Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Column - Critical Chris: Waarom No Man’s sky werkelijk teleurstelt

Warning: extreme spoilers detected, seek shelter immediately or risk retinal meltdown.

De afgelopen weken is er veel te doen geweest rond No Man’s Sky, de game waarin je een eenzame ontdekkingsreiziger speelt die met zijn trouwe schip, exosuit en multi-tool het willekeurig gegenereerde heelal verkent. Al bijna direct na de release werd duidelijk dat de game niet was wat mensen ervan hadden verwacht. No Man’s Sky zou een hoop features missen, waar van tevoren in interviews wel over was gesproken. Zodoende heeft de ontwikkelaar volgens het hooivork dragende publiek beloftes gebroken. De plotselinge radiostilte op het Twitteraccount van Sean Murray, oprichter van Hello Games, dat daarvoor bijna dagelijks werd geüpdatet, wordt nog steeds aangedragen als bewijs van schuld. Het zou ook de reden zijn dat het aantal spelers op Steam inmiddels is gedaald van zo’n 200.000 rond de release naar iets meer dan 2000 zes weken later. Bovendien wordt er een onderzoek ingesteld door de ASA (Advertsising Standards Authority) naar de steamstore pagina van No Man’s Sky wegens diverse klachten.

Persoonlijk denk ik, na aardig wat Sol’s in No Man’s Sky te hebben doorgebracht, dat al het bovenstaande wel relevant is, maar dat er een belangrijkere reden is voor de teleurstelling die veel gamers ervaren en het teruglopende aantal actieve spelers.

Kortstondige verwondering
Ik weet het nog goed: de eerste minuten van No Man’s Sky. De aanzwellende muziek, mijn eerste blik op het heuvelachtige landschap, regen tegen mijn visor en kleine wezentjes die vrolijk rondrennen tussen allerlei paddenstoelen. Zonder enig idee wat ik eigenlijk aan het doen was, ging ik op zoek naar resources, creëerde voorwerpen en repareerde mijn schip. Tussendoor zag ik een ruimteschip door de lucht vliegen. Zou het een andere speler zijn? Er staat toch echt dat ik deze planeet zojuist heb ontdekt, dus … hier is toch verder niemand?

                                Mijn startplaneet, liefdevol Atnikinokac genaamd, was zo slecht nog niet.

Ik zette mijn vragen opzij, klom in mijn schip en startte de Pulse Engine. Wat was het een geweldig moment toen ik de dampkring van mijn (achteraf bezien) prachtige startplaneet verliet en pionierde in het door mij ontdekte zonnestelsel ... althans dat dacht ik. Want al snel doemt er een vreemd voorwerp op dat een ruimtestation blijkt te zijn. Ik ben verbaasd, want dit stelsel was toch door mij ontdekt? Maakt niet uit; het ziet er ontzettend cool uit! Snel vlieg ik naar binnen om te zien wat er te vinden is.

Na te zijn geland in een lege hangar, blijkt het ruimtestation verlaten, op één buitenaards wezen na. Ik schrik bij de aanblik van het gekke hoofd dat me iets onverstaanbaars toegromt, maar het is leuk om aan de hand van een beschrijving iets van interactie te hebben. Helaas is er verder niet veel te doen, aangezien ik nog geen resources heb om te verhandelen bij de intergalactische handelsterminal. Snel verder dus met het fixen van mijn schip!

Ontdekken is relatief
Ik besluit naar de maan te gaan van de planeet waarop ik ontwaakte. Wederom verzamel ik resources en al snel stuit ik op enkele gebouwen in de verte. Vol verwachting vervolg ik mijn weg ernaartoe, onderweg vreemde flora en fauna bekijkend. Eenmaal aangekomen tref ik mijn tweede buitenaardse vriend … die echt sprekend lijkt op zijn broer (?) van het ruimtestation. Hij geeft me een blauwdruk en helpt me op weg naar de blauwdruk voor mijn hyperdrive, waarmee ik naar een volgend zonnestelsel kan reizen.

Hoewel de eerste ontmoeting in het ruimtestation indruk maakte, voelt de tweede al een stuk gewoner. Ik maak uit mijn ervaringen op dat ‘ontdekken’ in No Man’s Sky relatief is. Je kan een zonnestelsel of planeet ontdekken als deze nog niet door een andere speler is ontdekt. Dat betekent echter niet dat er geen andere intelligente wezens kunnen zijn of tekenen van beschaving. Dat besef neemt voor mij meteen een stukje van de verwondering weg waarmee ik de game begon. Ik verwachtte eens in de zoveel tijd een kleine aanwijzing dat ergens een andere speler is geweest of een hint van intelligent leven. Nu ben ik binnen een half uur al twee nagenoeg dezelfde buitenaardse wezens tegengekomen.

Ondanks dat besef kan ik niet wachten om mijn hyperdrive te activeren en te ontdekken wat er in het volgende zonnestelsel op me wacht. Vol goede moed verlaat ik de dampkring, open mijn galactische kaart en selecteer een zonnestelsel dat me dichter bij het middelpunt van het universum brengt! Mijn eerste lichtsprong … spannend! Waar zal ik uitkomen?

Herhalende herhalingen in de herhaling
Het eerste wat ik zie wanneer ik in het nieuwe zonnestelsel arriveer, is een ruimtestation dat er heel anders uitziet. Cool! Helaas wordt mijn enthousiasme snel getemperd. Het ziet er van binnen namelijk PRECIES hetzelfde uit als het vorige station. Er is alleen een andere soort ruimtewezen en zijn tafel staat op een andere plek. Dan maar één van de planeten bezoeken.

                                                   Deze knakker heb ik al vaker gezien dan me lief is.

Na de spannende vlucht door de dampkring land ik bij een klein gebouw dat er PRECIES hetzelfde uitziet als het gebouw in het vorige zonnestelsel, met PRECIES dezelfde buitenaardse gast uit het ruimtestation! Het baken waarmee ik kan saven en dit gebied kan claimen als mijn ontdekking, ziet er ook PRECIES hetzelfde uit als op de vorige planeet, tot de voorwerpen die eromheen liggen aan toe. Dat baken kom ik nog veel vaker tegen. Net als het gebouw. En net als het ruimtewezen. Maar dan kom ik gelukkig toch iets nieuws tegen: een oude ruïne … spannend!

Helaas (je raadt het al) kom ik nagenoeg dezelfde ruïne tien minuten later nog eens tegen, net als precies dezelfde buitenaardse stenen die me een buitenaards woord leren. Tevens kom ik een handelsplaats tegen die doet denken aan een grote parkeerplaats, maar dan voor ruimteschepen. Natuurlijk is hier precies hetzelfde buitenaardse wezen en precies dezelfde intergalactische handelsterminal. Al snel begin ik ook dezelfde blauwdrukken te vinden voor technologieën waarmee ik mijn multi-tool, ruimteschip of exosuit kan uitbreiden.

Suspension of disbelief

Misschien heb je wel eens van bovenstaande term gehoord. Het is, van Wikipedia:

“een literaire term die slaat op de bereidheid van een lezer of toeschouwer om bij een fictief verhaal zijn scepticisme tijdelijk opzij te zetten.”

Normaal gesproken heb ik hier geen enkele moeite mee. Sciencefiction gaat er bij mij in als zoete koek: omnomnom! Maar No Man’s Sky vraagt te veel van mij. Na een paar uur spelen kun je de drie soorten buitenaardse vrienden die je overal tegenkomt wel dromen en zien werkelijk alle gebouwen er hetzelfde uit. Er zijn nergens tekenen van steden, dorpen of geloofwaardige nederzettingen. Ze missen elke context, waardoor je ziet dat ze er alleen zijn neergezet om mij iets te doen te geven. Je begint het patroon te doorzien dat de verschillende flora en fauna samenstelt en nog erger: je beseft dat het uiterlijk niets te maken heeft met de planeet waarop ze te vinden zijn. Het is allemaal inwisselbaar en dan kun je die suspension of disbelief niet meer volhouden.

               Deze stenen leren je woordjes in buitenaardse talen. Er zijn heel veel verschillende woordjes.

Gameplay-loop
Op dat moment kom je terecht in de gameplay-loop die in No Man’s Sky is gecreëerd. Het verzamelen van resources, het uitbreiden van je exosuit, multi-tool en ruimteschip, wat handelen om geld te verdienen, door naar het volgende zonnestelsel en repeat. Sommige planeten blijven je verrassen door hun vreemde kleuren, landschappen of klimaat, maar dat zijn enkele uitschieters. De gameplay is overal precies hetzelfde en steeds vaker neem ik niet eens meer de moeite om alle planeten in een stelsel te bezoeken. Laat staan om ze te benoemen.

Door alle elementen die de gameplay-loop ondersteunen overal op precies dezelfde manier terug te laten komen, is er geen ruimte meer voor het gevoel van ontdekking of overleven dat juist zo sterk had kunnen zijn. Dáár komt wat mij betreft dan ook de grootste teleurstelling vandaan. Terwijl we een game verwachten van ware ontdekking en een gevoel willen ervaren van eenzaamheid in het enorme zwarte vacuüm, worden we overal geconfronteerd met dezelfde voorwerpen en wezens in exact dezelfde samenstelling. Kwam ik maar eens een planeet tegen zónder een paar honderd van diezelfde gebouwtjes. Dát zou na ruim dertig uur spelen de grootste verrassing zijn.

Hoop voor de toekomst?
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat er nu geen plezier te beleven is in No Man’s Sky, denk bijvoorbeeld aan de Redditor die in 45 uur te voet een hele planeet rondliep (zijn planeet is inmiddels een pelgrimsoord voor andere ontdekkingsreizigers geworden). Toch is de hoop van de meeste gamers, die No Man’s Sky met veel plezier spelen of hebben gespeeld (ja ik behoor ook tot die laatste groep!), nog gevestigd op nieuwe content. Persoonlijk vraag ik me af hoeveel er werkelijk kan worden toegevoegd of veranderd zonder een soort reset van het heelal te bewerkstelligen; iets waar Hello Games zich dan ook vast niet aan zal wagen.

Met nog zo’n 600.000 lichtjaren op mijn teller richting ‘the center’, leg ik No Man’s Sky voorlopig naast me neer, in afwachting van nieuwe content die misschien nooit komt. Wellicht waag ik tussentijds nog eens een sporadisch sprongetje richting het middelpunt van het universum. En mocht je een van mijn ontdekte zonnestelsels tegenkomen in de Euclid Galaxy, allemaal vernoemd naar mijn favoriete bands die bijna niemand kent, laat dan vooral een teken van je aanwezigheid achter door een van de planeten of manen waar ik niet ben geweest een leuke naam te geven!

Geplaatst door Chris van Breda op 04-10-2016
Aantal keer bekeken: 8630

Laatste reacties

avatar van Trampojunk
Trampojunk ( 28 ) 04-10-2016 23:23
Duidelijk verhaal, ik ben benieuwd...
avatar van ZWGamemaster
ZWGamemaster ( 2809   4) 05-10-2016 01:38
Begrijp je verhaal, maar ondanks alles geniet ik nog steeds van de game.
Meer content etc is meer dan welkom al weet ik zeker dat er nog genoeg secrets etc in de game zitten die nog niet ontdekt en/of opgelost zijn.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 05-10-2016 05:10
Daarom moeten indie devs gewoon indie devs blijven, Sony... Leuke maar simpele games, niet al te groot en te duur.
avatar van Erwin_Skin
Erwin_Skin ( 14 ) 05-10-2016 09:03
Ik moet zeggen dat ik erg teleurgesteld ben in de game maar dat ik wel heel blij ben om het gespeeld te hebben. Het klinkt heel raar dat weet ik maar op het het moment van release voelde het als een keerpunt van games en was het alsof ik 20 jaar in de toekomst verder was. Helaas kon ik dat gevoel niet lang volhouden en stopte ik met spelen voordat ik de center had bereikt. Ik zal hem denk ik ook niet meer aanraken voordat er een nieuwe aanvulling zal verschrijven die misschien de hoop kan redden.
avatar van Ghostly
Ghostly ( 522 ) 05-10-2016 09:09
Ik heb de game met veel plezier gevolgd de eerste paar weken door middel van het bekijken van streams. Tot nu toe nog niet overgegaan tot koop van de game maar zal de game waarschijnlijk wel een keertje oppikken maar dan met eventuele updates en tegen een lagere prijs.

Ik vind het echt een game die je speelt wanneer je geen zin hebt in drukke werelden of gewoon eventjes lekker wil relaxen.
avatar van Starscreamer
Starscreamer ( 228 ) 05-10-2016 09:21
Ik ga de game zeker kopen als ie in de budget bak beland
avatar van Xandrilios
Xandrilios ( 304   2) 05-10-2016 09:39
Een game over exploratie, dingen ontdekken en dingen zien, met (helaas) wat minder gameplay was me beloofd. Een (buggy) 'strontvervelende inventory-mgt' game met identieke planeten heb ik gekregen. Slecht
avatar van Dynaw
Dynaw ( 8078   6) 05-10-2016 09:44
Dit spel had ook veel beter ontvangen geweest als het slechts was uitgebracht als je standaard indie game voor €15 euro o.i.d. Al is het maar om het simpele feit dat (meestal) de developers niet spoorloos verdwijnen vlak na een release.

Verder ben ik het eigenlijk volledig met mijn naamgenoot eens en komen ook de punten naar voren die ik ook op het forum aanhaalde.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5406   20) 05-10-2016 12:21
Grootste probleem van de game (naast de onrealistische verwachtingen bij sommige mensen), is gewoon de prijs.

Als ze deze game voor 15-20 euro hadden uitgebracht, dan wist iedereen ook gewoon dat dit een ander soort game dan normaal is, waarbij je zelf een beetje bepaalt wat je er wel/niet uithaalt.

De game is eigenlijk precies wat ik er van verwachtte, dus wat dat betreft voel ik me niet misleid ofzo. Wel is het idd zo dat je uiteindelijk het gevoel krijgt van : "Ok, ik heb het wel gezien" Iedere planeet zal er wellicht net iets anders uitzien qua kleuren en wezens enzo, maar verder is het allemaal ook redelijk hetzelfde.

Enige 'klacht' die ik heb, is dat ik de kleuren iets te gesatureerd vind. In de announcement destijds was dat ook het geval, maar in latere video's was dat veel meer 'muted', maar helaas blijkt dat nu dus weer tegen te vallen.

Ik zag en zie dit nog steeds als een 'zen' game, waar je soms even een uurtje jezelf in kunt verliezen, maar tegelijkertijd heb ik zoveel andere games die ik leuk vind om te spelen, dat NMS dan een beetje zonde van mijn tijd lijkt...

Ik zou ook niet goed weten wat voor score ik de game zou geven. Net als Journey vind ik het ook niet echt een traditionele game, maar meer een 'ervaring', al vind ik de ervaring bij Journey dan wel weer stukken indrukwekkender, op een emotioneel niveau and qua gameplay.

TLDR: Als ze de game voor 15-20 euro hadden verkocht had je al dit gezeik en gejank nooit gehad.
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 05-10-2016 14:09
Een erg leuke column CC, met erg veel plezier gelezen. Ik hoop dat dit betekent "Chris in --> Jan out" bij BG.

De columns van Jan Meijroos zijn wat dat aangaat eigenlijk best goed te vergelijken met No Man's Sky; er wordt -mede door het prijskaartje- een bepaalde verwachting gecreëerd, maar je merkt al snel dat het allemaal wat weinig om het lijf heeft. Het is het herkauwen van wat we al eerder hebben gezien, het is zelden verrassend en het kan de aandacht niet langer vasthouden dan een regel of 3 (hetgeen vaak wel een goede 30- 40% van de column is, dat dan weer wel).

Maar ja, moeten we ons niet afvragen of we wel een échte "No Man's Sky" mogen verwachten van de maker van Joe Danger/ de PU?

Wat mij betreft mag er elke week wel een Column van Critical Chris verschijnen, puik werk jongen!
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 05-10-2016 21:54
Quote:
Daarom moeten indie devs gewoon indie devs blijven, Sony... Leuke maar simpele games, niet al te groot en te duur.

Ja want elk klein bedrijf blijft klein en grote bedrijven zijn zo groot begonnen.
avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 05-10-2016 22:04
Goed verhaal, het is ook de reden dat ik bethesda games als Fallout 3/4 en TES uiteindelijk na lang spelen plots niks meer aan vind. ze weten bij mij de suspension of disbelief lang vast te houden. Ze genereren een gigantische wereld die ze met handmatige zaken inkleden, zodat exploren je toch nog net genoeg oplevert dat je door wil spelen. Maar zodra je de kunstmatige patronen in gedrag/begroetingen en landschap/dungeons enzo gaat herkennen wordt het rap minder. Zo mogen ze wel wat doen aan het spreekrepertoire van de copy-paste guards e.d.

Bij NMS wist ik het van tevoren en ben ik er toch ingetuind. Dom dom, leergeld.
avatar van PePzi NL
PePzi NL ( 950   7) 05-10-2016 22:05
Rol: Reviewer
Quote:
Een erg leuke column CC, met erg veel plezier gelezen. Ik hoop dat dit betekent "Chris in --> Jan out" bij BG.

De columns van Jan Meijroos zijn wat dat aangaat eigenlijk best goed te vergelijken met No Man's Sky; er wordt -mede door het prijskaartje- een bepaalde verwachting gecreëerd, maar je merkt al snel dat het allemaal wat weinig om het lijf heeft. Het is het herkauwen van wat we al eerder hebben gezien, het is zelden verrassend en het kan de aandacht niet langer vasthouden dan een regel of 3 (hetgeen vaak wel een goede 30- 40% van de column is, dat dan weer wel).

Maar ja, moeten we ons niet afvragen of we wel een échte "No Man's Sky" mogen verwachten van de maker van Joe Danger/ de PU?

Wat mij betreft mag er elke week wel een Column van Critical Chris verschijnen, puik werk jongen!
En deze haatcomment op Jan heeft wat met deze column te maken?
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 06-10-2016 09:06
Quote:
[..]


Ja want elk klein bedrijf blijft klein en grote bedrijven zijn zo groot begonnen.

Ik weet niet waarom je op mij zit te haten maar deze indie dev had nog niks klaargespeeld. Als ze een paar goede games hadden gemaakt die de verwachtingen hadden waargemaakt is het wat anders. Dan mag je van mij groeien tot grote hoogte. Maar deze mensen zijn door Sony overrompeld alleen maar door wat beloften waarvan niemand wist of ze waargemaakt konden worden.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5406   20) 07-10-2016 03:53
Quote:
[..]


Ik weet niet waarom je op mij zit te haten maar deze indie dev had nog niks klaargespeeld. Als ze een paar goede games hadden gemaakt die de verwachtingen hadden waargemaakt is het wat anders. Dan mag je van mij groeien tot grote hoogte. Maar deze mensen zijn door Sony overrompeld alleen maar door wat beloften waarvan niemand wist of ze waargemaakt konden worden.

Joe Danger 1 en 2 waren toch verdomd prima games last-gen, dus er zit wel degelijk erg veel talent bij die kleine studio.

Misschien was het wel beter geweest als ze bij dat soort projecten waren gebleven, dus cartoony kleurrijke arcade-games met leuke uitdagende gameplay.
avatar van MijnNameIsJeff91
MijnNameIsJeff91 ( 191 ) 07-10-2016 04:42
De game werd ook erg gehype.
Veel nieuws artikelen,reclame banners,trailers,videos. Items zoals bv gamekings.
Mischien ook dat daardoor mensen juist die grote verwachtingen hadden.
avatar van WaaRLaNDeR
WaaRLaNDeR ( 2295 ) 07-10-2016 07:37
Quote:
[..]

En deze haatcomment op Jan heeft wat met deze column te maken?

+1

Lekker bashen om het bashen.
Wat zijn we toch een aardig volkje met elkaar.