Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

bol.com [Algemeen topic]

[Begin]  |255|256|257|258|259|260|261(261)  [Eind]
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (30324 reacties) op 09-12-2019 12:53
( PM )
Wat lees ik? Kunnen we bij Bol aan de bel trekken voor schadevergoeding omdat onze gegevens gelekt zijn en er nu emotionele schade aan lijden? Heeft iemand nog een stapeltje van die voor ingevulde formulier dat je alleen nog maar je mail adres en naam hoeft in te vullen? Bij mij zijn ze namelijk op.
Twitch.tv/DagDoesStuff 🚌 🦍 🦍 🦍
Door MacStasy (16 reacties) op 09-12-2019 14:51
( PM )
Quote:
[..]
Zeer slechte zaak en denk niet dat haar standpunt overeind zal blijven staan voor de rechter aangezien wij als consument enkel onze gegevens aan bol hebben gegeven en niet aan de externe verkoper. Dat maakt Bol hiervoor verantwoordelijk.
Gepost door: MrFit op 09-12-2019 12:27

Dat zal wel meevallen. Bol heeft ongetwijfeld vastgelegd dat ze niet verwerkingsverantwoordelijke zijn voor externe verkopers. Als ik het nieuwsbericht zo lees lijkt het er ook op dat Bol.com verwerker is en Toppie verwerkingsverantwoordelijke.
Korte uitleg over verantwoordelijke; dat is degene die bepaald waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt. Dat doet Bol voor een externe verkoper niet, dat doet de externe verkoper. Namelijk leveren/facturatie/contact met de klant, althans ik hoop dat een externe verkoper dat wil.
MrFit
Door MrFit (636 reacties) op 09-12-2019 15:34
( PM )
Quote:
[..]
Dat zal wel meevallen. Bol heeft ongetwijfeld vastgelegd dat ze niet verwerkingsverantwoordelijke zijn voor externe verkopers. Als ik het nieuwsbericht zo lees lijkt het er ook op dat Bol.com verwerker is en Toppie verwerkingsverantwoordelijke. Korte uitleg over verantwoordelijke; dat is degene die bepaald waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt. Dat doet Bol voor een externe verkoper niet, dat doet de externe verkoper. Namelijk leveren/facturatie/contact met de klant, althans ik hoop dat een externe verkoper dat wil.
Gepost door: MacStasy op 09-12-2019 14:51

Ja dat kan, maar omdat je in je eigen voorwaarden opneemt dat je niet de verantwoordelijke bent betekent dit niet dat dit automatisch rechtsgeldig is. Ieder bedrijf kan zijn eigen voorwaarden opmaken zonder ook maar een beetje rekening te houden met de wet. Een voorbeeld hiervan zijn de garanties, welke vaak bij verwijzing naar algemene voorwaarden direct worden afgeschoven op de fabrikant, terwijl wettelijk gezien deze voor een deel bij de verkoper liggen. Dat de verkoper vervolgens weer bij de fabrikant uitkomt is geen probleem van de consument.
Ongetwijfeld ligt de verantwoordelijkheid tussen Bol en de externe verkoper bij de externe verkoper, maar de verantwoordelijkheid ten opzichte van de consument lijkt bij Bol te liggen. Daarnaast wordt de consument ook veel beter beschermd tegen kleine lettertjes en enorme lappen tekst in algemene voorwaarden dan bedrijven.
MasterSS
Door MasterSS (2314 reacties) op 09-12-2019 16:41
( PM )
Bol valt niets te verwijten.
Externe verkopers zijn verantwoordelijk.

Kan bijvoorbeeld ook niet zo zijn dat ik via bol ga verkopen, onzorgvuldig met persoonsgegevens omga en bol vervolgens verantwoordelijk is.

Meer logisch redeneren, geen achtergrond rechten hier
PS Vita Verzamelaar. Ennuh: can't touch this du dududu dudu dudu cant tough this. Geen idee voor een leuk signature...
Xor
Door Xor (18546 reacties) op 09-12-2019 17:36
( PM )
Quote:
Bol valt niets te verwijten.
Externe verkopers zijn verantwoordelijk.

Kan bijvoorbeeld ook niet zo zijn dat ik via bol ga verkopen, onzorgvuldig met persoonsgegevens omga en bol vervolgens verantwoordelijk is.

Meer logisch redeneren, geen achtergrond rechten hier
Gepost door: MasterSS op 09-12-2019 16:41

Maar Bol.com biedt wel toegang aan voor de persoonsgegevens. Wie geeft de gegevens wanneer een klant iets bij een externe partij koopt? Bol.com

Als Bol.com de gegevens niet hadden gegeven, dan waren de Bol.com klanten die bij deze externe partij kochten niet de dupe geworden. En we hebben hier ook over adresgegevens. Als de bank jouw BSN nummer geeft aan een externe partij die even kijkt of je geen schulden hebt e.d. en het blijkt dat de externe partij gegevens op straat heeft liggen vanwege slechte veiligheid, dan is het toch ook niet vreemd dat de bank dan medeverantwoordelijk is aangezien ze de externe partij gebruiken om schulden e.d. te checken terwijl ze net zo goed alles zelf konden doen, de externe partij beter moesten checken voor veiligheid of een andere externe partij gebruiken die wel z'n veiligheid op orde heeft?

Hetzelfde is dit ook met Bol.com. Bol.com kennende boeit het geen reet totdat er opeens veel mensen over klagen. Enige oplossingen zijn niet meer externe partijen aanbieden op de website of facturen, pakketlabels e.d. verplicht automatisch via Bol.com laten aanmaken i.p.v. dat de externe partij de gegevens binnenkrijgt en zelf een eigen factuur aanmaken. Want dat laatste is helaas de oorzaak waarom de gegevens op straat liggen. Want de webwinkel heeft gegevens van de Bol.com voor z'n eigen administratie gebruikt.
Door MacStasy (16 reacties) op 09-12-2019 18:05
( PM )
Quote:
[..]
Maar Bol.com biedt wel toegang aan voor de persoonsgegevens. Wie geeft de gegevens wanneer een klant iets bij een externe partij koopt? Bol.com

Als Bol.com de gegevens niet hadden gegeven, dan waren de Bol.com klanten die bij deze externe partij kochten niet de dupe geworden. En we hebben hier ook over adresgegevens. Als de bank jouw BSN nummer geeft aan een externe partij die even kijkt of je geen schulden hebt e.d. en het blijkt dat de externe partij gegevens op straat heeft liggen vanwege slechte veiligheid, dan is het toch ook niet vreemd dat de bank dan medeverantwoordelijk is aangezien ze de externe partij gebruiken om schulden e.d. te checken terwijl ze net zo goed alles zelf konden doen, de externe partij beter moesten checken voor veiligheid of een andere externe partij gebruiken die wel z'n veiligheid op orde heeft?

Hetzelfde is dit ook met Bol.com. Bol.com kennende boeit het geen reet totdat er opeens veel mensen over klagen. Enige oplossingen zijn niet meer externe partijen aanbieden op de website of facturen, pakketlabels e.d. verplicht automatisch via Bol.com laten aanmaken i.p.v. dat de externe partij de gegevens binnenkrijgt en zelf een eigen factuur aanmaken. Want dat laatste is helaas de oorzaak waarom de gegevens op straat liggen. Want de webwinkel heeft gegevens van de Bol.com voor z'n eigen administratie gebruikt.
Gepost door: Xor op 09-12-2019 17:36


Volgens mij volg ik je niet helemaal.
Toegang geven tot gegevens is toch iets anders dan verantwoordelijk zijn voor het handelen van een ander? Je kan natuurlijk toegang geven en er ook nog verantwoordelijk voor zijn. Maar Bol.com heeft hier toch de gegevens verwerkt in opdracht van de externe verkoper? En is daar niet bij in de fout gegaan, toch?
Je vergelijking met een BSN van een bank aan een externe partij geeft aan dat die externe partij voor de bank de gegevens verwerkt. Dus de bank blijft verwerkingsverantwoordelijk. Dus dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de bank. (Overigens kan de bank wel schadevergoediging claimen bij die externe partij. Afhankelijk van verwerkingsovereenkomst, redelijkheid & billijkheid etc etc EDIT: dit voorbeeld is nog iets lastiger, want die externe partij zal al wel eerder voor zichzelf het BSN hebben verwerkt om het te kunnen koppelen aan de kredietwaardering. En ik weet ook niet zo snel of dergelijke partijen de wettelijk verplichte toestemming hebben om een BSN te verwerken. Die hebben ze in ieder geval niet uit de AVG gekregen, misschien belastingwet, maar dat betwijfel ik.)

Bol.com biedt hier een dienst aan. Het aanbieden van de producten (en eventueel ook verzenden) op de website van Bol.com in naam van de externe verkoper. Inclusief verwerken van persoonsgegevens voor dat doel, wederom namens externe verkoper.
Externe verkoper neemt die dienst af. Vervolgens na het verkrijgen van persoonsgegevens, voor een eigen doel, gaat externe verkoper in de fout met die persoonsgegevens. Dan zou zelfs zonder de AVG het vreemd zijn dat Bol.com hier de schuld van krijgt. Bol.com handelde immers in opdracht van de externe verkoper en heeft nergens een fout gemaakt. Tenzij jij zegt dat Bol.com verantwoordelijk is voor het handelen van een klant (de externe verkoper, als dienstafnemer van Bol) waar zij geen zeggenschap over hebben. Want zij geven immers geen opdrachten aan die externe verkoper.

Of misschien anders uitgelegd. Ik wou graag een auto repareren. Daarvoor bood jij aan dat te kunnen. Die dienst nam ik van je af en jij repareerde de auto voor mij. Vervolgens ontving ik die auto en probeerde ik zelf iets te repareren en maakte de auto kapot. Ben jij dan verantwoordelijk voor deze schade, omdat jij had moeten weten dat ik het verkeerd kon doen?

Of misschien marktplaats. Zijn zij verantwoordelijk voor wat ik doe met de persoonsgegevens van iemand die iets bij mij koopt via hun dienst?
UltraTiger
Door UltraTiger (5512 reacties) op 09-12-2019 18:07
( PM )
"De schade is minder groot onder klanten van Bol.com dan consumenten die hun speelgoed via de eigen site van Toppie kochten. Bol.com deelt namelijk alleen naam en afleveradres met externe verkopers, terwijl Toppie zelf ook e-mailadressen en telefoonnummers registreert."

Quote:
[..]
Maar Bol.com biedt wel toegang aan voor de persoonsgegevens. Wie geeft de gegevens wanneer een klant iets bij een externe partij koopt? Bol.com

Als Bol.com de gegevens niet hadden gegeven, dan waren de Bol.com klanten die bij deze externe partij kochten niet de dupe geworden.
Gepost door: Xor op 09-12-2019 17:36

Als Bol de gegevens niet had gegeven, dan hadden de klanten niets ontvangen. Hoe moet de externe verkoper anders weten waar hij de bestelling heen moet sturen?
🦥 < Als je hier geen luiaard ziet, moet je een betere browser gebruiken
Riquelme
Door Riquelme (1672 reacties) op 12-12-2019 14:33
( PM )
Hmm waarom heb ik na het lezen van de Select-update het gevoel dat ze de prijs omhoog gaan gooien en er een mandelijkse abbo van gaan maken?

Ik herinner dat ik Select zelf kon verlengen, maar zie nu dat het automatisch gaat of zie ik dat verkeerd?

Per maand opzegbaar was dat altijd zo of iets dat nieuw toegevoegd?
ThaDanus
Door ThaDanus (2068 reacties) op 12-12-2019 15:14
( PM )
Quote:

Per maand opzegbaar was dat altijd zo of iets dat nieuw toegevoegd?
Gepost door: Riquelme op 12-12-2019 14:33

Volgens mij is het wettelijk vastgelegd dat een abonnement per maand opzegbaar moet kunnen zijn, onder druk van de Consumentenbond
Friendcode: SW-1588-1533-9500 | 3DS: 0018-1587-7217
Riquelme
Door Riquelme (1672 reacties) op 12-12-2019 15:24
( PM )
Quote:
[..]
Volgens mij is het wettelijk vastgelegd dat een abonnement per maand opzegbaar moet kunnen zijn, onder druk van de Consumentenbond
Gepost door: ThaDanus op 12-12-2019 15:14


Niet dat ze het jaarabonnement met tientallen euro's omhoog gaan gooien daardoor.
UltraTiger
Door UltraTiger (5512 reacties) op 12-12-2019 15:49
( PM )
Blijven jullie select houden als het duurder wordt?

Ik weet het nog niet, ik vind het wel leuk, avondbezorging enz, maar echt nodig heb ik het niet.
🦥 < Als je hier geen luiaard ziet, moet je een betere browser gebruiken
MrkvL
Door MrkvL (1380 reacties) op 12-12-2019 15:53
( PM )
Quote:
Blijven jullie select houden als het duurder wordt?

Ik weet het nog niet, ik vind het wel leuk, avondbezorging enz, maar echt nodig heb ik het niet.
Gepost door: UltraTiger op 12-12-2019 15:49

Een beetje hetzelfde, ik heb het genomen omdat een spel dat ik kocht korting gaf als ik select zou hebben en dat bedrag was hetzelfde als select. Toen vond ik het wel interessant, wel makkelijk als je kleine dingen los kunt bestellen maar hiervoor wachtte ik gewoon tot ik aan de €20 kwam en dan bestelde ik alles samen.
UltraTiger
Door UltraTiger (5512 reacties) op 12-12-2019 16:05
( PM )
Was even vergeten dat je ook geen verzending hoeft te betalen onder de €20 met select. Ik denk dat ik dan wel select blijf houden, tenzij het echt extreem duur wordt, want ik koop best vaak alleen 1 spel. Wachten tot ik aan de €20 kom lukt meestal niet, want afgeprijsde games zijn soms best wel snel uitverkocht. Of weer duurder. (Yooka-Laylee, AC Odyssey)
🦥 < Als je hier geen luiaard ziet, moet je een betere browser gebruiken
ktugach
Door ktugach (11117 reacties) op 12-12-2019 16:29
Rol: Administrator
( PM )
Ik heb helemaal nog geen mail gehad, what is the fuzz about?

Nu wel, eerst maar afwachten over prijzen toch?
Riquelme
Door Riquelme (1672 reacties) op 12-12-2019 17:17
( PM )
Quote:
Ik heb helemaal nog geen mail gehad, what is the fuzz about?

Nu wel, eerst maar afwachten over prijzen toch?
Gepost door: ktugach op 12-12-2019 16:29


http://www.bol.com/nl/m/select-voorwaarden/

Wat ik dus meteen heb gezien is dat ik nu een abonnement heb terwijl ik de laatste 2 jaar zelf Select kon verlengen wanneer ik dat wou. Of het was al zo en ik ben in de war.

Quote:
Blijven jullie select houden als het duurder wordt?

Ik weet het nog niet, ik vind het wel leuk, avondbezorging enz, maar echt nodig heb ik het niet.
Gepost door: UltraTiger op 12-12-2019 15:49


Daar zat ik dus aan te denken. Wat zou ik ervoor over hebben. Kijkend op mijn koopgedrag bij Bol in de laatste 2 jaren haal ik die 10 euro er zeker uit. Gisteren nog iets besteld rond 12 en in de avond laten bezorgen. Normaal betaal je 6 nog wat daarvoor. 10 euro per maand is bijvoorbeeld TEVEEL.
Door Sjebbige (187 reacties) op 12-12-2019 17:32
( PM )
Quote:
Blijven jullie select houden als het duurder wordt?

Ik weet het nog niet, ik vind het wel leuk, avondbezorging enz, maar echt nodig heb ik het niet.
Gepost door: UltraTiger op 12-12-2019 15:49


Misschien een andere invalshoek, maar toch....

Ik heb ook Select maar de laatste maanden koop ik vrijwel alles via Amazon Prime, simpelweg omdat de aanbiedingen daar beter zijn. Bovendien komt Amazon volgend jaar ook naar Nederland dus ik vraag me af hoe lang BOL nog blijft bestaan/ concurrerend zal blijven.
Fantasyfreak
Door Fantasyfreak (2049 reacties) op 12-12-2019 18:28
( PM )
Ik heb geen select. Soms lijkt het mij handig, maar tot nu toe heb ik bijv. 2x voor zondagbezorging gekozen en dat ging al mis. Ligt dan wel meestal aan PostNL, maar die bezorgen uiteindelijk alles dus als ze dat al niet goed voor elkaar krijgen schiet het niet op. Denk dat die zondag- en avondbezorging meer iets voor drukkere gebieden is.

Onder de €20 zonder verzendkosten. Mja wel handig, maar meestal neem ik als ik écht niks weet of nodig heb gewoon een cadeaubon er bij en geef die bij de volgende bestelling weer direct uit Bestel er toch vaak genoeg dus die zal nooit verlopen bij mij,
Riquelme
Door Riquelme (1672 reacties) op 12-12-2019 19:49
( PM )
Quote:
[..]

Misschien een andere invalshoek, maar toch....

Ik heb ook Select maar de laatste maanden koop ik vrijwel alles via Amazon Prime, simpelweg omdat de aanbiedingen daar beter zijn. Bovendien komt Amazon volgend jaar ook naar Nederland dus ik vraag me af hoe lang BOL nog blijft bestaan/ concurrerend zal blijven.
Gepost door: Sjebbige op 12-12-2019 17:32


Heb ik inderdaad ook gelezen dat Amazon eindelijk naar Nederland komt en we niet meer die USK games hoeven te kopen.
Ik moet het even afwachten qua prijzen en bezorging. Als Amazon Nederland gewoon de Nederlandse games, boeken en Nederlandse spullen verkoopt dus met Nederlandse handleiding + bezorging in orde heeft en de prijzen zou ik ook kunnen overstappen.

Vooralsnog denk ik dat Bol zal blijven concurreren en niet als Hyves de stok zal overgeven. Tenminste dat mag ik hopen.
Xor
Door Xor (18546 reacties) op 12-12-2019 20:20
( PM )
Quote:
[..]

Heb ik inderdaad ook gelezen dat Amazon eindelijk naar Nederland komt en we niet meer die USK games hoeven te kopen.
Ik moet het even afwachten qua prijzen en bezorging. Als Amazon Nederland gewoon de Nederlandse games, boeken en Nederlandse spullen verkoopt dus met Nederlandse handleiding + bezorging in orde heeft en de prijzen zou ik ook kunnen overstappen.

Vooralsnog denk ik dat Bol zal blijven concurreren en niet als Hyves de stok zal overgeven. Tenminste dat mag ik hopen.
Gepost door: Riquelme op 12-12-2019 19:49

Ik hoop dat dit gaat gebeuren. Maar ik ben bang dat ze dit niet zullen doen . Ook al zouden ze de games uit Groot-Brittannië aanbieden, dan zou ik alsnog tevreden zijn(plus hoef ik hiervoor Amazon.co.uk niet meer te gebruiken).

Had gelezen dat ze met Amazon Nederland een sorteercentrum in Duitsland ergens in de buurt van de grens gaan gebruiken. Hierdoor zouden bestellingen in 1 avond van de sorteercentrum naar bij de dichtstbijzijnde PostNL sorteercentrum aan de grens, worden afgeleverd en verder verwerkt. Toen ik dat destijds las, had ik het vermoeden dat ze dus eigenlijk Amazon.nl een skin van Amazon.de zullen maken. Eigenlijk wat nu het geval is, maar dat alles wat met "Amazon.de" wordt gebruikt, wordt aangepast in Amazon.nl :/. Maar wie weet. Misschien dat ze met deze specifieke sorteercentrum anders te werk zullen gaan en er ook voornamelijk Nederlandse artikelen zullen aanbieden?

Maar aan de andere kant ben ik wel benieuwd hoe ze het met games dan zullen regelen met leveranciers. Want met de Black Friday topic paar weken geleden hadden members geplaatst dat de leveranciers in Nederland meer een monopoly hebben(veel webwinkels/winkels gebruiken dezelfde leveranciers. Althans. Dat had ik vernomen. Weet niet of dit ook echt klopt). Dus ik ben benieuwd.
Door Z0mer (250 reacties) op 12-12-2019 20:55
( PM )
Quote:
[..]
Ik hoop dat dit gaat gebeuren. Maar ik ben bang dat ze dit niet zullen doen . Ook al zouden ze de games uit Groot-Brittannië aanbieden, dan zou ik alsnog tevreden zijn(plus hoef ik hiervoor Amazon.co.uk niet meer te gebruiken).

Had gelezen dat ze met Amazon Nederland een sorteercentrum in Duitsland ergens in de buurt van de grens gaan gebruiken. Hierdoor zouden bestellingen in 1 avond van de sorteercentrum naar bij de dichtstbijzijnde PostNL sorteercentrum aan de grens, worden afgeleverd en verder verwerkt. Toen ik dat destijds las, had ik het vermoeden dat ze dus eigenlijk Amazon.nl een skin van Amazon.de zullen maken. Eigenlijk wat nu het geval is, maar dat alles wat met "Amazon.de" wordt gebruikt, wordt aangepast in Amazon.nl :/. Maar wie weet. Misschien dat ze met deze specifieke sorteercentrum anders te werk zullen gaan en er ook voornamelijk Nederlandse artikelen zullen aanbieden?

Maar aan de andere kant ben ik wel benieuwd hoe ze het met games dan zullen regelen met leveranciers. Want met de Black Friday topic paar weken geleden hadden members geplaatst dat de leveranciers in Nederland meer een monopoly hebben(veel webwinkels/winkels gebruiken dezelfde leveranciers. Althans. Dat had ik vernomen. Weet niet of dit ook echt klopt). Dus ik ben benieuwd.
Gepost door: Xor op 12-12-2019 20:20


Als ze dat zouden willen dan hadden ze dat natuurlijk direct gedaan. Amazon.nl krijgt gewoon producten voor de Nederlandse markt, maar het blijft natuurlijk de vraag of we ook dezelfde scherpe deals als in Duitsland krijgen.
[Begin]  |255|256|257|258|259|260|261(261)  [Eind]