Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Opmars van de gamekeycard: slimme zet of zorgelijke 'switch'?

Op 5 juni lanceerde de Nintendo Switch 2. Inmiddels zijn we vier maanden verder en zijn er al bijna 60 games uitgekomen of bekendgemaakt voor het najaar. Er zitten heel wat mooie third-party titels tussen, zoals 007 First Light, Final Fantasy VII Remake: Intergrade en Hades II. Kortom er is genoeg om naar uit te kijken. Tegelijkertijd valt er ook iets op als je kijk naar wat er precies in de doosjes zit. Het concept gamekeycard lijkt namelijk de overhand te nemen sinds de lancering van de Switch 2.


80% van de third-party Switch 2-titels is een gamekeycard of Code in a Box
We maken even een rekensommetje om dit statement uit te leggen. Op dit moment staan er 55 Nintendo Switch 2-titels in de Budgetgaming-database. Hierbij hebben we de Limited Editions, Upgrade packs en Collectors Editions er voor het gemak even uitgelaten. Van deze 55 titels zijn 44 games van third-parties en 11 van Nintendo zelf.

Zoomen we in op de 44 third-party titels, dan zijn er slechts 7 titels die volledig op de cartridge staan. Dit zijn: Cyberpunk 2077 - Ultimate Edition, Daemon X Machina: Titanic Scion, Hades II, Mortal Kombat - Legacy Kollection, Story of Seasons: Grand Bazaar, Rune Factory: Guardians of Azuma en Yooka-Replaylee. De andere 37(!) games zijn allemaal een gamekeycard (31 stuks) of een Code in a Box (6 stuks). Dat is maar liefst 80,4% van het totale third-party aanbod voor de Nintendo Switch 2!


Maar eerst: wat is een gamekeycard?
Voor wie niet precies weet wat een gamekeycard is, een korte uitleg. Anders kan je door naar het volgende kopje. Een gamekeycard is een fysieke Nintendo Switch 2-gamecard die fungeert als een digitale licentie om een game van het internet te kunnen downloaden. Wanneer de kaart in de Switch 2 wordt geplaatst, gebruikt de console de kaart om een download van de gamegegevens via internet te starten naar de interne opslag van je Nintendo Switch 2 of geheugenkaart. Je hoeft niet online te zijn om een gamekeycard-game te spelen, maar je moet wel de cartridge altijd in je Nintendo Switch 2 hebben zitten. Dit is natuurlijk gedaan om te voorkomen dat je de game niet gelijk doorverkoopt nadat je deze op je Nintendo Switch 2 hebt geïnstalleerd.


Gamekeycards vs Code in a Box

Gamekeycards zijn anders dan het ‘Code in a Box’ concept omdat je gamekeycards kan ruilen en doorverkopen. De nieuwe eigenaar kan dan vervolgens ook het spel downloaden en spelen, maar er zit ook een potentieel groot nadeel aan: je moet de game altijd downloaden.

Voor de komende 10 jaar is dat geen enkel probleem. Maar we zien nu al bij Xbox 360-titels uit de Xbox Live store, dat je die niet altijd meer opnieuw kunt downloaden. Eets: Chowdown bijvoorbeeld verscheen in 2007 op de Xbox 360 als digitale game, maar werd op 13 april 2023 uit de Microsoft Store verwijderd. Dus ook al heb je deze gekocht, je kan hem niet meer downloaden. Project Gotham Racing 3 en 4 zijn op hun beurt echte raceklassiekers, maar niet meer te downloaden vanwege verlopen autolicenties. Heb je de game fysiek, dan kan je die natuurlijk nog altijd spelen. Bezit je echter een digitale variant, dan heb je dus dikke vette pech. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Het is daarom mogelijk een kwestie van tijd voordat uiteindelijk ook de eerder genoemde Nintendo Switch 2-titels niet meer te downloaden zijn, waardoor je gamekeycard ineens onbruikbaar wordt.

Natuurlijk is dit koffiedik kijken en wie weet zijn we over 15 jaar al bij de Nintendo Switch 4. Toch zie je juist nu, 25 jaar later, dat veel gamers die wat ouder zijn weer teruggrijpen naar het verzamelen van de nostalgische NES en SNES-games uit hun jeugd. Dit wordt lastiger als 80% van het assortiment een gamekeycard is, want hoeveel van deze games zijn over 25 jaar nog te downloaden?  Niet alles is trouwens negatief rondom deze gamekeycards, er zitten namelijk wel degelijk voordelen aan.

                                                            Deze zijn allemaal nu nog speelbaar ...

Gamekeycards maken grotere games mogelijk op de Switch 2
Dankzij gamekeycards zijn ontwikkelaars niet langer gebonden aan de limiet van een Nintendo Switch 2-cartridge (64 GB). Games als Final Fantasy VII Remake: Intergrade (108 GB) en Borderlands 4  (100 GB) hadden niet op de Nintendo Switch 2 uit kunnen komen zonder het fenomeen gamekeycard. Toch is het aantal games met zo’n groot formaat op dit moment nog schaars.

Een andere reden dat gamekeycards zo populair zijn, is omdat het goedkoper is om ze te produceren. In plaats van dat er een supersnel, duur 64 GB flashgeheugen nodig is voor de volledige gamegegevens, bevat een gamekeycard alleen een authenticatiesleutel om de game te kunnen downloaden. Dit scheelt mogelijk zo’n 10 à 15 dollar per verkochte game. De grote vraag is natuurlijk of we dit ook terugzien in de verkoopprijs.


Hoeveel zijn gamekeycards goedkoper dan standaard cartridges?
Daarom hebben we de vier verschillende typen games eens naast elkaar gezet. Dit zijn de gemiddelde prijzen van elke type game:

Type Game

Gemiddelde verkoopprijs

Nintendo First-party game (11 titels)

€65,31

Third-party titel op 64 GB-cartridge (7 titels)

€54,98

Third-party titel op gamekeycard (31 titels)

€50,12

Third-party via een Code in a Box (6 titels)

€45,41

Wat alvast positief opvalt is dat de verkoopprijzen al een stuk onder de adviesprijs liggen, die bij lancering nog lag op €79,99. De duurste games zijn die van Nintendo zelf, met een gemiddelde verkoopprijs van €65,31. De Nintendo Switch 2-versies van Nintendo Switch games zijn het goedkoopst (rond de €62,99), tegenover nieuwe games zoals bijvoorbeeld Mario Kart World die rond de €69,95 kost.


Third-party games die volledig op een cartridge staan, zijn 10 euro goedkoper en hebben een gemiddelde prijs van €54,98. Daarbij moet gezegd worden dat dit er op dit moment slechts zeven zijn.

Dan hebben we de gamekeycards. Ondanks dat die goedkoper zijn om te produceren, ligt de prijs gemiddeld slechts €4,86 lager dan de third-party titels die volledig op een cartridge staan. De games zijn dus goedkoper, maar de marge die de uitgever verdient lijkt dus wel hoger te zijn voor dit type game; wat de populariteit van dit type game verklaart. De bandbreedte tussen de duurste en goedkoopste titel is overigens groot. Van €27,95 voor de Little Nightmares - Enhanced Edition tot €79,99 voor Madden NFL 26. Ook Borderlands 4 is opvallend. De Switch 2 gamekeycard-variant is duurder dan de PS5-versie (€64,95 vs €58,95).

Alles wordt duurder
Belangrijk is wel om niet meteen de uitgevers kwaad aan te kijken. Alles wordt duurder in de wereld en het structureel verhogen van gameprijzen lijkt een lastig iets. Nintendo-games die begonnen met een adviesprijs van €79,99 zijn bijvoorbeeld nu dus al 10 euro goedkoper. De duurder wordende productiekosten moeten op een manier worden terugverdiend en daar lijkt de gamekeycard een deel van het antwoord op te zijn. Bijkomend voordeel is dat er een minder groot risico is om met een dure voorraad te blijven zitten van honderden games met 64 GB geheugen, die mogelijk uiteindelijk niet verkocht worden.

Kortom, de logica is er om gebruik te maken van gamekeycards, want ze bieden de mogelijkheid om ook kleinere games voor een betaalbare prijs te kunnen produceren. Games die anders misschien niet uitgekomen waren voor de Nintendo Switch 2. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om enorm grote games, groter dan 64 GB, uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Nog even een interessant weetje om de verschillende kaarten te herkennen overigens: Kaarten die beginnen met code LB zijn cartridges met 64 GB die alleen op de Switch 2 werken, begint een kaartje met LP, dan is het een gamekeycard en staat er LN aan het begin dan werkt de game zowel op de Nintendo Switch 1 als 2.


Slechts 7 third-party games volledig op cartridge
Maar dat nu bijna 80% van de third-party titels uitkomt als gamekeycard en er slechts 7 third-party games dit jaar uitkomen die volledig op de cartridge staan? Daarmee lijkt dit concept wat te ver door te slaan. Of deze trend zal veranderen is de vraag, de tijd zal het leren. Maar om je gamecollectie te kunnen bewaren voor de komende 30 jaar (of langer natuurlijk), is dit wel een opvallende ontwikkeling. Eentje die dit uiteindelijk heel wat uitdagender kan gaan maken.

Wat vinden jullie van dit fenomeen? Ben jij bereid om 10-15 euro meer te betalen als de games daardoor volledig uit zouden komen op een Nintendo Switch 2-cartridge?

Deze special is geschreven door Yørn Soeteman.

Geplaatst door op 08-10-2025
Aantal keer bekeken: 441

Laatste reacties

avatar van Zienobleejd
Zienobleejd ( 9463   192) 08-10-2025 22:04
MicroSD Express technologie is nog relatief nieuw en duur, naar verloop van tijd dalen de kosten door massaproductie net als met alle soorten opslag ooit. Ik vrees echter dat fabrikanten niet zomaar zullen beginnen aan kaartjes kleiner dan 64GB want dat is gewoon niet rendabel genoeg, voor de consumentenmarkt is zelfs 128GB het minimum.

Ook zag ik een paar weken terug van VGP een Tweet dat ze willen gaan proberen met uitgevers GKC titels opnieuw uit te brengen als cartridge maar goed, daarover nog niks concreets. Ze hebben tig reprints kunnen regelen dus ze zullen vast proberen een manier te vinden om dit economisch rendabel te maken.
avatar van Yosher
Yosher ( 228   1) 08-10-2025 22:18
Ik wil wel graag zeggen dat ik graag meer zou betalen voor volledige games op de cartridge, maar ik vind games die over het algemeen meer dan 60 euro kosten wel moeilijk te slikken.

Maar daar tegenover staat dan wel, dat ik game key cards helemaal niks vind. Dus die haal ik bij voorbaat al niet.

Wat mij betreft hebben game key cards enorm weinig meerwaarde. Het mag dan wel meer third party ondersteuning brengen, mij boeit het vrij weinig. Ik heb daarom ook besloten om games die uitkomen op game key cards, gewoon op Steam te kopen. Steam is vaker sneller goedkoper (vaak ook gewoon omdat de Steam versie al langer uit is dan de Nintendo versie), Steam heeft mod ondersteuning, en op PC is het een stuk makkelijker om je geheugen te managen.

Ik zou heel graag third party games ondersteunen op de Switch 2, zoals ik dat ook op vorige Nintendo platformen heb gedaan. Maar die game key cards kunnen me helemaal gestolen worden. Ik heb geen zin om een groot deel van mijn Switch 2 geheugen op te offeren alleen al voor Final Fantasy VII, terwijl ik al redelijke moeite heb om het Switch 2 geheugen te managen. Zelfs met een SD kaartje.

Switch 2 zal voor mij vooral een apparaat worden van Switch 1 games, Switch 2 Edition upgrades, eventuele indie games, en natuurlijk Nintendo's eigen games. Gezien hoeveel third party games vooralsnog voor de game key card optie gaan, zal ik in dat opzicht veel geld gaan besparen op third party games op de Switch 2.

Deze media kan van mij niet snel genoeg uitsterven, eerlijk gezegd. Alle smoesjes die ze kunnen verzinnen interesseren mij als eind consument totaal niet.
avatar van Gratje
Gratje ( 369   4) 08-10-2025 22:20
Quote:
MicroSD Express technologie is nog relatief nieuw en duur, naar verloop van tijd dalen de kosten door massaproductie net als met alle soorten opslag ooit. Ik vrees echter dat fabrikanten niet zomaar zullen beginnen aan kaartjes kleiner dan 64GB want dat is gewoon niet rendabel genoeg, voor de consumentenmarkt is zelfs 128GB het minimum.

Ook zag ik een paar weken terug van VGP een Tweet dat ze willen gaan proberen met uitgevers GKC titels opnieuw uit te brengen als cartridge maar goed, daarover nog niks concreets. Ze hebben tig reprints kunnen regelen dus ze zullen vast proberen een manier te vinden om dit economisch rendabel te maken.
Gepost door: Zienobleejd op 08-10-2025 22:04

Relatief nieuw? geintroduceerd in 2018. Maar kon het niet winnen van Compact Flash kaarten.
En daarna in het vergeet hoekje gekomen totdat Nintendo het ineens weer ging gebruiken.

Ontopic. Ik ga en blijf de GKC gewoon boycotten. Het is in mijn ogen de slechtste stap die ze hebben kunnen zetten.
Introduceerd voor de ontwikkelaars gewoon verschillende formaten SD Express kaarten zodat die fysieke games kosten gedrukt kunnen worden.
avatar van Xor
Xor ( 39541   1934) 08-10-2025 22:31
Ik ben bang dat er niet echt een verandering zal komen op GKC.

Naast de kosten die Nintendo vraagt, zijn het ook uitgevers/ontwikkelaars die misschien het nut van GKC zien zitten. Had een paar weken geleden nog een reactie in de Switch 2 topic geplaatst met wat tweets. Daar kwam het op neer dat een game zoals Star Wars Outlaws vooral de interne opslag van de Switch 2 nodig heeft vanwege de grote leessnelheid. De Switch 2 cartridges hadden een erg lage leessnelheid. Wat ik wel apart vond, is dat de Switch 2 micro sd express kaarten een dubbel leessnelheid hadden dan de Switch 2 cartridges. Dus ik weet niet hoe een game zoals Star Wars Outlaws op een micro sd express kaart speelt.

Los daarvan, moeten uitgevers ook een grote bedrag betalen om de games op een 64GB cartridge te zetten. Dus Nintendo heeft het niet makkelijk gemaakt. En het lijkt er ook meer op dat Nintendo dit allemaal wel prima vind + misschien ook als doel dit hadden (dus dat er meer digitaal verbonden raakt i.p.v. het zogenaamd preservatie pushen).

Edit:
Mijn oude reactie gevonden
Quote:
Gezien er GKC liefhebbers op het forum zitten, ga ik weer de discussie erbij pakken .

(Image)
Het lijkt erop dat uitgevers ook voor de GKC kiezen omdat de Switch 2 cartridges gewoon een te lage leessnelheid hebben.

Om een lijstje te maken:
PS5 SSD snelheid - 5.5 GB/s
Xbox SX|S SSD snelheid - 2.4 GB/
Switch 2 interne snelheid - 2.1 GB/s
Micro SD Express leessnelheid - 800-900 MB/
Switch 2 leessnelheid(of anders gezegd: cartridge snelheid) - 400 MB/s

Ik ben benieuwd in hoe verre dan Star Wars Outlaws op een Micro SD Express afspeelt. Want de snelheid op zo'n micro sd kaartje is erg laag vergeleken met de interne Switch 2 snelheid. En als ik het zo zie: Nintendo had beter 512GB opslag moeten gebruiken voor de Switch 2. Want de 256GB is gewoon te karig. Zeker als ze door zo'n keuze, de uitgevers een GKC mogelijkheid aanbieden .

Overigens ook belangrijke informatie:



En nog een laatste nieuwtje:
Laatst had ik gezegd dat de 64GB cartridges zo'n $15 zouden kosten als uitgevers dit willen gebruiken. Dit had ik ook op Resetera een keer gelezen. Nu blijkt dat zo'n 64GB cartridge niet $15, maar $23 kosten!!!

$23 is best wel een grote hap voor uitgevers . Schijnbaar zou dit ook zelfs de prijs zijn van een 32GB cartridge voor de Switch (1) .
Gepost door: Xor op 07-09-2025 23:00
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 40317   67) 08-10-2025 22:48
Die discussie over die GKC:



Het kan mij eerlijk gezegd niks schelen. Het is altijd een beter alternatief dan download codes. Waar ik écht totaal het nut niet van zie.

Voorkeur gaat naar volledig fysiek, maar bij een leuke titel koop ik de GKC. Zie de dag wel komen als de servers er mee stoppen en niks meer is te downloaden.