Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Preview Formule 1 2010

Vorig jaar kondigde Codemasters vol trots aan, dat zij de nieuwe eigenaar zijn van de nieuwe Formule 1 licentie. Het heeft echter tot dit jaar moeten duren, dat de Formule 1 2010 game van deze ontwikkelaar ook voor de Xbox 360, PS3 en PC verschijnt. Voor de Xbox 360 betekent deze game het debuut van de Formule 1 en ook de PC is enige tijd verstoken geweest van Formule 1 games. Dit komt omdat de licentie jarenlang in handen is geweest van Sony. Zij hebben de licentie echter neergelegd, omdat ze voor elke aanpassing in de game de toestemming moesten hebben van Bernie Ecclestone en de zijnen. In ieder geval is er toestemming om alle officiŽle teams en coureurs te kunnen gebruiken. Daarbovenop hebben de teams hun medewerking verleend door hun echte telemetrie gegevens in deze game te verwerken. Al geven deze teams aan dat er zelfs op deze instellingen nog tijdswinst geboekt kan worden.



Arcade vs simulatie
Het team dat GRID en tevens DIRT heeft ontwikkeld, neemt Formule 1 2010 voor zijn rekening. Dat kunnen we ook afleiden uit de laadschermen, die diverse statistieken van de game tonen. Het feit dat hetzelfde team als bij DIRT met deze game aan de slag is gegaan, roept meteen de vraag op of er voor de fans van simulatie racen ook nog wat te genieten valt. Codemasters laat dit over aan de spelers. Ze kunnen de races zelf zo realistisch maken als zij willen, door bijvoorbeeld alle hulpmiddelen af te zetten en door zelf de wagens naar eigen wens af te stellen. Tijdens de getoonde demonstratie wordt in ieder geval de ideale lijn afgebeeld, zoals wij die kennen uit Forza Motorsport. Deze lijn geeft naast de ideale plaats op de rijbaan ook aan of de coureur harder of zachter dient te rijden. Overigens kan niet onvermeld blijven dat ook bij schade de speler zelf kan aangeven of dit effect heeft op de wagen. Wanneer de schade ingeschakeld is, dan zal de wagen een stuk lastiger in de hand te houden zijn. De fans van simulatieraces zullen dan ook opgelucht ademhalen, wanneer ik vertel, dat zelfs een onschuldig uitstapje gevolgen heeft voor de wegligging van de auto. Doordat het grind zich in de banden nestelt, heeft de auto minder grip op het moment dat het asfalt wederom betreden wordt.



Ongeluk zit in een klein hoekje
De game bevat een dynamisch weersysteem, waardoor het mogelijk is dat het weer tijdens een race of een raceweekend kan wijzigen, zoals dit bijvoorbeeld ook het geval was bij de laatste Formule 1 race op Spa Franchorchamps in BelgiŽ. Het is uiteraard mogelijk om de strategie hier op aan te passen, aan het begin van en tijdens de race. Mocht je onverhoopt averij oplopen tijdens de race, dan is het mogelijk dit te herstellen in de pit, tenzij de schade natuurlijk onherstelbaar is.

Hoewel de demonstratie niet zo heel lang duurde en we niet de kans hebben gekregen om zelf uitgebreid de controller op te pakken, smaakt het naar meer. Formule 1 2010 belooft een complete race ervaring te worden voor zowel de simulatie racefans als de meer casual racer. Ik kan dan ook niet wachten tot het moment dat ik de controller op kan pakken voor een eerste test.

Geplaatst door ConAir op 08-09-2010
Aantal keer bekeken: 6142

Laatste reacties

avatar van Always4psv
Door Always4psv (4230 reacties) op 08-09-2010 20:12
( PM )
leuke preview, kort en krachtig, daar hou ik van
lijkt me heel vet, dat het een beetje op forza 3 lijkt qua systeem is ook wel goed, want die game speelt heel goed. dat het de makers zijn van Grid vind ik weer even jammer, wel mooie en goede game. maar hopelijk stuurt het fijner dan Grid
avatar van ConAir
Door ConAir (4420 reacties) op 08-09-2010 22:19
( PM )
Quote:
leuke preview, kort en krachtig, daar hou ik van
lijkt me heel vet, dat het een beetje op forza 3 lijkt qua systeem is ook wel goed, want die game speelt heel goed. dat het de makers zijn van Grid vind ik weer even jammer, wel mooie en goede game. maar hopelijk stuurt het fijner dan Grid


Ik heb de game 5 rondes kunnen spelen op de Gamescom. Dat vond ik te kort om in deze preview te vermelden, maar ik vond dat F1 totaal niet als GRID speelde. Was meer realistisch, oftewel sim.
avatar van SR8
Door SR8 (3005 reacties) op 09-09-2010 12:08
( PM )
Ik krijg steeds meer en meer het gevoel dat dit spel wel eens de verrassing van het jaar kan worden. (voor racefans dan)
avatar van ThuiSSiE
Door ThuiSSiE (192 reacties) op 09-09-2010 14:14
( PM )
Deze staat als F1 fan zijnde al heel lang op mijn firstday buy list. ben erbij geweest in Spa en kan niet wachten tot er weer eens een goede F1 game op de PS..zal eens tijd worden