Back to the Future Episode 2: Get Tannen! (PC)
77 100 1

Review Back to the Future Episode 2: Get Tannen! (PC)

Iets meer dan een maand geleden kwam Telltale met het eerste deel van hun Back to the Future-seizoen. Sindsdien hebben we vernomen dat de ontwikkelaar een aantal nieuwe games gaat maken, waaronder een spel met de Jurassic Park-licentie en eentje over Walking Dead, een nieuwe zombieserie die in Amerika hoge ogen heeft gegooid.

Het gaat Telltale dus voor de wind: ze hebben voldoende werk voor de komende paar jaar en dat hebben ze verdiend, want het is tot nu toe de enige ontwikkelaar die ‘Episodic gaming’ echt heeft kunnen laten werken. Ongeveer om de maand staat er een nieuwe aflevering van hun series op de planken, en tot nu toe stellen ze niet teleur.

Het repareren van het heden
Zo hebben we nu bijvoorbeeld een tweede episode van Back to the Future (BTTF), met als titel “Get Tannen”. Als hoofdpersoon Marty, wiens rol je als speler aanneemt, aankomt bij zijn ouderlijk huis, merkt hij dat er het een en ander veranderd is. Zijn vader is een angsthaas zoals we hem kennen uit de films, en de Tannen-familie (waar de antagonist uit de films, Biff, onderdeel van uitmaakt) is uitgegroeid tot een van de machtigste misdaadfamilies.

Gedurende het spel kom je erachter wat er precies is misgegaan in deze versie van het heden. Het grootste deel van het spel speelt zich vlak na de gebeurtenissen uit de eerste episode af, dus je bent nog steeds het grootste deel van de tijd door Hill Valley aan het banjeren, een stad die je inmiddels op je duimpje kent. Gelukkig zijn er een aantal locaties toegevoegd, zoals de gezellige bar, waar louche figuren rondhangen en iedereen geniet van wat drank tijdens de drooglegging.

Oude problemen en nieuwe vrienden
Over het algemeen pakt deze aflevering prima uit. Er worden wat leuke nieuwe personages geïntroduceerd en de puzzels zetten je iets meer aan het denken dan in de voorganger. De ontwikkelaars hebben het maximale uit de stad weten te halen en dat beseffen ze zich, omdat aflevering 3 zich in het heden (1985 in het geval van BTTF) zal afspelen.

Wat dit deel wel mist, is dat stukje nostalgie. Natuurlijk is dat slechts eenmalig zo sterk op te wekken, maar alsnog is het ietwat jammer dat we een echt memorabele plek als Docs laboratorium dit keer moeten missen. Een andere negatief punt van deze episode is dat de besturing nog steeds even brak is als in het eerste deel. Ik betwijfel dat ze dit op kunnen lossen omdat het een beperking lijkt van het gebruik van vaste camerapunten. Ook lijkt het spel moeite te hebben om duidelijk te maken wat er van de speler verwacht wordt. Op dit soort momenten  is het gebruik van de ‘hints’ knop de enige oplossing, wat de speler het idee geeft dat hij niet zo pienter is, wat misschien niet de bedoeling is. Hoewel dit een algemeen probleem van adventure games, is het jammer dat er nog geen oplossing voor gevonden is.

To the Future!

Al met al was ik positief verrast over de tweede episode. Ze weten de sfeer uit de eerste vast te houden, en de personages uit te diepen. Ook het sterke verhaal sluit naadloos aan op het vorige deel, wat je extra benieuwd maakt naar wat er nu weer voor raars gebeuren gaat. Het ziet er naar uit dat episode 3 namelijk heel, heel bijzonder gaat worden!

Deze review werd geschreven door Jaap Olsthoorn

Oordeel Back to the Future Episode 2: Get Tannen! (PC)

• Graphics 82