Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Monster Hunter Rise: Sunbreak (DLC - Switch)

Monster Hunter Rise heeft in het afgelopen jaar veel gratis updates met meer content gekregen van  Capcom. Hierdoor werden er constant nieuwe missies en monsters toegevoegd en waren er zelfs kruisbestuivingen met andere franchisen zoals Sonic en Okami, waardoor er altijd wat te beleven was. Naast al deze gratis content was Capcom achter de schermen druk bezig met een betaalde DLC met de naam Monster Hunter Rise: Sunbreak. Deze is nu, iets meer dan een jaar na de uitgave van Monster Hunter Rise, beschikbaar gemaakt. Laten we eens kijken of deze grote uitbreiding net zo goed bevalt als het basisspel.


Voordat je aan Sunbreak kunt beginnen is het nodig dat je het bassispel volledig hebt uitgespeeld. Dit betekent dus dat je een Hunter Rank van minimaal zeven hebt en dat de laatste Elder dragon verslagen moet zijn. Dit alles heeft te maken met de introductie van een nieuwe moeilijkheidsgraad, de zogenaamde Master Rank. Op dit nieuwe niveau zijn monsters nog moeilijker te verslaan, waardoor je al je vergaarde kleding en wapens weer weg kunt gooien. Deze zijn namelijk niet krachtig genoeg om deze bloeddorstige wezens te verslaan. Dit is voor Monster Hunter spelers natuurlijk wel bekend, dit was namelijk ook zo als je in het bassispel van Low naar High rank ging; Capcom doet dit nu gewoon dus nog een keer. Natuurlijk heeft ieder monster weer een nieuwe set kleding, welke je weer kunt maken voor jezelf, je hond of je kat. De bekende monsters uit het basisspel zijn nu nog agressiever en hebben nieuwe aanvallen gekregen. Hierdoor had ik zelfs in het begin even moeite met het verslaan van een relatief simpele Kulu-Ya-Ku. Sunbreak bevat variaties op bekende monsters. Bijvoorbeeld de Blood Orange Bishaten, welke nu met vuurballen gooit om het je nog wat lastiger maken. Ook bevat de uitbreiding een viertal monsters die je nog niet eerder hebt gezien. Deze zijn veruit het interessants om tegen te vechten, voornamelijk doordat er nieuwe mechanieken worden geïntroduceerd. Zo is er bijvoorbeeld een monster dat meerdere vormen aanneemt tijdens het vechten.


Gevechten tegen deze machtige wezens kunnen plaatsvinden in twee nieuwe gebieden, namelijk de Jungle en de Citadel. De Jungle is een terugkerend gebied van de serie en is wat de naam doet vermoeden: een jungle! In de Citadel heb je een kasteel met daarbij een moeras en nog wat grimmig aandoende bossen. De nieuwe gebieden zorgen daarmee voor wat meer variatie en wat nieuws om te onderzoeken om zo alle geheimen te ontdekken. Natuurlijk zwerven er ook monsters door het gebied en moet je achter ze aan om tegen ze te vechten. Aan het vechten zijn kleine wijzigingen aangebracht. In Sunbreak worden namelijk geen nieuwe wapens geïntroduceerd, maar wel de optie switch skillswap, waarmee je kan wisselen tussen twee verschillende setjes van jouw Switch Skills. Daarnaast hebben alle wapens nieuwe Switch Skills gekregen, waardoor je daar meer mee kunt oefenen. Om hier goed gebruik van te kunnen maken worden de knoppen voor de combinaties weergegeven op het scherm. Dit is vooral handig als je wilt experimenteren met nieuwe wapens en voor Switch Skills die je niet zo vaak gebruikt of bent vergeten. Mocht je dit wel irritant vinden dan kun je het gewoon uitzetten. De Rampage gevechten hebben in Sunbreak geen vervolg gekregen, wat voor de meeste Monster Hunter-spelers niet veel uit zal maken. Deze zijn nooit echt populair geweest, al blijft het tof dat Capcom wel nieuwe dingen uitprobeert.


Monster Hunter Rise: Sunbreak bevat overigens ook nog een verhaal, wat zich afspeelt in een nieuwe thuishaven genaamd Elgado. Dit is in tegenstelling tot Kamura niet Japans georiënteerd, maar heeft een meer middeleeuws thema met ridders en kastelen aan een haven. Het is niet zo groot als Kamura, maar alles wat je nodig hebt om op jacht te gaan is aanwezig. Denk aan de Dango Chef, de Meowcenaries en weer een eigen kamer om in te richten. Je kunt je hier dus goed voorbereiden voordat je ten strijde trekt tegen een monster. Het verhaal zelf is helaas vrij standaard en ben je snel vergeten. Het heeft iets te maken met het beschermen van Elgado tegen de monsters. Capcom heeft echter wel geprobeerd de personages van Elgado meer achtergrond te geven, want er zijn nu speciale singleplayer missies waarbij je hen mee kunt nemen en je iets meer achtergrond krijgt. Ze worden hierbij door de computer bestuurd en samen probeer je vervolgens de gigantische beesten te verslaan. Meestal zijn dit soort computergestuurde partners voornamelijk irritant, maar dat valt in Sunbreak gelukkig heel erg mee. Ze deden voor de verandering maar weinig echt vreemde dingen.


Conclusie
Uiteindelijk heb ik me uitstekend vermaakt met Monster Hunter Rise: Sunbreak, maar het is wel simpelweg meer van hetzelfde. Dit betekent niet dat er niets nieuwe is. De toevoeging van de nieuwe moeilijkheidsgraad, een nieuwe thuishaven, twee nieuwe gebieden en de switch skillswap met nieuwe Switch Skills zorgen voornamelijk voor meer variatie samen met de goede nieuwe monsters voelt alles weer fris aan en kun je weer heel wat uren zoet zijn met deze uitbreiding. Als je geen genoeg kunt krijgen van Monster Hunter Rise dan is deze uitbreiding zeker iets voor jou, mocht je op zoek zijn naar iets nieuws voor de serie dan zou ik deze uitbreiding links laten liggen.



Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 2827

Laatste reacties

avatar van Ronnybb2
Ronnybb2 ( 567   3) 15-07-2022 23:32
Heb MH rise echt helemaal plat gespeeld. Toch wel mijn favoriete game op de switch. Het is jammer dat ik principieel vaak niet te veel voor digital DLC wil betalen. Kleine prijsdaling en ik haal hem direct!

Leuke review trouwens
avatar van SSJDennis
SSJDennis ( 4974   13) 16-07-2022 11:48
Sunbreak is een geweldige toevoeging! Speel het weer helemaal kapot. Online, of "alleen" met de nieuwe follower/support quest optie. Monsters zijn sterker en hebben meer HP, bij sommige is dit helaas ook uit zijn verband gerukt. Dat laatste gelukkig pas nadat je het spel hebt "uitgespeeld" en je een uitdaging zoekt. Het is ook leuk dat alle wapens nu min of meer hetzelfde uit de bus komen kwa kracht en allen (de meeste althans) iets unieks hebben, waardoor ze in sommige situaties de overhand hebben. Wel ietwat zonde dat je de maximale kracht "snel" bereikt, maar misschien dat een toekomstige update hier verandering in brengt. Persoonlijk mis ik de events, dacht dat deze vanaf dag1 zouden terugkeren, maar niets is minder waar. Vrees pas vanaf augustus. Hopelijk dan wekelijks.

Prijs van €39,99 vind ik het waard. Maar een kleine pricedrop kan welkom zijn. Met de grote verkoop cijfers twijfel ik echter of deze snel zal volgen. Misschien elders dan de eShop?

Begin je net met Rise en wil je door hobbelen, er is genoeg hulp vanuit Capcom. Het is "gelukkig" of helaas niet zo dat je, net als in World, een achterstand hebt als je snel naar Master rank vliegt. Persoonlijk was ik heel goed voorbereid, omdat ik dit niet in Iceborn was. Uiteindelijk praktisch voor niets, want het levert weinig op. Tijd winst? Zeker niet. Items hebben meer waarde in Sunbreak. Ook "stenen" die ik had bewaard, voor het geval er weer die mini game was, heb ik ook voor niets meegenomen.

Neem je tijd, zuig alle informatie op en heb het vooral naar je zin. Speel bij voorkeur als je kids (mocht je die hebben) op bed liggen. Deze papa heeft een concentratie probleem tijdens hunts, wanneer ze nog rondlopen
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6139   18) 19-07-2022 20:06
Mijn review..

Speel dit op een steam deck.