Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack (PC)

Wie van alchemie, verzamelen en vechten in animestijl houdt, zit goed met deze nieuwe uitgekomen drieluik aan JRPG’s. De Atelierserie van Gust Corporation, onderdeel van Koei Tecmo, heeft er namelijk drie nieuwe remasters bij. Het zijn de DX-versies van de Mysteriousverhaallijn. Deze drie games zijn: Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book, Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey en Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings. Dit waren alweer de zeventiende, achttiende en negentiende titel in de hoofdserie van de langlopende Atelierserie. Deze games kwamen uit in 2016, 2017 en 2018; nog niet zo oud dus. Deze nieuwe Trilogy is uitgekomen op de PlayStation 4, Nintendo Switch en PC. Terwijl de originele Sophie, Firis en Lydie & Suelle ook allemaal op de PlayStation 4 en PC te spelen zijn. Op de Switch was enkel Lydie & Suelle destijds uitgekomen.


Wat is er dan anders aan deze remasters? Onder andere iets meer content, zoals: een fotomodus, extra kleding, quests, items, evenementen, bazen, speelbare personages, voertuigen en werelden. En dat allemaal verpakt in één! Al is het ook mogelijk om de digitale DX-versies apart aan te schaffen. Kortom: meer speelplezier voor minder geld. Klinkt dit als een goede deal? Lees snel verder.

1 Trilogy, 2-ling, 3 games en 4 alchemisten
In de Atelierserie speel je altijd een alchemist. In de Mysterious games is dat niet anders. Je volgt de onervaren alchemisten Sophie, Firis en Lydie & Suelle (de laatste twee zijn een tweeling). Naar mate je vordert in het spel word je steeds beter in de alchemie en word je steeds sterker. Je leert meer en lost meer mysteries op, want daar gaan deze drie games over. Deze games hebben een sterk verhalend element. Het is misschien niet het meest spannende verhaal, maar het is zeker belangrijk en leuk om te volgen. Aangezien de vele tussenstukjes en gesprekken moet je er echt wel even voor zitten en ook echt wel even de tijd nemen. De verhalen gaan voornamelijk over de personages zelf en wat ze meemaken. Je ontmoet in alle games veel nieuwe personages. En hoewel ze niet altijd veel diepgang toevoegen, zijn ze allemaal super mooi vorm gegeven.


Het is het beste om de games in de juiste volgorde te spelen, aangezien de personages uit de eerdere delen terugkomen in de latere. Het is niet super erg als je ze in een andere volgorde speelt, maar als je dat wel doet is dat wel het leukst, omdat je dan alles wat er gebeurt beter begrijpt.

Sophie is een beginnend alchemist en wil in de voetsporen van haar oma treden. Ze schrijft een alchemierecept op in een boek en vervolgens begint het boek genaamd Plachta te praten. Samen proberen ze erachter te komen waarom Plachta kan praten, want ze is al haar herinneringen kwijt. Hoe meer recepten er in het boek komen hoe meer Plachta zich kan herinneren.


Firis leeft in een mijnwerkersdorp in een grot onder de grond, waar ze helpt met het zoeken naar mineralen. De toegang naar buiten is voor iedereen behalve een paar sterke mensen afgesloten, omdat het daar te gevaarlijk is. Maar natuurlijk wil Firis heel graag de buitenwereld ontdekken. Op een dag wordt de deur opgeblazen door twee bekende alchemisten waarvan ze graag wilt leren en trekt ze erop uit de wijde wereld in. In deze game is de tijdslimiet teruggebracht, wat vaak voorkwam in eerdere Atelier games. Firis moet namelijk binnen een jaar haar alchemiediploma behalen.

Lydie & Suelle zijn een tweeling die nog niet zo goed zijn in de alchemie. Ze willen de beste van de stad worden, om zo meer geld te verdienen. Op een dag horen ze een stem vanuit de kelder. Die blijkt uit een schilderij te komen! Het schilderij kan dienen als een portaal en vanuit daar ontdekken ze veel afwisselende gebieden.

Verzamel- en vechtwoede
De gameplay is als volgt: verzamelen en vechten. Als je erop uit gaat dan kun je ingrediënten vinden. Die heb je nodig voor je alchemie. Dan gooi je alles bij elkaar en komt er iets nieuws uit, zoals bommen die helpen in gevechten, of eten wat je gezondheid omhoog brengt tijdens gevechten. Het klinkt misschien simpel, maar je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Er zitten namelijk allerlei gradaties in hoe goed je alchemie is gelukt. Zo hebben je ingrediënten ook een bepaalde kwaliteit, en maakt de plaatsing van de ingrediënten op het raster ook nog uit. Want je voegt ingrediënten toe door ze op de juiste plek op een raster boven je ketel te plaatsen. Dat heeft allemaal invloed op de kwaliteit van je eindproduct. Bijvoorbeeld bij iets wat je gezondheid geeft tijdens een gevecht: hoe hoger de kwaliteit hoe meer gezondheid je ervan krijgt.


Dan de gevechten. Als je buiten komt om te verzamelen kom je ook monsters tegen. ’s Nachts kom je andere en sterkere monsters tegen dan overdag. Monsters kunnen je aanvallen en dan volgt het turn-based gevecht. Je ziet een tijdlijn wanneer al je teamgenoten en monsters aan de beurt zijn. Je teamgenoten zijn de personages die je onderweg tegenkomt en die besluiten met je mee te vechten. Je bestuurt hun aanvallen dus ook en je kunt ze ook items en uitrusting geven. Je kunt kiezen uit normaal aanvallen met je wapen, speciale magische aanvallen of verdedigen. Als je met alle teamleden dezelfde soort aanval doet gaat de combinatiemeter omhoog en kun je een speciale teamaanval doen.

De gevechten worden op een gegeven moment wel wat eentonig. Maar gelukkig voegt elke game wel weer iets nieuws toe. Zo is de speciale “chain burst” van Firis anders. Lydie en Suelle voegen een “battle mix” toe, met een team van zes leden in plaats van vier. Al met al: blijft het toch wel veel van hetzelfde. Het kan later in de game zeker wel uitdagend worden, maar tot die tijd kom je wel voornamelijk veel dezelfde monsters tegen en ben je toch voornamelijk steeds dezelfde gevechtsstijl aan het hanteren bij makkelijkere monsters. Wel een verademing: in deze DX-versies kun je de gevechtssnelheid op x2 zetten, zo ga je dus een stuk sneller hier doorheen!


Groot contrast
De DX-versies zijn qua graphics wel vergelijkbaar met de originele games – zo niet slechter. Voor de PC is een Switch port beschikbaar gesteld, die er voor Sophie zelfs slechter uitziet dan de originele Sophie van 4 jaar geleden. Dit is ronduit beschamend. Sophie heeft ook de kaalste omgevingen en voelt het meest levenloos aan. Zelfs in de stad is er bijna niemand buiten en zien alle huizen er hetzelfde uit. Grafisch gezien wordt het gelukkig elke game wel beter. Nog een reden om ze op volgorde te spelen. Jammer genoeg is er nog wel wat last van framedrops, vooral als er veel gebeurt op het scherm. En zo’n grafisch hoogstandje zijn deze games nou ook weer niet, dus dat is ook wel minder.

Firis heeft als enige grotere open gebieden en grote steden. Sophie en Lydie & Suelle hebben geen open wereld meer; daar moet je dus teleporteren naar de kleinere gebieden. Verder zijn de games wel erg kleurrijk. Vooral in de outfits; er zit ontzettend veel detail en kleur in de kleding. Ook de omgevingen worden steeds kleurrijker en levendiger naarmate je een nieuwere game erbij pakt.

De levenloze wereld van Sophie.

De soundtracks zijn erg goed! Alle games hebben leuke deuntjes die niet snel gaan vervelen. Ook de stemmen zijn erg goed gedaan. Je kunt kiezen uit volledig Japanse stemmen, maar ook uit Engelse. Alleen het laatste deel, Lydie & Suelle, heeft geen Engelse stemmen.

Console vs. PC: 1-0
De Atelierserie is wel echt een serie die gemaakt is voor de console. Blijf te allen tijde af van de PC-versie. De controls zijn er namelijk verschrikkelijk. Zoals hierboven vermeld, zijn het Switch ports, dus gemaakt voor een controller. Je muis is onbruikbaar, want als je rond probeert te kijken, slaat de camera telkens een stuk over en “springt” het beeld dus. Super irritant. Daarbij moet je ook veel navigeren door de menu’s met knoppen voor twee handen aan het toetsenbord, dus is het sowieso onhandig om telkens met je rechterhand te wisselen tussen muis en toetsenbord. Deze toetsen zitten in eerste instantie ook op super onhandige plekken, maar gelukkig kun je die aanpassen. Gelukkig kan je wel een controller aansluiten en dan werkt het wel goed, maar niet iedereen heeft dat! Op de consoles zal het ongetwijfeld een stuk logischer zijn om te navigeren door de game.

De levendigere wereld van Lydie & Suelle.

Conclusie
De Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack zorgt voor vele uren aan vertier, want groot zijn alle drie de games zeker. De hoofdpersonages nemen je in alle games mee op hun mysterieuze avonturen, ondersteund door alchemie, het verzamelen van ingrediënten, gevechten en strategie. De meest uitbundig vormgegeven karakters zullen je meenemen in de ook steeds mooier wordende werelden van de games. 

Toch moeten deze games je wel liggen. Als je niet de tijd hebt om drie games van monsterlijk formaat aan te pakken dan is dit misschien niet de meest verstandige aanschaf. Ook niet als je nog twijfelt over het toch wel repeterende verzamelen en vechten, waar je maar traag doorheen gaat omdat je elke minuut een tussenfilmpje krijgt. Als je nog nooit een Atelier game gespeeld hebt en niet zeker weet of dit het soort game is voor jou, is het misschien niet verstandig om gelijk de volle €90 (digitaal, fysiek nog duurder momenteel (digitaal los zijn ze €40 per stuk)) te betalen voor deze Trilogy.

Maar mocht je een grote fan zijn van JRPG’s en heb je nog nooit een game uit de Mysteriousverhaallijn gespeeld, dan is deze Trilogy een aanrader. De extra’s die deze DX-versies met zich meebrengen ten opzichte van het origineel voegen wel genoeg toe: meer content, maar ook meer Quality of Life, zoals gevechten die nu twee keer zo snel kunnen worden gespeeld. Ga dan wel voor de PlayStation 4 of Nintendo Switchvariant! Hier zijn de controls namelijk veel beter dan die van de PC-versie.



Geplaatst door Lisa Halman op 24-06-2021
Aantal keer bekeken: 2426

Laatste reacties

avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 24-06-2021 22:53
Toch wel raar de Atelier Sophie er minder goed uitziet. Dat spel kwam destijds ook op de PS Vita uit, dus grafisch was het niet zo veeleisend.