Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2025 Preview: Pragmata

Een van de games waar ik het meest naar uitkeek om mee aan de slag te gaan op de Gamescom is Pragmata. Na ooit aangekondigd te zijn om uit te komen in 2022, schitterde de game lange tijd in afwezigheid. Gelukkig hebben we recent de bevestiging gehad dat de game volgend jaar dan eindelijk het licht zal zien. Dat duurt nog even, maar wij hebben ‘m al even voor je gespeeld.


Het verhaal van Pragmata wordt vooralsnog wat vaag gehouden, maar draait om astronaut Hugh en zijn androïde partner Diana die gestrand zijn op de maan. In het researchcentrum waar ze zich bevinden krijgt een AI de overhand, welke het leven van Hugh en Diana zuur probeert te maken. De demo die wij voorgeschoteld kregen speelde zich voor mijn gevoel vroeg in de game af, aangezien Hugh niet helemaal door lijkt te hebben wat er aan de hand is en de basics door Diana uitgelegd krijgt.

Wat gelijk opvalt bij het spelen van dit scifi-actie-avontuur is hoe gelikt het eruitziet. De visuele stijl, die vooral leunt op wit met geel en blauw als steunkleuren, oogt vrij uniek en door het minimalistische uiterlijk vallen de vijanden goed op. Een leuke twist aan de gameplay is dat je Diana deze eerst moet laten hacken, voordat Hugh ze grote hoeveelheden schade toe kan brengen. Dit gebeurt met een Snake-achtige minigame, die het spel niet pauzeert wanneer je deze activeert. Je moet dus altijd op je hoede zijn en in beweging blijven.


Deze minigames komen ook in andere vormen terug tijdens het ontdekken van de omgeving. Zo moest ik op een gegeven moment vijf sloten deactiveren om een deur te openen door knoppen op de juiste volgorde in te drukken, en mocht ik daarna platformen verplaatsen met een vergelijkbare, maar net iets andere minigame. Deze kleine puzzeltjes houden de gameplay fris, maar hoewel de variatie in deze demo goed aanwezig was, vraag ik me wel af hoe leuk dit blijft op de lange termijn.

Qua actie gooit Pragmata het ook over een iets andere boeg. Zo heeft Hugh in eerste instantie alleen beschikking over een pistool met zes kogels dat automatisch herladen wordt. Andere vuurwapens kom je regelmatig tegen op de grond, maar deze verdwijnen weer uit je arsenaal zodra je deze leegschiet. Op een gegeven moment had ik een wapen dat mijn vijand vertraagde – een soort shotgun – en dus het eerdergenoemde pistool, wat er, in combinatie met het hacken, voor zorgde dat ik constant aan het jongleren was om mijn vijand zo efficiënt mogelijk uit te schakelen; iets wat mij eigenlijk wel goed beviel.


De demo eindigt met een grote baas die je sneller kunt vernietigen door te focussen op een tank die deze op zn rug draagt. Toen ik deze echter bijna neer had, kreeg ik het grootst mogelijke obstakel voor mn kiezen: een crash. De PlayStation 5 waar de demo op draaide was te heet geworden en schakelde zichzelf uit. Of dit kwam omdat Capcom de PS5s in een dichte kast zonder zichtbare ventilatie had staan of dat ik gewoon te hard aan het gamen was weet ik niet, maar gelukkig hebben ze nog even om dit soort dingen op te poetsen. Of Pragmata stiekem een Megaman-game in vermomming is, zoals al even door fans wordt gespeculeerd, weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat deze demo zeker smaakt naar meer.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 349

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.