Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
WWE 2K15 (PS4)
60 100 1

Review WWE 2K15 (PS4)

Sinds vorig jaar heeft 2K de WWE licentie te pakken, wat betekent dat 2K sindsdien zorg draagt voor een genre dat geliefd is bij vele mensen. WWE 2K15 is dus pas het tweede deel dat door deze uitgever op de markt wordt gebracht, en tegelijkertijd het eerste deel dat op de nieuwe generatie spelcomputers te spelen is. De verwachtingen zijn daarom extra hoog gespannen.

Bij het opstarten van je eerste worstelmatch merk je direct dat WWE 2K15 op visueel gebied een goede stap voorwaarts heeft gezet. Zowel binnen als buiten de ring lijkt alles te kloppen: publiek dat uit haar dak gaat wanneer hun helden opkomen en vele worstelaars die goed lijken op hun evenbeeld. Dit jaar is John Cena de grote man bij 2K, wat resulteert in een levensechte Cena op je scherm. Maar uiteraard niet alleen John Cena; ook worstelaars als Triple H, en Randy Orton zien er levensecht uit. Helaas valt het ook op dat er minder tijd is gestoken in de wat minder bekende worstelaars.


Slome actie
Zowel voor de nieuwe spelers binnen het worstelgenre als voor de doorgewinterde speler zijn de controles weer even wennen. Ten opzichte van het voorgaande deel is het gevechtssysteem namelijk flink onder handen genomen. Door de actie eens slomer te maken hoopte de ontwikkelaar waarschijnlijk om alles iets realistischer te maken, maar helaas is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen. Worstelaars reageren steeds net iets te traag, wat bij mij resulteerde in een flink aantal gemiste stoot- en schopkansen. Zelfs lichte worstelaars als Rey Mysterio voelen even traag aan als Mark Henry.

Een aspect dat ik persoonlijk belangrijk vind bij sportwedstrijden is het commentaar. Dit wordt verzorgd door Michael Cole en Jerry Lawler. Helaas kunnen zij zich echter  niet onderscheiden van de rest van de game. Het commentaar is te vergelijken met dat van FIFA: na een paar wedstrijden heb je het wel gehoord en lijkt het zich steeds te herhalen.

Tijdens de beginfase van een wedstrijd kan je ervoor kiezen om je tegenstander met O/B vast te grijpen om aan het begin van de wedstrijd de overhand te krijgen. Dit werkt door middel van een steen-papier-schaar-spelletje: win je, dan kan je beginnen met het opzetten van je aanval. Verlies je, dan begin is het zaak om de aanval over te nemen door een goed getimede block. Het blocken moet écht goed getimed worden, want je hebt slechts een fractie van een seconde de tijd om RT/R2 in te drukken wanneer dat in beeld verschijnt.


Loading, please wait…
Als je eenmaal de basiscontroles onder de knie hebt, kan je daarna kiezen uit enkele gamemodes. Als eerste heb je de carrière-modus, hierin creëer je je eigen worstelaar en is het de taak je zelf omhoog te worstelen. Helaas is het creëren van je eigen speler alleen weggelegd voor de geduldige speler. De kleinste aanpassingen, zoals het verwisselen van een masker of een broek, nemen zeker 10 tot 20 seconden in beslag voordat de verandering zichtbaar is. Zo was ik zeker een half uur tot drie kwartier bezig voordat ik mijn weg naar de top kon beginnen.

Worstelcarrière
Zodra je door de laadschermen heen bent is het tijd om te worstelen. Je begint als groentje en moet jezelf bewijzen door een potje te worstelen. Door je van je beste kant te laten zien kan je een contract verdienen en je debuut te maken in de wereld van WWE. Het resultaat van je eerste wedstrijd maakt echter niet uit, je krijgt hoe dan ook een contract. Was het in de werkelijkheid ook maar zo gemakkelijk. De carrière-modus bevat helaas geen verhaal zoals we gewend zijn van 2K games als NBA 2K. Als beginneling  krijg je na loop van tijd steeds betere en grotere namen tegenover je. Verder heb je de WWE Universe-modus waarin je de verhaallijnen van televisie volgt. Helaas voelt ook deze modus wat magertjes aan en ook hier spelen de laadtijden parten.

Memorabele WWE-momenten
Waar WWE 2K15 het voornamelijk van moet hebben is 2K Showcase: in deze singleplayer-modus draait het om het herbeleven van verschillende memorabele momenten uit de rijke worstelgeschiedenis. Je kunt de rivaliteiten tussen CM Punk en John Cena naspelen uit 2011-2013, maar ook de wedstrijden tussen Shawn Michaels en Triple H uit 2002-2004. Het mooie hiervan is dat er klassieke beelden bij zijn gemonteerd zijn en het je een goede impressie geeft van de sfeer van toen. Aan de andere kant worden ook hier weer kansen onbenut gelaten, want je kunt enkel kiezen tussen de bovenstaande twee rivaliteiten.


Conclusie
Doordat 2K games eerder pareltjes afleverde als NBA 2K15 lagen de verwachtingen hoog. Op visueel vlak weet WWE 2K15 goed te overtuigen en ook 2K Showcase is zeker van toegevoegde waarde voor de fans. Aan de andere kant hebben ze nogal wat kansen laten liggen; het gevechtssysteem is trager en dat komt niet altijd even goed uit de verf, de minder bekende worstelaars lijken niet en de spelmodi zijn vrij karig. Mocht je een worstelfanaat zijn, dan haal je zeker genoeg plezier uit WWE 2K15. Ben je dit niet, dan zal je waarschijnlijk snel uitgekeken raken.

Deze review is geschreven door Daniel Verkerk

 

Oordeel WWE 2K15 (PS4)

  • Graphics 70
  • Gameplay 60
  • Originality 60
  • Sound 65
  • Replay 55
  • Eindcijfer 60

Aantal keer bekeken: 10038 

Laagste prijzen voor WWE 2K15 (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Sketsboy15
Sketsboy15 ( 558 ) 13-12-2014 17:19
Je vergeet nog wel de nieuwe vette OMG momenten die je tijdens de match kunt doen erin hebben gedaan. Wat ik opzich wel tof vind. Jammer dat het cijfer zo laag is. Heb me er goed mee vermaakt de laatste weken.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 13-12-2014 17:50
spel verdient een 7
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 14-12-2014 15:47
de revieuw mag wel wat positiefs laten zien,
zoals hierboven de nieuwe OMG! moves zijn gaaf,
en zolang duurde een character maken bij mij niet,
echter moest ik hem tig keer maken omdat je per se offline moet zijn bij my career, dit zou nu opgelost moeten zijn.
sloom valt ook mee (behalve online, wat jammer is)

naar mijn mening
graphics: 9.0 (ziet er veel echter uit, is nog niet perfect)
gameplay: 9.5 (je kan steeds meer, nog niet alles maar dat is ook lastig te realiseren)
orginality: 6.0 (ziet er nieuw uit, maar heeft niet iets super unieks)
sound: 6.0 (entrance geluid kan beter)
replay: 8.0 (best wel waard)
eindcijfer: 7,7
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 14-12-2014 21:42
Quote:
de revieuw mag wel wat positiefs laten zien,
zoals hierboven de nieuwe OMG! moves zijn gaaf,
en zolang duurde een character maken bij mij niet,
echter moest ik hem tig keer maken omdat je per se offline moet zijn bij my career, dit zou nu opgelost moeten zijn.
sloom valt ook mee (behalve online, wat jammer is)ben wel met jou cijfer eens

naar mijn mening
graphics: 9.0 (ziet er veel echter uit, is nog niet perfect)
gameplay: 9.5 (je kan steeds meer, nog niet alles maar dat is ook lastig te realiseren)
orginality: 6.0 (ziet er nieuw uit, maar heeft niet iets super unieks)
sound: 6.0 (entrance geluid kan beter)
replay: 8.0 (best wel waard)
eindcijfer: 7,7
ben het wel met deze cijfer eens.
avatar van Marato24
Marato24 ( 1011   1) 15-12-2014 08:17
Voor een eerste poging van 2k is het geen slechte game maar er is zeker nog genoeg ruimte om te verbeteren.

Zou het zelf rond de 7 geven.
avatar van Davidov
Davidov ( 13525   2) 15-12-2014 08:34
Quote:
Voor een eerste poging van 2k is het geen slechte game maar er is zeker nog genoeg ruimte om te verbeteren.

Zou het zelf rond de 7 geven.
Als ik me niet vergis is dit hun tweede poging, na WWE 2K14.
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 15-12-2014 11:34
Quote:
Voor een eerste poging van 2k is het geen slechte game maar er is zeker nog genoeg ruimte om te verbeteren.

Zou het zelf rond de 7 geven.

zeker, denk dat er nog veel goeds gaat komen, NBA is ook best mooi geworden, maar dan zijn ze dan ook al vanaf? 2k7 me bezig, misschien langer

Quote:
[..]

Als ik me niet vergis is dit hun tweede poging, na WWE 2K14.

nee, 2k14 moesten ze overnemen van THQ en was al zo goed als af (was ook net als wwe 13, 12, enz.)