The Surge (PS4)
75 100 1

Review The Surge (PS4)

Deck13 (Interactive) is een Duitse spelontwikkelaar welke vooral bekend is geworden met Ankh, Venetica en Lords of the Fallen. Lords of the Fallen (2014) zullen de meeste gamers wel kennen; het is een van de weinige games die de concurrentie met de (Dark/Demon’s) Souls-serie direct aanging en redelijk overeind bleef. The Surge (TS) is hun meest recente project en werd vorig jaar op de E3 nog omschreven als Souls in space. Voorheen vonden Souls (geïnspireerde) games altijd plaats in de verleden tijd. Maar TS gaat dus dapper, waar nog geen ziel is gegaan: de toekomst.

Koop CREO!
Tip voor de toekomst: beleg in CREO. CREO gaat namelijk groot worden. CREO is een enorm bedrijf dat op alle markten thuis lijkt te zijn. Ze zijn zo groot zelfs, dat wanneer er rare dingen in hun fabriek gebeuren, alles in de doofpot lijkt te verdwijnen. Dat is slecht nieuws voor Warren, want deze simpele nieuwe medewerker van CREO dreigt in de eerder genoemde doofpot te worden weggestopt. Aan jou de taak om dat te voorkomen. Een van de leukere productlijnen van CREO zijn de RIGS. RIGS zijn exoskeletten die voor verschillende taken te configureren zijn. Zo zijn daar de Lynx en de Rhino: snel en licht, tegen lomp en zwaar. Deze exo’s zijn aan te passen en te upgraden en zijn zodoende TS’s versie van harnassen. Warren mag in het begin kiezen tussen deze twee harnassen, maar daar blijft het niet bij. Met een exo sta je ook open voor modificaties, welke in TS fungeren als vaardigheden.

Vechtsysteem
Een harnas en een paar vaardigheden zijn leuk natuurlijk, maar in een post-apocalyptische scifi-horror heb je ook een wapen nodig. Niet enkel omdat dit stoer staat op de cover art van het doosje, maar ook omdat andere voormalige CREO-medewerkers wat hinder ondervinden van een mysterieus ongeluk. Zij zijn het best te omschrijven als bezeten zombies in exoskelleten, dus dat wapen is echt niet enkel voor de sier. Niet alle tegenstanders hebben een volledige exo aan en hier komt het boeiende vechtsysteem van TS om de hoek krijgen. Nadat je een tegenstander hebt vastgezet in je vizier, kun je met de rechterpook zijn lichaamsonderdelen kiezen. Blijft betreffend onderdeel blauw, dan is de tegenstander daar kwetsbaar voor aanvallen. Is het echter geel, dan zit daar een gepantserd stukje exo. Je bent geneigd om gebruik te maken van de zwakke plekken van je tegenstander, maar daar win je weinig mee, behalve wat Scrap (het middel waarmee je je level verhoogt in TS). Val je de gepantserde onderdelen van je tegenstander aan, dan heb je een (grote) kans om dat stuk exo van de tegenstander af te slaan als een loot drop. Hierna kun je dit onderdeel laten onderzoeken en voor jezelf gebruiken. Hetzelfde geldt voor wapens die aan een arm vastzitten. Door moeilijke tegenstanders op hun best beschermde plekken aan te vallen, wordt Warren dus echt sterker. Een boeiende manier om de vaak frustrerende drop rate in grind games omhoog te krijgen.

Verzameling ideeën
Dat TS duidelijk is geïnspireerd op andere games en films is net zo duidelijk als dat het goed te begrijpen is. De kunst van een goede game is echter dat deze ingrediënten samen een geheel vormen dat (milde) plagiaat vergoelijkt. Tegelijkertijd is dit ook de basis van goede sciencefiction: het geheel moet kloppen en zijn eigen regels volgen. Hierin slaat TS de plank mis en daarmee wordt de “suspension of disbelief” in het spel doorbroken. TS leunt zwaar op de Souls-mechaniek waarbij je, wanneer je komt te overlijden, je opgebouwde ervaringspunten (oftewel Scrap) moet terugpakken op de plaats waar het lag en waarbij alle tegenstanders weer terug zijn in de spelwereld. In de Souls games wordt dat principe verklaart door het verliezen van je menselijkheid en een sortiment van tijdreizen. In TS echter, is het gewoon zo. Hierdoor is de mechaniek verworden van een onderdeel van de essentie (de lore) van de game, tot een simpele manier om de speelduur te verlengen. Wel moet gezegd worden dat TS twee nieuwe elementen toevoegt om het doel van deze mechaniek (de speler scherp houden) wat aan te passen. In TS is er namelijk een tijd gebonden aan de beschikbaarheid van je verloren Scrap. Om het toch niet te moeilijk te maken is er echter ook de mogelijkheid om je ervaringspunten op te slaan in een bank bij je savepoints. Hiermee wordt in feite de gehele mechaniek onderuit gehaald en blijft datgene wat je dreigt te verliezen beperkt tot je laatste avontuur.

TS een Souls-kloon noemen gaat te ver. TS is immers de spirituele opvolger van Lords of the Fallen, wat dan weer wel een (redelijke) Souls-kloon was. TS gaat echter verder dan dat en voegt sfeer en setting toe uit populaire scifi-horror zoals Alien en Dead Space.  Het idee dat je geen (gevallen) held bent, maar een simpele werker, is een welkome afwisseling. Helaas slaagt TS niet overal voldoende in zijn opzet. Het leveldesign is saai en wordt zelfs enigszins ontmoedigend na enkele uren. Het concept “gangen” zit zelfs in de game-mechaniek verweven: TS heeft weinig savepoints, maar wel veel shortcuts, waardoor het openen van deuren en het ontsluiten van gangen soms je voortgang door een level bewaakt. Door al deze bekende elementen weet je duidelijk waar je aan begint, voordat je zo’n 12 uur later de eerste keer de credits voorbij ziet komen. Daarna rest de welbekende NG+.

TS is een verzameling goede ideeën geworden, die onsamenhangend verworden tot een leuke, maar weinig verrassende en bovendien bekend aanvoelende ervaring. Veel hart, weinig ziel. Wat TS echter volledig redt is de originele invalshoek, de weinige concurrentie in zijn genre en zijn verslavende grind en loot-drop systeem met een bijbehorend enorm aanbod aan items en mogelijkheden om je karakter aan te passen. In een periode met veel grote titels was TS misschien weggezakt tussen zijn concurrentie. Maar nu From Software heeft laten weten dat er in ieder geval voorlopig geen vervolgen in de Souls-serie komen, en een vervolg op Bloodborne nog altijd niet is bevestigd, moeten titels als TS het antwoord zijn op de jeuk van uitdagende, onvergeeflijke en geheel persoonlijke “Souls”-achtige spellen. Houd je van sciencefiction, ben je geen kniesoor over details en houd je van grinden voor die ene helm? Dan kan TS wel eens de game zijn die onverhoopt je hart steelt deze lente. Of je ziel, als je van een woordgrapje houdt.

Disclaimer: The Surge is gespeeld op een reguliere PS4, geen Pro. Ik begrijp dat de graphics op een Pro scherper en vloeiender zijn dan op mijn reguliere PS4, maar heb dat niet kunnen bekijken en bevestigen.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel The Surge (PS4)

• Originality 65