Daemon X Machina (Switch)
62 100 1

Review Daemon X Machina (Switch)

Mecha is de term die in Japan wordt gebruikt voor grote robots die vaak bestuurd worden door een piloot. Er zijn vele manga-, anime-, en videogame-franchises op te noemen die hieronder vallen. Denk bijvoorbeeld aan de Power Rangers, Gundam, Neon Genesis Evangelion etc. In het westen zijn de franchises over het algemeen niet zo populair als in Japan, maar toch is Nintendo met een nieuwe mecha-game voor de Nintendo Switch op de proppen gekomen. De game heet Daemon X Machina (DxM), en werd afgelopen februari aangekondigd waarna er gelijk een demo beschikbaar was. Deze demo was een middel voor ontwikkelaar Marvelous om om feedback te vragen. Nu, zeven maanden later, is DxM klaar en mogen we dan helemaal los gaan met de gigantische robotgevechten.

Als de maan op de wereld valt
Als nieuwe piloot van een Arsenal (zo heten de mechs in DxM) krijg je betaald door missies te doen in de oorlog tegen vijandige kunstmatige intelligente. Deze oorlog is veroorzaakt nadat er een stuk van de maan op de wereld is gevallen en een nieuw soort radiatie verspreidde: de ‘’femto particles’’. Dit zorgde ervoor dat machines die door de mensheid waren gemaakt een eigen leven gingen leiden. De machines kregen het idee om de mensheid uit te roeien, wat natuurlijk gestopt moet worden. Deze ‘’femto particles’’ hebben echter niet alleen maar negatieve effecten. De mensheid heeft er ook voor gezorgd dat een Arsenal er gebruik van kan maken en hierdoor sterker kan worden. De missies om de vijandige machines te vernietigen hoef je gelukkig niet alleen te doen. Voor de hoofdmissies zijn er meestal wel piloten die je komen helpen en voor de zijmissies kun je soms piloten inhuren. Dit kost echter wel veel geld en gaat natuurlijk van je betaling af.

In het begin van DxM worden er allerlei personages van allerlei verschillende facties naar je hoofd gegooid. Dit maakt het lastig om het overzicht te houden. Het verhaal wordt daardoor ook wat ingewikkeld om te volgen. De personages zijn allemaal zeer eendimensionaal en hun karaktereigenschappen zijn erg voorspelbaar. Zo heeft het meisje dat volledig in het zwart is gekleed het alleen maar over dood en verdoemenis. Nieuwe personages worden ook amper geïntroduceerd, wat de verwarring nog verergert. Later wordt het allemaal wel duidelijker, maar dit duurt echter wel even. Voordat je aan een hoofdmissie begint vindt er vaak een gesprek plaats tussen jou en je medepiloten. Dit wordt gedaan door middel van een chat die je kunt lezen of waar je naar kunt luisteren. Alles is ingesproken in zowel het Engels als in het Japans. Nadat het gesprek voltooid is word je met je Arsenal op een locatie gedropt om los te gaan!

Jouw persoonlijke Arsenal
Om de missies te voltooien heeft je Arsenal een heel arsenaal (heh) aan wapens. Je Arsenal kan in zijn linker- en rechterhand een wapen hebben. Denk hierbij aan allerlei verschillende geweren, maar ook zwaarden, schilden of strijdhamers. Daarnaast kun je nog twee van dezelfde soort wapens aan de rechter en linker Pylon (een extra opslagplaats op de rug van je Arsenal )vastmaken. Tijdens gevechten kun je dan met een druk op de knop de wapens verwisselen. Dit zorgt voor meer variatie in de wapens die je kunt gebruiken. Verder heeft je Arsenal nog een schouderwapen, denk hierbij aan bijvoorbeeld hittezoekende rakketten, een minigun of een kanon. Als laatste heeft de Arsenal nog een hulpwapen, wat granaten of mijnen kunnen zijn.

Het aanpassen van je Arsenal voordat je aan een missie begint is het beste gedeelte van DxM. Naast alle wapens kan ook de bepantsering naar smaak worden aangepast. Nieuwe onderdelen kunnen gekocht of ontwikkeld worden, of uit verslagen tegenstanders worden gesloopt. Ieder onderdeel heeft weer invloed op de verschillende eigenschappen van de Arsenal. Zo heb je veel invloed op hoe de Arsenal functioneert: je kunt hem heel snel en behendig maken met de juiste bepantsering en wapens, of langzamer met dikkere bepantsering maar dan kan hij weer meer schade incasseren. De variatie hierin is erg groot en er zijn ook genoeg onderdelen en wapens om naar hartenlust te experimenteren. Voor missies moet je Arsenal ook vaak worden aangepast, zodat hij effectiever is tijdens de missie. Mocht je dan klaar en tevreden zijn met de bepantsering en wapens van je Arsenal, dan kun je nog los gaan met de kleuren van alle onderdelen. De Arsenal is in zijn geheel te personaliseren met allerlei kleuren, patronen en designs. Mocht de zorgvuldig gekozen bepantsering en bewapening niet voldoende zijn voor de missie en je Arsenal legt het loodje, dan kun je nog verder vechten als jezelf. Het spel refereert hiernaar als ‘’Outer’’. De Outer is natuurlijk wel veel zwakker dan een Arsenal, maar het kan je in bepaalde situaties redden.

Robotgevechten
De missies kunnen op een gegeven moment wel repetitief en saai worden. Veel hiervan komen erop neer dat je de vijand moet uitroeien of een bepaalt punt moet verdedigen. De zijmissies zijn meer van hetzelfde. Om het misschien wat spannender te maken kun je met drie vrienden losgaan in de multiplayer-modus. Dit kan zowel met vrienden als met onbekenden en dit werkt zoals je zou verwachten. Het vechten en vliegen met de Arsenal gaat niet zo snel vervelen en voelt soepel... voor zover het besturen van een gigantische robot soepel kan zijn. Er is wel een zekere mate van auto-aim voor de pistolen. Dit is echter ook echt nodig, vijanden vliegen allemaal in het rond. Zonder auto-aim zou het heel lastig worden om ook maar iets te raken. Tijdens de gevechten is je scherm ook gevuld met veel informatie. Zo is er is een mini-map, een balk voor je leven, een balk voor je uithoudingsvermogen, meerdere indicatoren voor de status van de bepantsering van je onderdelen en natuurlijk nog eentje met de hoeveelheid munitie die je hebt voor al je wapens. Dit kan het geheel erg druk en onoverzichtelijk maken. In het optiemenu heb je echter de mogelijkheid om alle verschillende onderdelen aan of uit te zetten of ergens anders te plaatsen. De gevechten vinden vooral plaats op dezelfde soort locaties, voornamelijk veel woestijnterrein of verwoeste steden. Grafisch ziet dit er niet altijd even mooi uit en het haalt dan ook niet het maximale uit de Nintendo Switch. Na het fantastische Astral Chain twee weken geleden gespeeld te hebben, voelt dit toch wel een paar stappen terug. Personages hebben af en toe ook wel eens een korrelig randje en af en toe stottert de game nog wel eens tijdens hectische gevechten.

Uiteindelijk is Daemon X Machina zeker niet voor iedereen. Het spel moet het zeker niet hebben van het verhaal en de personages. De gevechten en het aanpassen van je Arsenal zijn erg interessant en uitgebreid, echter moet je er dan wel tegenkunnen dat de missies vrij repetitief zijn en dat de variatie in vijanden ook gering is. Mocht je nu twijfelen om DxM te kopen, in eShop is een demo beschikbaar waarmee je DxM uit kunt proberen. Deze demo is erg representatief voor het gehele spel, dus vind je dat wat dan kun je zeker plezier halen uit deze mecha-shooter.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Daemon X Machina (Switch)

• Graphics 55