Epic Mickey: The Power of Illusion (3DS)
70 100 1

Review Epic Mickey: The Power of Illusion (3DS)

Epic Mickey: The Power of Illusion begint klassiek: er was eens een muis. Die muis is natuurlijk Mickey. Mickey is een held, een platform-held welteverstaan. Na zijn recente avonturen op de Wii en HD consoles keert Mickey terug naar het klassieke 2D platform-genre. The Power of Illusion knoopt hierin twee Mickey game series aan elkaar; de Illusion serie en de Epic serie. De game is dus zowel een (onofficieel) vervolg op Legend of Illusion (1995) en het wat recentere Power of Two (2012). Dat klinkt als een ouderwets avontuur in een modern jasje!

De combinatie van ouderwets en modern is de rode draad van Epic Mickey: the Power of Illusion (EMPOI). Niet alleen begint het verhaal op identieke wijze als het originele Castle of Illusion, maar keert Mickey in dit spel ook terug naar het kasteel waar hij in 1990 al op de Game Gear en Master System was geweest. Dit alles in de setting van Epic Mickey, waarin Mickey op een wereld vol vergeten Disney figuren stuit. In EMPOI wordt Mickey opgeroepen naar deze schaduw wereld te komen om het mysterieus verschenen Castle of Illusion te betreden. Verhaal-technisch zit het voor een platform game goed in elkaar. Het gebruiken van de Epic setting om de verloren geraakte glorie van de Illusion spellen weer proberen te herstellen is nobel. Ik zou de game zelfs bijna postmodern willen noemen, ware het niet dat EMPOI het sterke begin en goede setting weinig uitbouwt.

Party like it’s 1995

De sfeer is gezet en het avontuur kan beginnen. Belangrijker dan het verhaal is natuurlijk de gameplay. Mickey springt weer vrolijk op hoofden van onverlaten alsof het nog steeds 1995 is. Gelukkig is er ook de toevoeging van zijn epische magische kwast. Hiermee schiet hij verf en thinner naar zijn vijanden, maar kan hij ook spel elementen toevoegen of verwijderen. Is een sprong te moeilijk? Dan teken je gewoon een verhoging of extra platform op het onderste scherm. Om het niet te makkelijk te maken is dit alleen op vooraf aangegeven plekken mogelijk. Ook heb je maar een beperkte hoeveelheid verf(verwijderaar) bij je en zul je keuzes moeten maken. Ook al is het verf-element een vernieuwing in de platform actie, helaas doet het meer kwaad dan goed. Zo haalt het maken van tekeningen de vaart enorm uit het spel en wordt de game gaandeweg alleen maar makkelijker. Tel hierbij op dat EMPOI bestaat uit 3 werelden die bestaan uit een paar levels en een eindbaas gevecht en de ervaren gamer loopt snel door de game heen, zonder ooit het “game over” scherm te aanschouwen.

Pratende muis
Om de speelduur iets te rekken is er nog een verhaal en opdracht systeem aan toegevoegd. In de levels vind je Disney figuren die gevangen zijn genomen. Door met hen een praatje aan te knopen red je ze. Hierna zijn ze terug te vinden in het hubgedeelte van het kasteel (waar je ook de levels kiest). Hier krijgen ze hun eigen kamer, welke jij kunt aanklikken met je stylus om een dialoog te starten. De Disney figuren hebben allemaal hun eigen sores en jij kunt ze helpen in ruil voor upgrades of geld. Zo zal je Dagobert Duck kunnen helpen een winkel te beginnen, waar jij vervolgens upgrades kunt kopen. Beest (van Belle) zal zijn kamer wat willen inrichten, waardoor jij tekeningen kunt overtrekken. Deze opdrachten vragen je soms ook reeds uitgespeelde levels opnieuw te doorkruisen om een figuur of object te vinden. Het praten in de hub is leuk verzonnen, maar veel te simpel en de te verdienen upgrades maken het spel steeds makkelijker, zonder dat de tegenstand evenredig lastiger wordt.

Sterke zwakke punten

EMPOI blijft hangen in zijn eigen sterke punten. Het spel is heerlijk ouderwets, waarbij het level ontwerp en de karakters verrukkelijk des Disney’s zijn. Het spel schept een geweldig dromerige sfeer en doet niet de moeite om het je moeilijk te maken. EMPOI lijkt je te willen laten nagenieten van de Disney games van de jaren ’90, zonder je ooit te tegen te werken met  moderne problematieken zoals “Game Over”, puzzels of lastige tegenstanders. Een gemiste kans, want Mickey games hebben al bewezen schattig doch lastig te kunnen zijn.

Het is moeilijk om kritisch te zijn naar zo’n liefelijke game als EMPOI, dat zo vol zit met heerlijk goede nostalgische bedoelingen. Toch is de game te makkelijk voor ervaren gamers en levert het te weinig spelinhoud. De adviesprijs ligt wat lager dan normaal, wat zeker op zijn plaats is. Beginnende spelers die New Mario bros stiekem iets te moeilijk vinden, zullen zich prima kunnen vinden in dit Mickey avontuur. Zo is Mickey’s terugkeer naar zijn platformroots een gedeeltelijk succes, maar zal het niet de status van Castle of Illusion of Legend of Illusion bereiken. Dat waren namelijk de beste platformers van hun tijd. Die eer is niet weggelegd voor EMPOI, al smaakt dit Mickey avontuur naar meer ouderwetse platformactie in een modern jasje. Nintendo moet Mickey’s Magical Quest 4 maar eens  overwegen. Dan ben ik zeker weer van de partij.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Epic Mickey: The Power of Illusion (3DS)

• Eindcijfer 70