Borderlands (Xbox360)
86 100 1

Review Borderlands (Xbox360)

Borderlands is zowel een FPS als en een RPG die zich op een postapocalyptische wereld afspeelt. Klinkt als Fallout 3? Misschien, maar het speelt wel compleet anders. Sinds de mensen bij Gearbox een jaar geleden de nieuwe stijl voor Borderlands liet zien is er ook redelijk wat hype voor deze titel ontstaan. Borderlands gebruikt namelijk in plaats van de standaard Unreal Engine graphics die we nu wel gewend zijn een stijl die ze ‘concept art graphics’ noemen. In plaats van textures die er zo realistich mogelijk uit moeten zien, ziet de hele wereld er uit alsof het gemaakt is van concept art. Dit geeft de wereld een cartoon-achtige look die je misschien vaag van Crackdown herinnert.

Waar de graphics er wat apart uitzien en bijdragen aan een unieke stijl, kan hetzelfde gezegd worden over de gameplay. Waar Fallout 3 bijvoorbeeld een RPG was in het First Person perspectief, is Borderlands meer een FPS met RPG elementen. De mensen die Hellgate: London gespeeld hebben zullen deze gameplay stijl wel herkennen: je loopt rond, schiet vijanden neer voor XP en items en op die manier werk je een beetje de quests af.

Elk van de vier beschikbare classes richt zich op een ander aspect van deze gameplay. De Hunter specialiseert zich in sniper rifles, de Soldier kan beter overweg met assault rifles, de Berserker is gemaakt voor melee aanvallen en de Siren kan via een andere dimensie ontsnappen uit gevaarlijke situaties. Elke class heeft een unieke skill die je na wat opladen kunt gebruiken. Zo kan de Soldier een turret neerzetten voor verdediging, en kan de Berserker in een Rage mode gaan waarin je met de triggers linkse en rechtse klappen kunt uitdelen.

Naast de keuze voor een class moet je ook kiezen hoe je de skill points verdeelt, die je net als Diablo en World of Warcraft vanaf een bepaald level met elke level-up verdient. Er zijn drie ‘skill trees’, oftewel groepen skills die je class nog verder kunnen uitdiepen. De Berserker speler kan bijvoorbeeld kiezen om meer health en shield te nemen, harder te slaan in Rage mode en per kill wat health terug te krijgen, of om meer schade te doen met explosieve aanvallen, zoals een raketwerper vaak kan doen als je deze op een nietsvermoedende voetganger afvuurt. Omdat je helemaal zelf mag bepalen welke skills je kiest, kun je op deze manier je class nog verder aan je eigen speelstijl aanpassen, of juist experimenteren met dingen om zoveel mogelijk schade te kunnen doen.

Dezelfde keuzevrijheid is er wanneer het op de wapens neerkomt. Elke class begint op level 0 wanneer je begint. Hoe meer vijanden je met een bepaald wapen doodt, hoe meer XP je krijgt voor dat soort wapen. De levels die je verdient in wapens, geven bonussen zoals snellere reload tijden, meer stabiliteit bij het schieten, en meer schade bij het schieten. Aanvankelijk zijn deze bonussen nog niet zo interessant op de lagere levels, maar op hogere levels doe je aanzienlijk meer schade aan de locale biologische infrastructuur. Gelukkig respawnen alle vijanden wanneer je een gebied opnieuw binnenkomt!

De wapens zijn overigens, op een paar unieke na, allemaal willekeurig gemaakt. Het spel heeft een aantal fictieve wapenmakers die een wapen bonussen geven zoals grote magazijnen, meer schade, meer stabiliteit, etc. Daarnaast zijn er nog een hoop andere variabelen die een wapen wat andere bonussen kunnen geven. Gooi al deze variabelen in een grote mix machine, en je krijgt de beloofde “bazillion guns” van de marketing praat. In de praktijk werkt het gewoon zoals Diablo. Je vindt wapens, waarvan je een paar soorten wilt gebruiken voor je class. De rest bewaar je om te verkopen, of je gooit ze weg als je inventory vol is en je duurdere wapens vindt. Dit betekent dat je dus altijd op zoek bent naar wapens die toevallig uit een vijand kunnen verschijnen, wat je weer een extra doel geeft om uren in Borderlands rond te lopen.

Met je unieke skill en je favoriete wapens schiet je vrolijk je weg door zo’n 20 uur (voor alle sidequests) Borderlands. Er is een hoofdverhaallijn die je van gebied tot gebied leidt, maar het grootste deel van de tijd breng je door met sidequests. Net als in World of Warcraft of Diablo kun je namelijk een aantal sidequests tegelijk doen op een map, en elke keer dat je er een inlevert krijg je natuurlijk weer een nieuwe sidequest. Op die manier leer je de weg te vinden in de grofweg 8 grote gebieden in Borderlands. Tegelijkertijd verdien je wapens en XP om de hoofdquests te kunnen halen, en vind je overal wapens en items. Omdat je altijd wel wat te doen hebt, kan je daarom ook met gemak 3 uur bezig zijn zonder het door te hebben. Je hoeft ook niet altijd te lopen in de vrij grote gebieden. Op verschillende plekken kun je een voertuig krijgen die je uit kunt rusten met een raketwerper of een machinegeweer. In theorie kun je deze wapens gebruiken om voetgangers neer te schieten, maar we weten allemaal dat het veel leuker is om er gewoon overheen te rijden. Je krijgt er zelfs een achievement voor!

Nu klinkt dit op papier misschien allemaal alsof alleen maar dolle pret is, en dat is het ook. De eerste 7-10 uur tenminste! Vooral in het begin is Borderlands erg leuk om te spelen. Maar na verloop van tijd word je de sidequests toch wel een beetje zat. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te doen, maar elke RPG speler kent het compulsieve gevoel wel dat je toch gewoon alles wilt doen. Er zijn ook niet zo heel veel verschillende vijanden, wat de, vaak grote, gebieden toch wat saai maakt als je er een uur of 4 in rondrijdt. Hoewel dit wel een puntje van kritiek is, gaat dit alleen op voor de singleplayer mode.

Borderlands is namelijk in hart en ziel een co-op game. Net zoals in veel andere spellen maakt co-op alles een stuk leuker. Misschien moet je van tevoren even afspreken hoe alle items verdeeld worden, maar los daarvan gaat het spelen erg gemakkelijk. Zelfs de voertuigen zijn gemaakt voor twee mensen, met één iemand achter het stuur en één achter de turret. Een verschil in levels tussen mensen wordt meestal door de lagere level mensen redelijk snel ingehaald. Daarnaast kun je heel gemakkelijk van je singleplayer game in een co-op game komen, en het spel bewaart dan gewoon je singleplayer progressie in een aparte savegame.

Hoewel co-op erg leuk en goed geïmplementeerd is, is het toch wel jammer dat het spel in je eentje wat saai aanvoelt. Niet dat Borderlands nu echt zo saai is, want op de een of andere manier is het erg moeilijk om te stoppen met spelen. Maar na het uitspelen voel je misschien niet direct de drive om het nou nog een keer uit te spelen. Dit is wel mogelijk, en het spel bewaart de progressie in je eerste en tweede playthrough in aparte savegames. Begin je voor de tweede keer, dan zijn alle vijanden natuurlijk hoger level en de AI lijkt ook wat beter te zijn. Je kunt het zien als een New Game+ mode. Maar omdat Borderlands in tegenstelling tot Diablo en Hellgate: London geen automatisch gegenereerde maps heeft, verlaagt dit de replay value wel behoorlijk. Op een gegeven moment heb je het wel gezien.

Dit geldt vooral voor de singleplayer mode, want met co-op kun je helemaal losgaan. Met vrienden zul je er vast sneller doorheen gaan dan de 20 uur van de singleplayer mode, maar met vier verschillende classes, de keuze tussen drie skilltrees en de keuze om je in wapens te specialiseren, heb je meer dan genoeg redenen om het een keer op een andere manier te proberen.

Borderlands is dan ook een aanrader, als je tenminste drie vrienden hebt om mee te spelen. Ben je een co-op liefhebber, dan heb je met Borderlands en Left 4 Dead 2 in ieder geval wel genoeg om een paar maanden vooruit te komen. Denk je dat je dit spel echter niet veel co-op zult spelen, dan is Borderlands nog steeds wel een aanrader, maar misschien dat je wel even kunt wachten op een prijsverlaging rond of na de kerst. Het worden drukke maanden met veel games, maar Borderlands is zeker één van de topgames van dit seizoen. Het is zeker niet perfect en is het misschien niet een spel voor iedereen, maar als alles je tot nu toe wel goed in de oren klinkt, moet je deze game zeker een kans geven.

Overigens is Borderlands een spel dat iets makkelijker te besturen is op de PC. Hoewel het voor veel spellen niet zo heel veel uitmaakt of je een controller of muis/keyboard gebruikt, zolang je er maar aan gewend bent, merkte ik dat Borderlands met een controller toch wat lastiger was. Het mikken voelt in het begin vooral wat los en onnauwkeurig aan, hoewel dit na verloop van tijd wel weg gaat. Ook het levelen in wapens helpt een hoop wat dit betreft. Heb je een gaming pc en een 360 of PS3 en hebben je vrienden hetzelfde, ga dan voor de PC versie. Tenzij je je achievements of trophies moet hebben natuurlijk!

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel Borderlands (Xbox360)

• Eindcijfer 86