FIFA 17 (XboxOne)
84 100 1

Review FIFA 17 (XboxOne)

De strijd op de virtuele velden is weer losgebarsten! Konami zette een ijzersterke stap in de voetbalderby der voetbalgames, maar nu is het aan EA om te bewijzen dat zij nog steeds de ultieme pot op de mat kunnen leggen. Ook al mocht de FIFA-reeks zich de afgelopen jaren nog redelijk onbedreigd kronen tot “koning voetbal”; er sijpelde ook langzaam kritiek richting EA. De games zouden niet vernieuwend genoeg zijn en vooral leunen op de solide modi als FIFA Ultimate Team en online seasons. Daarom komt EA dit jaar met een aantal aanpassingen en vernieuwingen, die ervoor moeten zorgen dat Konami ook dit jaar veroordeeld wordt tot slechts de voorronde Champions League in plaats van het kampioenschap.

The Journey – Don’t Stop Believing
Profvoetballer worden. Waarschijnlijk zullen velen, net als ik, hier vroeger van gedroomd hebben. Inmiddels is de kans niet zo groot meer dat Luis Enrique me op korte termijn nodig heeft, dus de nieuwe modus in FIFA 17, The Journey genaamd, komt als geroepen. Hierin beleef je namelijk de weg tot de ultieme voetbal-ster door de ogen (en voeten) van het onbekende voetbaltalent Alex Hunter. Beginnend als jong voetballertje, gloort al snel een mooie carrière voor jou en je jeugdvoetbalvriend Gareth Walker aan de horizon. Als aanstormend toptalent wissel je wedstrijden en trainingen af, waarbij je langzaam beter wordt en je het van wisselspeler tot onbetwiste basisspeler moet zien te schoppen. Door goede wedstrijden en trainingen verdien je vaardigheidspunten, waarmee je verschillende eigenschappen kunt verbeteren: sneller sprinten, beter dribbelen, een sterker afstandsschot, etc.

Behalve het doen van trainingen en het spelen van wedstrijden, wordt het pad richting sterrenstatus verder uit de doeken gedaan via verschillende cutscenes. Zo ga je langs het ouderlijk huis van Hunter, geef je interviews na wedstrijden, praat je met medespelers, de coach en ga zo nog maar even door. Je kunt hierbij op drie verschillende manieren antwoorden: cool, gebalanceerd of vurig. Ergens had ik gehoopt dat dit tot zeer verschillende verhaallijnen zou leiden, maar helaas is dit niet het geval. Voor nu heeft het slechts invloed op je relatie met de coach, de spelers en de fans. Toch is The Journey wat mij betreft een geslaagde toevoeging. Het is een verslavende modus, natuurlijk afgekeken van NBA 2K’s MyPlayer modus, die voor vele uren plezier zorgt en eindelijk weer eens voor een frisse voetbalwind zorgt in de FIFA-reeks. Bovendien is er nog potentie genoeg om deze modus in een volgend deel uit te breiden tot een nog interessantere modus van de FIFA-reeks.

Het recht van de sterkste?
The Journey is dus een prima toevoeging, maar hoe doet FIFA het dit jaar op het gebied van gameplay? Daar schrijft EA, bijna traditioneel, een aantal plussen en minnen bij. In de basis ligt de gameplay weer behoorlijk dicht tegen het vorige deel aan, al lijkt het tempo een tikkeltje lager te liggen. Dit komt vooral doordat de focus in FIFA 17 meer richting het fysieke spel is geschoven. Dit merk je in de duels, die door de Frostbite engine realistischer dan ooit ogen, maar ook door de mogelijkheid om de bal af te schermen met de linker trigger. Best cool om zelf te doen, maar zodra je tegenstander dit doet (vooral de computer gestuurde AI is hier een ster in) kan dit knap irritant zijn. Goed verdedigen, en vooral goed de bal afpakken, is dan ook wederom een kunst.

Zowel aanvallend als verdedigend merk je wel weer overwegend goede stappen op AI-gebied. Je medespelers staan beter opgesteld en lopen beter vrij, waardoor amateuristische tegendoelpunten en mooie aanvallen “uit het boekje” vaker voorkomen. Toch zie je ook nog vaak onbeholpen botsingen en buitelingen tussen je teamgenoten en tegenstanders, of zelfs tussen je teamgenoten onderling. Ook je keeper wisselt nog al eens tussen een logische of briljante actie en een onnodig domme beslissing. Wat ik persoonlijk wel weer toejuich is de nieuwe “threaded through pass”, een steekpass die min of meer recht door de verdediging snijdt. Een hele verdediging in de luren leggen met zo’n briljant passje is namelijk soms net zo fijn als een doelpunt zelf.

Opvallend is verder dat EA de standaardsituaties heeft aangepakt. Corners, vrije trappen en penalty’s zullen allemaal om een behoorlijke wenperiode vragen. Maar na een tijdje kan je deze beslissing zeker wel waarderen. Het voelt alsof je net wat meer controle hebt dan voorheen en de meer geluk dan wijsheid factor is daarmee behoorlijk ingeperkt.

FIFAntastische beleving
Waar FIFA ieder jaar op weet te scoren, is de beleving. De menu’s zien er gelikt uit, de spelers, stadions en velden ogen met de Frostbite engine beter dan voorheen en coaches leven dit keer emotioneel mee. Toch had ik persoonlijk op meer gehoopt toen de Frostbite engine voor FIFA werd aangekondigd. Ook jammer is het feit dat bekende spelers er wederom fantastisch uitzien, terwijl de herkenbare eredivisie-spelers weer behoorlijk (Stijn) schaars zijn. Natuurlijk moet daarbij wel gezegd worden dat de aanwezigheid van de vele licenties zorgt voor de ultieme beleving in een voetbalgame. Alle grote competities en namen zijn weer aanwezig en ook de dames mogen wederom hun intrede maken, met ditmaal zelfs de Oranje leeuwen als speelbare ploeg.

Logischerwijs is ook de traditionele plakboekbeleving weer aanwezig, in de vorm van FIFA Ultimate Team (FUT). Natuurlijk is dit een grote melkkoe voor EA, maar zeg nou zelf: verslavender dan dit kan het toch ook bijna niet worden? In de basis is FUT redelijk hetzelfde gebleven. Wel nieuw zijn de “squad building challenges”, waarbij je aan een bepaalde teamsamenstelling moet voldoen om leuke beloningen vrij te spelen. Hierbij ruil je de desbetreffende teamsamenstelling wel in voor de beloning, dus de spelers ben je helemaal kwijt. Een stapel ongebruikte bronzen, zilveren en gouden spelers is daarom zeker handig te noemen.

Online nog steeds de beste

Daarnaast lijkt FIFA hun e-sports tak weer een extra boost te willen geven met de presentatie van de nieuwe modus FUT Champions. Hierin speel je eerst een kwalificatieronde, vervolgens een regionaal toernooi, om daarna weer verder te spelen richting de top van de ranglijst met nationale en internationale wedstrijden. Voor de echte online gamer dus een flink uitdagende modus.

In Pro Clubs is de opzet gelijk aan de vorige FIFA-delen, maar de ontwikkeling van je speler is wel behoorlijk aangepast. Hierbij wordt, net als in The Journey, gekeken naar je wedstrijdbeoordeling en kun je bepaalde eigenschappen door middel van vaardigheidspunten upgraden. Bovendien biedt FIFA je de mogelijkheid om tenues en clubwapens naar eigen smaak aan te passen. Het maakt Pro Clubs weer net wat leuker dan de vorige versies.

Speel je liever online met Ronaldo, Messi of Zlatan? Online Seasons is natuurlijk ook weer aanwezig en zorgt ouderwets weer voor vele nagelbijtende wedstrijden, waarbij een tegenstander laten quitten (of schelden over de microfoon) de ultieme beloning vormt voor jouw FIFA skills. Opvallend was verder dat de verscheidenheid aan teams dit jaar groter lijkt dan in vorige delen. Dat scheelt weer wedstrijd na wedstrijd tegen het glitterhoofd van Cristiano Ronaldo aankijken dus.

EA weet ook dit jaar een prima FIFA neer te zetten, die door de toevoeging van The Journey, de immer sterke FUT-modus, de nog uitdagendere online competities en de prima beleving en vele licenties gewoon weer duidelijk waar voor je geld biedt. Op het gebied van gameplay heeft misschien niet alles even goed uitgepakt, maar persoonlijk vind ik dat de positieve punten de negatieve overstijgen. Of EA op dit gebied tegenstander Konami weet te overtreffen is een lastige vraag, maar er zijn dit jaar wel degelijk stapjes gezet waarop EA kan voortborduren. Alles bij elkaar genomen is FIFA 17 dan ook absoluut de completere - de kwestie over de beste laat ik in het midden - voetbalgame van dit jaar. Ben je op zoek naar een heerlijke voetbalgame, of speel je net als ik gewoon ieder jaar weer een nieuwe FIFA-game? Dan is FIFA 17, meer dan FIFA 16,  je geld zeker waard. Kortom: It’s (still) in the game!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Oordeel FIFA 17 (XboxOne)

• Eindcijfer 84