DualShock 4 Back Button Attachment (PS4)
90 100 1

Review DualShock 4 Back Button Attachment (PS4)

Sony’s PlayStation controller is door de jaren heen eigenlijk nauwelijks veranderd. Hoewel Sony niet vies is van gimmicks als een touchpad en ‘sixaxis’ besturing zitten de knoppen nog altijd op dezelfde plaats. Dit nieuwe accessoire verplaatst twee knoppen naar keuze naar de achterkant van de controller. Wij hebben voor je uitgezocht of dit ook daadwerkelijk iets toevoegt of dat het DualShock 4 Back Button Attachment, zoals het ding voluit heet, zich mag mengen bij de gimmicks.

Elite-knoppen voor een budgetprijs
Waar de DualShock 4 controller nagenoeg gelijk is gebleven zijn games door de jaren heen veel ingewikkelder geworden qua besturing. Tegenwoordig kunnen we 360 graden om ons heen kijken, drukken we de analoge sticks in voor extra functionaliteit en wordt er regelmatig verwacht dat we meerdere knoppen tegelijk indrukken om combo’s uit te voeren. Games zijn sneller en chaotischer dan ooit en verwachten dan ook een snelle respons van de speler. Als antwoord hierop heeft Microsoft bijvoorbeeld de Xbox Elite controller met meerdere knoppen aan de achterkant. Sony heeft niet zo’n ‘elite’ controller en daarom zijn PlayStation-gamers aangewezen op controllers van derde partijen die vaak makkelijk boven de €150 zitten in prijs. Deze ‘back button attachment’, wat een fancy naam is voor twee knoppen aan de achterkant van de controller, kost nog geen €30 en klikt gewoon in de onderkant van de controller die je al hebt. Lekker makkelijk en je hoeft er dus geen compleet nieuwe controller voor aan te schaffen.

Vraagtekens
Toen dit hulpstuk door Sony uit de doeken werd gedaan zagen we op het forum veel Budgetgaming-leden voorbijkomen met vraagtekens. Wat heb je nou aan die knoppen als ze enkel de functie van een andere knop over kunnen nemen? Je hebt namelijk al knoppen op de controller zitten die hetzelfde doen. En dat klopt. Dit hulpstuk is er dan ook voor bedoeld om ervoor te zorgen dat je je handen minder hoeft te bewegen, maar toch dezelfde functionaliteit uit je controller haalt, door de knoppen te verplaatsen naar een plek op de achterkant waar je vingers sowieso al rusten tijdens het spelen.

Neem Apex Legends als voorbeeld. Springen gebeurt met X, terwijl je bukt of een sliding maakt met O. Dat betekent dat je wanneer je wilt springen of sliden, je je duim van je rechterstick af moet halen en dus tijdens het uitvoeren van je actie niet om je heen kunt kijken. Je kunt niet springen en richten tegelijk. Dus wanneer je van een gebouw af springt en er loopt iemand onder je door ben je in zo’n snel spel gewoon kostbare seconden kwijt aan het verplaatsen van je duim, wat het verschil kan maken tussen leven en dood.

Een ander, minder drastisch voorbeeld is Dark Souls. Springen zit in Dark Souls onder de O, waar ook rennen en rollen onder zit. Er wordt dus van je verwacht dat je eerst rent met O, vervolgens O loslaat en nogmaals indrukt totdat je aan de overkant bent geraakt. Wacht je te lang tijdens het loslaten en indrukken van de O, dan rol je de afgrond in. Je kunt de springfunctie verplaatsen naar L3 (het indrukken van de linker stick), maar dat betekent dat je tijdens het springen je personage niet bij kunt sturen. Beiden zijn dus niet optimaal. Met het back button attachment (hierna: achterknoppen) kun je O koppelen aan één van de knoppen, terwijl je L3 koppelt aan de andere knop, en op deze manier rennen, springen en bijsturen zonder dat je de afgrond in dondert vanwege een ingewikkeld knoppenschema of het hebben van te veel verschillende functies onder dezelfde knop.

Een kijkje in de toekomst?

Het is zeker wennen en je moet natuurlijk per spel kijken welke knoppenconfiguratie voor jou het handigst is, maar wanneer je er eenmaal aan gewend bent is het raar om een PlayStation 4 controller in je handen te hebben zonder achterknoppen. Het ding zal je niet op magische wijze omtoveren tot pro gamer, maar het helpt zeker om je meer controle te geven over je games. Vooral mensen die multiplayer shooters spelen zullen baat hebben bij deze extra knoppen. Het is alleen zo vreemd dat Sony het hulpstuk nu pas uitbrengt. PlayStation-fans vragen al jaren om achterknoppen en nu brengen ze het minder dan een jaar voor de release van de PlayStation 5 op de markt. Is dit een teken dat de DualShock 5 straks standaard over achterknoppen zal beschikken en probeert Sony hiermee de markt een beetje op te warmen?

OLED-schermpje
Om je te helpen met het instellen van de achterknoppen zit er een handig OLED-schermpje op het ding. Dit klinkt heel luxe, maar kleine monochrome OLED-schermpjes zijn erg goedkoop en energiezuinig. Wanneer je deze indrukt zie je precies wat welke knop doet en op welk profiel je zit. Je kunt namelijk drie verschillende knopconfiguraties opslaan dus het is wel handig om te kunnen zien welke geselecteerd is. Hou je het OLED-scherm ingedrukt, dan kun je nieuwe functies toewijzen aan de knoppen, waarna het schermpje binnen enkele seconden weer uit gaat. Je hoeft dus niet bang te zijn dat dit hulpstuk de batterij van je controller leegzuigt. Wij hebben tijdens het testen in ieder geval geen noemenswaardig verschil gemerkt in batterijduur.

Niet perfect
Omdat deze achterknoppen op deze manier werken en dus niet ingesteld hoeven te worden via de PlayStation zelf is het ook mogelijk om ze te gebruiken op de PC, of waar je je DualShock 4 dan ook voor gebruikt. Ook maakt het hulpstuk de controller iets zwaarder, wat een welkome toevoeging is aangezien de DualShock 4 vrij licht aanvoelt. Helaas is niet alles even positief aan deze achterknoppen. Ze zijn namelijk heel ‘clicky’, wat mooi is want dan druk je ze niet per ongeluk in, echter zijn ze daardoor ook vrij luid waardoor je het geklik regelmatig boven je gamegeluid uit hoort komen. Daarnaast zit het OLED-schermpje op de achterkant waardoor je dus niet tijdens het gamen kunt zien welk profiel je ook alweer geselecteerd hebt. Daarvoor moet je echt de controller omdraaien, wat natuurlijk een kleine moeite is, maar het was handiger geweest als het schermpje aan de voorkant had gezeten.

Een kleine noot voor mensen die gebruik maken van oplaadstations waar je je DualShock controllers rechtop inzet: de achterknoppen blokkeren de toegangspoort aan de onderkant van de controller waardoor deze dus niet meer toegankelijk is. Mensen die hun controller gewoon opladen via de micro-USB poort aan de bovenkant zullen geen problemen ondervinden. Wel heeft het hulpstuk een 3,5mm audiopoort aan de onderkant, waardoor headsets gewoon gebruikt kunnen blijven worden.

Over het algemeen zijn wij heel erg te spreken over het DualShock 4 Back Button Attachment. Hoewel het even wennen is, is het enorm handig en kan het je zeker bepaalde voordelen opleveren in je games. Echter zal het apparaat natuurlijk niet echt nodig zijn bij iedere game. Wel vinden wij drie profielen een beetje aan de karige kant, want met een shooter, een racer en een actiespel zitten je profielen al vol en bijvoorbeeld Fortnite gebruikt een hele andere knoppenconfiguratie dan Apex Legends, dus daar zal hetzelfde profiel je weinig bij helpen. Om nou tussen al je speelsessies door je achterknoppen opnieuw te configureren is ook al wat, dus wij hadden graag vier of vijf profielen in kunnen stellen. Gelukkig is dit maar een klein minpuntje dat niet opweegt tegen het speelcomfort dat het back button attachment met zich meebrengt.

Sony’s DualShock 4 Back Button Attachment is een fantastische toevoeging aan de controller van de PlayStation 4. Je zult er niet van de ene op de andere dag een pro gamer van worden, maar wanneer je eraan gewend bent zal het je zeker voordelen opleveren tijdens het spelen. We hopen stiekem dat dit een voorproefje gaat zijn van wat komen gaat en dat de PlayStation 5 controller deze knoppen standaard in huis heeft, maar tot die tijd zijn we op de redactie zeker zoet met dit handige hulpstuk.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 10919

Laagste 2 prijzen voor DualShock 4 Back Button Attachment (PS4)