Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Minimum posts voor shopsurvey en ervaringen met gamesshops

[Begin] |1|2(2)  [Eind]
Mathiask
Door Mathiask (609 reacties) op 15-07-2010 07:48
Momenteel merk ik dat veel mensen registreren om gewoon even een review te plaatsen.
Of deze review klopt of niet , is een grote vraag.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar sommige beoordelingen van winkels, merk je gewoon dat er gelogen wordt. Dit komen andere budgetgamers en winkels niet ten goede.

Een minimum aantal posts om in het forum ' Ervaringen met (online) gameshops' en natuurlijk ook 'shopsurvey' te mogen posten, zou deze valse reviews kunnen stoppen en een beter overzicht kunnen stoppen.

Ik heb het dan over:
- Rooskleurige reviews van gameshops zelf
- Het besmeuren van gamesshops door mensen die maar 1post hebben (in opdracht van andere gameshops - ja dit gebeurt veel)
- Onnodige hit & run stoppen
- Meer activiteit door minimum aantal posts doordat mensen eerst het forum verkennen voordat ze kunnen reviewen.
- Betere reflectie van shop ervaringen, welke echt pal naast de realiteit staan en dus BudgetGaming als authoritair winkel vergelijkings systeem kan plaatsen.
Hogeschool Zuyd
ktugach
Door ktugach (21138 reacties) op 15-07-2010 07:52
Rol: Administrator
Als wij een vermoeden hebben dat het een en ander niet klopt, gaan we altijd op onderzoek uit. Hier hebben we verschillende manieren voor (die ik hier natuurlijk niet ga neerzetten). Er gaan aardig wat emails en pm's heen en weer over shopsurvey's in ieder geval

We gaan voorlopig geen minimum aantal posts verlangen.

Wel wordt het invulscherm een stuk uitgebreider in de nieuwe versie.

Daarnaast zijn er diverse shops die hun klanten vragen om hun ervaringen te delen in de shopsurvey. Deze klanten registreren zich en plaatsen dus 1 shopsurvey, ze moeten dan niet eerst maar eens een tijdje actie zijn en her en der reacties plaatsen.

Overigens denk ik dat je dit topic opent aan de hand van de shopsurvey's bij Gazoom. Wij houden dit natuurlijk in de gaten, ik zou dan ook aanraden voorlopig maar even niets te bestellen hier totdat alles loopt.
Aapinator
Door Aapinator (1562 reacties) op 15-07-2010 08:10
Ik ben het er wel mee eens. Ik zie vaak genoeg surveys van mensen met één post staan tussen de andere surveys; en als deze ene survey negatief is kan dat mij persoonlijk toch aan het twijfelen brengen; no matter hoe goed de anderen de winkel wel niet vinden.
Question Everything.
Elconquistador
Door Elconquistador (2422 reacties) op 15-07-2010 08:50
Ik ben het er niet mee eens dat mensen een x aantal posts nodig hebben om shopreviews te kunnen plaatsen. Dan wordt de barriere een stuk hoger om een review te plaatsen en dus komen er minder reviews, minder variatie in de reviews en dus een eentoniger beeld van winkels. Als je slim naar de shopreviews kijkt kan je altijd wel zien welke een beetje overdrijven.

Bovendien denk ik dat je het forum en de shopreviews gescheiden moet zien van de shopreviews. Ik denk dat sommigen totaal niet geinteresseerd zijn om hier te posten, maar wel graag shopreviews achterlaten en/of lezen.
Gimli020
Door Gimli020 (1163 reacties) op 15-07-2010 09:44
denk ook niet dat je zit te wachten op een hoop spam reacties in het forum, om zo maar op een x aantal posts uit te komen.
Quince
Door Quince (1087 reacties) op 15-07-2010 10:01
je kan wel zeggen dat je eerst 2 weken actief moet zijn net zo als bij tweakers
Game zo af en toe
Oliebol46
Door Oliebol46 (182 reacties) op 15-07-2010 10:05
Maar als je wilt weten hoe een shop is kijk ik gewoon bij de algemene scores, dit geeft een goed beeld, een webshop krijgt niet door een paar knuppels meteen een laag gemiddelde?
ChrissieOne
Door ChrissieOne (4742 reacties) op 15-07-2010 10:55
Quote:
Maar als je wilt weten hoe een shop is kijk ik gewoon bij de algemene scores, dit geeft een goed beeld, een webshop krijgt niet door een paar knuppels meteen een laag gemiddelde?
Gepost door: Oliebol46 op 15-07-2010 10:05

Je moet niet alleen naar dat kijken, een webshop kan het eerst goed hebben gedaan en daarna heel slecht waardoor het nog een 7 krijgt, maar niemand die meer iets geleverd krijgt.
(Er is ergens zo'n shop in de shopsurvey...)
There's no kill switch on awesome.
Skull_kid
Door Skull_kid (38946 reacties) op 15-07-2010 11:29
Rol: Forum Moderator
Gamevision als ik me niet vergis.
❍ᴥ❍
Unknown Ninja
Door Unknown Ninja (867 reacties) op 15-07-2010 11:34
Als ik bij een nieuwe winkel bestel dan kijk ik vaak naar de betrouwbare mensen met veel posts. Ik lees die reviews en diegene die weinig posts hebben kijk ik niet eens na. Verwacht niet dat ze mensen met veel posts gaan betalen of iets dergelijks. Dat ze zeg maar contact op gaan nemen met mensen met hoge posts en dan zeggen dat ze een game uit mogen zoeken als ze slechte shop surveys plaatsen. Dat is wel een mooie conspiracy theory .

Het is erg jammer dat webshops zo sneu moeten zijn om andere winkels lage cijfers te geven en bij die van hun hoge cijfers neer te zetten. Natuurlijk is hier niet zo heel moeilijk achter te komen. Daar zijn wel trucjes voor.

Vaak is er ook een patroon te zien in de manier van schrijven.

Het lijkt me trouwens niet dat Engelse webshops dit bij budgetgaming gaan doen. Die zijn dus bijna altijd echt waarschijnlijk.
The accumulated filth of all their sex and murder will foam up about their waists and all the whores and politicians will look up and shout "Save us!"... and I'll look down and whisper "No."
RFJnl
Door RFJnl (1216 reacties) op 15-07-2010 12:08
Quote:
[..]

Je moet niet alleen naar dat kijken, een webshop kan het eerst goed hebben gedaan en daarna heel slecht waardoor het nog een 7 krijgt, maar niemand die meer iets geleverd krijgt.
(Er is ergens zo'n shop in de shopsurvey...)
Gepost door: ChrissieOne op 15-07-2010 10:55

Zou het niet misschien een idee zijn een grafiekje te plaatsen waarin het verloop van de gemiddelde score staat? Dat houdt het lekker overzichtelijk en makkelijk om te zien of de winkel down the shitter gaat.
PSN id: RFJ-nl Steam id: RFJnl
Door Dirkjan (483 reacties) op 15-07-2010 12:10
Quote:
Maar als je wilt weten hoe een shop is kijk ik gewoon bij de algemene scores, dit geeft een goed beeld, een webshop krijgt niet door een paar knuppels meteen een laag gemiddelde?
Gepost door: Oliebol46 op 15-07-2010 10:05

Dat geeft niet echt een goed beeld weer.
Sommige shops presteerden in het begin erg slecht, maar zijn daarna goede, betrouwbare shops geworden.
Anderen scoren juist in het begin heel hoog, maar zwakken na een paar maanden enorm af. Die hebben in het begin puur hun best gedaan om veel klanten te krijgen en trekken zich daarna weinig meer van klantenservice aan.

Misschien zou het ook handig zijn om shopsurveys een beetje zoals ebay te maken: een gemiddelde van de laatste 3 maanden, 6 maanden en totaalscore. Dan kun je in één oogopslag zien of een shop aftakelt, zich herpakt of gewoon goed blijft.
Elconquistador
Door Elconquistador (2422 reacties) op 15-07-2010 12:13
Quote:
[..]

Zou het niet misschien een idee zijn een grafiekje te plaatsen waarin het verloop van de gemiddelde score staat? Dat houdt het lekker overzichtelijk en makkelijk om te zien of de winkel down the shitter gaat.
Gepost door: RFJnl op 15-07-2010 12:08

Dit vind ik eigenlijk wel een ontzettend slim idee. Vaak vind ik dat shopreviews van 4 jaar geleden weinig meer zeggen en ik alleen naar de laatsten kijk. Zo zie je ook meteen hoe consistent een winkel is.
Aapinator
Door Aapinator (1562 reacties) op 15-07-2010 12:24
Hier een goed voorbeeld:

Transformers: War of Cybertron
Game besteld op 1/7 en direct betaald, stond geen levertijd op de site en mijn verwachting was een snelle levering (de winkels liggen er vol mee)..... Uiteindelijk op 15/7 verstuurd. De reden voor het late versturen was zeer ongeloofwaardig.
Hier bestel in niets meer!


Daar krijgt een winkel wel een paar minpunten door, al staat er gewoon iets algemeens, onduidelijks..

Al sluit ik me wel aan bij RFJnl!
Question Everything.
Door Dirkjan (483 reacties) op 15-07-2010 12:27
Ik vind die shopsurvey ongeloofwaardig.
"De reden was zeer ongeloofwaardig". Zeg gewoon welke reden ze gegeven hebben?
Het enige wat ik uit die shopsurvey kan halen, is dat die game veel te laat verstuurd is, en dat ze daar een reden voor gegeven hebben.
Of die reden ook ergens op slaat, valt nergens uit op te maken.
Ja, hij zegt van niet, maar tegelijkertijd wil hij de reden ook niet geven.

Hij geeft ook nog eens aan dat er geen levertijd op de site stond. Zijn verwachtingen (snel, want hij ligt overal in de winkels) waren dus eigenlijk nergens op gebaseerd.
Valthyr
Door Valthyr (6163 reacties) op 15-07-2010 12:54
Is het redelijk om een shopsurvey vol 10'en en 9's te plaatsen als je tevreden bent? Of zijn de tienen voor wel hele luxe services waar je bijvoorbeeld een strikje om je pakket krijg (oid, je snapt hem vast wel).

Als ik namelijk vandaag iets bestel, het morgen binnenkrijg. Genoeg geïnformeerd ben over bestelbevestiging en verzendbevestiging. De site duidelijk is. En het pakketje dus op tijd en ongeschonden aankomt. Dan geef ik al snel 9's en 10'en.
Hmm... Mehh.
WouterVS
Door WouterVS (1529 reacties) op 15-07-2010 14:29
Quote:
Hier een goed voorbeeld:

Transformers: War of Cybertron
Game besteld op 1/7 en direct betaald, stond geen levertijd op de site en mijn verwachting was een snelle levering (de winkels liggen er vol mee)..... Uiteindelijk op 15/7 verstuurd. De reden voor het late versturen was zeer ongeloofwaardig.
Hier bestel in niets meer!


Daar krijgt een winkel wel een paar minpunten door, al staat er gewoon iets algemeens, onduidelijks..

Al sluit ik me wel aan bij RFJnl!
Gepost door: Aapinator op 15-07-2010 12:24

Hier nog een goed voorbeeld van ophemeling van een webshop:

Quote:

Iamfan
Status: Offline
Posts: 1

Gepost op: 14-07-2010 22:20

Hallo,
deze week in de winkel geweest om daar Harry Potter 1-6 op te halen. Veel goedkoper kon ik het niet vinden en ook nog een paar goedkope games gescored. Battlefield Bad Company €39,99. Ik kreeg daarbij ook nog een maand lang gratis blu-ray films huren.
Eenmaal thuis gekomen ook hun website eens bekeken, en kwam daarbij een paar super pre-orders tegen. Deze had ik al ergens anders gereserveerd, en een stuk duurder. Ik heb nu bij hun een pre-order geplaatst voor WRC: world rally championship 2010 voor €44,99 en verzenden kost niets. Zal wel aan mij liggen, maar kon het nergens anders goedkoper vinden.
Ze hebben trouwens alleen maar een ruime selectie PS3 /XB360 / Wii / en een kleine selectie PSP en PC-GAMES.

Verder vind ik een minimumposts-aantal niet nodig, zolang er maar goed gecontroleerd wordt.
Xbox 360: Unbelieveboy, SteamID: wvanstraalen
Castle Gameshop
Door Castle Gameshop (564 reacties) op 15-07-2010 14:36
Wij zouden het prettig vinden als er op de nieuwe website een mogelijkheid bestaat dat klanten een ordernummer moeten plaatsen als referentie. Aan de hand van een nickname is vaak niet goed in te schatten om welke bestelling het gaat. Indien wij een ordernummer zien staan kunnen wij snel nagaan of de klacht gegrond is en deze onderzoeken om toekomstige problemen en klachten te voorkomen.

Daarnaast is het handig als wij zelf ook de mogelijkheid hebben om direct te reageren op een shop survey, zodat wij kunnen uitleggen wat het probleem is geweest en onze werkwijze kunnen verduidelijken. Op de huidige manier geeft het verhaal van de gebruiker wel een eenzijdig beeld van de bestelling.

Enfin, ktugach is op de hoogte van onze wensen, ik hoop dat er meer draagkracht is voor deze mogelijkheden en dat deze in de toekomst geïmplementeerd kunnen worden.

Ik moet overigens ook even mijn complimenten geven aan het Budgetgaming team die inderdaad nu al vaak zelf uitvoerig controleert en contact onderhoudt met de gebruikers die gebruik maken van de shopsurvey mogelijkheden.
Maak kans op een exemplaar van Grand Theft Auto V op Facebook, bekijk de actie op http://bit.ly/gtav-cga-actie.
Unknown Ninja
Door Unknown Ninja (867 reacties) op 15-07-2010 14:48
@Castle Gameshop

Ordernummer is wel slim. Dan kunnen de winkels zelf zien of het echt of nep is en dat dan melden. Niemand kan iets met die nummers doen dus is ook veilig. Wel meer werk helaas maar ik zou het niet erg vinden om erbij te vermelden.

@WouterVS

Die is erg grappig. Dat kan nooit echt zijn.
The accumulated filth of all their sex and murder will foam up about their waists and all the whores and politicians will look up and shout "Save us!"... and I'll look down and whisper "No."
ktugach
Door ktugach (21138 reacties) op 15-07-2010 15:13
Rol: Administrator
Ordernummer komt er in (wel afgeschermd voor de normale bezoekers), zodat snel terug te zoeken is voor de winkels waar het over gaat.

Over bovenstaande 2 voorbeelden:

Transformers: War of Cybertron --> contact gehad met de winkel en hier is idd wat mis gegaan. Het is aan de gebruiker om daar een score over te geven.

Dat 2e voorbeeld is op het forum geplaatst en niet als shopsurvey
Unknown Ninja
Door Unknown Ninja (867 reacties) op 15-07-2010 15:37
Gaan ze dan niet nep berichten posten in het forum topic van de winkel?

Het is volgens mij onmogelijk dit allemaal te checken. Ktugach heeft er dan een fulltime baan aan .

Soms word ik een beetje moe van mensen die het oneerlijk proberen te winnen.
The accumulated filth of all their sex and murder will foam up about their waists and all the whores and politicians will look up and shout "Save us!"... and I'll look down and whisper "No."
[Begin] |1|2(2)  [Eind]