Deus Ex: Human Revolution Benelux Edition (Xbox360)
92 100 1

Review Deus Ex: Human Revolution Benelux Edition (Xbox360)

Deus Ex Human Revolution

Met alle regen die we de afgelopen dagen te verduren gekregen hebben, biedt Deus Ex: Human Revolution ons een goed excuus om eens lekker de gordijnen dicht te trekken en de spelcomputer aan te zetten. Na vier jaar in ontwikkeling te zijn geweest, is het dan eindelijk zo ver:, we kunnen aan de slag met een nieuwe Deus Ex!

Menselijke evolutie
In 2000 konden we voor het eerst kennis maken met Warren Spector’s Deus Ex. Het betrof een shooter die speelde als een avonturengame. Uniek was de enorme keuzevrijheid die je had om een missie te voltooien. In 2003 kwam Eidos Montreal met Deus Ex: Invisible War, waarin de mogelijkheid toegevoegd werd om al sluipend missies te doorlopen.

Deus Ex Human Revolution speelt zich 25 jaar voor de gebeurtenissen uit het originele Deus Ex af.
De bevolking begint pas net kennis te maken met de zogenaamde augmentations. Dit is een biotechnologie die iemand speciale vaardigheden kan bieden. In eerste instantie is deze nieuwe technologie bedoelt om zieke mensen te helpen, denk hierbij aan een been augmentation die iemand in een rolstoel de mogelijkheid biedt weer te kunnen lopen. De augmentations bieden echter zoveel extra mogelijkheden, dat mensen met gezonde benen en armen, er ook voor kiezen deze te vervangen met augmentations. Achter gesloten deuren wordt er hard gewerkt om deze augmentations ook in te zetten voor militaire doeleinden, zodat de supersoldaat werkelijkheid kan worden.

Jij speelt Adam Jensen, een ex-politieagent en medewerker van David Sarif. Sarif Industries is één van de grote spelers op de augmentation markt. Tijdens een belangrijke politieke avond, waar wordt besproken wanneer het gebruik van augmentations gerechtvaardigd is en wanneer niet, wordt er ingebroken bij Sarif Industries. Adam krijgt de opdracht om de wetenschappers te beschermen, maar de  augmented supersoldaten zijn zo sterk, dat alle wetenschappers worden vermoord en Adam zelf zwaargewond raakt. Adam is in eerste instantie niet bepaald voorstander van augmentations, maar door dit onfortuinlijk lot raakt Adam zo zwaargewond, dat hij alleen nog met augmentations te redden is. Na zes maanden van revalidatie is het aan jou de taak uit te vinden wie deze ingehuurde supersoldaten waren. Was het een concurrent die Sarif Industries een hak wilde zetten, of zit er meer achter?.

Vliegen, sluipen, springen en weer doorgaan
De gameplay van Deus Ex: Human Revolution is te verdelen in vechten, sluipen, het gebruik van sociale vaardigheden en hacken. De mogelijkheden die je hebt, hangen af van de augmentations die je hebt gekozen. Elke augmentation beïnvloed namelijk je manier van spelen. Het is aan te raden de augmentations te selecteren die bij jouw speelstijl passen, want je kunt ze uiteindelijk niet allemaal vrijspelen.
De gameplay in Deus Ex varieert aan de hand van de keuzes die je gedurende het spelen hebt gemaakt. Zo kun je, als je sluipt, hele gebouwen ongezien doorkomen, als je maar geduld hebt. Je moet soms wachten op camera’s die draaien, of je moet de tijd nemen om het looppatroon van een bewaker te leren kennen. Bewakers kun je ook uitschakelen met een takedown, je kunt er voor kiezen iemand hiermee te doden of bewusteloos te slaan. Naast het nodige sluipwerk moet je sloten hacken of gebruik maken van de wijdverspreide luchtschachten om beveiligde gebieden binnen te komen.

Heb je er voor gekozen om op sociaal vlak mondig te zijn, dan verandert de gehele gameplay. Je kunt dan vaak het gehele gebouw doorlopen en met iedereen een praatje maken. Computers die vol in het zicht staan kun je nu op je gemak gebruiken. Soms kun je een beveilingscode lospeuteren bij een loslippig persoon, zodat je zonder moeite afgesloten gebieden kunt betreden.

Een andere mogelijkheid is om al schietend binnen te stormen, waarbij juist dekking zoeken heel belangrijk is. Hierbij speelt het gebruik van granaten en zware wapens ook een belangrijke rol. Een vierde mogelijkheid is om gewoon dit alles in zijn geheel te ontwijken, door een in het riool verborgen deur te hacken. Je hebt dus opties in overvloed.

Wat Deus Ex verder naar een hoger niveau tilt, is de subtiliteit in de behoefte van elke vaardigheid. In andere titels is het vaak enorm duidelijk welke vaardigheid je op welk moment nodig hebt, in Deus Ex valt dit een stuk minder op. Een goed voorbeeld is de mogelijkheid om door muren heen te kijken. Als je in de open wereld rondloopt, kom je er pas achter dat deze vaardigheid extra mogelijkheden biedt. Zo blijken er in het riool achter sommige muren geheime ruimtes te zitten. Elke vaardigheid biedt je wel een soort beloning als deze, het wordt alleen niet naar je toe geschreeuwd dat je op bepaalde punten een bepaalde vaardigheid dient te hebben.

Deus Ex is pittig
De laatste jaren zijn games steeds gemakkelijker geworden om zo de mainstream gamer ook te verleiden. Het is goed om te zien dat Eidos Montreal niet in de verleiding is gekomen om hier in mee te gaan. Sterker nog, Deus Ex is nog best pittig, je kunt maar weinig kogels terugkoppen voordat je scherm rood wordt. Deus Ex fans van het eerste uur kunnen verder hun hart ophalen, want Human Revolution zit volgepropt met hints en referenties naar de eerste twee delen.
Er is weinig op Deus Ex aan te merken, de enige minpuntjes die ik me kan bedenken zijn de soms wat lange laadtijden die je uit het spel halen. Verder vind ik het nogal vreemd dat je tijdens het sluipen geen lampen kapot kunt schieten. Op deze manier voel je toch af en toe de grenzen die de ontwikkelaars aan de gamer stellen. Het zijn echter kleine zaken, die juist aan het licht komen door de vrijheid die je krijgt en de enorm goede sfeer die de game verder biedt.

Het geld waard?
Deus Ex: Human Revolution is zeker je geld waard. De enorme keuzevrijheid die je krijgt, zorgt er voor dat je echt het gevoel hebt een missie op jouw manier te kunnen doorlopen. Ook nodigen de vele speelmanieren en de meerdere verhaaleindes uit om nog eens keer opnieuw te beginnen. Het is met 25 tot 30 uur gameplay sowieso al geen kort avontuur.
Ben je al Deus Ex fan, dan ga je werkelijk waar weer genieten. Voor nieuwkomers is er gelukkig een uitgebreide tutorial die je de mogelijkheid biedt om langzaam in de game te komen. De eerste topper van dit najaar is een feit!

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman

Oordeel Deus Ex: Human Revolution Benelux Edition (Xbox360)

• Replay 95