Pro Evolution Soccer 2008 (NDS)
65 100 1

Review Pro Evolution Soccer 2008 (NDS)

Inleiding
Op de DS zijn al talloze games te krijgen die goed gebruik maken van de speciale besturingsmogelijkheden. Lukt het Konami ook om dat te doen bij Pro Evolution Soccer 2008?, en als dat lukt, moeten we dat eigenlijk willen?

Meer van hetzelfde
Pro Evolution Soccer voor de Nintendo DS wijkt qua besturing en gameplay niet veel af van wat we gewend zijn op andere consoles. Je speelt het spel voor het overgrote deel ‘gewoon’ met de knoppen, schouderknoppen en vierpuntstoets. Het bovenste scherm laat het speelveld en de tussenstand zien en het onderste scherm is er voor de radar, de opstelling en voor het selecteren van de mate waarin je je team aanvallend wil laten voetballen.

Het spel speelt als een echte PES titel, al is het wel duidelijk dat de DS zo haar beperkingen heeft. Commentaar is er enkel op het moment dat je een doelpunt maakt (het welbekende: Goalll!!!) en de bediening is niet zo uitgebreid als op een console versie. Deze aanpassingen zijn te wijten aan de beperkingen van DS, maar gelukkig heb je daar tijdens het spelen niet zo veel last van. Wat wel een gemiste kans is, is dat de graphics er niet beter uitzien als een willekeurige gameboy titel! Dat de DS qua grafische kracht geen PSP is weten we, maar Konami heeft hier echt wat laten liggen. Dit had veel beter gekund.

Het spel kent naast match, training, online play, opties en het spelen van cups ook een world tour mode. De meeste opties zullen wel bekend zijn, hierover dan ook geen uitgebreide beschrijving. Online play heb ik helaas niet kunnen testen (komt nog wel een keer), blijft over de world tour mode.

World tour
In de World tour mode krijg je een team (standaardteam met fictieve spelers), waarvan je zelf shirt, naam en logo mag bepalen. Na het kiezen van blauw-wit gestreepte shirts en het veranderen van de naam van de club in Heerenveen kon ik aan de slag!

Je begint onder aan de ladder en mag alleen tegen teams voetballen uit de onderste regionen. Versla je alle teams uit een bepaalde poule, dan mag je een poule hoger proberen van al die teams te winnen. Zo zul je in het begin tegen vrij onbekende landen spelen en moet je nog even wachten (op één na hoogste poule) om tegen het Nederlands elftal te mogen spelen. Goed nieuws hier is dat, net als in de versie van de grote broer, ook hier de echte spelers verwerkt zitten. Om je spelende te houden is er verder een bonus systeem in het spel verwerkt.

Elke keer als je een wedstrijd wint krijg je namelijk een aantal munten (blauw, geel of grijs). Een andere manier om munten te verdienen is door zogenaamde challenges met een goed resultaat af te sluiten. Deze challenges worden voor een wedstrijd bekend gemaakt en zijn of heel gemakkelijk, of heel moeilijk. Voorbeelden: schiet minimaal 10 maal op doel, hou minimaal 30% balbezit of scoor een dubbele hattrick. Jammer dat hier niet wat meer werk van gemaakt is, want nu weet je, voor de wedstrijd begint, meestal al of je de challenge wel of niet zal gaan halen. Een andere manier van challenges is trouwens in de vorm van een trainingsitem vooraan de wedstrijd waarbij je bijvoorbeeld om een bord heen moet lopen en vervolgens moet scoren.

Je opgespaarde munten kun je vervolgens in een gokkast gooien (er zijn twee verschillende) om nieuwe spelers te krijgen of je kunt ze in de PES shop besteden aan items. Items? Ja, in de World tour kun je items vergaren, deze kan je vervolgens inzetten tijdens een wedstrijd. De items verschillen in prijsklassen en beschikbaarheid, na het kopen (of winnen) kun je het item toevoegen aan een speler en deze heeft vanaf dat moment de beschikking over de krachten van dit item. Te denken valt dan aan onder andere de volgende items: Goliath (extra groot), Sliding (maakt alleen maar goede slidings), Speed (extra snelheid) etc. De speelbaarheid van de World tour wordt hier heel erg door vergroot. Door verder te spelen kun je weer extra items kopen om toe te wijzen aan je team. Op deze manier ben je jezelf constant aan het verbeteren, zowel door items te kopen als door nieuwe spelers aan te schaffen!

Penalty’s
Zoals eerder al gemeld wordt er bijna geen gebruik gemaakt van de touch-screen functionaliteiten van de DS. Toch heeft Konami er een paar ingestopt. Je kunt de tactiek (aanvallend / verdedigend) aangeven door simpel op het touch-screen te drukken (niet meer dan handig) en de penalty’s gaan ook met behulp van de stylus. Het enige wat je hoeft te doen (keepen of schieten) is het aanwijzen van waar je heen wilt richten. Dit werkt vele malen beter dan het oude model.

Pro Evolution Soccer 2008 voor de Nintendo ds doet weinig echt fout maar vernieuwd tegelijkertijd ook bijna nergens. Qua besturing is er weinig verschil met wat je gewend bent op eerdere gameboy's en /of de PSP. De graphics stellen echt teleur en zorgen ervoor dat de game uiteindelijk niet ver boven een voldoende uitkomt. De gameplay van met name de world tour zal je toch nog een uur of 10 bezighouden.

Deze game is gereviewed door Soepkoe en beschikbaar gesteld door Konami

Oordeel Pro Evolution Soccer 2008 (NDS)

• Graphics 65