
De trailer van Mario Kart World werd bij de aankondiging al snel uitgebreid ontleed. Vierentwintig startplaatsen werden gespot, wat natuurlijk meer spelers tijdens de race zou betekenen. Maar ook de enorme locaties die getoond werden spraken tot de verbeelding. Op het Nintendo Switch 2 Experience Amsterdam evenement in Zaandam konden wij alvast een tijdje met de game aan de slag.
Op de beurs konden we zowel een reguliere race tegen de computer als een Knockout Tour proberen. Hoe die reguliere race verliep kon je al in algemene tekst over de Nintendo Switch 2 Experience lezen, maar de Knockout Tour gaf veel meer tijd en ruimte om een paar nieuwe functies van Mario Kart World te ervaren.
Zo kregen alle vierentwintig deelnemers voor de race de kans om te stemmen op welke cup we wilden gaan spelen. Pas nadat iedereen een stem had uitgebracht werd duidelijk langs welke banen we een route zouden uitstippelen. Het leuke aan zo’n Knockout Tour is dat je, voordat de race begint, een korte tijd in de startomgeving rond kunt rijden om voorwerpen op te pakken. Zo kwam ik een icoontje van een papieren zak tegen waar voedsel in zat. Nadat ik dat gebruikt had, net zoals je een wapen gebruikt tijdens de race, veranderde mijn Mario in een oogwenk van kostuum. Opeens had hij een zomers outfit aan en een sportcap op zijn hoofd.

Gebruik de omgeving om je voordeel mee te doen
Wanneer de race dan eindelijk begint, wordt al snel duidelijk dat Mario Kart World een sterke focus legt op het gebruikmaken van de omgeving. Overal zijn de gebruikelijke boostpads te vinden, maar nieuw is dat je dit keer tegen muren en over relingen kunt grinden en vervolgens kunt boosten om je tempo te verhogen. Van de reling van een brug die omhoog loopt tot de sporen van de tramrails, er zijn een hele hoop mogelijkheden om je voordeel mee te doen.
Een Knockout Tour bestaat uit zes verschillende racesegmenten waarbij de vier laagst geplaatste spelers na elk onderdeel afvallen. En zoals het vaak bij een Mario Kart-game gaat, wanneer je op de laatste plaats staat krijg je vaak de beste wapens om weer terug in de race te komen. Met vierentwintig spelers die allemaal alles proberen te doen om niet af te vallen leverde dat een hoop chaos op. Tijdens de race kwam het geregeld voor dat ik terugviel vanaf de eerste plek naar de middenmoot en vervolgens naar de gevarenzone, om mij vervolgens elke keer weer terug te vechten naar de podiumplekken.
Het zorgt ervoor dat de zes segmenten die je moet voltooien allemaal chaotisch, maar tegelijkertijd ook eerlijk aanvoelen. Ja, wanneer je een bliksemflits moet incasseren en weer terugvalt kan het frustrerend zijn, maar dat hoort nu eenmaal bij de Mario Kart-games. De verschillende segmenten die we speelden voelden ook vrij breed aan, waardoor je best veel vrijheid hebt om te kijken hoe je je door de wereld wilt verplaatsen. Met watersecties, zandwegen, schansen die je lanceren – en korte tijd laten zweven met je hangglider functie – en natuurlijk gewoon de verharde wegen is er genoeg te beleven.

Free Roam was helaas niet beschikbaar
Helaas was de nieuwe Free Roam gameplay nog niet toegankelijk op de expo. Dus hoe het daadwerkelijk aanvoelt om de open wereld te verkennen, kunnen we helaas nog niets over zeggen. Toch is al wel duidelijk dat Mario Kart World een enorme hoeveelheid content zal bieden. Van het brede aanbod aan personages waar je uit kunt kiezen tot de vele verschillende karts. Als de Free Roam modus ook maar in de buurt komt bij de rest van de kwaliteit van wat ik heb mogen spelen, dan is Mario Kart World straks misschien wel de beste Mario Kart tot nu toe.
Oh, en hoe de race uiteindelijk afliep? Na vijf segmenten te hebben overleefd was het laatste stuk een waar gevecht tussen mij en drie andere spelers. Constant wisselde ik tussen de eerste en tweede plaats. Met de finishlijn in zicht wist ik de eerste positie van mijn directe concurrentie over te nemen, maar tot mijn grote ontzetting wist een rood schildje alsnog roet in het eten te gooien. Ik kwam al stuiterend over de finishlijn en moest genoegen nemen met een tweede plaats. Niet slecht uit een veld van 24 spelers natuurlijk. Maar zoals iedereen die weleens een Mario Kart gespeeld heeft, dit soort verhalen horen er helaas ook gewoon bij. En eerlijk gezegd, dat maakt de game ook leuk voor iedereen.