Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Kapotte PS3's

[Begin] |1|2|3(3)  [Eind]
CageFighter
Door CageFighter (1500 reacties) op 22-12-2008 22:17
Ik kwam net even langs Radar gezapt. Normaal ben ik niet zo'n fan van het programma, omdat het vrij eenzijdig een beeld geeft. Nu ging het echter over de PS3 en de mogelijke uitval van de Blu Ray laser. Daardoor kan je PS3 geen games meer lezen. Reparatie kost vooralsnog 200 euro, aldus Sony.

Heeft iemand dit probleem ook al ondervonden en zo ja, na hoe lang? Weet iemand of dit alleen bij de 60 Gb versie voorkomt of ook bij de andere (nieuwere) versies?

Zou toch niet zo zijn dat de PS3 ook een Red Ring of Death gaat krijgen...
Xhome
Door Xhome (1787 reacties) op 22-12-2008 22:20
Bij ons op de retour afdeling komen de PS3's vaak alleen retour met de klacht dat de Blu-Ray drive geen discs meer kan lezen, een enkeling gaat niet meer aan. Daarnaast krijgen we heel vaak mails van klanten die dit probleem melden bij de PS3 en denken dat wij van sony zijn Het is volgens mij nog een best groot probleem. Nadeel is ook dat het repareren van een PS3 vaak 2 maanden duurt, soms zelfs 3 maanden..
(Voorheen account xboxhome)
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 22-12-2008 22:23
Die 60 GB's hebben toch minimaal 3 jaar fabrieksgarantie bij Sony, dus tot Maart 2010 kan het je verder geen 200,- kosten, toch?!
“A shot in the head is worth two in the chest”
CageFighter
Door CageFighter (1500 reacties) op 22-12-2008 22:24
WOW, snelle reactie!
Thanks!

Ik had er zelf nog nooit iets over gehoord. Het ging er inderdaad om, dat de PS3 nog wel aan ging, maar geen discs meer las. Laat die laser nou ook net het duurste onderdeel zijn...

Ben benieuwd of dit alleen bij oude batches was, want het heeft schijnbaar wel met tijd te maken. De laser brandt na een lange tijd (1 tot 1,5 jaar) door...

EDIT: @ Bonecrusher, ik begreep dat er slechts 1 jaar garantie op gegeven werd, aldus Radar. Sony zelf gaf geen commentaar.
Tns2k7
Door Tns2k7 (116 reacties) op 22-12-2008 22:32
Om even een het e.e.a duidelijk te maken: de winkel waar je je PS3 koopt is dus (volgens een advocaat die te gast was bij RADAR) verantwoordelijk om jou 3 jaar garantie te geven op je PS3. Als ze je dus met een kluitje het riet in sturen is dat niet terecht, ze zijn wettelijk verplicht kostenloos je PS3 te vervangen. De winkel waar je het koopt moet het verder met Sony afhandelen.
Door Heyda (108 reacties) op 22-12-2008 22:33
laten we volhouden dat mijn beestje het volhoud:'(
heb hem vanaf de release
Door ThymeS (744 reacties) op 22-12-2008 22:34
Nee hoor, 1 jaar fabrieksgarantie.

Een dikke maand kreeg mijn ps3 de zogenoemde Yellow Ring of Death. Interne koeler ofzoiets had het zich begeven. Ik had de 60gb van maart 2007: Ik zou dus mijne moeten toesturen en 200 betalen voor een nieuwe ps3. Ik had geen zin 1/2/3 maanden zonder ps3 te zitten en daar ook nog eens 200 voor moeten betalen(als ik had laten repareren zat ik waarschijnlijk nu nog zonder ps3), dus heb ik bij dynabyte koopjeshoek toen een 40gb met singstar 2 + mics + heavenly sword gekocht voor 350. Daarvan heb ik Singstar + Mics verkocht voor 50, heavenly sword voor 15 en sixaxis controller voor 30. Mijn defecte 60 gb + fifa09, die erin vastzat voor 130 verkocht. Uiteindelijk ben ik dus 125 euro verloren + fifa 09(die laatst weer besteld bij play.com voor 35). Maarja, beter dan 200 voor een gerepareerde ps3 van iemand anders + weken, al dan niet maanden zonder ps3 zitten.
Belachelijk dat op zo'n apparaat maar 1 jaar garantie zit.
Fant
Door Fant (12238 reacties) op 22-12-2008 22:34
Radar zei idd 1 jaar, toch wel verontrustend, vooral sinds ik vandaag op het punt stond er een te kopen. Maar ze gaven niet echt veel info, ben nml wel benieuwd of dit ook voor de nieuwe versies geldt, of alleen voor de eerste lading.
Hey, ik ben geen olifant
NKCSS
Door NKCSS (13 reacties) op 22-12-2008 22:44
Die 200 euri is toch alleen als je PS3 buiten gerantie is? Als je nog garantie op je PS3 hebt hoef je sowieso niets te betalen voor zover ik weet.
Eigenaar van http://www.buyinbulk.nl/ (Goedkope PS3, Xbox360 en Wii games)
CageFighter
Door CageFighter (1500 reacties) op 22-12-2008 22:46
Ik wil niet al te juridisch worden, maar toch even kort:

fabrieksgarantie: de garantie die de fabrikant als een soort service afgeeft. Binnen die garantie zeggen zij de problemen op te lossen en heeft de consument er niet (al te) veel omkijken naar. Deze garantie/service mag een fabrikant/winkel zelf bepalen qua omvang en qua tijd. Deze garantie komt echter niet in de plaats van de wettelijke garantie.

Wettelijke garantie: de consument wordt (als zwakke partij in de overeenkomst tussen producent/consument) beschermd door het consumentenrecht. Daarin is vermeld dat het product moet voldoen aan in het algemeen verkeer geldende opvattingen (de conformiteitseis). Elk product heeft een levensduur (in dit geval de economische, niet de technische) en gedurende die tijd moet het product het nog doen. Voor een console zal die rond de 5 jaar liggen (Radar gaat uit van 3) Mocht het product kapot gaan, dan heeft de fabrikant enkele verplichtingen: reparatie, nieuw product, etc. Dit kan kosten voor de consument met zich mee brengen...

Momenteel doet SONY nog niks, net als Microsoft in het begin. Gaan zij die strategie aanpassen en krijgen ze ook een speciale omruilactie net als bij de 360?!

En belangrijker: welke versies hebben het probleem?!

EDIT: Sorry, veel korter kon het niet. Blijft juridisch hè?!
Door Florinho0 (156 reacties) op 22-12-2008 22:50
laat dit een les zijn voor alle ps3 fanboys, niet dat ik het jullie gun ofzo, maar steeds dat gezeur van xbox is slechter want hij heeft rrod.

wilde ik alleen even kwijt. voorderest vind ik de service van sony wat ik heb gezien echt belachelijk slecht.
CageFighter
Door CageFighter (1500 reacties) op 22-12-2008 22:52
Laten we van dit topic geen fanboy-war maken...

Xhome
Door Xhome (1787 reacties) op 22-12-2008 22:57
Zover bij mij bekend heeft alle electronische apparatuur standaard 2 jaar garantie. In deze periode mag een consument indien er normaal met het product is omgegaan zijn product kosteloos laten repareren/vervangen. Alleen verzendkosten of andere bijkomende kosten zoals vervoer, of gebrek aan vervanging vallen niet onder garantie.

Na de 2 jaar garantie mag je als consument uitgaan van een normale levensduur van een apparaat, een console zou dan zeker 5 jaar mee moeten gaan. Volgens mij mag een fabrikant of winkel na 2 jaar garantie wel een vergoeding vragen voor eventuele reparatie of andere kosten die zij maken door het product te repareren of vervangen.


(Voorheen account xboxhome)
CageFighter
Door CageFighter (1500 reacties) op 22-12-2008 23:17
Hier de link naar de uitzending en achtergrondinformatie...

Als ik zo het forum van Radar en wat andere fora doorneem, gaat het alleen om oude modellen (60 Gb). De nieuwe versies bevatten dit mankement niet of nauwelijks.

@ XBOXHOME, weet jij of de RMA van de PS3's voornamelijk de 60 Gb versie bevat?


Radar heeft het allemaal wat aangedikt om het iets spannender te maken, zo lijkt het. Een beetje de reden, dat ik het programma niet helemaal goed vind. Ze benaderen vaak een onderwerp vanuit één oogpunt.

Mocht iemand nog meer informatie vinden, dan hoor ik het graag.

Ik kan (in ieder geval deze nacht) denk ik weer rustig slapen, met de 80 Gb versie...

Xhome
Door Xhome (1787 reacties) op 22-12-2008 23:46
De oude versies kregen we eigenlijk niet vaak terug, laatste tijd toch vooral 40gb en 80gb modellen. Maar moet wel zeggen dat het meevalt met de hoeveelheid, het is niet zo erg als bij oude modellen xbox consoles. Denk dat het nu zo'n beetje gelijk ligt met de Xbox 360 nieuwe hardware versie ( falcon ). En nu zitten we met de Xbox alweer bij de jasper versie dus het zal alleen maar minder worden. De exacte cijfers weet ik niet echt, dat gaat allemaal via onze service afdeling.
(Voorheen account xboxhome)
Door Rogier (4 reacties) op 23-12-2008 00:51
Quote:
De oude versies kregen we eigenlijk niet vaak terug, laatste tijd toch vooral 40gb en 80gb modellen. Maar moet wel zeggen dat het meevalt met de hoeveelheid, het is niet zo erg als bij oude modellen xbox consoles. Denk dat het nu zo'n beetje gelijk ligt met de Xbox 360 nieuwe hardware versie ( falcon ). En nu zitten we met de Xbox alweer bij de jasper versie dus het zal alleen maar minder worden. De exacte cijfers weet ik niet echt, dat gaat allemaal via onze service afdeling.
Gepost door: Xboxhome op 22-12-2008 23:46


over die cijfers.. wat ik heb opgevangen is dat van de in totaal 520.000 verkochte ps3's zoon 65.000 klachten hadden.

hier heb ik geen zekerheid over, ik meende dit opgevangen te hebben.. dus ter indicatie..


en volges mij waren het idd met name de 60gb modellen van de release, die plots in korte tijd het vrijwel allemaal leken te begeven. Dus als we over een half jaar geen golf van defecte 40gb modellen hebben, lijken we het nog te overleven met de 40 en 80 gb versies..

ik heb zelf een van de eerste 40gbs gekocht, heb die nu bijna een jaar.
tot nu toe nog geen problemen.
Rvd4always
Door Rvd4always (845 reacties) op 23-12-2008 07:30
Ga maar eens googelen over klachten van de ps3, zelfs filmpjes op youtube.
Alle nieuwe apparaten die op de markt komen hebben kinderziektes maar hoe gaat vervolgens de fabrikant met haar gedupeerde klanten om? Beetje lullig om te stellen dat je maar 1 jaar garantie hebt op zo'n duur ding. Juridisch is dit niet zo, minstens 3 jaar (zoals besproken op radar). Wat dat betreft zou je nieuwe producten maar beter eerst niet kopen zodat de kinderziektes er eerst uit zijn (net als de problemen met xbox). Wat is wijsheid?

PS: je kan de radar uitzending terug kijken op uitzendinggemist.nl
"Carpe diem"
UniX-Thanatos
Door UniX-Thanatos (219 reacties) op 23-12-2008 10:07
Mijn eigen PS3 (40 GB, 13 maanden oud) is vorige week kapot gegaan.
Zelfde klacht, leest geen disks meer. Voor de rest doet ie alles nog.
In mijn omgeving zeker nog 3 Playstations met precies dezelfde klacht. Zowel 60 GB als 40 GB. (80 Gb heb ik nog niet bij vrienden zien staan).

Heb afgelopen donderdag gebeld naar SCEE (? o.i.d.) en zij boden zelf al meteen aan om een nieuwe op te sturen, ondanks dat ie een maand (!!) uit garantie was.

Hoorde gisteren wel over de gereviseerde versies, daar ga ik wel op letten. Wil of een nieuwe of mijn eigen console terug. Zat nog geen krasje op namelijk...



Tsja, techniek kan nou eenmaal kapot gaan, maar het zou me tegenvallen als Sony hier niet coulant mee omgaat. Overigens: Tegen mij is gezegd dat ik binnen 10 tot 15 werkdagen een nieuwe kan verwachten... (heb nog niks gehoord over 2 of 3 maanden, misschien is dat alleen bij reparatie??).



www.UniX-CLAN.nl | PS3 | PC | LAN & WAN Gaming Clan...
Door El_v (180 reacties) op 23-12-2008 10:43
gebeurt maar bij ongeveer 1% bij alle playstations..

en ik heb gehoord dat als je gewoon sony opbelt met je klacht ze er lang niet altijd moeilijk over doen.

ik maak me geen zorgen in ieder geval
UniX-Thanatos
Door UniX-Thanatos (219 reacties) op 23-12-2008 11:31
Quote:
[..]
over die cijfers.. wat ik heb opgevangen is dat van de in totaal 520.000 verkochte ps3's zoon 65.000 klachten hadden.

hier heb ik geen zekerheid over, ik meende dit opgevangen te hebben.. dus ter indicatie..
Gepost door: Rogier op 23-12-2008 00:51

Op dit moment draaien er 250.000 PS3's in Nederland. (geen 520k)
www.UniX-CLAN.nl | PS3 | PC | LAN & WAN Gaming Clan...
Chaoot
Door Chaoot (902 reacties) op 23-12-2008 11:57
Zou heel slordig zijn van Sony als het waar is wat hier gezegd wordt. Bij de PSPs gingen ze ook al heel slecht met de klachten (dode pixels) om, maar zijn ze uiteindelijk omgegaan (door slechte mediaberichten).
Vriend van mij heeft het ook al gehad, reparatie duurde erg lang (5 maanden), maar was wel kosteloos.
Dan doet Microsoft het zo slecht nog niet met 3 jaar garantie en reparatie vaak binnen 2 weken.
Moet bij Sony ook makkelijk kunnen en zal wel goedkomen denk ik, vorige keer was het ook na een uitzending van radar dat Sony de garantie verbeterde.
'They snuck a snuke in Hildogs snizz.' - South Park '24' episode
[Begin] |1|2|3(3)  [Eind]