Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Gamescom 2014: 2K Games: Borderlands, Evolve en meer

Uitgever Take-Two bracht vorig jaar (via Rockstar) een grote hit op de markt met het vijfde deel in de GTA reeks, maar is via ontwikkelaar 2K Games de laatste jaren ook zeker succesvol. Games als Evolve, Civilization, Borderlands en NBA 2K15 staan dit jaar dan ook weer meer dan hun mannetje tussen de andere games die op de showvloer werden getoond. Budgetgaming heeft deze games vandaag (letterlijk) eens goed onder handen genomen om jou te vertellen wat we ervan mogen verwachten.



Naar typisch Amerikaans gewoonte begint de presentatie van NBA 2K15 lekker overdreven. Kevin Durant, NBA’s huidige MVP (meest waardevolle speler), is de perfecte belichaming van de 2K-serie met zijn briljante spel, bescheiden houding en zoektocht om zichzelf te blijven verbeteren. En, zo wordt ons vertelt, bovenal is hij een gamer. Het zal allemaal wel, maar het blijkt al snel dat NBA 2K15 zich inderdaad opnieuw heeft verbeterd. De NBA 2K-serie was de afgelopen jaren al een briljante simulatie, maar toch heeft de ontwikkelaar het voor elkaar gekregen om punten te vinden waar verbetering mogelijk was. Deze kleine puntjes bestaan uit een realistischer publiek, de terugkeer van cheerleaders, Pharrell Williams die de soundtrack heeft verzorgd en een realistischere AI voor zowel de tegenstander als teamgenoten.

De belangrijkste update voor de gameplay bestaat uit het nieuwe schietsysteem. Bij de NBA spellen werd voor een schot altijd eerst een percentage berekend dat bepaalde of het schot raak zou gaan, gebaseerd op aspecten zoals afstand, druk van de tegenstander en balans van de schutter. Wanneer de speler een schot nam en deze perfect werd getimed, werd vervolgens dit percentage gebruikt om te bepalen of de bal erin zou gaan. In het nieuwe systeem is het niet meer zo’n dobbelsteenrol die de doorslag geeft, maar de timing van de speler zelf. Nog steeds hebben alle aspecten invloed, maar wanneer de speler het schot perfect weet te timen (soms vrijwel onmogelijk), zal de bal er altijd ingaan.

Deze verandering brengt veel teweeg in de gameplay en na de hands-on sessie lijkt dit ten goede te zijn. De game wordt er realistischer door, omdat in theorie elk schot inderdaad raak te schieten is. Ook is het minder erg om te missen wanneer je weet dat het aan jou zelf als speler lag en niet aan een ‘dice roll’ die de verkeerde kant op ging. Daarnaast is het schieten visueel veel beter in beeld gebracht door middel van een timingbalk die onder de speler is geplaatst, waardoor tijdens het dribbelen al duidelijk wordt hoe vertrouwd de speler is met het nemen van een dergelijk schot. Hierdoor leer je door te spelen en heeft de game weer een nieuwe verdieping gekregen in het al immens strategische pakhuis van mogelijkheden.

Belangrijkste nieuws is verder dat de MyCareer modus opnieuw is opgebouwd, maar details zijn nog niet bekend gemaakt. Ook is het goed nieuws voor PC-gamers dat zij vanaf 2K15 ook de next-gen versie zullen krijgen. Wanneer het nieuwe schietsysteem inderdaad zo goed uitpakt als tijdens de eerste speelsessie lijkt, belooft NBA 2K15 nog dichter in de buurt van perfectie te komen.





Civilization staat bekend om het ontwikkelen van de mensheid door de eeuwen heen, daarbij kennismakend en spelend met de grootheden der aarde. Eén van de manieren om te winnen is het zo ver ontwikkelen van de wetenschap, dat je mensen de ruimte in kan sturen. Dat einde vormt juist het begin van de nieuwste telg in de Civilization serie, waarin je jouw volk moet begeleiden naar een succesvol bestaan op een andere planeet.

De gameplay zoals we die gewend zijn van Civilization is voor een groot deel hetzelfde gebleven. In plaats van de social policies van deel 5 kun je nu kiezen uit verschillende virtues die de groei van je volk vormgeven. En belangrijker: de nodige bonussen opleveren voor je verschillende steden, units en materialen. Ook de technologie-boom komt terug, voor een groot deel zoals we gewend zijn. Het grootste verschil is volgens de enorm enthousiaste developer dat je nu echt gericht moet kiezen waar je heen wil met je technologie, zodat je daarmee meer vorm geeft aan je speelstijl.

Je zou kunnen zeggen dat Beyond Earth de bekende game in een nieuw jasje is. Het is daarom ook even afwachten wat Firaxis allemaal nog verzint rond de buitenaardse setting. De core-gameplay die je telkens toch nog een ronde laat spelen lijkt in ieder geval intact gebleven. Fans van de serie hebben dus sowieso iets om naar uit te kijken.





De Borderlands reeks vormt inmiddels een belangrijke pijler van Gearbox en uitgever 2K Games. Geen wonder dus dat er weer een nieuw deel in de serie aan zit te komen. Deze zogenaamde pre-sequel vertelt over de gebeurtenissen tussen Borderlands en het vervolg. Was Handsome Jack nog de bad guy in Borderlands 2, in dit deel vecht je juist aan zijn zijde. Wie Borderlands 2 heeft gespeeld zal in de speelbare personages dan ook enkele memorabele bazen herkennen.

Voor Handsome Jack knap je allerlei klusjes op en verzamel je ondertussen een hoop ‘loot’. Deze keer doe je dat voornamelijk op Elpis, de maan van Pandora. Het gebrek aan zwaartekracht en zuurstof geven de vier character classes allerlei nieuwe manieren om hun vijanden te lijf te gaan, zoals de butt-slam die je tegenstanders tijdelijk verlamt. Daarnaast kent ieder personage drie vrij uitgebreide skill-trees waarmee je jouw manier van spelen vormgeeft.

De hands-on sessie liet zien dat de Borderlands gameplay die we reeds kennen voor een groot deel intact is gebleven. De bewegingen in de lage zwaartekracht voelen vaak wat logger en trager aan, maar de butt-slam maakt dit weer goed. Wellicht zijn er ook nog wat vaardigheden te unlocken die je personage sneller en wendbaarder maken. Op het eerste gezicht lijkt het aantal vernieuwingen in de game vrij klein, dus of je Borderlands: The Pre-Sequel in huis moet gaan halen, hangt er vooral vanaf of je zin hebt in meer Borderlands.





Nieuwe multiplayer shooters lijken haast op dagelijkse basis het licht te zien en ook van goede kwaliteit zijn er meer dan genoeg te verkrijgen. Evolve weet zich echter duidelijk van concurrenten te differentiëren door ‘asymmetrische gameplay’ te bieden. Evolve is namelijk vier tegen één; vier menselijke jagers tegenover één (speler-gestuurd) monster. Dit monster zal aanvankelijk klein zijn en door het eten van wild (dat door de bossen rondstruint) moeten overleven. Daardoor kan het later evolueren in verschillende fasen. De spelers proberen door samen te werken het monster te vinden en deze vervolgens te verslaan.

Elk van de vier jagers heeft zijn eigen mogelijkheden en wapens. Zo kan de één het monster vastzetten in een grote koepel, de ander zijn teamgenoten healen en heeft een ander een tijger die meeloopt om het monster op te sporen. Tijdens de hands-on sessie kwamen deze verschillende krachten goed tot hun recht en werd het hierdoor een spannende strijd met het monster. Zoals bij elke game die is gericht op samenwerken, is echter de vraag wat er gebeurt wanneer teamgenoten niet direct doen wat je zou verwachten.

Als monster heb je geen teamgenoten. Je staat er helemaal alleen voor, maar je hoeft niet te klagen met je sterke lichaam en superkrachten die met elke evolutie kunnen worden versterkt. Het interessante van Evolve is de tegenstelling in gameplay tussen het monster en de jagers. Als monster voel je je sterk maar opgejaagd. Hoewel je het wild met enkele klappen dood en als een beest door de wereld rent, weet je dat wanneer het de tegenstander lukt je vast te zetten en te omsingelen dit zo voorbij kan zijn. Als soldaat voel je je nietig, maar sterk door de kracht die je als team kunt hebben.

In de hands-on sessie overtuigde Evolve behoorlijk en leverde het leuke en spannende gameplay op. Hopelijk blijft dit ook buiten zo’n perfect setting (met voice-chat, teamgenoten die naast je zitten etc.) nog veel van overeind. Daarnaast lijkt Evolve in vergelijking tot zijn concurrenten vrij weinig te bieden aan modi en mogelijkheden; de vier tegen één gameplay is verfrissend, maar hoe lang dit leuk blijft is nog de vraag. Vooralsnog geven we Evolve na de erg goede speelsessie het voordeel van de twijfel, ook omdat de ontwikkelaar nog tot februari 2015 heeft om het spel uit te breiden en verder te perfectioneren.

Geplaatst door Wouter Versluijs & Chris van Breda op 15-08-2014
Aantal keer bekeken: 3465

Laatste reacties

avatar van Ronnybb2
Door Ronnybb2 (420 reacties) op 15-08-2014 09:31
( PM )
Evolve lijkt toch wel een pareltje te worden. Weten ze er voor te zorgen dat de juiste "snaren" worden geraakt tijdens een hunt, dan zie ik veel potentie.
avatar van Linguist
Door Linguist (5808 reacties) op 15-08-2014 11:45
( PM )
Gisteren lekker op een fatboy couch de demo gezien van Sid Meier's Civilization: Beyond Earth. Lijkt me een leuke titel te worden, gezien de progressie die de serie wel niet gemaakt heeft door de tijd hee. Kan me nog goed de tijd herinneren van het allereerste deel talrijke jaren terug
avatar van Koofman
Door Koofman (376 reacties) op 15-08-2014 15:38
( PM )
Ik heb een tijdje geleden de game gespeeld bij 2K-NL. Vond de game onwijs vet en deze komt zeker in huis. Heb me laten vertellen dat er meer modi komen dan alleen de mode die nu speelbaar is op de beurzen. Maar deze game gaat het onwijs goed doen. Deze game moet je spelen om te weten wat het met je doet!
avatar van Ozium
Door Ozium (78 reacties) op 15-08-2014 21:07
( PM )
Quote:
Gisteren lekker op een fatboy couch de demo gezien van Sid Meier's Civilization: Beyond Earth. Lijkt me een leuke titel te worden, gezien de progressie die de serie wel niet gemaakt heeft door de tijd hee. Kan me nog goed de tijd herinneren van het allereerste deel talrijke jaren terug


Als je geboorte datum in je profiel niet verkeerd was, dan ben je even oud als de Civilization serie.... Het eerste deel is van 1991 en het lijkt me stug dat je het eerste deel bewust hebt meegemaakt ;)

Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat de mees t gehypte strategie game in jaren (en spirituele opvolger van Alpha Centauri), zo'n lage score krijgt... Ik ben hyped!
avatar van Avaadore
Door Avaadore (56 reacties) op 15-08-2014 22:14
( PM )
Net terug uit Keulen, Destiny aanrader (zelfs na 2,5 uur wachten)
World of warcraft beta lekker buggy
avatar van Linguist
Door Linguist (5808 reacties) op 17-08-2014 00:39
( PM )
Quote:
[..]
Als je geboorte datum in je profiel niet verkeerd was, dan ben je even oud als de Civilization serie.... Het eerste deel is van 1991 en het lijkt me stug dat je het eerste deel bewust hebt meegemaakt ;)

Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat de mees t gehypte strategie game in jaren (en spirituele opvolger van Alpha Centauri), zo'n lage score krijgt... Ik ben hyped!

Gamen kent geen tijd beste Ozium, ik heb het gespeeld toen ik klein was maar de game was inderdaad al een aantal jaren uit. Moge dat de onduidelijkheid even opklaren !
avatar van Ozium
Door Ozium (78 reacties) op 17-08-2014 12:15
( PM )
Quote:
[..]

Gamen kent geen tijd beste Ozium, ik heb het gespeeld toen ik klein was maar de game was inderdaad al een aantal jaren uit. Moge dat de onduidelijkheid even opklaren !


Mijn verbazing ligt vooral in het feit dat je dan niet deel twee hebt gespeeld. Deze is uit 1996 en oneindig veel beter dan het origineel :-)