Fable III (Xbox360)
88 100 1

Review Fable III (Xbox360)

Heb je weleens gedroomd van keuzes die de wereld om je heen kunnen vormen? Een dictator van een troon willen gooien om vervolgens zelf met een scepter te zwaaien? Heel toevallig is een revolutie het uiteindelijke doel van Fable 3, maar biedt de game ook een hoop verbeteringen ten opzichte van het tweede deel om zelf revolutionair genoemd te mogen worden?

Zoon van je vader
Fable 3 begint ongeveer vijftig jaar na het einde van het tweede deel en het sprookjesachtige Albion heeft in die tijd duidelijk veel ontwikkelingen doorgemaakt. Industrieterreinen, donkere vlaktes, een kwakkelende economie: het is duidelijk dat er iets goed mis is. De grootste oorzaak is de huidige koning Logan, de zoon van de held uit het vorige deel. Het is aan jou, als de andere zoon of dochter, om hier iets aan te doen.

Het avontuur begint aanvankelijk redelijk opgewekt. Je wordt gewekt door je butler Jasper die erop aandringt om eindelijk eens uit bed te komen, en na wat tasten in bed voel je je geliefde naast je liggen. Als je je hand uitstrekt om haar te strelen, blijkt het echter je behaarde en kwijlende viervoeter te zijn. Nadat je bent opgestaan en een korte rondleiding in het kasteel hebt gekregen, kom jij bij je echte geliefde uit, die je erop wijst dat er een opstand gaande is in Albion en dat je broer er een potje van maakt.

Samen met haar besluit je om je broer te confronteren. Helaas loopt niets zoals je hoopt en kom je meteen in aanraking met één van de kenmerkende aspecten van Fable: het maken van een lastige keuze. Je broer dwingt je namelijk om te kiezen tussen de dood van een groep opstandelingen en je geliefde Nadat je deze eerste moeilijke beslissing genomen hebt, ben je al snel een voortvluchtige en besluit je om een leger op te bouwen en een revolutie te starten om Logan van de troon te stoten.

Dat klinkt goed
Het is duidelijk dat deze Fable meer gericht is op het presenteren van een verhaal. Eén van de nieuwe kenmerken die daaraan bijdraagt, is dat je personage nu ook kan praten, wat de magere storyline de broodnodige extra glans geeft. Ook de andere stemacteurs zijn werkelijk geweldig en je merkt dat er ontzettend veel tijd aan de dialogen en de keuze voor specifieke sprekers is besteed.

Zo doet John Cleese de stem van je butler Jasper, die je tijdens het verhaal van advies zal voorzien en uitleg zal geven over de verschillende functies van je Sanctuary. Je Sanctuary is een veredeld menu in de vorm van een speelbare omgeving. Door op Start te drukken kom je hier meteen terecht en hier kun je de map bekijken (en meteen ergens naartoe teleporteren als je die plaats al eens hebt bezocht), naar een wapenkamer gaan, je kledingkamer uitpluizen, je trofeeën bekijken en je online opties instellen.

Zoveel te doen
Eén van de sterkste punten van Fable 3 is dat het zoveel plezier biedt; ik heb me werkelijk in tijden niet zo vermaakt met een game als deze. Van het verzamelen van wapens en kleding tot het kopen van nieuwe gebouwen en het maken van keuzes tijdens quests: de derde Fable biedt echt tientallen uren vermaak.

Neem bijvoorbeeld de hoeveelheid wapens die je kunt verzamelen: er zijn er maar liefst vijftig, al zul je die nooit allemaal in één savegame kunnen vinden. Afhankelijk van keuzes die je maakt, vind je namelijk andere wapens. Neem je bijvoorbeeld de rol aan van de slechterik, dan zul je ook specifieke evil wapens vinden en kun je de ‘goede’ wapens niet meer krijgen. Aangezien er een achievement is voor het verzamelen van alle vijftig wapens zijn de puntenfreaks onder ons wel even bezig. De meeste van die wapens bieden ook de mogelijkheid om nieuwe perks vrij te spelen, bijvoorbeeld door tweehonderd tegenstanders af te maken met een flourish aanval, of door tienduizend goudstukken uit te geven. Heb je die doelstelling gehaald, dan kan je wapen opeens een vuurgloed krijgen, of meer schade aan tegenstanders doen.

Als je bedenkt dat elk wapen unieke perks heeft en criteria om deze vrij te spelen, dan begrijp je dat je hier dus een hele tijd zoet mee kan zijn. Daarnaast zijn er ook de gebruikelijke activiteiten, zoals het verzamelen van zilveren sleutels, het slopen van gnomen (in plaats van de oude vertrouwde gargoyles), het aankopen en verhuren van huizen en nog veel meer.

Goed voorbereid en een onverwachte eindstrijd
Een nadeel van Fable 3 is dat het eindgevecht behoorlijk onaangekondigd begint. Na de revolutie zul je namelijk zelf op de troon plaats moeten nemen en dan zal moeten blijken of je een goede koning bent. Je krijgt een takenlijst en een aantal dagen om dingen op te lossen, maar het enige wat je hier eigenlijk voor nodig hebt, is een berg geld. De schatkist van de koning is behoorlijk leeg, dus je zult een afweging moeten maken of alle beloftes die je tijdens het spelen hebt gemaakt na wilt komen of niet. Het is wel belangrijk om te weten dat, voordat je aan het eindgevecht begint, er een aantal dingen van belang zijn. Zo is het zaak om 6.5 miljoen goedstukken in de schatkamer te hebben liggen, moet je keuzes maken over de toekomst van Albion én moet je verstandige keuzes maken die je koninkrijk zo sterk mogelijk maken tegen de naderende duisternis.

Een van die keuzes is bijvoorbeeld het kiezen tussen een gebouw tot een weeshuis verbouwen of het opnieuw inrichten om er een bordeel van te maken. Al die afwegingen zorgen er ook voor dat je volk anders op je reageert. Aan het einde van mijn verhaal was ik enorm geliefd en wist ik al mijn beloftes na te komen, en een dergelijk einde smeekt natuurlijk om een tweede playthrough waarbij ik compleet evil en egoïstisch kan zijn. Als je op een gegeven moment nog 121 dagen over hebt voordat de ‘duisternis’ Albion aan zal vallen, weet dan dat je aan het einde van dat takenlijstje het eindgevecht aangaat. Wil je nog dingen gaan doen voor die tijd, zoals zorgen voor 6.5 miljoen goudstukken bijvoorbeeld, dan raad ik je sterk aan om je daarop te richten.

Kleine oneffenheden
Fable 3 is in veel opzichten wat zijn voorganger had moeten zijn. De online coöp. is ook enorm verbeterd. Nu kan elke speler zijn of haar eigen unieke personage meenemen naar de wereld van anderen. Dus geen generieke henchman meer, zoals dat in Fable 2 nog het geval was.De derde Fable bevat wel een paar kleine oneffenheden en glitches. Soms valt het geluid tijdens dialogen een beetje weg en er zijn hier en daar ook wat vreemde clipping-problemen, zoals mensen die in deuren blijven hangen. Toch vond ik deze game al met al een stuk meer solide spelen dan zijn voorganger, waar ik al ontzettend over te spreken was. De verbeteringen zaten vaak in de kleine dingetjes: in deel twee leek je personage soms over de map te zweven, maar dat was in Fable 3 veel minder het geval.

Voor mensen die van Collectors’ Editions houden, is Fable 3 ook in die variant beschikbaar. Deze editie bevat onder andere een nepleren boek waar de game in verpakt is, speelkaarten, een munt (voor het maken van een goede of een slechte keuze als je echt niet durft te kiezen) en exclusieve Downloadable Content. Die DLC biedt een nieuw hondenras, zodat je leuk kan gaan pronken met je boxer.

De online coöp. is ook enorm verbeterd. Nu kan elke speler zijn of haar eigen unieke personage meenemen naar de wereld van anderen. Dus geen generieke henchman meer, zoals dat in Fable 2 nog het geval was

Al met al biedt Fable 3 ons wat eigenlijk sinds het eerste deel beloofd werd . De game is toegankelijk voor nieuwkomers maar biedt ook behoorlijk veel opties en diepgang voor de fans. Mensen die twijfelen of ze deze game in huis moeten halen, hoeven alleen maar te weten dat Peter Molyneux dit keer gewoon geleverd heeft wat hij heeft beloofd. Okay, hij heeft dit keer zijn beloftes wat minder snel naar buiten gebracht, maar dat neemt niet weg dat Fable 3 gewoon een ontzettend leuke game is die vol zit met mooie omgevingen, een uitstekende voicecast en heel aanstekelijke humor. Ook online is het dit keer een stuk leuker om met een vriend of vriendin samen te spelen. Door de tientallen kostuums, vele mogelijkheden om deze te kleuren en tatoeages, baarden en andere haarstijlen heeft iedereen dus een uniek personage. En daar draait Fable 3 om, je eigen unieke avontuur op basis van jouw keuzes.

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel Fable III (Xbox360)

• Sound 95