Red Dead Redemption (PS3)
88 100 1

Review Red Dead Redemption (PS3)

Cowboygames lijken weer helemaal hip te zijn. Zagen we vorig jaar nog het redelijke Call of Juarez: Bound in Blood verschijnen, nu ligt ineens Red Dead Redemption in de schappen. Officieel is deze game de opvolger van Red Dead Revolver, dat enkele jaren geleden is verschenen. Deze titel was het resultaat van een moeizaam ontwikkelproces. In eerste instantie ontwikkelde Capcom de titel, maar deze partij liet de titel vallen, waarna Rockstar het concept opraapte en tot zijn product omtoverde. Deze nieuwe Red Dead titel is echter vanaf de grond af ontwikkeld door Rockstar. Het zal mij benieuwen welke draai Rockstar aan deze reeks geeft.

Ken uw klassiekers!
De eerste invloed van Rockstar uit zich in het naar voren schuiven van een nieuwe hoofdrolspeler, John Marston. Vroeger was hij een outlaw, maar tegenwoordig leidt hij een onbezord leven met zijn gezin. Totdat the Bureau ineens bij hem op het erf staat, en hem dwingt hen te helpen een paar van zijn oude maten in te rekenen. Hiermee staat de speler aan het begin van een intrigerend plot, waar verder niets over verteld zal worden. Ik wil echter wel aangeven, dat de rode draad van het verhaal niet altijd even zichtbaar zal zijn en dat sommige missies de speler niet echt verder zullen helpen in het verhaal. Echter, de cutscenes zullen je versteld doen staan. De kwaliteit druipt er vanaf en soms moest ik denken aan Deadwood, de tv-serie in het wilde westen van HBO. Nu ik de aandacht van de westernliefhebber waarschijnlijk wel te pakken heb, wil ik jullie er alvast op attent maken dat een aantal missies wellicht bekend zullen overkomen. Het doet dan ook deugd dat de ontwikkelaar door een aantal klassiekers (The Wild Bunch en Unforgiven om maar wat te noemen) is beïnvloed bij het creëren van deze game. Door deze benadering te kiezen, wordt in de game een sfeer gecreëerd, die het wilde westen perfect weet na te bootsen.

Red Dead Redemption wordt door velen ook wel als GTA in het Wilde Westen bestempeld. Ik had dit graag willen ontkennen en willen mijmeren over het eigen gezicht en kracht van de game. Echter, de basis van de game is onmiskenbaar afkomstig uit de GTA reeks. Hierbij kunnen de wijze waarop missies verkregen worden en het Wanted-systeem genoemd worden. Toch kent de game weldegelijk enkele karaktertrekken die alleen in deze game te vinden zijn. Zo is er de ‘Dead Eye’, waarbij in slow motion een aantal vijanden naar de eeuwige jachtvelden gestuurd kunnen worden. Dit onderdeel kan voor een korte tijd gebruikt worden, maar deze tijd kan verlengd worden door nauwkeurig en effectief de vijand af te knallen. Verder moeten natuurlijk de paarden genoemd worden. Toentertijd waren paarden en de trein de vervoersmiddelen bij uitstek. Een paard kent natuurlijk ook eigen wil en dus dient er goed voor het dier gezorgd te worden. Anders kan hij zich tegen je keren. Tevens waardeert de game je acties. Verricht je een nobele daad, dan stijgen je Honor Points. Kies je voor een andere actie, dan zou het wel eens kunnen zijn dat dit oneervol overkomt.

Blijf op het juiste pad
Naast het hoofdverhaal krijgt John ook te maken met vele zijmissies. Door deze missies tot een goed einde te brengen, krijg je een betere reputatie, die bijvoorbeeld korting in winkels op kan leveren. Als voorbeeld van één van de zijmissies noem ik de Wanted-affiches met daarop de tronie van een lokale schurk, die in elk dorp te vinden zijn. Aan jou de keuze om hem dood of levend af te leveren. Verder zullen ook dorpelingen je hulp vragen om bijvoorbeeld een verloren zoon te vinden of helpen koeien naar een andere wei te brengen. Echter, niets is zo briljant als de random events. Hierbij kan de speler in een spontaan vuurgevecht belanden of hij treft een sheriff die achter ontsnapte gevangenen aanzit. Telkens krijgt de speler de keuze om hier al dan niet op in te gaan. Het meest briljante vond ik echter de ‘lifter’, die met me mee wilde reizen. Ineens werd ik van mijn paard geworpen, waarna deze gast er met mijn paard vandoor ging. Een welgemikte kogel over een afstand van zeker honderd meter deed echter wonderen en deze dief kon hierdoor niet lang van zijn buit genieten.

En dan heb ik de multiplayer nog niet eens genoemd. Naast het gebruikelijke Deathmatch en Capture the Bag is het mogelijk om je eigen posse te vormen met je maten en het op te nemen tegen een andere posse. Het is echter ook mogelijk om missies uit te voeren of gewoon de schrik van het wilde westen te zijn door iedere bank te beroven die er maar is. Al kun je daarbij wel rekenen op een confrontatie met de sterke arm der wet. In juni zal er bovendien nog een gratis update volgen, waarbij er een coöp. aan de game zal worden toegevoegd. Al met al staat deze game dan ook garant voor vele uren speelplezier.

Flora & Fauna
Red Dead Redemption kent weinig laadtijden. Afgezien van het feit dat de speler in het begin even zal moeten wachten, wordt vrijwel de gehele wereld direct ingeladen. Hierbij valt de speler meteen in een levendige wereld. Wie vooraf vreesde, dat de wereld buiten de stadjes kaal zou zijn, ik kan je geruststellen. Er zijn diverse planten en dieren aanwezig, die geplukt en gestroopt kunnen worden om zo een extra zakcent te verdienen. Toch heeft de open wereld ook zijn nadeel. Niet alle gebeurtenissen verlopen vlekkeloos. Zo kom je wel eens een foutje in het design tegen, zoals zwevende kratjes, die eigenlijk op de huifkar ernaast hadden moeten staan.. Ook kan de game zich grafisch niet meten met de beste titels, maar het eindresultaat is nog steeds niet mis. Dit mag de pret echter niet drukken, want de gameplay staat als een huis. Met het grootste gemak maak jezelf de controls eigen en voor je het goed en wel beseft, is de eerste killstreak een feit en spurt je op je paard de wijde wereld in. Daarnaast herhaal ik nog maar eens hoe goed het acteerwerk is. Deze kwaliteit laat zich in slechts enkele games zien. Echter, op het gebied van geluid is het wel vreemd, dat er geen daverende soundtrack bij de game zit, zoals dat bij de GTA games wel altijd het geval is. Het voelt toch wel als een gemis. Al kun je gelukkig ook zelf je eigen muziek draaien op de achtergrond.

Navolging?
Red Dead Redemption mag dan niet geheel vlekkeloos zijn. Het is zonder meer één van de beste games die dit jaar door ons gespeeld zal kunnen worden. Voorzien van een uitstekende voice-acting en een enorme hoeveelheid speelbare content zul je de zomermaanden zonder al te veel moeite door kunnen komen. En omdat er dit jaar naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe GTA game zal verschijnen, is dit de game die deze ervaring het dichtste benadert. Persoonlijk hoop ik overigens dat deze game de weg vrij heeft gemaakt voor nog vele cowboygames. En hopelijk weten deze partijen de kwaliteit van dit product te benaderen.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Red Dead Redemption (PS3)

• Eindcijfer 88