Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Wat kunnen we leren van Flappy Bird

[Begin] |1(1) [Eind]
Heinster
Door Heinster (1000 reacties) op 19-02-2014 08:31
Iedereen wil wel een "financiele" hit zoals Flappy Bird, maar veel gamestudios willen niet precies hetzelfde maken (los van de goedkoper clones)... Maar wat valt er over te leren?

Hierover heb ik een artikel geschreven wat op de voorpagina van indieDB is gekomen. Natuurlijk ook om het spel Gooing up ermee onder de aandacht te krijgen(gewoon even eerlijk).
Lessons to be Learned from “Flappy Bird”

Maar ben benieuwd hoe jullie er over denken.
http://www.heinyreimes.nl/blog voor gratis kleurplaten, photoshop tutorials en inzichten op visuele communicatie.
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39236 reacties) op 19-02-2014 11:14
Het Over-analyseren van een game als Flappy-Bird zijn op gamesites al 13 in een dozijn. Graphics, ‘gameplay’ (en ik weet niet hoeveel aanhalingstekens ik om dit woord heen moet zetten om het tot zijn recht te laten komen) en populariteit zijn al tig keer besproken en meningen zijn hier ingedeeld maar ik denk dat de succesfactor niet begonnen is met gameplay zoals uit jouw artikel komt.

Flappy Bird zweefde namelijk al rond sinds mei 2013 en had nauwelijks huis gevonden op mobieltjes. Het schoot pas sinds begin dit jaar naar de top 10 van meest gedownloade Apps. Hoe? Waarschijnlijk door de media. Er hoeft maar 1 populair gezicht dit te downloaden en zijn mening te delen met zijn volgers en deze zullen het vervolgens ook downloaden om zijn plezier/leed te delen. De volgers delen dit via andere fora en vriendenkring en je hebt iets wat sneller om zich heen grijpt als een vonkje in een droog bos. Ik heb het uiteindelijk gedownload vanwege de ophef. Niet vanwege de graphics, gameplay of de prijs.

Inderdaad, prijs. Ook een factor. Als iets gratis is en je weet niet wat het is (iets met boer en niet kennen en zo) download je het sneller dan iets met een luttel bedrag van € 0.89. De kosten halen ze wel met advertenties of micro-transacties, slimme zet. Net drugsdealers; De eerste is gratis en voor de tweede moet je betalen. Gelukkig ben ik hier niet zo vatbaar voor maar als ik internet-gangers mag geloven die zeggen dat ze al ruim €60,- aan kaakkrakers (ofweetikveelhoedietroepheet) in Candy Crush hebben besteed valt mij mond open van verbazing. Idioot naar mijn mening maar dit bedrag heb je er niet uitgekregen als je het voor dat bedrag in de Appstore liet staan. Ik heb een bloedhekel aan deze opzet. Stel je voor dat een bedrijf als Capcom op de een full retail disc content zet waar je voor moet betalen om vrij te spelen… Oh, wacht.

Ik ben blij dat je in je post zegt dat jouw eigen game ook aan bod komt in deze analyse. De eerste alinea onder ‘Inspiring "Gooing up" ‘ is namelijk compleet overbodig in de analyse naar de populariteit van Flappy Bird. Een mening als het visuele aspect van Flappy Bird bashen met je eigen screens en spritesheet voor jouw game komt mij over als een CEO van Xbox die zijn product maar wat té graag wilt verkopen. Het siert niet.

Ik ben er daarom ook nog niet uit of je met dit artikel de populariteit in de zin van download aantallen en faam op internet probeert aan te kaarten, wat volgens mij voor meeste Indy developers opgaat; Beginnen met hun visie te delen met gamers in hun werk en uiteindelijk het geld ontvangen voor hun maanden of jaren ploeteren. Of dat je de ‘verslavende’ gameplay factor uit Flappy Bird aan het prikken bent voor bite-size gaming in jouw eigen game voor de casual markt; Makkelijk op te pakken, snel verder te spelen en vooral kort en hier een omzet mee hoopt te maken.

Om het Flappy Bird verhaal maar af te sluiten; Ik vind hoe het is gegaan te debiel voor woorden. Niet hoe de populariteit uit het niets is gekomen maar hoe het is afgelopen. Als je Nguyen mag geloven kreeg hij op dagelijks basis bedreigingen via zijn Twitter. Vanwege de idioterie die in het spel zit. Een GRATIS spel. Niet een spel die was aangekondigd op E3, of in ontwikkeling is geweest voor 3 jaar en de hemel was in geprezen op websites, of waar mensen die de volle mep er voor hadden betaald bij launch. Nee, een App die toevallig aansloeg waar hij 3 dagen aan had gewerkt en voor niks op je mobieltjes kon worden gezet. Ik zie liever dat mensen 'Nee' gaan zeggen tegen de grotere bedrijven dan één Indie developer te pakken en lastige te vallen.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Nitramuse
Door Nitramuse (731 reacties) op 19-02-2014 11:37
Wat er over te leren is?

Dat er een shitload aan geld te verdienen valt als je geluk hebt. Vandaar dat ook al die clones komen, die "ontwikkelaars" denken: "Oe! ik wil ook wel 50k per dag scoren!"

Een vervolg daarvan is dat de meeste indie games zoals dit gewoon snel in het stof bijten. Voorbeelden zoals Candy Crush, die gasten maken nu ook een boatload aan geld. En daarom willen ze naar de beurs. Volgens mij hebben ze niet zo goed naar Zynga gekeken, zodra je naar de beurs gaat heb je te maken met die vervelende aandeelhouders die spontaan de dienst uitmaken.

Nee, ik ben niet van zulke dingen. Ik baal er stiekem ook een beetje van dat zulke soort games "in" zijn. Het vernacheld de échte industrie, met de échte games.

Ik stop nu maar, want ik begin langzaam te zeuren over de kwaliteit van games tegenwoordig, en daar gaat het hier niet over
Mijn collectie: https://cloud.collectorz.com/638243/games
Skull_kid
Door Skull_kid (38946 reacties) op 19-02-2014 11:47
Rol: Forum Moderator
Quote:
Iedereen wil wel een "financiele" hit zoals Flappy Bird, maar veel gamestudios willen niet precies hetzelfde maken (los van de goedkoper clones)... Maar wat valt er over te leren?

Hierover heb ik een artikel geschreven wat op de voorpagina van indieDB is gekomen. Natuurlijk ook om het spel Gooing up ermee onder de aandacht te krijgen(gewoon even eerlijk).
Lessons to be Learned from “Flappy Bird”

Maar ben benieuwd hoe jullie er over denken.
Gepost door: Heinster op 19-02-2014 08:31

Ik ga het niet eens lezen, want je gebruikt het artikel om je eigen game te pluggen, niet om kritiek te uiten op Flappy Bird. (wat trouwens al 100.000 keer gedaan is)
❍ᴥ❍
Elconquistador
Door Elconquistador (2422 reacties) op 19-02-2014 11:48
Het enige wat ik ervan geleerd heb is dat casuals echt 0,0 smaak in games hebben.
Pug205GTi
Door Pug205GTi (4864 reacties) op 19-02-2014 11:51
http://www.dumpert.nl/mediabase/6585694/cb122215/flappy_bird_eindbaas.html

Deze iemand al gezien? Of het nep is of niet, stond wel ff te kijken toen |||Spoiler||| Mario uit die buis kwam zetten |||Spoiler|||.

Zie ook al advertenties van mensen die hun telefoon verkopen MET Flappy Bird omdat het niet meer te downloaden is in de stores van Google en Apple er onwijs veel geld voor vragen. Je kan er nog makkelijk aan komen, staat ergens vast wel een .apk bestandje op het i-net.
3DS: 1478-3717-3634 / PSN+XboX Live: CaptainGuido / Nintendo ID: PugGTi
theincrediblemachineD
Door theincrediblemachineD (6793 reacties) op 19-02-2014 11:52
Quote:
[..]

Ik ga het niet eens lezen, want je gebruikt het artikel om je eigen game te pluggen, niet om kritiek te uiten op Flappy Bird. (wat trouwens al 100.000 keer gedaan is)
Gepost door: Skull_kid op 19-02-2014 11:47

Alsof jij dat niet gedaan hebt met die game van je broer in meerdere topics. Daar zeurde ook niemand erover.
Daarbij maakt het niet uit of die kritiek op Flappy Bird een miljoen keer of nul keer geleverd is, iedere schrijver zou iets nieuws kunnen inbrengen of een unieke kijk kunnen geven. Vind je het niet interessant, reageer dan gewoon niet (helemaal als je niet eens de moeite neemt om een artikel te lezen, wat voegt je comment dan nog toe in een topic als deze ).

Interessant artikel. Ik denk dat voornamelijk de oppakfactor en verslavingsfactor een grote factor is in de populariteit van de game. In principe kun je in een paar seconde even spelen, en blijf je hooked.

Enige minpuntjes in je artikel is dat het geen ''overnight success'' was, omdat het al langer te downloaden was en een aantal Engelse spelfoutjes, maar leesbaar en interessant was het zeker.

Quote:
Het enige wat ik ervan geleerd heb is dat casuals echt 0,0 smaak in games hebben.

Game is simpel, verslavend, geinig, en leuk om een paar minuten spelen imo. En ik reken mezelf niet tot ''casual gamer''.
Commander Keen = awesome.
Wasabi!
Door Wasabi! (1476 reacties) op 19-02-2014 11:53
Concept zo simpel mogelijk houden en alles in eigen beheer houden, kijk maar naar Tetris van Alexey Pajitnov, enige verschil, de bedenker heeft er geen reet aan verdiend, omdat het eigenlijk een nieuwe business was en door misleiding van een slimme zakenman.......
TRV
Door TRV (2002 reacties) op 19-02-2014 12:03
De games die populair waren toen ik nog op de middelbare zat hebben gemeen met Flappy Bird dat ze gratis zijn, ontzettend simpel, snel op te starten, de gameplay is makkelijk te begrijpen, dood gaan is geen straf / opnieuw starten gaat snel (heeft een verslavende werking), en uiteindelijk krijg je een score die je kunt vergelijken met vrienden. Originaliteit lijkt eerder een nadeel te zijn dan een voordeel: veel succesvolle mobile games zijn kopieën of varianten van bestaande (bord)spellen. Het grote voordeel bij een kopie is dat mensen het idee al kennen en dat het spel daardoor nog toegankelijker is.

Verder is het gewoon veel geluk hebben dat de game aanslaat en explodeert door social media :')

ArdiBacardi
Door ArdiBacardi (2414 reacties) op 19-02-2014 12:30
Ik heb geleerd dat Henk en Ingrid de totale wansmaak qua gaming hebben bereikt.
More bang for the buck!
theincrediblemachineD
Door theincrediblemachineD (6793 reacties) op 19-02-2014 12:42
Ja, want casual games betekent automatisch wansmaak.

Dit is zo'n game zoals Pong vroeger was, of Pacman, of Tetris. Lekker verslavend en leuk om even te spelen. Heeft niks met wansmaak te maken imo.
Commander Keen = awesome.
Yoonaii
Door Yoonaii (169 reacties) op 19-02-2014 12:53
Quote:
[..]

Alsof jij dat niet gedaan hebt met die game van je broer in meerdere topics. Daar zeurde ook niemand erover.
Gepost door: theincrediblemachineD op 19-02-2014 11:52
Hoewel ik het wel eens ben met je comment dat je als je niet eens de moeite neemt om het te lezen, je net zo goed niet kunt commenten, vind ik in de juichcorner zeggen dat je blij bent dat de game van je broer door de media wordt opgepikt (en een link naar dat artikel?) =/= onder het mom van het bespreken van flappy bird je eigen game pluggen.

Laten we wel wezen: objectief gezien zegt het artikel over Flappy Bird te gaan, bestaat het gehele artikel uit 952 woorden, waarvan er 520 aan Flappy Bird zijn gewijd (54,6%), linkt de banner bovenaan naar alle artikelen over Gooing Up en verschijnt daarbij ook dit artikel EN is het plaatje van dit artikel een screenshot van iets wat op jouw game lijkt en waar 'Gooing Inside'' op staat. Het is in elk geval niet iets wat met Flappy Bird te maken.

Subjectief gezien lijkt Flappy Bird alleen een excuus om je eigen game te pluggen en dient het als niets meer dan een inleiding daartoe. En dan vind ik de conclusies die je over Flappy Bird trekt ook niet echt sterk.

Quote:
The first thing you notice about the game are the outdated graphics. [...]The graphics are hardly an explanation for, or even a factor that has added to, the success of the game as they are simply too outdated.
Hoe weet je dat, waaruit trekt je die conclusie? Volgens mij zijn die retrolooks (al jaren) extreem populair en hebben ze als gigantisch voordeel dat sprites relatief makkelijk te maken zijn en men 'nooit' over de graphics van retrolooks kan vallen, terwijl men over 3d altijd wel wat te klagen heeft.

Quote:
Every gamer can see how simplistic the game is at an interaction level. It is all about tapping the screen at the right moment. This might make the game less appealing for hardcore gamers, but all the more appealing for the regular and casual gamers.
Hoge moeilijkheidsgraad staat voor mij niet perse gelijk aan hardcore, maar het lijkt ook niet te stroken met wat je een paar regels verder typt.
Quote:
Because of the simplistic approach on all obvious points, people tend to underestimate the game. It is much harder to master than it looks.

Om heel eerlijk te zijn vind ik de bespreking vrij matig (en mager) en is het vrij doorzichtig dat het werkelijke idee achter het artikel het pluggen van je eigen game is. Trek het je niet persoonlijk aan, want je game ziet er geinig uit en als hij klaar is trek ik hem misschien nog wel ff binnen, maar wijdt dan gewoon een heel artikel aan het pluggen van je eigen game

Edit: overigens zijn er wel meer van dit soort tapspellen, ik heb Flappy Bird niet gespeeld, maar Jetpack Joyride (die een tijdje geleden erg populair was) had dit mechanisme ook al.
3DS: Yoonaii - 0361 7465 3003
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39236 reacties) op 19-02-2014 12:56
Quote:
Ja, want casual games betekent automatisch wansmaak.
Gepost door: theincrediblemachineD op 19-02-2014 12:42

Altijd al eens willen posten :3
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Mjw
Door Mjw (1767 reacties) op 19-02-2014 13:04
Wat we kunnen leren? Dat veel indie devs teveel willen doen. Zoals de dev hieronder.

Quote:
‘Gooing up' aspires the same simple gameplay, making a game for everyone to play. But Gooing up wants to be so much more, in visual beauty of the game, in game dynamics and appeal and mostly in more in depth gameplay.

Een game die 'betere graphics' heeft, maar er zeker niet beter uitziet. Het lijkt hierdoor juist meer een dertien in een dozijn spel. Als je alleen al naar de screenshot kijkt, lijkt er veels te veel te gebeuren, waar flappy bird het duidelijk en overzichtelijk houdt.
BenoitRen
Door BenoitRen (2547 reacties) op 19-02-2014 13:08
Wees aub. consistent met de titel "Flappy Bird". Het ene moment is het "flappy bird" en het andere is het "Flappy bird".
Quote:
There is a surge of people trying to copy the succes of flappy bird.
"succes" -> "success"
Quote:
Copies of the game of games with the same gameplay are popping up left and right, trying to ride the wave of success that ‘flappy bird' left in it's wake.
"it's" -> "its"
Quote:
There are only three sounds in the game; the flapping, the crashing and the scoring sound, so nothing special there.
Vervang de puntkomma door een dubbelpunt.
Quote:
The first thing you notice about the game are the outdated graphics.
Conflict tussen enkelvoud en meervoud.
Quote:
The pipes are recognizable from Mario Bros, so is the background.
"Bros" is een afkorting, dus moet er een punt achter. Ik denk dat de komma moet vervangen worden door een puntkomma.
Quote:
The game taps into the retro-trend by taking the look and feel of the 8-bit era, but is does not take it to the next level.
"retro-trend" -> "retro trend"
"is" -> "it"
Quote:
This might make the game less appealing for hardcore gamers, but all the more appealing for the regular and casual gamers.
"appealing for" -> "appealing to"
Quote:
There is no need to learn about all kinds of mechanics, the simplicity of the game makes it easy to learn and playable in seconds.
Vervang de komma door een puntkomma.
Quote:
This causes an urge for players to want to improve themselves, keep trying to be better and to outdo their friends.
"This causes an urge for players" -> "This gives players the urge"
Quote:
Because the game is so hard to master, it is sneaky in sucking in the players, even veteran gamers.
"sneaky in" -> "sneaky at"
Quote:
At first try you die almost instantaneously but you can try again right away.
"At first try" -> "On the first try"
Quote:
And ofcourse having people return to the game when they have a minute to spare.
"ofcourse" -> "of course"
Quote:
Which is why we took the same simple mechanic as ‘Flappy Bird' uses as an inspiration and decided to develop ‘Gooing up'.
"mechanic as" -> "mechanic that"
Quote:
Tapping is used to jump up, jumping up and climbing scores points, you get one life, you can instantly replay and game is short and sweet.
Dat zijn meerdere zinnen aan elkaar geplakt.
Quote:
The steering mechanic is stil simplistic but the challenges are numerous.
"stil" -> "still"
Quote:
The game is made even more dynamic by adding animations, particles and lightning effects.
"particles" -> "particle" (particle effects)
Quote:
Being cute and cartoony the player can sympathize with the character increasing the immersion.
"increasing" -> "adding to"
Quote:
In this game we are going for a rich content and basically no characters at all.
"a rich content" -> "rich content"
Quote:
‘Gooing up' aspires the same simple gameplay, making a game for everyone to play.
"aspires the" -> "aspires to the"
Ik denk dat je bedoelt: "a game that everyone can play".
theincrediblemachineD
Door theincrediblemachineD (6793 reacties) op 19-02-2014 13:11
Quote:
Als je alleen al naar de screenshot kijkt, lijkt er veels te veel te gebeuren, waar flappy bird het duidelijk en overzichtelijk houdt.
Gepost door: Mjw op 19-02-2014 13:04

Maar of er veels te veel gebeurt kun je pas daadwerkelijk beoordelen als je de game hebt gespeeld, dus je conclusie is vrij voorbarig.
Commander Keen = awesome.
BenoitRen
Door BenoitRen (2547 reacties) op 19-02-2014 13:22

Mjw
Door Mjw (1767 reacties) op 19-02-2014 13:27
Quote:
[..]

Maar of er veels te veel gebeurt kun je pas daadwerkelijk beoordelen als je de game hebt gespeeld, dus je conclusie is vrij voorbarig.
Gepost door: theincrediblemachineD op 19-02-2014 13:11

Vandaar het woordje 'lijkt'
ArdiBacardi
Door ArdiBacardi (2414 reacties) op 19-02-2014 15:29
Quote:
Ja, want casual games betekent automatisch wansmaak.
Gepost door: theincrediblemachineD op 19-02-2014 12:42

Mag ik mijn eigen mening over Flappy Bird e.d. hier ventileren zonder meteen weer jouw zinloze aanname aan te horen? Mijn dank is groot.

OT: Flappy Bird, Angry Birds, Candy Crush... allemaal 1 pot nat. Het heeft imo niets met (echt) gaming van doen, het is gewoon een veredeld desktop gebeuren. Vanuit zakelijk perspectief moet ik toegeven dat de makers het heel goed hebben gespeeld. Ik ben benieuwd of Activision weer met een fysieke versie voor de diverse platforms komt...


More bang for the buck!
theincrediblemachineD
Door theincrediblemachineD (6793 reacties) op 19-02-2014 16:36
Quote:
[..]

Mag ik mijn eigen mening over Flappy Bird e.d. hier ventileren zonder meteen weer jouw zinloze aanname aan te horen? Mijn dank is groot.
Gepost door: ArdiBacardi op 19-02-2014 15:29

Nope, als je post kun je reacties verwachten. Daar is het nou eenmaal een forum voor.
Commander Keen = awesome.
ToothedBomb
Door ToothedBomb (1552 reacties) op 19-02-2014 17:27
Naar mijn mening rechtvaardigt een spel als Flappy Bird niet eens een analyse, laat staan dat er lessen uit geleerd zouden kunnen worden.
[Begin] |1(1) [Eind]