The Amazing Spider-Man (Xbox360)
80 100 1

Review The Amazing Spider-Man (Xbox360)

Na Shattered Dimensions en Edge of Time is The Amazing Spider-Man de derde titel op rij waarin Peter Parker’s alter ego de hoofdrol speelt. In tegenstelling tot die vorige twee games, die lineair en levelgebonden waren qua opzet, speelt deze game zich af in het oude en vertrouwde Manhatten. Het is dus weer een open wereld zoals in Web of Shadows, Spider-Man 2 en Spider-Man 3. Maar levert Beenox daarmee ook een toffe game af?

Het is goed om te weten dat het verhaal van het spel The Amazing Spider-Man enkele maanden na het einde van de nieuwste film begint. Daarom is het wel handig als je eerst de film bekijkt voordat je aan de game begint, want in het spel worden er nogal wat plotpunten van de film uit de doeken gedaan.

Na afloop van het verhaal van de film is het bedrijf Oscorp begonnen met het toepassen van genetisch materiaal van dieren op mensen. Dat levert al snel een hoop problemen op als tegenstanders zoals Rhino, Scorpion en Iguana ontsnappen en je vriendin Gwen met een virus besmet raakt. Het is aan jou orde op zaken te stellen.

Spider-Man, Spider-Man

Terwijl ik door de straten van Manhatten zwieper valt me al snel op dat het gevoel van snelheid en de atletische vaardigheden van Spider-Man goed uit de verf komen. Door de rechter trigger ingedrukt te houden kan ik met gemak tegen muren oprennen en met de RB-knop is het mogelijk om de tijd heel even stop te zetten en een specifiek punt uit te zoeken waar ik heen wil schieten. Het werkt allemaal wonderwel ontzettend gemakkelijk. Ik neem een kijkje op mijn kaart en zie allemaal symbooltjes verschijnen. Een vuistje geeft aan dat er iemand beroofd wordt! Vol goede moed werk ik me naar de aangegeven locatie en daar zie ik een vrouw die omringd wordt door vier stukken schorriemorrie. Ik speur de omgeving af en zie een grote container staan. Met een druk op de knop lanceer ik mezelf de lucht in, schiet twee webdraden naar de container en slinger deze vervolgens in sneltreinvaart op mijn tegenstanders af. Met een luide knal schakelt de container deze groep in een keer uit en voldaan sta ik het bijna-slachtoffer te woord. Ze neemt een foto van me met haar smartphone en met een goed gevoel en een dosis extra ervaringspunten ga ik weer op zoek naar de volgende misdaad die ik kan verijdelen.

Does whatever a spider can

De hiervoor omschreven situatie is er een die je geregeld tegen zult komen. Maar ook op hol geslagen auto’s die je tegen moet houden, meerdere wedstrijden waar je van punt naar punt moet zien te gaan binnen een bepaalde tijdslimiet en speciale stuntwedstrijden zullen je van het hoofdverhaal af kunnen leiden. In al die onderdelen komt vooral naar voren dat Spider-Man goed tot zijn recht komt in deze game. Van het webslingeren tot de vuistgevechten, Amazing Spider-Man werkt zoals het hoort. Net zoals in Web of Shadows kun je ook in dit deel weer een groot aantal comics verzamelen. Gelukkig is het aantal beperkt tot ‘slechts’ 700 stuks. Als je een van tevoren vastgesteld aantal comics hebt gevonden speel je zelfs vroege uitgaven van de strip zelf vrij, die je kunt bekijken in het hoofdmenu. Zo kun je bijvoorbeeld de nummers waarin Spider-Man zelf zijn intrede deed en het eerste nummer met The Lizard lezen.

Het is wel goed om te weten dat de comics op een gegeven moment ook zichtbaar worden op je minimap. Daarvoor moet je wel eerst minstens 500 stuks verzameld hebben, maar als je later in het spel een hoofdstuk tijdens de avond moet spelen (chapter 5), dan zul je die comics een stuk makkelijker kunnen spotten omdat ze oplichten in het donker.

Spins a web any size

Tijdens elk hoofdstuk zul je enkele locaties bezoeken. Dat varieert van de onderzoekslaboratoria van Oscorp tot de ranzige riolen van New York. In het riool kom je ook geregeld in grote cirkelvorminge ruimtes waar je een tegenstander moet achtervolgen. Hier kun je vervolgens een groot web spinnen en door middel van trillingen erachter komen welke weg je moet volgen om je tegenstander op te sporen. Toch loont het ook de moeite om de andere wegen te onderzoeken. Elk level bevat namelijk een aantal verborgen tijdschriften, momenten waar je foto’s moet maken en verborgen audio-bestanden die je wat extra inzichten verschaffen in de motieven van je tegenstanders.

Catches thieves just like flies

Door voorwerpen te vinden en tegenstanders te verslaan verkrijg je steeds ervaringspunten en technologie punten. Met de eerstgenoemde geef je Spider-Man nieuwe aanvalsmogelijkheden en met de tweede soort stel je hem in staat om zijn pak te verbeteren. Daarbij moet je denken aan het feit dat hij meer klappen kan incasseren, sneller zijn web kan schieten en het signaal van zijn Spider Tracers kan versterken. Daardoor zullen er meer extra’s te zien zijn op de kaart. Het vechten zelf voelt in veel opzichten als een iets minder vloeiende versie van Batman Arkham City. Je wordt door symbolen boven Spider-Man’s hoofd gewaarschuwd dat je een aanval moet ontwijken en countert deze vervolgens op een spectaculaire wijze. Hoewel de gevechten heel soms een beetje aanvoelen alsof geluk er ook een groot deel van uitmaakt, wordt het gelukkig nooit echt frustrerend. Als je tegenstanders eenmaal een paar rake klappen hebt uitgedeeld worden ze duizelig, waarna je ze met gemak letterlijk en figuurlijk tegen het plafond kunt plakken.

Look out: Here comes the Spider-Man!

The Amazing Spider-Man deed me heel erg denken aan Spider-Man 2. Het webslingeren is niet zo verfijnd als bij dat deel, maar het gevoel van snelheid is heel sterk aanwezig. Het blijft leuk om tegenstanders alle hoeken van de kamer te laten zien en op spectaculaire wijze richting het plafond te slingeren. Grafisch is het spel ook dik in orde. Tijdens het spelen heb ik in ieder geval geen moment last van slowdown gehad. Dat was iets waar ik bij Web of Shadows wel geregeld last van had. De stemacteurs doen ook goed hun best. Ik heb er dan ook geen moment bij stil gestaan dat de acteurs van de film hun stemmen niet aan de game hadden verleend. En het enthousiasme waar Spider-Man mee schreeuwt als hij heel snel en hoog boven de straten van Manhatten slingert werkt heel erg aanstekelijk.

The Amazing Spider-Man is op zich een filmgame. Maar het verhaal speelt zich gelukkig na de film af en kan dus ook zijn eigen weg zoeken. Het geeft de speler daardoor ook meer vrijheid om op zijn of haar tempo de stad te verkennen. De extra’s die je vrij kunt spelen en ontdekken zorgen ervoor dat je snel enkele uren aan het spelen bent alleen omdat je nog net een extra comic wilde vinden. Als je het verhaal speelt en alle extra opdrachten uitvoert ben je al snel 20 uur met het spel bezig. Wat daarna overblijft is waarschijnlijk het gevoel dat je af en toe de game op wilt starten om je even Spider-Man te wanen. In vergelijking met Arkham City schiet The Amazing Spider-Man op alle punten net iets tekort, maar we moeten ook niet vergeten dat Arkham City voortborduurde op een geweldige voorganger. Als Beenox met deze formule verdergaat en voor nog meer afwisseling kan zorgen ben ik nu al benieuwd wat ze met een eventuele opvolger kunnen doen. Tot die tijd is The Amazing Spider-Man de beste Spidey game die je in huis kunt halen.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel The Amazing Spider-Man (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8016