Ar Nosurge: Ode To An Unborn Star (PS3)
70 100 1

Review Ar Nosurge: Ode To An Unborn Star (PS3)

Ar Nosurge speelt zich af in een wereld waar liederen magische krachten bezitten, emoties je kracht geven en het menselijk ras op zoek is naar een nieuw thuis. Het is ook een game waarin de voornamelijk vrouwelijke cast voor een groot deel bestaat uit wulpse dames of onderontwikkelde meisjes met broekjes waar de billen bovenuit steken, je een belachelijk dansje doet wanneer je items creëert en je met elkaar in bad moet om extra skills te kunnen gebruiken. Welkom in de wereld van Ar Nosurge.

Visual novel of JRPG?
Ar Nosurge lijkt in eerste instantie een klassieke JRPG, maar het zou ook best een visual novel met RPG-elementen kunnen zijn. De personages blijven maar kletsen en bij bijna elke mogelijke activiteit volgen er weer meer dialogen. Hoewel ik normaal gesproken niet vies ben van het stevigere leeswerk, ben ik na enkele uren spelen toch erg goed geworden in het zo snel mogelijk op ‘X’ drukken om de dialogen uit de weg te krijgen. Negentig procent van de gesprekken gaat namelijk over hoe slecht ze kunnen koken, hoe iemand geen verstand heeft van medicijnen of hoe verbaasd iedereen is over een bepaald item. Hoewel het vaak wel grappig is, haalt het ook de vaart uit het spel.

De dames vermaken zich kostelijk.

Slordige vertaling
Dat is jammer, maar de slordige vertaling is nog veel erger. Vooral gesprekken met NPC’s zijn bar en boos. Het lijkt of alle reacties in een hoge hoed zijn gegooid en daarna weer willekeurig verdeeld. Zo kan een jonge vrouw je vertellen dat ze een oude man is en een soldaat dat hij blij is dat hij het huishouden kan doen. Gelukkig is dit niet het geval voor de hoofdverhaallijn, maar overal is het duidelijk dat dit (te) direct uit het Japans vertaald is, waardoor je veel nuances niet begrijpt of aan je voorbij zullen gaan.

Dat komt ook doordat Ar Nosurge een direct gevolg is op het nooit vertaalde Ciel Nosurge. Hierin is thuisplaneet Ar Ciel vernietigd en heeft het menselijk ras haar toevlucht genomen op een kolonieschip om zo een nieuw thuis te vinden. Op dat kolonieschip dreigt de rust nu te worden verstoord door vreemde wezens, Sharl, die mensen ontvoeren uit de stad Felion. Cass en Delta moeten als lid van een speciaal team onderzoeken waar de Sharl vandaan komen en wat de Genomerai Church, een groep die de Sharl aanbidt, ermee te maken heeft.

Ar Nocomprende
Alles wat er gebeurt slaat terug op de gebeurtenissen uit deze game en een groot deel van de personages bestaat uit terugkerende karakters. Een belangrijk onderdeel van het spel, Genometrics, gaat erom dat je in de geest van de ander duikt om samen een band op te bouwen. Veel van wat hierin gebeurt, vooral in het begin van de game, gaat langs je heen. Door de vertaling, de gekke Japanse humor en het gebrek aan een achtergrondverhaal. Wat mij hierbij wel heeft geholpen is de OT (Official Topic) van Ar Nosurge op Neogaf. Hierin staan links naar een uitleg van het verhaal van Ciel Nosurge. Je bent wel een paar uurtjes bezig met lezen, maar als je Ar Nosurge wil gaan spelen moet dit geen probleem zijn.

Samen badderen zorgt voor upgrades in de gevechten.

Vechten en zingen
Waar die OT je ook mee kan helpen, is het gevechtssysteem van Ar Nosurge. Hoewel je tijdens de eerste gevechten wel uitgelegd krijgt wat je ongeveer kan doen, wordt maar heel summier uitgelegd wat alle begrippen nou eigenlijk betekenen en hoe je efficiënt een gevecht voert. Er zijn namelijk nog best wat verschillende features die samen zorgen voor een vechtsysteem dat verfrissend kan zijn en tactisch spelen in de hand werkt.

In het kort komt het erop neer dat je met zijn tweeën vecht. De zangeres zingt ‘songmagic’ om kracht op te bouwen voor de laatste aanval. De ander valt vijanden aan met verschillende aanvallen en verdedigt de zangeres. De vijanden komen in ‘waves’, waarvan je bovenin het scherm ziet hoeveel er zijn. Wanneer je de ene wave vijanden hebt verslagen komt de volgende. Door efficiënt te vechten krijg je extra turns, die nodig zijn om zoveel mogelijk waves van vijanden te verslaan. Als het aantal turns is verstreken, eindigt het gevecht. Ondertussen bouw je via songmagic een krachtige laatste aanval op die steeds meer waves van vijanden kan vernietigen. Het komt er dus op neer dat je de gevechten zo lang mogelijk moet rekken om kracht op te bouwen voor de laatste sterke aanval.

Het klinkt nu erg verwarrend, terwijl dit in de praktijk wel meevalt. Maar zorg vooral dat je een Guide of YouTube-film bekijkt waarin alle begrippen worden uitgelegd, want dan begrijp je ook wat je daadwerkelijk doet als je je personages met nieuwe uitrusting het gevecht instuurt. De reguliere gevechten overleef je zonder al te veel problemen, maar de bazen die je tegenkomt raken je wel genadeloos hard en de checkpoints zijn helaas niet bepaald handig geplaatst. Hierdoor moet je soms wel een half uur aan gameplay en cutscenes doorworstelen voor je het nog eens kan proberen. Ik raad wel aan om de game op ‘hard’ te spelen in plaats van ‘normal’, want anders wals je echt al button-bashend door de gevechten heen.

Bovenin zie je de vijandelijke waves die er nog aankomen.

Beeld en geluid
Ar Nosurge laat dus flinke steken vallen op het gebied van de vertaling, maar gelukkig is muziek universeel. Deze is dan ook uitstekend en zet vaak een heerlijke sfeer neer die het mooie artwork goed ondersteunt. Ook de Engelse en Japanse voice-overs klinken erg goed. De graphics zijn echter een gevalletje mengelmoes. Waar de karakters mooi zijn gemodelleerd, schieten de 3D-omgevingen flink tekort. Veel omgevingen komen daardoor leeg en doods over. Daarnaast vertonen ze vaak gestotter, wat volgens mij niet samenhangt met een slechte frame-rate, maar meer met de manier waarop animaties worden geladen. Wanneer je bijvoorbeeld springt, stopt het beeld een fractie van een seconde. Hetzelfde gebeurt wanneer je een NPC aanspreekt of een item oppakt. Erg vervelend en niet bevorderlijk voor de gameplay.

Voor de liefhebber
Zoals je hebt kunnen lezen heeft Ar Nosurge met een aantal problemen te kampen. Toch zit ergens onder die bergen (slordig vertaalde) tekst, ontoegankelijke systemen en stotterende graphics een mooie game verborgen. Waarbij je dus wel de nodige moeite moet doen om deze te bereiken. Het is dan ook jammer om te zien dat een gebrekkige vertaling en het gebrek aan achtergrond zoveel impact kunnen hebben.

Heb je interesse in Ar Nosurge, doe dan eerst je research naar voorganger Ciel Nosurge. Spreekt dit je aan, dan is Ar Nosurge een game die je zo zeventig uur zoet houdt en je beloont met een vechtsysteem dat net even anders is, uitgebreide dialogen en een mooi uitgewerkte sci-fi wereld.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Ar Nosurge: Ode To An Unborn Star (PS3)

• Graphics 65