meer nadruk op de perfecte sfeer in Los Santos. Niet alleen de sfeer verbetert als je door de ogen van Trevor, Franklin of Michael kijkt, het verhoogt ook de intensiteit van de game. Tijdens een beroving bijvoorbeeld kijk je niet meer van bovenaf op de situatie waardoor je nu het overzicht mist. Tijdens een ontsnappingspoging zie je de weg die voor je ligt opeens niet meer zo duidelijk als voorheen. Het gaat allemaal veel sneller. Het mooie is dat Rockstar je niet dwingt om continu in first-person te spelen. Met een druk op de knop kan je switchen naar third-person. Ook is het mogelijk om in het options menu precies aan te geven hoe je de game wilt spelen. Zo kan je ervoor kiezen om first-person te spelen wanneer je te voet bent terwijl je liever het overzicht bewaart in third-person wanneer je in een voertuig zit.

Online
Ook online zijn er de nodige vernieuwingen verschenen. Zo is de multiplayer verhoogd naar 30 spelers plus twee spectators. Het wordt dus drukker dan ooit. De Character Creation is volledig vernieuwd. Naast dat je opnieuw je voorouders kan kiezen is het nu ook mogelijk om de vorm van je neus, kin, baard en kapsel aan te passen. Mocht je al een karakter op je old-gen hebben dan kan je deze gemakkelijk importeren op je gloednieuwe console, zelfs vanaf de Xbox 360 naar de PlayStation 4. Ook zijn 120 nieuwe props verschenen voor de Level Creator. Meer dan tevoren zal je nu je personages en levels naar je eigen hand kunnen zetten. En eh… Dit keer zijn er vrijwel geen problemen rondom GTA online. ;)

Rockstar heeft mij bekeerd. Ik geloof weer in sandbox games. Doordat GTA V zo goed is snap ik ook waarom ik andere sandbox games in het verleden kon missen als kiespijn. GTA V verveelt geen moment en biedt genoeg afwisseling voor urenlang speelplezier. Op de vorige generatie was dit al een van de beste games, nu is de Grand Theft Auto V nog beter. Geen enkele game is perfect maar dit komt erg dichtbij perfectie. Moet je deze game (opnieuw) kopen? ZEKER, het liefst vandaag nog! Het behoort tot het beste wat de current-gen te bieden heeft.

Deze review is geschreven door Rick van der Linden

Oordeel Grand Theft Auto V (GTA 5) (PS4)

• Gameplay 95
  • Originality 85
  • Replay 95
  • Eindcijfer 95

Aantal keer bekeken: 14084

Laagste prijzen voor Grand Theft Auto V (GTA 5) (PS4)

avatar van Mathorne
Mathorne ( 245   1) 03-12-2014 02:11
Ik vind deze review een verspilde moeite, omdat de persoon in kwestie allereerst niet GTA V op de oude gen heeft gespeeld. Ten tweede geeft hij aan dat hij de sandbox games af en toe probeerde en het altijd tegen viel, oftewel is het iemand die zich niet echt in het genre heeft verdiept en hierdoor veel 'goede' sandbox games links heeft laten liggen.

Alleen al door deze 2 punten heeft de reviewer eigenlijk geen echte goede referentiepunten waarmee hij (de heruitgave van) GTA V kan vergelijken. Terwijl hij toch vaak in de review verwijst naar punten die anders zijn en beter zijn, terwijl alles juist nieuw voor hem is.

Ik snap wel dat de Budgetgaming eindredactie (zoals hij meldt) hem wijst op GTA V, omdat het toch wel tot de top van sandbox games hoort. Wat ik dan niet begrijp is dat ze dan een review van iemand plaatsen die totaal geen referentie punt heeft in zijn verhaal, anders dan de sandbox games die hij de afgelopen 15 jaar wel/niet heeft gespeeld en waarvan de meesten, die hij wel heeft gespeeld, hem niet konden bekoren.

Dit is echt een gemiste kans! Zelf zit ik juist te wachten op een review van iemand die de old gen versie door en door heeft gespeeld, alle nieuwe punten goed kan vergelijken, maar ook goed onder woorden kan brengen hoe de spelervaring in dit deel is vergeleken met de old gen versie (voor de mensen die denken aan overstappen). Er zijn misschien wel meer gamers die GTA V hebben of hebben gespeeld (kijk maar naar de totale verkoopcijfers, 2dehands verkopen komen daar nog zelfs bovenop), dan gamers die nog nooit ermee in contact zijn gekomen. En zelfs voor deze laatste groep geeft deze review niet echt een goed beeld van hoe de game daadwerkelijk is...
GJ ( 6138   7) 03-12-2014 03:27
Alleen al door deze 2 punten heeft de reviewer eigenlijk geen echte goede referentiepunten waarmee hij (de heruitgave van) GTA V kan vergelijken.
Is dit nodig? Moet je een product niet kunnen recenseren als losstaand product? Moet je per sé kunnen vergelijken met andere games in het genre? Ik denk persoonlijk niet dat dat nodig is.

Kennis van de old-gen-versie zou tof geweest zijn, dat ben ik wel met je eens.
avatar van Carlove
Carlove ( 269   1) 03-12-2014 07:39
Ik vind deze review een verspilde moeite, omdat de persoon in kwestie allereerst niet GTA V op de oude gen heeft gespeeld.

En waarom? Ik heb GTA 5 ook nog niet gespeeld, maar ga dat wel doen op mijn PS4. Waarom zou ik eerst de PS3-versie review eerst moeten lezen voordat ik de PS4-versie review ga lezen?

Dit is een verse blik op GTA5, van iemand die normaal gesproken Sandbox games niets aan vind. Niets mis mee.
avatar van HoofdletterD
HoofdletterD ( 35 ) 03-12-2014 08:40
Wel beetje mee eens. Had graag een vergelijking willen zien tussen oud en nieuw. Niet dedicated, maar in ieder geval een paragraaf over hoe het verschilt en of dat goed of niet is. Ik Heb nu nog steeds compleet 0,0 reden om GTA V op de One te kopen, omdat ik hem al heb op de 360. Ik vind dat een review een doorslag moet geven voor Koop ik hem of niet. Dat mis ik nu.

avatar van Lukky NL
Lukky NL ( 601 ) 03-12-2014 08:53
Waarom ook niet meteen een vergelijking met GTA 2 op de Pc? Ben nu toch wel benieuwd hoe ver alles gevorderd is tegenwoordig.

Leuke review hoor, niks mis mee.
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6734   4) 03-12-2014 10:11
Leuke review, alleen de reacties van mensen om de old gen en new gen te vergelijken kan ik me niet in vinden. Lijkt me niet het doel van zo'n review.
avatar van Stidjen
Stidjen ( 182   1) 03-12-2014 10:42
Ik denk dat een vergelijking wel op z'n plaats is. We beoordelen films en muziekalbums toch ook op hun voorgangers? Bovendien willen mensen die op de 360/PS3 al gespeeld hebben het goed om te weten of de nieuwe aanschaf de moeite waard zou zijn.
avatar van Asuracry
Asuracry ( 1904 ) 03-12-2014 12:05
[..]

Mee eens, maar dan moet hij niet statements als de volgende gaan maken
op de vorige generatie was dit al een van de beste games, nu is de Grand Theft Auto V nog beter.
......
Moet je deze game opnieuw kopen? ZEKER, het liefst vandaag nog

Verder leuke review hoor, maar vind het nogal vreemd dat je statements maakt terwijl je dit nergens op baseert(of althans in mijn ogen nergens op kan baseren). Neigt misschien naar promotiemateriaal...
avatar van Typhoon20
Typhoon20 ( 580 ) 03-12-2014 12:15
Iemand die GTA op zowel old als nextgen gespeeld heeft ?
Is het gewoon ongeveer hetzelfde ?
avatar van EelBGlie
EelBGlie ( 105 ) 03-12-2014 12:18
Is het gewoon ongeveer hetzelfde ?

Het is zo goed als hetzelfde. Graphisch heeft het wel een enorme update gekregen, het ziet er prachtig uit.

Qua gameplay / content is er nauwelijks nieuws. Het grootste is uiteraard de first person view, wat erg vermakelijk is, maar tijdens missies e.d. niet heel praktisch. Maar dat is mijn mening. Ik ken mensen die het een geweldige toevoeging vinden.
avatar van Kevin030
Kevin030 ( 18 ) 03-12-2014 12:36
Dit slaat nergens op gta v is oude troep het was niet leuk op de 260 ja voor 1 week je speelt de verhaal lijn binnen een poep en een scheet uit en online was het alleen maar glitch glitch glitch dus had je ook gelijk alles het duurste huis en de duurste autos en nu heb je een vermooide versie daar is ook alles mee gezegt mooier maar niks vernieuwd dus zoiets haalje voor onder de 20 euro als er echt totaal niks anders meer is wat je intresse wekt
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 03-12-2014 13:00

Helemaal mee eens. het betreft hier niet een nieuwe game maar een remake. Iedereen en zijn moeder heeft de game al gespeeld, dus die willen enkel weten of een nieuwe aankoop gerechtvaardigd is of niet.

En om dan te beginnen met ik vind sandbox games niets omdat de missies eentonig zijn, is natuurlijk helemaal te onbenullig voor woorden.
Hoever heb je die games dan doorgespeeld om tot dat oordeel te komen?
avatar van Asuracry
Asuracry ( 1904 ) 03-12-2014 13:01
^ upgrade voor mensen met de oude versie had inderdaad niet misstaan!
avatar van Yoonaii
Yoonaii ( 169 ) 03-12-2014 14:27
Vergelijken met soortgelijke games in een review is M.I. een kwestie van smaak. Sommige reviewers vinden het prettig om te doen, anderen beoordelen de graphics, gameplay etc. liever als op zichzelf staande objecten, zonder vergelijking te willen trekken met vergelijkbare games. Voor beide aanpakken valt wat te zeggen.

Dat je echter een review van een remaster aan iemand geeft die het origineel niet eens gespeeld heeft valt niet uit te leggen aan je lezers. Iedereen heeft al een mening gevormd over de originele GTA 5 op basis van reviews van dat spel. Wat wij nu uit de review van de remaster willen halen is of het uiteindelijk het waard is om deze ook aan te schaffen. We willen weten wat de verschillen zijn.
avatar van Mathorne
Mathorne ( 245   1) 03-12-2014 14:40

-GJ-
Natuurlijk kan je een product recenseren als een losstaand product. Dit is echter geen losstaand product maar een heruitgave(!). Net als bij een nieuw deel in een game serie, dan kan je als reviewer niet om de vorige delen heen en moet je wel vergelijkingen maken om een goed beeld te kunnen schetsen voor je publiek. En juist omdat het een heruitgave is, is het nog nauwer verbonden met de oude versie. En dan zou een vergelijking met andere sandbox games helemaal niet misstaan. Waarom is dit bijvoorbeeld zo'n goede game dat het na een jaar opnieuw wordt uitgebracht, in plaats van alleen een grafische update?

Carlove

Groenteboer

Zoals ik al aangeef in mijn laatste zin; Deze review geeft niet echt een goed beeld van hoe de game daadwerkelijk is, voor de gamers die nog nooit met GTA V in aanraking zijn geweest. Dus beide doelgroepen van de review worden niet bereikt; Gamers die GTA V al kennen en de Gamers die het juist niet kennen. Hiervoor verwijst de reviewer notabene zelfs nog naar de review van de oude versie. Dus hij geeft eigenlijk al zelf aan dat hij geen compleet beeld geeft. Nu is mijn vraag; wat is nou eigenlijk het doel van deze review?

Asuracry

Dit is precies wat ik ook bedoel. Ik vind persoonlijk ook dat het leuk is geschreven, alleen de inhoud klopt niet op de aangegeven punten, maar ook worden beide doelgroepen niet bereikt. Daarom noem ik deze review ook een 'gemist kans' en 'verspilde moeite'...
avatar van Jopie1980
Jopie1980 ( 1158 ) 03-12-2014 14:50
Ik vind het wederom een geweldige game. Heb hem uitgespeeld op de ps3 (90% complete, speeltijd: 40uur) en ben nu alweer 20uur onderweg op de ps4 (53% complete). Blijft leuk om alles nog een keertje mee te maken!
avatar van TNB-10
TNB-10 ( 284 ) 03-12-2014 14:55
Ik vind m eerlijk gezegd een beetje tegenvallen op ps4.. Vond hem op de ps3 echt heel erg dik, en heb er toen echt veel tijd in gestoken. Maar nu ik m voor de 2e keer speel vind ik m niet zo goed als eerst. Het ziet er mooi uit, dat zeker. Maar of het echt zoveel mooier is dan op de ps3? Ik vind eerlijk gezegd van niet. De first person mode voegt imo niks toe, is alleen een leuke gimmick. Het geluid en licht uit de controller daarentegen is wel erg vet, maar daarvoor koop je geen game van 60euro. Als je m nog niet gespeeld hebt is ie zeker de moeite waard, voor een 2e keer vind ik m niet 60 euro waard, zelfs nieteens 40.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 03-12-2014 15:06

Dit is nog zinvoller dan de review van hierboven..
avatar van Heliosfive
Heliosfive ( 373   2) 03-12-2014 16:01
Na het lezen van je prachtig geformuleerde, krachtige en samenhangende betoog kan ik niet anders dan mijn exemplaar van GTA V voor de 260 bij het oud vuil zetten.

OT: Ik vindt dat Mathorne gelijk heeft. Als je wil weten wat GTA V is, lees een GTA V review. Als je een review van een remake doet en expliciet aangeeft dat het om die versie gaat, op een next-gen console dan mag je verwachten dat de verschillen, verbeteringen, toevoegingen en omissies (kort) behandeld worden. Dat de reviewer niet hetzelfde referentiekader heeft als de lezer maakt niet zo veel uit, immers de lezer bepaalt hoeveel waarde hij hecht aan de review.
avatar van Clamticore
Clamticore ( 4457 ) 03-12-2014 19:22
Wat is interpunctie?
avatar van Ben
Ben ( 7648 ) 03-12-2014 20:26
Rol: Toevoeg Moderator
[..]

Wat is interpunctie?

What is love?

Nee, die gedachte had ik ook al bij deze reactie.
Hij uit zijn meningen vrij duidelijk, maar onderbouwen moet nog aan gewerkt worden, samen met die interpunctie.

Al vanaf mijn registratie ben ik fan van GTA 5.
(Heb mijn avatar NOOIT verandert!)

De nieuwe versie komt er bij mij ook in, maar wel pas later.
Eerst de "echte nieuwe" games spelen.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 03-12-2014 23:22
spel is een 8 waard en is overhyped maar goed
avatar van TNB-10
TNB-10 ( 284 ) 04-12-2014 12:40
[..]

Ik denk dat ik zo alles wel kort en bondig heb uitgelegd
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 963 ) 04-12-2014 13:17
[..]

......

Ik vind het altijd wel zo sportief om te reageren op reacties. Als wij, als redactie, een review op deze manier benaderden zal je altijd voor- en tegenstanders krijgen. Dat is niet erg en het goed recht van de lezer, niet iedereen leest dit artikel met hetzelfde doel.

Dat het neigt naar promotiemateriaal is natuurlijk niet de bedoeling. Op budgetgaming proberen we altijd onze eerlijke mening te geven. Of het nou een game van Rockstar, Ubisoft of wie dan ook is, dat doet er niet toe. Hier maken wij geen deals voor natuurlijk.

Ik maak het volgende statement:
'op de vorige generatie was dit al een van de beste games, nu is de Grand Theft Auto V nog beter. '
Dit omdat het voor gamers in het algemeen een feit is dat GTA V één van de beste games voor de oldgen was. Als je overal de cijfers, reviews en beoordelingen bekijkt zie je dat men redelijk eensgezind is over deze game. Het wordt in één adem genoemd met The Last of Us, Uncharted 2 door zowel critici als fans. Dat ik over het algemeen weinig heb met sandbox games betekent dus niet per direct dat GTA V een slechte game is. De extra's en graphics zorgen ervoor dat de game beter is dan op de oldgen.

Over het woordje opnieuw kan ik je wel enigszins gelijk geven. Ik heb de game op de oldgen slechts een uurtje gespeeld bij een vriend dus misschien had ik dat woord weg kunnen laten.

(En toch denk ik dat je hem gewoon nog een keer moet kopen, hehe XD)