Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Fast Fusion (Switch 2)

Met de komst van een nieuwe console is het altijd uitkijken naar nieuwe exclusives. Terwijl alle ogen gericht zijn op Mario Kart World, vliegt een andere exclusive een beetje onder de radar. Toch is Fast Fusion bepaald geen laagvlieger. Kan deze vliegensvlugge racer zich meten met genre-grootheden als F-Zero en WipeOut?


Arcade Anti-Gravity Racing
Fast Fusion
is alweer de vierde game in de Fast-serie van Shin’en Multimedia. Net als zijn voorgangers is het een zogeheten anti-gravity racer waarin een soort ruimteschepen op hoge snelheden over natuurkundig gedurfde circuits vliegen. Typisch voor deze games is de mogelijkheid om schepen van oranje naar blauw te transformeren en vice versa. Wanneer je met een oranje schip over een oranje strip vliegt, krijg je een flinke boost. Ben je op dat moment blauw, dan word je flink vertraagd. Klinkt simpel, maar wanneer je in de latere races met 1000 km/h door jungles en tornado’s knalt is het zo vanzelfsprekend nog niet.

Voor kenners van het genre voelt Fast Fusion qua besturing vertrouwd aan: je keert de neus van het schip met de linker stick en met de ZL- en ZR-knoppen kun je strafen. Waar in games als WipeOut of Redout de schepen vrij losjes boven circuits zweven, is de ‘wegligging’ in Fast Fusion behoorlijk stabiel. Bovendien zijn schepen enorm responsief; insturen vóór een bocht is eigenlijk alleen nodig op de hoogste snelheidsgraad. Het zorgt ervoor dat het spel een lekker arcadegevoel heeft. Een ideale game dus om voor korte sessies op te pikken.


Nieuw in Fast Fusion is de mogelijkheid om te springen. Met een druk op de L-knop lanceert een schip zichzelf tot enorme hoogte. Dit is niet zomaar een gimmick; de circuitontwerpen maken op creatieve wijze gebruik van deze mogelijkheid. Zo zijn pick-ups die boost opleveren vaak hoog in de lucht naast gevaarlijke obstakels geplaatst. Neem je het risico om deze op te pakken of blijf je veilig op de grond? Ook kan je met de sprong (vaak goed verstopte) alternatieve routes bereiken. Omdat circuits sowieso vaak afsplitsingen kennen, zijn er zo meerdere toffe en verrassende manieren om een rondje te maken. Qua circuitontwerpen is Fast Fusion werkelijk van de hoogste orde.

Bescheiden pakket
Het is verstandig om de verwachtingen van Fast Fusion realistisch te houden. Dit is een bescheiden arcadespel met een passend prijskaartje van 14,99 euro. Die prijs is het meer dan waard, maar het betekent ook dat ik na het doorspelen van de game méér wilde. Het grootste pijnpunt is het relatief geringe aantal tracks. Fast Fusion heeft momenteel slechts 12 circuits. Hoewel deze allemaal fantastisch zijn om op te racen en bovendien enorm gedetailleerd zijn, hindert het de herspeelwaarde flink. Om het in context te plaatsen: Fast RMX heeft momenteel 36 circuits en moderne genregenoot Redout 2 heeft er 27. Met 12 circuits ligt een gevoel van repetitie al snel op de loer.

Ook qua spelmodi is het hier geen weelde. De meeste tijd wordt doorgebracht in Championship. In deze modus zijn de circuits verdeeld in 4 cups van 3 races. Deze kunnen in 3 oplopende snelheden worden voltooid: Subsonic, Supersonic en Hypersonic. Om te mogen deelnemen aan cups met een hogere snelheid dien je eerst een podiumplek te verdienen in cups op lagere snelheid. In feite is dit de enige progressie die de game kent. Subsonic is een beetje de driewielermodus; net te langzaam, maar wel een goede manier om te leren hoe een circuit in elkaar steekt. Vanaf Supersonic wordt het écht leuk en zoemen, kaboemen en swooshen de schepen rakelings langs elkaar en obstakels als watervallen, vulkanen en propellers.


Na voltooide cups wordt de speler beloond met muntjes. Hiermee kunnen latere cups worden vrijgespeeld, maar ook nieuwe schepen. Het interessante daaraan is dat schepen naar hartenlust met elkaar gefuseerd kunnen worden, vandaar de titel. Dit is sterk aan te raden, want deze schepen zijn vaak significant beter dan hun niet-gefuseerde broertjes.

Helaas is er naast Championship bar weinig te beleven. Er is multiplayer, maar dit is alleen splitscreen en gameshare – er is dus geen online multiplayer. Een bijzonder gebrek nu Nintendo online gaming zo lijkt te promoten. De enige overige modi zijn Super Hero Mode en Time Attack. In eerstgenoemde mag je geen enkele keer crashen en dient boost tevens als het schild van je schip. Geinig, maar in de praktijk onderscheidt het zich niet genoeg van standaard races. Time Attack is precies wat je er van zou verwachten. En dat was het dan. In minder dan tien uur kun je alles beleven wat deze game te bieden heeft. Gezien de prijs is dat schappelijk, maar het is alsnog te hopen dat Shin’en snel op de proppen komt met updates en DLC.

Visueel vloeiend
Wél haal je met Fast Fusion een mooie herinnering aan de extra rekenkracht van de Switch 2 in huis. Docked is er keuze uit 4 grafische modi en in handheld 2. De meeste hiervan presenteren 60 prachtige vloeiende beelden per seconde. Toegegeven, op rustige momenten en screenshots is goed te zien dat de gebruikte upscaling nogal agressief kan zijn, maar tijdens de flitsend snelle races zie je daar weinig van. Textures en lichteffecten overtreffen overtuigend wat mogelijk was op de originele Switch en dankzij effectieve motion blur ziet het spel er altijd fantastisch uit in beweging. Ook de toepasselijke scifi-tunes van de soundtrack mogen er wezen. Vooral Redwood Forest met zijn originele mengelmoes van jungle beats en synthesizers kan niet vaak genoeg voorbijkomen.


Bijzonder geslaagd is de manier waarop elk circuit als een unieke omgeving met zijn eigen profiel aanvoelt. Zo wordt Tempesta geteisterd door stevige wind, regen en zelfs tornado’s. Yama Crest is dan weer een bloedpompende tocht boven de bomen, waar je moet zien te overleven op smalle stukjes baan en loopings. Geen tracks zullen met elkaar worden verward en het is keer op keer een genot om bij ze terug te keren.

Conclusie
Fast Fusion
is een kleine, maar fijne anti-gravity racer. Het racegevoel is dankzij de responsieve besturing en heerlijk vloeiende presentatie ongeëvenaard in het genre. Hoewel het jammer is dat er momenteel slechts 12 circuits zijn, zijn die circuits wel allemaal uniek en ingenieus ontworpen. Ook qua spelmodi is het huidige aanbod beperkt, waarbij vooral online multiplayer een groot gemis is. Voor nu is Fast Fusion een geweldige arcade game voor tussendoor, maar met een paar kleine uitbreidingen kan de game iets worden om lange tijd naar terug te keren.



David Doorakkers (DavidNL)

Sinds de jaren negentig grootgebruiker van boeken, stripboeken, films, series en uiteraard ook games. Heeft een zwak voor de betere verhalende spellen, alhoewel hij ook te porren is voor een goede racer of fighter.

Aantal keer bekeken: 856

Laatste reacties

avatar van ThaBEN
ThaBEN ( 6793   98) 14-06-2025 14:13
Mooie review! Voor dit prijskaartje lijkt mij dit verplichte kost voor elke Switch 2 bezitter.
Ook interessant om wat dieper in de indrukwekkende techniek te duiken, hoe deze game is opgebouwd, via de Digital Foundry Tech Review.
avatar van Hoime
Hoime ( 260   4) 14-06-2025 15:11
Voor mij is dit de F-Zero die Nintendo weigert te maken.